Ferrari F60

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Lugera

Well-known member
Liittynyt
21.12.2007
Viestit
1593
Eihän nyt oikeasti? :doubtful:
"Todella upea" formula-auto
IndyCar -ja F1-autojen ulkonäkö on täysin makuasia. En kiellä sitä, että saatte ihailla Ferrarin takasiipeä, joka on puolet ohuempi kuin etusiipi, minulle aivan sama.

Minun mielestäni IndyCar-autot ovat olleet ja tulevat olemaan hienompia kuin F1-autot kaudella 2009.

Makuasia.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
On. Pituus on jokseenkin sama, koska säännöt määräävät, että etusiipi tulee edemmäs kuin aiemmin ja Ferrari päätyi varsin pitkään nokkaan.
Tuon kuvan perusteella etusiipi on kyllä reilusti taaempana kuin aiemmin. Minä itseasiassa hieman epäilen tuota kuvaa, sen mittasuhteita. Vähän vaikea niellä noin suurta eroa akselivälissä jne.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
IndyCar -ja F1-autojen ulkonäkö on täysin makuasia. En kiellä sitä, että saatte ihailla Ferrarin takasiipeä, joka on puolet ohuempi kuin etusiipi, minulle aivan sama.

Minun mielestäni IndyCar-autot ovat olleet ja tulevat olemaan hienompia kuin F1-autot kaudella 2009.

Makuasia.
Makuasia, ilman muuta. Sitä ei kuitenkaan käy kieltäminen, että nuo indyt ovat aerodynamiikaltaan todella vanhanaikaisen näköisiä. Tuo jonkun postaaman kuvan takasiipikin muistuttaa jotain 70-luvun ykkösen vastaavaa. Lisäksi viimeksi tuon tyylisiä nokkia ykkösissä on nähty joskus 80-luvulla. Mutta eihän siinä mitään jos se näyttää hyvältä. Kyllä minustakin jotkut vanhat ykkösetkin näyttävät hyviltä. Mutta tuon kuvan Indy on kyllä jotain niin jarkyttävää, että jopa karmea Bemarin tutkielma on helmi siihen verrattuna. :yuck:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Makuasia, ilman muuta. Sitä ei kuitenkaan käy kieltäminen, että nuo indyt ovat aerodynamiikaltaan todella vanhanaikaisen näköisiä. Tuo jonkun postaaman kuvan takasiipikin muistuttaa jotain 70-luvun ykkösen vastaavaa. Lisäksi viimeksi tuon tyylisiä nokkia ykkösissä on nähty joskus 80-luvulla. Mutta eihän siinä mitään jos se näyttää hyvältä. Kyllä minustakin jotkut vanhat ykkösetkin näyttävät hyviltä. Mutta tuon kuvan Indy on kyllä jotain niin jarkyttävää, että jopa karmea Bemarin tutkielma on helmi siihen verrattuna. :yuck:
Makuasioita, mutta mielestäni kuopatut champcarirungot olivat valovuosia edellä Indyä olkonäöllisesti. Paintworkkejakin nuo jenkit osaa tehdä paremmin kuin moni ykköstiimi.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24304
Sijainti
lappeen Ranta
Mun mielestä tuo linkatun kuvan indy-auton takasiipi on ihan hyvän näköinen riippumatta siitä minkä vuosikymmenen F1-auton takasiipeä se mahdollisesti muistuttaa. Auton nokka puolestaan on kamalan hentoisen piikin näköinen verrattuna varsin möhköön keskiosaan. Ja kokonaisuus on jotenkin epäsopusuhtaisen näköinen. Pidemmän katseluajan jälkeen varmaan näyttäisi paremmalta, ehkä.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Nyt kun ulkonäöstä alettiin kinaamaan... niin onhan tuo uusi F60 edestä päin aika paljon työkoneen näköinen.



Sivulta päin toki kaunis.
 

