Autot vm. 2009

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ok mistä päättelit et matala keula mäkil ja rellul?
Luultavasti siitä, että nää tallit on jo pitempään suosinut matalaa keulaa..

Itse taas uskon, ettei juuri kukaan käytä matalaa keulaa, se kun tuskin on (harjaantunut silmä sanoo) niin tehokas aeron näkökulmasta.

Toivottavasti WebSlave on oikeassa sen suhteen, että ainakin jotkut käyttäisi matalaa nokkaa ja muutenkin autojen välille tulisi eroja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ok mistä päättelit et matala keula mäkil ja rellul?
Ylvjääpelin mainitseman syyn lisäksi tästä:
(jaa-a, ei onnistunut kuvan upottaminen eikä suoraan kuvaan linkittäminen, joten linkitetään juttuun)
http://www.autosport.com/news/report.php/id/72420

Välimalli tuo on siinä kuin Bemarikin, mutta luulen tallin kuitenkin pitävän matalamman linjansa, kun kerran siihen katsoivat järkeväksi palata. On tuo korkeammalla kuin 2008 keula, mutta matalemmalla kuin Ferrari.
 
Viimeksi muokattu:

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Mites nämä leveemmät etusiivekkeet, irtoavatko helpommin kuin vanhat? Entä tuo takaspoileri, lähteekö iisimmin lentoon pienestä tönäisystä kuin entiset?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Mites nämä leveemmät etusiivekkeet, irtoavatko helpommin kuin vanhat? Entä tuo takaspoileri, lähteekö iisimmin lentoon pienestä tönäisystä kuin entiset?
Etusiipi varmaan irtoaa entistä helpommin kun tulee sivusuunnassa ulommas kuin ennen eli hiukan helpompi on siihen osua. Takasiipi puolestaan lienee apaut yhtä helppo/vaikea irrottaa kuin ennenkin kun kiinnityspisteeseen ei isompia muutoksia ole tainnut lujuuden suhteen tulla.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Jotenkin on sellainen fiilis, että etusiivet ala "lumiaura" kääntyy vielä ohitusten ja kaksintaisteluiden esteeksi. Kun kuljettajat saavat muutaman kerran "neniinsä" niin varmasti tulevat pitänään "nokkansa" erossa ongelmista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kimi Räikkösen uusi auto meni heti rikki
http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1633271

Jotkuthan toivoivat, että autot hajoaisivat ulosajoissa enemmän. No, kanttarit eivät varsinaisesti ole rataa, joten jos siipiä hajoilee kanttareissa, niin se kai sitten on hyvä juttu?

Vakavammin: Jos kanttareita on korotettu - eritoten uusilla etusiiven noston jälkeen tehdyillä radoilla - niin sitten tätä homma ei kyllä mietitty loppuun asti. Tai sitten tietoisena tarkoituksena on ollutkin oikomisen vähentäminen.

Hajosi niitä aina silloin tällöin silloin muinoinkin, muttei kovin usein. Se kuului lajiin.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Sillon tällön, liian rajusta ylityksestä hajoava etusiipi on ok ja se kuuluu lajiin. Mut tuo nykyinen lapio näyttää siltä, että se yrittää suurinpiirtein kaapia ensimmäiset sentit joistakin kanttareista.

Tokihan noita matalia siipiä on ollut aiemminkin mut onko noin leveitä?

90 luvun vehkeissä oli myös suht matalat etusiivet, lisäksi päätylevyt olivat vielä hieman matalammalla ja nehän ne ensimmäisenä kanttariin osuisivat jos liian alhaalla olisivat.

Tuntuu siltä, ettei tuo Ferrarin etusiipi ehkä ole vain riittävän kestävä ja sehän on hyvä, että asia tuli tässä vaiheessa selville. Eikä ensimmäisessä kisassa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Harvinaista, että jokin F1 uutinen linkitetään iltasanomiin.

Se ei voi tarkoittaa muuta kuin että kyseessä on paskapuhetta.
Tuossa uutisessa ei ole mitään joka viittaisi siihen että siipi on oikeasti hajonnut, kai siitä ois muuallakin kirjoitettu.. Vai joko on?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Harvinaista, että jokin F1 uutinen linkitetään iltasanomiin.

