Jacce1971
Member
- Liittynyt
- 5.3.2007
- Viestit
- 17
Takasiiven mittasuhteet '09 autoissa ovat minusta itse asiassa aika hyvät.
En koskaan erityisemmin pitänyt '95 tehdystä siiven madalluksesta 95cm -> 80cm.
'98 kavennetut autot sitten "pusersi" metrin levyisen siiven takarenkaiden väliin ja pilasi loputkin peräpään mittasuhteista.
Uudet säännöt palauttivat pystysuuntaisen raon takarenkaiden ja takasiiven päätyelementtien väliin.
Lisääntynyt korkeus ja pitkät päätylevyt ovat palauttaneet ryhtiä koko takasiipielementtiin. Nyt siipi näyttää tehokkaalta, eikä "pakolliselta, puolitehoiselta rasitteelta".
Se, että ensimmäisissä kuvissa uusi takasiipi näytti liian kapealta johtui omissa silmissä lähinnä siitä, että sitä tulee verrattua suhteettoman leveään etusiipeen.
Nyt mittasuhteet perän osalta alkaa muistuttamaan '92 - '94 autoja, joka ei ole pöllömpää.
Etusiiven mittojen osalta ollaankin sitten metsässä reilumman kerran, ainakin estetiikan osalta. Toivottavasti Williams FW31-tyyliset ratkaisut osoittautuvat aerodynaamisesti tehokkaiksi, joissa saadaan leveää lumikolavaikutelmaa vähennettyä.
Luultavasti siivet kehittyvätkin juuri tähän suuntaan.
Muotoilua lisätään ajan myötä siipipintoihin taivuttelemalla niitä kolmannenkin akselin suunnassa. Toivottavasti päätylevytkin tuodaan jatkossa lähemmäs auton keskustaa.
En koskaan erityisemmin pitänyt '95 tehdystä siiven madalluksesta 95cm -> 80cm.
'98 kavennetut autot sitten "pusersi" metrin levyisen siiven takarenkaiden väliin ja pilasi loputkin peräpään mittasuhteista.
Uudet säännöt palauttivat pystysuuntaisen raon takarenkaiden ja takasiiven päätyelementtien väliin.
Lisääntynyt korkeus ja pitkät päätylevyt ovat palauttaneet ryhtiä koko takasiipielementtiin. Nyt siipi näyttää tehokkaalta, eikä "pakolliselta, puolitehoiselta rasitteelta".
Se, että ensimmäisissä kuvissa uusi takasiipi näytti liian kapealta johtui omissa silmissä lähinnä siitä, että sitä tulee verrattua suhteettoman leveään etusiipeen.
Nyt mittasuhteet perän osalta alkaa muistuttamaan '92 - '94 autoja, joka ei ole pöllömpää.
Etusiiven mittojen osalta ollaankin sitten metsässä reilumman kerran, ainakin estetiikan osalta. Toivottavasti Williams FW31-tyyliset ratkaisut osoittautuvat aerodynaamisesti tehokkaiksi, joissa saadaan leveää lumikolavaikutelmaa vähennettyä.
Luultavasti siivet kehittyvätkin juuri tähän suuntaan.
Muotoilua lisätään ajan myötä siipipintoihin taivuttelemalla niitä kolmannenkin akselin suunnassa. Toivottavasti päätylevytkin tuodaan jatkossa lähemmäs auton keskustaa.