Lugera

Well-known member
Liittynyt
21.12.2007
Viestit
1593
Mielestäni lähetetty kuva IndyCar-autosta ei kokonaisuutena näytä 80-luvun formula-autolta. Silloin F1-autot näyttivätkin varsin rumilta, kuten tänä päivänä. F60-auton etusiipi on yksinkertaisesti ihmeellinen puimuri ja takasiipi puolen metrin lauta.

:yuck:

IndyCar-autot ovat mielestäni hienoja kokonaisuutena, kuten myös NASCAR-autot. Itse asiassa NASCAR-autot ovat todella upeita IndyCar-autojen kanssa, mutta makuasia, makuasia eikä mielestäni NASCAR-autoja kannata sekoittaa missään nimessä, koska kyseessä on koppiautot verrattuna vormuloihin.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24304
Sijainti
lappeen Ranta
Kun yhdistäis F1- ja Indyauton ulkonäöllisesti parhaat puolet, voisi saada kasaan aika hienon ajopelin. Ja kahden eri ihmisen kasaamassa yhdistelmässä olisi tietysti just päinvastaiset elementit eri autoista :D.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kyllä tää vaan muun muassa sivukuvasta hyvältä näyttää. Mielestäni paremmalta kuin mikään f1-auto ikinä. Paras kuvakulma on silti takayläviisto, sori toisto, mutku se on niin HIENO.



 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Luulen, että jopa typerät jenkit, tai ainakin - ehkä - 1 tuhannesta saattaisi pitää uuden Ferrarin ponttoonien muotoja jokseenkin tyylikkäinä, ja jopa edistyksellen oloisina
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kyllhän nuo Ferrarin ponttoonit ja keula ovat silmiä hivelevän kauniit. Itse olen aina ollut sitä mieltä että etusiiven kuuluu viistää maata, mutta tuossa leveydessä on vielä totuttelemista. Kapeista peristä kun tykkäät formulastara, niin eikö tuo takasiipi ole sen linjan mukainen? :p
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kyllhän nuo Ferrarin ponttoonit ja keula ovat silmiä hivelevän kauniit. Itse olen aina ollut sitä mieltä että etusiiven kuuluu viistää maata, mutta tuossa leveydessä on vielä totuttelemista. Kapeista peristä kun tykkäät formulastara, niin eikö tuo takasiipi ole sen linjan mukainen? :p
Linjan mukainen ehkä, mutta kyse on vahvasti kahden eri siiven, eli etu- ja takasiiven sopusointuisuudesta. Ja nythän sellaisesta ei ole tietoakaan. Lisäksi se nyt vaan näyttää tyhmältä, kun on niin korkea(ainakin etukuvista). Ja sitten etusiipi näyttää hölmöltä, kun on liiankin leveä, ja ennenkaikkea siksi, että se keskiosa on sellainen ohkanen tikkari.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Mulla on toi ylempi taustakuvana, rajasin siivet pois.:D Onhan se yksi kauneimmista pitkään aikaan, varsinkin sileillä renkailla ja maata viistävällä etusiivellä. Jos olisivat vielä toteuttaneet sen kaavaillun autojen leventämisen, eivätkä olisi muuttaneet siipien leveyksiä, niin tulos olisi ollut aivan mahtava.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Etusiiven paikka määritellään suhteessa etuakseliin ja siihen verrattuna uudessa on etusiipi pidemmällä.
Ahaa, niinhän se sitten on, kun kerta näin määritellään. Mutta kuten sanoin, siinä vertailukuvassa saattaa olla jotain mätää. Onko esim. tietoa 2008:n ja F-60:n kokonaispituuksista? Eli onko nuo kuvat molemmat varmasti tarkalleen 1:1 koossa?
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
Omaan makuun takasiipi saisi olla ihan hivenen leveämpi+matalampi, mutta ei kuitenkaan ihan edelliskauden mallia. Toisinsanoen jos takasiiven siipiosa ei saisi alkaa tuon alempaa, mutta se saisi olla leveämpi, voitaisiin käytää hieman matalempaa profiilia siivessä samallla downforcella.