Se ei voi tarkoittaa muuta kuin että kyseessä on paskapuhetta.
Tuossa uutisessa ei ole mitään joka viittaisi siihen että siipi on oikeasti hajonnut, kai siitä ois muuallakin kirjoitettu.. Vai joko on?
Sen verran tarkistin, ettei IS:n lähde ole ainakaan Autosport tai F1-Live. Siksi linkitys IS:ään.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Tämän postauksen voisi myös pistää tänne:

Esimerkiksi Magny Coursin vikassa shikaanissa etusiipi saattaa olla kovilla, kuten myös Hockenheimin ekassa mutkassa ja ehkä jopa Montmelon vikassa shikaanissa. Veikkaan, että etusiipiä tulee tippumaan kanttarinylitysten seurauksena jopa aika runsaasti, mutta tuleepahan jänniä kisoja . Sitten tosin tekee mieli kirota sääntömuutokset, jos Heikiltä tai Kimiltä lähtee siipi irti :rolleyes:
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Esimerkiksi Magny Coursin vikassa shikaanissa etusiipi saattaa olla kovilla, kuten myös Hockenheimin ekassa mutkassa ja ehkä jopa Montmelon vikassa shikaanissa. Veikkaan, että etusiipiä tulee tippumaan kanttarinylitysten seurauksena jopa aika runsaasti, mutta tuleepahan jänniä kisoja.
Singaporen kisaan on varmaan tarjolla kuivan kelin renkaat, välikelin renkaat, monsuunirenkaat ja "etusiipien hiilikuitusälät" -renkaat :thumbup:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Tuolla leveydellä "kakkulapioita" tulee väkisinkin lentelemään viimeistään kunnon kaksintaisteluissa. Koska etusiivet ovat viimeksi olleet "modernin ajan Formula Ykkösissä" yhtä leveät? Väitän että eivät koskaan.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Massa kommentoi uutta tyyliä:

F1-Live

"While I came over from Brazil I thought: I've seen several things in the wind tunnel, but the complete car is different. Over the last years we've always seen a much nicer car year after year. I didn't expect a beautiful car, but I have to say it is very beautiful, despite all the rules, which make the cars uglier. Let's hope it's fast. I'd prefer an ugly car that's fast over a beautiful car that's slow."
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Tuolla leveydellä "kakkulapioita" tulee väkisinkin lentelemään viimeistään kunnon kaksintaisteluissa. Koska etusiivet ovat viimeksi olleet "modernin ajan Formula Ykkösissä" yhtä leveät? Väitän että eivät koskaan.
Voi olla että on 180-senttisiä siipiä ollut mutta autot leveämpiä? Eikös 90-luvun alussa ollut vielä 220-senttisiä autoja?
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Onko tuo etupyörin väli myös 180 cm? Eli jos kaksi autoa osuu pyörät vastakkain vaikka ohitustilanteessa, niin tietääkö se menoa myös etusiiville?

Monacossa ei tällä kaudella kannata sitten varmaan edes kevyesti kaiteisiin osua, kun etusiipi ottaa sivuttaishipaisussakin osuman ensimmäisenä.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Sääntökirjasta:

3.3 Overall width :
The overall width of the car, including complete wheels, must not exceed 1800mm with the steered wheels in the straight ahead position. Overall width will be measured when the car is fitted with tyres inflated to 1.4 bar.

Ymmärisn että "front bodywork" tarkoittaa etusiipeä.

3.7.1 All bodywork situated forward of a point lying 330mm behind the front wheel centre line, and more than 250mm from the centre line of the car, must be no less than 75mm and no more than 275mm above the reference plane.

Ei ollut mitään leveydestä joten luonnollisesti tuo kokonaisleveys koskee sitä.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Voi olla että on 180-senttisiä siipiä ollut mutta autot leveämpiä? Eikös 90-luvun alussa ollut vielä 220-senttisiä autoja?
Eivät tainneet yli kahden metrin mennä (?), mutta ennen vuoden 1998 kavennusta leveys oli juuri tuo kaksi metriä joten siivet taisivat olla leveydeltään mainitsemaasi luokkaa. Mutta ennen nyt voimaan tulleita sääntömuutoksia en koskaan muista nähneeni autoja joissa etusiipet olisivat olleet yhtä leveitä kuin auto.
 
Ylös