Autot vm. 2009

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Juzb€;1145725 sanoi:
Kers tuskin tekee vielä ens kaudella suuria eroja. Se on varmaankin aika tehoton kaikilla.
80heppaa tekis 80 sekunnin kierrosaikaan n. 1.6 sekuntia hyvää jos olis koko ajan käytettävissä.

Jos täyden kaasun osuus moisella kierroksella on n. 2/3 kierrosta, vois arvioida että 6.5 sekuntia KERSiä tiputtaa kierrosaikaa 0.2 sekuntia.

Eli käytännössä se ei juurikaan nopeuta autoja ottaen huomioon sen aiheuttamat haitat auton rakentamisessa. Suurin hyöty siitä on ohittamisessa, muuten täysin hyödytön.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
80heppaa tekis 80 sekunnin kierrosaikaan n. 1.6 sekuntia hyvää jos olis koko ajan käytettävissä.

Jos täyden kaasun osuus moisella kierroksella on n. 2/3 kierrosta, vois arvioida että 6.5 sekuntia KERSiä tiputtaa kierrosaikaa 0.2 sekuntia.

Eli käytännössä se ei juurikaan nopeuta autoja ottaen huomioon sen aiheuttamat haitat auton rakentamisessa. Suurin hyöty siitä on ohittamisessa, muuten täysin hyödytön.
Kymmenys tai kaksi on ollut tallienkin arvio kierrosaikaan. Kisan kulkuun tuo voi kuitenkin vaikuttaa merkittävästikin, mikäli muutoin hitaammassa autossa on KERS käytössä ja nopeammassa ei. Tämä kun voi mahdollistaa toisaalta ohitukset ja toisaalta paikan pitämisen huonommista kierrosajoista huolimatta.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kymmenys tai kaksi on ollut tallienkin arvio kierrosaikaan. Kisan kulkuun tuo voi kuitenkin vaikuttaa merkittävästikin, mikäli muutoin hitaammassa autossa on KERS käytössä ja nopeammassa ei. Tämä kun voi mahdollistaa toisaalta ohitukset ja toisaalta paikan pitämisen huonommista kierrosajoista huolimatta.
Tuohon kun vielä lisätään se, että etusiipee saa roplata pari kertaa kiekalla, niin se nopeampi auto ei pääse siinä yhdessä (joita radalla taitaa just olla) ohituspaikassa ohi, jos takana tulija joutuu ajamaan 'suuremmalla' siivellä perässä jotta pääsisi lähelle.

Aika kiirus voi olla kuskilla. Säätää siipee, lukkoo, lerssiä ja vaikka jarrubalansia joka kiekalla.:D
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ajettavuus on tärkeämpää:

Josko Kimille sopisi nämä paremmin kun ei ole ajaminen niin herkkää :cool:
Klienin mukaan nykyiset sliksit eivät lämpene toivotulla tavalla vaikka renkaanlämmittimiä saa käyttää.

Ja Ferrarihan ei niitä renkaita ole muutenkaan saanut lämpimäksi...

No aikapaljon muuttuu...
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ferrari käyttää Kerssin tuottaman lisäenergian renkaidenlämmitykseen!:idea:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Williamsin tällä hetkellä testaama etusiipi ylempänä muistuttaa päistä aikapaljon Hondan vastaavaa...



Tässä näkyy säätömekanismia. Siiven keskiosahan standardoitu ja siinä saa olla 1-2 elementtiä... Yksi mahdollisuus on että etusiiven säätöä liikutteleva "koneisto" tulee tuonne siiven päätypalaan...



Toi kapea ja korkea kiinnitys tekee tästä kyllä....



BMW joutui tukemaan omansa. Eilen oli jo kamera kiinnitetty keulaan pohjaan ja tutkivat ilmeisesti etusiiven heilumista...

 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Hienoja kuvia täällä ja toisaalla. Ei paha tuo Williamsn etusiipi.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Hienoja kuvia täällä ja toisaalla. Ei paha tuo Williamsn etusiipi.
Joo tämä siipi on hieno. Yhdessä tuon leveän keulapalan kanssa jees. Täytyy bongata vielä kokonainen auto. Niillähän on myös toisenlainen leveä etusiipi käytössä...



Mutta kapeammalta tämä vaikuttaa kuin Bemun ja Hondan ekat mallit. Varsinkin kun vertaa läpän kokoa...
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Yksityiskohtia vielä Hondan etuhimmelistä...



McLaren testaa siis myös härveliä.

 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Toistamiseen joutuu kehumaan tuon Williamssin ulkonäköä. Slicksit aivan mahtavat jälleen kun takasin tulivat. Kyllä kilpa-auton kuivankelin renkaat täytyy sileät olla.

