Autot vm. 2009

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bemarin ulkonäkö on lähinnä sitä luokkaa, että alkaa nuo CART yms muiden sarjojen autot näyttämään suorastaan sukomattoman tyylikkäiltä.
En usko Bemarin lopullisen kisapelin näyttävän kovin paljon nyt nähdyltä testiversiolta.

Toisaalta, ehkä ensi kaudella joku muukin kuin minä on sitä mieltä, ettei auto sittenkään välttämättä ole kaunis, vaikka se voittaisikin. ;)
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Eli nyt rahat keskeen Kubican (kerroin 11) mestaruuden puolesta? Quick-Nickille varmistusrahat kertoimella 34,30?
Öö.. Tuo kai on jokaisen oma asia. Minä en tuolla tekstilläni tarkoita, että BMW voittaisi mestaruuden. Minä tarkoitin sitä, että BMW on luultavasti valmiimpi kuin moni muu. Tämä ei tarkoita mestaruutta, vaan luultavasti kilpailukykyistä kauden alkua, tai ainakin mahdollisesti luotettavampaa sellaista.

_________

Ja jos mennään spekuloinneissa vielä pidemmälle, niin en kyllä ymmärrä oikein sitä mitä muut testailee. Mitä Honda hakee uudella etusiivellä, kun muu auto on vanha. Ferrari ilmeisesti testaili moottorin luotettavuutta, mutta mitä Williams haki uudella takasiivellä kun muu auto oli vanha.. BMW:llä on käytössä 2009 renkaat, ilmeisesti KERS, sekä täydellinen (ainakin lähes täysin sääntöjen sallima) aeropaketti. Onhan se selvää että BMW pystyy kerään dataa paremmin kuin muut.

Onhan se totta sekin, että moottorin luotettavuutta voi testata vaikka 2004 autolla jos jäähdytys on 2009 kaltainen..

Mutta: Ferrari testaili KERS:ä vastaavaa juttua vanhalla autolla, siis lisäpaino ja joku jäähdytys oli viritetty, hakivat dataa.. Mahtaakohan data olla samaa jos sitä keräisivät 2009 kaltaisella autolla?? Ihmettelen kyllä muitten hitautta.

BMW voi pudota kauden edetessä kehityksestä, mutta startti on ainakin vakuuttava.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Badoer TS:n mukaan

- Näiden autojen ajaminen on taas erilaista. Ne ovat levottomampia ja liukastelevat herkästi. Sitä pitää ajaa tarkasti ja pehmeästi. Tietysti kehitystyön jatkuessa tilanne voi vain parantua.

- Kaiken kaikkiaan olen aika vakuuttunut, ettei kisoissa ohituksia nähdä yhtään sen enempää. Ero suurten ja pienten tallien kesken vain kasvaa paljon.
Tässä vähän ristiriitaista tietoa... oliko hybridi käytössä vai ulkoilutettiinkö jäähdyttimiä huvin vuoksi... kokeilleet ovat järjestelmää puheista päätellen..

KERS tärkein starttihetkellä

Ferrarilla ei vielä ole autossa jarrutusenergiaa kierrättävää KERS-systeemiä kuin painolaatikkona. Badoer ja Gene korostavat, että KERS-etu tulee erityisesti startissa.

- KERS on erittäin hyödyllinen lähtötilanteessa. On ihan kuin käytössä olisi toinen kaasupoljin ja toinen moottori. Käyttökytkin on ratissa ja sitä voi käyttää milloin vain, kun ensin jarruttaa tarpeeksi pitkään akkujen lataamiseksi, Badoer selvitti.
Etusiiven säätöä testasivat jo mutta vaikea sitä on tästä kuvasta bongata...

Badoer ehti keskiviikkona testata ensi kertaa uutta ensi kauden systeemiä, jonka avulla kuljettaja pystyy ajon aikana säätelemään etusiiven kulmaa. Uutuus toimi moitteettomasti.
Vasen etukumi jo ruvella muttei rullalla...


http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:712:1:2008-11-20;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:577756,1:0:0:0:0:0:
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
"Sitä pitää ajaa tarkasti ja pehmeästi"

Nyt alkaa kuulostamaan jo erittäin hyvältä Kimin kannalta.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
"Sitä pitää ajaa tarkasti ja pehmeästi"

Nyt alkaa kuulostamaan jo erittäin hyvältä Kimin kannalta.
Piti juuri kirjoittaa samaa. Lisäksi varmasti etua saavat Heidfeld ja ehkä kaikista eniten Button. Häntä on muistaakseni monessakin eri lähteessä sanottu kaikkein "pehmeimmän" ajotyylin omaavaksi ja siltähän se maallikonkin silmään näyttää. Harmi vain, että tuo pehmeys koskee myös ohitustilanteita :D
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
"Sitä pitää ajaa tarkasti ja pehmeästi"

Nyt alkaa kuulostamaan jo erittäin hyvältä Kimin kannalta.
Jaa-a... Kimin ajolinjat ovat kyllä pehmeitä ja tarkkoja, mutta autonkäsittely hmmm...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Jaa-a... Kimin ajolinjat ovat kyllä pehmeitä ja tarkkoja, mutta autonkäsittely hmmm...
Viittaatko siihen, että Kimillä tahtoo autot hajota ku nii ronskisti ajaa?

Mitähän tuo auton käsittely oikein tarkoittaa, eihän se sitä autoo silitä, mutta tuossa taidettiinkin puhua ajamisen pehmeydestä ja just niistä ajolinjoista. Muu saakin sitte olla ronskia vaimiteseoli...
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Juma on loistava tunne pienen nousuhumalan kourissa nähdä taas slicks-renkaita. Ai että... x)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Meneekö bemarissa nuo etusiipien päädyt rengaslinjan ulkopuolelle?
Ilmeisesti ei renkaiden alareunan osalta. Olin jossain vaiheessa siinä mielikuvassa, että etusiiven päätylevyt olisivat olleet suorat, mutta nähtävästi ei. Sääli.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee


Kyllä tuo williams näyttää parhaalta ehkä sen takia kun tuo keula on noin matala. Alkaa tulla mieleen melkeempä 90-luvun alun formulat. Hondan ja BMW:n korkeat keulat ja lumiaurasiivet eivät näytä ollenkaan hyvältä. Toisaalta kyllä tässä talven mittaan varmaan nähdään vielä monta erilaista versiota.
 
Ylös