Etusiipi puolestaan on Hamiltonin painajainen, mutta oikealla värityksellä se menettelee ihan hyvin, pääasia että näillä olisi kilpailuihin positiivinen merkitys.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ahaa, niinhän se sitten on, kun kerta näin määritellään. Mutta kuten sanoin, siinä vertailukuvassa saattaa olla jotain mätää. Onko esim. tietoa 2008:n ja F-60:n kokonaispituuksista? Eli onko nuo kuvat molemmat varmasti tarkalleen 1:1 koossa?
Uskoakseni uusi Ferrari on vanhaa pidempi. Tältä se kuvien perusteella näyttää, tosin väärä skaalaus voi aiheuttaa tepposet. Tarkat mitat kyllä kiinnostaisivat. Postaamassani vertailukuvassa suurensin hieman uutta autoa ohjaamon reunojen perusteella, koska skaalauksen oikeellisuudesta ei ollut tietoa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Uskoakseni uusi Ferrari on vanhaa pidempi. Tältä se kuvien perusteella näyttää, tosin väärä skaalaus voi aiheuttaa tepposet. Tarkat mitat kyllä kiinnostaisivat. Postaamassani vertailukuvassa suurensin hieman uutta autoa ohjaamon reunojen perusteella, koska skaalauksen oikeellisuudesta ei ollut tietoa.
Mickey laittoi jo ihan hyvän vertailukuvan. Renkaiden kokohan ei ole muuttunut miksikään, joten eiköhän tämä vertailu ole ihan mittakaavassa:
http://i41.tinypic.com/21onej7.jpg

Uusi auto on pitempi, mutta etusiipi ja etuakseli ovat taaempana. Jos kohdistuskohdaksi laitetaan (kyseisen kuvan) takarenkaiden sijaan ohjaamo, niin entistä huomattavammin taaempana. Etäisyys ohjaamosta keulan kärkeen ei ole muuttunut silminnähtävästi, joten kyse on nimenomaan noiden elementtien siirtymisestä taaemmas. Ohjaamon ja taka-akselin väli on myös suurentunut, joten ohjaamon voidaan sanoa siirtyneen eteenpäin, vaikkei etäisyys keulaan olekaan pienentynyt.
 
Viimeksi muokattu:

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Tosi ruma toi F60. Pointsit ainoastaan tyylikkäästä mallinimestä siviilipuolen legendamallien jatkoksi:thumbup:

Rumuus tulee seuraavista seikoista:

-Liian kapea takasiipi (tökkö)

-Ruma keskiosa, jossa kuskin jälkeen auton kori näyttää "romahtavan" kasaan: kuin 2 eri korkuista autoa olisi yhdistetty. Pakoputket kuin armeija-ajan puolijoukkuteltan kamiinan piiput popniitattuine suojineen.

-Lapio etusiipi (ei herttanen leijaa kuinka hirveen näköinen lumikola. Ei ihme että tallit joutuneet kiinnittämään vaijereita pitääkseen noita härpäkkeitä irti maasta)

-Keula liian pitkä=kanoottimainen

-Toi musta "alusta" jolle liian kapea ponttooniosio on kiinnitetty ei ole kovin sulavan näköinen, jotenkin irrallinen "lattia" jota hilataan formula-auton mukana. Hommaa pahentaa entisestään vesipostin tavoin luotisuoraan ilmaan nousevat, jättimäiset airon hankaimet.

On se vaan myönnettävä, että sitten 60/70-luvun taitteen klassisten putkikoriformuloiden kauneimpien f1-mallien era (ko. era, jota itse kutsun modernien f1:sten kaudeksi, alkoi sieltä noin kaudesta 1998 ja jatkui aina viime vuoteen asti) on nyt päättynyt.

Kaunista noissa uusissa autoissa on vain sliksit renkaat. No, toivotaan että saadaan kunnon kisaa aikaiseksi silti.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös