Autot vm. 2009

Jacce1971

Member
Liittynyt
5.3.2007
Viestit
17
Takasiiven mittasuhteet '09 autoissa ovat minusta itse asiassa aika hyvät.
En koskaan erityisemmin pitänyt '95 tehdystä siiven madalluksesta 95cm -> 80cm.
'98 kavennetut autot sitten "pusersi" metrin levyisen siiven takarenkaiden väliin ja pilasi loputkin peräpään mittasuhteista.
Uudet säännöt palauttivat pystysuuntaisen raon takarenkaiden ja takasiiven päätyelementtien väliin.
Lisääntynyt korkeus ja pitkät päätylevyt ovat palauttaneet ryhtiä koko takasiipielementtiin. Nyt siipi näyttää tehokkaalta, eikä "pakolliselta, puolitehoiselta rasitteelta".

Se, että ensimmäisissä kuvissa uusi takasiipi näytti liian kapealta johtui omissa silmissä lähinnä siitä, että sitä tulee verrattua suhteettoman leveään etusiipeen.
Nyt mittasuhteet perän osalta alkaa muistuttamaan '92 - '94 autoja, joka ei ole pöllömpää.

Etusiiven mittojen osalta ollaankin sitten metsässä reilumman kerran, ainakin estetiikan osalta. Toivottavasti Williams FW31-tyyliset ratkaisut osoittautuvat aerodynaamisesti tehokkaiksi, joissa saadaan leveää lumikolavaikutelmaa vähennettyä.
Luultavasti siivet kehittyvätkin juuri tähän suuntaan.
Muotoilua lisätään ajan myötä siipipintoihin taivuttelemalla niitä kolmannenkin akselin suunnassa. Toivottavasti päätylevytkin tuodaan jatkossa lähemmäs auton keskustaa.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Tuli muuten mieleen, että miksiköhän ferrarin putkista valitetaan, mutta Mclarenin laittomasta takasiivestä ei ole puhuttu mitään? ;)
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Tuli muuten mieleen, että miksiköhän ferrarin putkista valitetaan, mutta Mclarenin laittomasta takasiivestä ei ole puhuttu mitään? ;)
Koska Ferrari ei ole esittellyt yhtään laillista versiota tämän kauden autosta, McLaren on.

edit: Väärinkäsitys. Proffa tarkoittikin McLarenin takasiipeä eikä Ferrarin pakoputkea.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Jännä että ferrarin pakoputkiin kiinnitetään huomiota vaikka samassa autossa on myös paljon selvemmin näkyvissä "peilinpidikkeet" joita saadaan hyödynnettyä ilmanohjaimina.
"Peilinpidike" on kaiketi laillinen. Ehkä ero tulee siinä.

Mediaprofeetta sanoi:
Miten niin laiton? Minun korviini tällainen huhu ei olekaan vielä kantautun
Jos J.Huntin vastaus ei kelpaa, niin sanotaan vielä niin että McLaren ajaa vanhalla (eli kielletty kisoissa) takasiivellä josta ei ole pahemmin puhuttu. Kaiketi sitä tarkoitettiin tällä laittomuudella josta et tiennyt. Mikäli kyse ei siis ollut Ferrarin pakoputkista.
 

Zire

`.´
Liittynyt
5.2.2009
Viestit
536
Sijainti
Lahti
Onpa kyllä suuria eroavaisuuksia, kuvasta huomaa myös hyvin että Mclarenilla ja Bimmerillä on aika lyhyet akselivälit. Mukavan erinlaisia ratkaisuja aeron puolesta, varsinkin Renaultilla. :eek: Sopusuhtaisin näistä omaan silmään on Ferrari, toivotaan vielä että nopeutta riittää. Ulkonäön puolesta Mclaren on aika uhkaavan näköinen, mutta kuten sanottua, ei ulkonäöstä vauhtia päätellä. Eipä tuo Williamsikaan mikään ruma tapaus ole, oikeastaan yllättävän hyvännäköinen. Saas nähdä seikkoittavatko sääntömuutokset pahastikkin pakkaa, toivotaan että saadaan uusia haastajakanditaatteja. :)
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
On kyllä mielenkiintoiset vertailut.

Vaikka Williamsin monokokki on etuakseliin nähen taaimmaisena, lienee silti McLarenilla monokokki taaimmaisena suhteessa kokoautoon. Williams kun näyttää olevan lähes pisin auto.. (pisin, jos otetaan nokka ja takasiiven päätylevyt vielä huomioon)
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Julkaistu 9.2.2009 22:28:15

Hainevä taas Ferrarin autoon
F1-sähkeet 9.2.

Tiistaina Bahrainissa testinsä aloittava Ferrari on rakentanut uuden moottorikatteen ja leikannut laittomiksi haukutut pakoputkien ulostulot.

Lisäksi jo tällä testijaksolla F60-autoon tulee taas viime vuodesta tuttu katteenjatke hainevä. Felipe Massa ajaa tiistaina ja keskiviikkona, Kimi Räikkönen on vuorossa torstaina ja perjantaina.

Ilmeistä on, että hyvin monet tallit ottavat hainevät käyttöön useilla radoilla tämän vuoden MM-sarjassa.

TS/Heikki Kulta
Tätä ei voi muuten kommentoida, kuin että... :jaska:
 

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262
Tätä ei voi muuten kommentoida, kuin että... :jaska:
Ei heti uskoisi että joku pieni moottorikate voisi risoa niin paljon mutta meikäläisen mielestä kans tuo tekee autosta ihan älyttömästi rumempia, mielummin toi heiverö takasiipi kuin jäätävä pellinpala moottorikatteessa. :thumbdown
mut eipä siinä mikään auta jos se ajamista helpottaa...
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
En ymmärrä kyllä että mitä vikaa hainevässä on, eikä sitä kannata kieltää kun se tuo lisää sponsoritilaa.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Itse olen pitänyt massasta poikkeavasti hainevää mukavana piristeenä ja vaihteluna autoihin :eek:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
En ymmärrä kyllä että mitä vikaa hainevässä on, eikä sitä kannata kieltää kun se tuo lisää sponsoritilaa.
Katoppas tuota Renaultia tuossa yläpuolella olevassa vertailussa. Paljonko tuon ING:n näkyvyys pienenisi vaikka katteessa ei olisikaan evää?

Ei se evä tuo ollenkaa lisää sponsorinäkyvyyttä kun siihen evään ei mitään tekstiäkään ole laitettu lisänä.

Sitten vielä se tärkeämpi juttu, eikai kaikki jutut ole hyvän näköisiä ja järkeviä vaikka ne toisikin enempi sponsoritilaa..
Kyllähän nekin aironhankaimet poistettiin vaikka varmaan toi lisää sponssitilaa, tosin turvallisuuteen vedoten..
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Sitten vielä se tärkeämpi juttu, eikai kaikki jutut ole hyvän näköisiä ja järkeviä vaikka ne toisikin enempi sponsoritilaa..
Jep, ei nuo fykkös -autojen suunnittelijat tee noita autoja miellyttämään katsojan silmää vaan jos joku laillinen ruma härpäke toimii, se laitetaan kiinni ja kuunnellaan kritiikit. :eek:
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Eipä takasiipiäkään olisi kavennettu jos sääntöjä tehtäisiin sponssinäkyvyyden näkökulmasta. Onneksi sääntökirja ei sentään ole sponssien käsialaa.
 
Ylös