Ainut mikä enää ottaa silmään on toi järkyn kapea takasiipi. Jos se olisi matala ja leveä auto näyttäisi todella hyvälle.

Hieman arvelluttaa toi Lerssi järjestelmä.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kyllä mää ymmärrän, että moottorikehitys on pysäytetty, mutta pitääkö autojen kehitys viedä 10 vuotta taaksepäin :D

No, eiköhän tohonkin totu.
Tulee mieleen brasilialaisen katulapsen puuformula.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Aika kiirus voi olla kuskilla. Säätää siipee, lukkoo, lerssiä ja vaikka jarrubalansia joka kiekalla.:D
Eiköhän PlayStation-sukupolvi ole tottunut buttoneita räpläämään.

Toi etusiiven koon kasvattaminen on kyllä kaksipiippuinen juttu. Veikkaanpa, että niitä jokunen jää ns. "ekaan mutkaan". :nope:
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Ei mee kauaakaan kun noilla vehkeillä ajetaan kovia aikoja. Saavat nyt kehittää rauhassa talven autojaan.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kyllä tuossa BMW:ssä näyttäs olevan jotkut jäähdyttimet ponttooneissa, "hivenen" fiksumpi ratkaisu kuin Ferrarilla, mikäli nuo ajaa samaa asiaa..


Näyttäs olevan kunnon aukko


Kuten kuvasta näkyy, ponttoonit on yläosasta vähän pulskiat.
Mitkähän jäähdyttimet tossa rungon ja ponttoonien ilmanottoaukkojen välissä on?

Kyllä se vaa näyttää siltä että BMW on kaikkein pisimmällä ton ens kauden auton suhteen.. Pääsevät jo nyt testaileen kaikkia osia ku muut vielä hieroo omaa lootaansa tietskarilla. Ehkä joillakin on proto tuulitunnelissa mut kuitenki.. (älkää olko pikkutarkkoja tän asian suhteen)
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Williamsilla on ulkonäöllisesti hommat huomattavasti paremmin hallussa ku Hondalla tai Bemarilla. Bemarin ulkonäkö on lähinnä sitä luokkaa, että alkaa nuo CART yms muiden sarjojen autot näyttämään suorastaan sukomattoman tyylikkäiltä. Jopa Williamsin mursukeula on kaunis tuohon nähden :yuck:

Kaikkein naurettavin viritys on kuitenki tuo Ferrarin "mainio" jäähdytysaukko olemattomalle KERSille. Siis mikä pointti sillä on jos tuon suuntaista viritystä eivät meinaa jatkossa käyttää? :confused: :yuck:

Edelleen reikäkeula on mielestäni mahdollinen erinäisin ratkaisuin :D Onko sen teho sitten riittävä, se on ihan eri juttu.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mutta kapeammalta tämä vaikuttaa kuin Bemun ja Hondan ekat mallit. Varsinkin kun vertaa läpän kokoa...
Tuo Willaimsin siipi on täysleveä vaan päätypalikan alaosasta. Juur tuon tyyppisiä odotan näkeväni enemmänkin, missä itse siipi on vähän autoa kapeampi. Eihän aiemminkaan kaikki ole käyttäneet maksimileveyssiipiä, vaan siellä siiven päädyssä on härpäkettä ja lärpäkettä.
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Minusta BMW:n auto näyttää oikeastaan hyvältä näissä uusimmissa kuvissa mitä siitä on. :) Ensimmäinen kuva autosta oli kyllä sanalla sanoen ruma, mutta ei se nyt enää näytäkkään niin pahalta. Williams on kyllä parhaiten onnistunut ulkonäön osalta. Pääasia kuitenkin on suorituskyky, ei se ulkonäkö :alppu:
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Ihan hirveitä lumiauroja nuo ensi vuoden etusiivet. Williams sentään on ihan siedettävän näköinen, mutta varsinkin Hondan siipi on melkoisen karmiva. Lisäksi nuo bemarin päätypalat ovat kaikkea muuta kuin sulavat. Tuskin ovat lopullisia, mutta suuntaa antavat ainakin, miltä ensi vuoden autot näyttävät.
 

Forzacupika!

apina
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
1010
Kyllä se vaa näyttää siltä että BMW on kaikkein pisimmällä ton ens kauden auton suhteen.. Pääsevät jo nyt testaileen kaikkia osia ku muut vielä hieroo omaa lootaansa tietskarilla. Ehkä joillakin on proto tuulitunnelissa mut kuitenki.. (älkää olko pikkutarkkoja tän asian suhteen)
Eli nyt rahat keskeen Kubican (kerroin 11) mestaruuden puolesta? Quick-Nickille varmistusrahat kertoimella 34,30?
 
Ylös