Polar
Well-known member
- Liittynyt
- 15.1.2007
- Viestit
- 757
Jälleen Mustakaria lainatakseni: se on juuri näin!muita vain ketuttaa kun eivät ole olleet yhtä viisaita :mad_old:
Jälleen Mustakaria lainatakseni: se on juuri näin!muita vain ketuttaa kun eivät ole olleet yhtä viisaita :mad_old:
Osaako joku tarkemmin selittää, mulla ei ainakaan leikkaa mitä tuossa ajetaan takaa.. Korotettu rungon osa.."Lumiaura" Brawn GP:n salaisuutena?
Talvitestien kärkiaikoja tehneen Brawn GP -tallin BGP001-auton vauhdin salaisuutta on pohdittu kuumeisesti F1-varikolla. Arvovaltaisen Autosport.comin mukaan autosta löytyy yksi aivan erityinen tekijä, joka saattaa olla huippuvauhdin tärkein syy.
- Rungon korotetun osan alapuolella on innovatiivinen erikoisuus lumiauraratkaisun muodossa, Autosport.comin havainnoi.
Kyseessä on ilmanohjain, joka on kekseliäästi sijoitettu korotetun keulan alapuolelle. Tämänvuotiset säännöt kieltävät ylimääräisten ilmanohjainten sijoittamisen auton muihin paikkoihin.
"Lumiaura" ohjaa auton alitse meneviä ilmavirtauksia kovemmalla paineella auton perässä sijaitsevalle diffuusorille. Kun diffuusorille tulee enemmän ilmaa, luo se suuremman määrän downforcea (autoa sen liikkuessa rataan painava voima), mikä parantaa pitoa ja nopeuttaa ajamista.
- Tämä saattaa olla ratkaiseva piirre BGP001-auton vauhdissa, Autosport arvioi.
(MTV3)
Minusta hyvä tekninen johtaja osaa rakentaa/rakennuttaa juuri sääntöjen rajamailla liikkuvan auton. Eiköhän jokaisella huipputallilla ole ideoita, jotka liikkuvat harmaalla alueella. Minusta ihmetyttää tämä Brawnia koskeva syytös, koska ei tallipäällikkö osallistu kauhean paljon auton suunnitteluun.Jos ihan rehellisiä ollaan, niin kyllähän tuo BGP:n touhu vähän epäilyttävältä vaikuttaa, eikä todellakaan vähiten siksi, että mukana on muuan Ross Brawn. Onhan tällä kaverilla kuitenkin se tietty maine Ferrari-ajoilta, eli uran aikana niitä sääntöjä on tullut tulkittua aika vapaasti.
Jep, tämän minäkin haluaisin tietää. Mun mielestä tilanne äkkiseltään näyttä juuri päin vastaiselta. BGP:n diffu on toki ainoa, jossa kanavat ei ole eroteltu pystysuorilla seinillä. Joten onko tuo sitten jotenkin laitonta?minkä takia brawnin diffuusori olisi sen laittomampi kuin toyotan tai williamssin
Eiköhän jokaisella ole ideoita jotka sijaitsevat enemmän tai vähemmän kaukana kielletyllä alueella. Taitava ja menestyvä on sitten se, joka saa puskettua ja kehiteltyä nämä hyvä ideat sääntöjen mukaisiksi.Minusta hyvä tekninen johtaja osaa rakentaa/rakennuttaa juuri sääntöjen rajamailla liikkuvan auton. Eiköhän jokaisella huipputallilla ole ideoita, jotka liikkuvat harmaalla alueella. Minusta ihmetyttää tämä Brawnia koskeva syytös, koska ei tallipäällikkö osallistu kauhean paljon auton suunnitteluun.
Tuosta osasta on kyse. Mahtavasti suomennettu MTV3:lla kyllä. Autosportin alkuperäinen juttu: http://www.autosport.com/news/report.php/id/73700Tarkoittaakohan se tuota eturenkaiden välissä olevaa pohjaa joka nousee keulaa kohti? Eli tavallaan puskee ilmaa auton alle jolloin diffu "imee" ilmaa entistä enempi.. Näin saadaan suurempi ilma määrä diffulle, siellä kai se on hyödyllisempää kuin auton sivulla jonne se tuosta saattas mennä vai minne lie..
jep, ja kun mietitään ni ei noita autoja pysty kehittää ja saada kilpailukykyä ellei ota tiettyjä riskejä.Eiköhän jokaisella ole ideoita jotka sijaitsevat enemmän tai vähemmän kaukana kielletyllä alueella. Taitava ja menestyvä on sitten se, joka saa puskettua ja kehiteltyä nämä hyvä ideat sääntöjen mukaisiksi.
Nimenomaan.Minusta hyvä tekninen johtaja osaa rakentaa/rakennuttaa juuri sääntöjen rajamailla liikkuvan auton. Eiköhän jokaisella huipputallilla ole ideoita, jotka liikkuvat harmaalla alueella. Minusta ihmetyttää tämä Brawnia koskeva syytös, koska ei tallipäällikkö osallistu kauhean paljon auton suunnitteluun.
Jännä ratkaisu! Olisin luullut tuollaista laittomaksi.Tarkoittaakohan se tuota eturenkaiden välissä olevaa pohjaa joka nousee keulaa kohti? Eli tavallaan puskee ilmaa auton alle jolloin diffu "imee" ilmaa entistä enempi..
Ei varmaan, mutta vastaa kuitenkin omalta osaltaan siitä, että auto on sääntöjen mukainen ja Rossin taustan tuntien tietää 100-varmasti missä mennään.Minusta hyvä tekninen johtaja osaa rakentaa/rakennuttaa juuri sääntöjen rajamailla liikkuvan auton. Eiköhän jokaisella huipputallilla ole ideoita, jotka liikkuvat harmaalla alueella. Minusta ihmetyttää tämä Brawnia koskeva syytös, koska ei tallipäällikkö osallistu kauhean paljon auton suunnitteluun.
Eli on toiminnaltaan "bargeboard", joka on säännöissä kielletty, mutta sitten ei ole vai onko kuitenkin? Hieno innovaatio, jos on sääntöjen mukainen. Vertauksena kaikki muut autot, josta taas ymmärtää tuon ilmanohjain viittauksen paremmin.Beneath the raised chassis is an innovative feature in the form of a snow plough solution, similar to that sported last week by Williams. Starting from the splitter, a curved horizontal vane rises up to pick up the airflow passing under the nose.
As bargeboards in their conventional location are banned, the only place to put a vane is under the raised part of the chassis. Thus the Brawn GP solution is effectively a bargeboard mounted on its side.
Jos Todt ja Brawn olisivat vielä Ferrarilla, niin varmaan keskusteltaisiin nyt Ferrarista eikä Brawngp:stä. Jotenkin tuntuu että Ferrarista on tullu aika paljon "rehellisempi" parin viime vuoden aikana, toivottavasti ei liian rehellistä.ei oo ennenkään ketään kiinnostanu sääntöjen "hengenmukaisuus", ehkä kaikkein vähiten ferraria
muita vain ketuttaa kun eivät ole olleet yhtä viisaita :mad_old:
Jos Kimi ei ajaisi Ferrarilla, talli olisi monen mielestä yhtä kiero mitä ennenkin. Itse en ajattele Ferraria kieroksi, ihan samantyylinen mitä muutkin. Itse olen sitä mieltä, että jokainen talli tekee kaikkensa voittaaksen mestaruuden. Ei Ferrari nyt ole sen rehellisempi kuin McLaren tai Brawn. Kyllä Ferrarikin osaa likaisen pelin.Jotenkin tuntuu että Ferrarista on tullu aika paljon "rehellisempi" parin viime vuoden aikana, toivottavasti ei liian rehellistä.
Olenko nyt ainoa kenelle tulee tuosta Brawnin autosta kauden 2005 McLaren MP4/20 mieleen?Tarkoittaakohan se tuota eturenkaiden välissä olevaa pohjaa joka nousee keulaa kohti? Eli tavallaan puskee ilmaa auton alle jolloin diffu "imee" ilmaa entistä enempi.. Näin saadaan suurempi ilma määrä diffulle, siellä kai se on hyödyllisempää kuin auton sivulla jonne se tuosta saattas mennä vai minne lie..
Se peiliinkatsominen on porsaanreikien tukkimista. Jos auto on sääntöjen hengen vastainen, niin kyllä FIA:lla täytyy olla oikeus siitä rokottaa. Jälkikäteen ei tietenkään saa rankaista, mutta porsaanreikä voidaan tukkia lyhyellä varoitusajalla kuten on tehtykin.Porsaanreikien hyödyntämisestähän ei saa rankaista talleja. Sääntöjentekijä on se, jonka pitää katsoa peiliin, jos säännöt on "täynnä reikiä".
En tunne tätä tapausta niin tarkasti, että voisin ottaa kantaa puolesta tai vastaan. Pitäs varmaan perehtyä...Se peiliinkatsominen on porsaanreikien tukkimista. Jos auto on sääntöjen hengen vastainen, niin kyllä FIA:lla täytyy olla oikeus siitä rokottaa. Jälkikäteen ei tietenkään saa rankaista, mutta porsaanreikä voidaan tukkia lyhyellä varoitusajalla kuten on tehtykin.
Jos säännöissä on määritelty, että diffuusori saa olla x mm korkea, niin ei silloin mikään porsaanreikä oikeuta tekemään x+n korkuista diffuusoria. Ei vaikka semanttisesti se korotus ei olisikaan osa diffuusoria.
EtOlenko nyt ainoa kenelle tulee tuosta Brawnin autosta kauden 2005 McLaren MP4/20 mieleen?
Niinpä, mutta mitäs sitten kun ei tiedetä mikä on diffuusoria ja mikä ei? Siitähän tässä (toyota, williams, brawn) on kyse.WebSlave sanoi:Jos säännöissä on määritelty, että diffuusori saa olla x mm korkea, niin ei silloin mikään porsaanreikä oikeuta tekemään x+n korkuista diffuusoria. Ei vaikka semanttisesti se korotus ei olisikaan osa diffuusoria.
Tuo taitaa olla siis mielipide.Ground Effect sanoi:Puhuin yleisellä tasolla. Porsaanreikiä ei saa (tai ainakaan ei sais) tukkia siinä vaiheessa, kun auto on jo suunniteltu niiden ympärille. Tätä ehkä haitkin?!