Numeroiden jako F1-sarjassa

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13813
Toinen nollan käyttäjä Scheckter ei tullut mestarin tilalle, vaan hän ajoi 1973 kolmatta McLarenia ja kun tallin käytössä olivat numerot 1 ja 2, sai hän käyttöönsä nollan.
Kauden 1973 aikana numerot hyvin pitkälti vakiintuivat. Ja Scheckterin #0-aikana Lotus (ei siis McLaren) käytti numeroita #1 ja #2.

-74 tuli ensimmäistä kertaa käyttöön tuo mainitsemasi systeemi. Ja numerot jaettiin valmistajien pisteiden mukaan.
Numerot olivat pitkälti samat vuodesta toiseen, ainoastaan mestarin mukana seurasivat tämän talliin numerot 1 ja 2, ja tämä aiemmin niitä numeroita pitänyt talli sai sitten päittäinvaihdossa tämän toisen tallin vanhat numerot, esim.
1989 McLaren #1 ja #2, Ferrari #27 ja #28.
1990 Ferrari #1 ja #2, McLaren #27 ja #28.
Vuodesta 1996 lähtien on kilpanumerot menneet näin edellisen kauden menestyksen mukaan.

E: Kas, olikin mainintoja jo aiemmin näistä. taidan mennä vaan nukkumaan... :)
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5798
Sijainti
Kerava
Minun mielestäni ennen 1996-kautta ei ollut mitään varsinaisia sääntöjä numeroista, vaan numerot olivat sitä mitä tammikuun alussa kunakin vuonna ilmoitettiin.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Mitä tammikuun alussa sitten ilmoitettiin? Arvallako ne jaettiin vai kuka ne numerot sitten valitsi?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minun mielestäni ennen 1996-kautta ei ollut mitään varsinaisia sääntöjä numeroista, vaan numerot olivat sitä mitä tammikuun alussa kunakin vuonna ilmoitettiin.
Sitä en tiedä oliko sääntöä, mutta kuten täälläkin on tuotu ilmi, vakiintunut käytäntö kyllä oli.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9360
Ajoittain niitä kuitenkin tiivistettiin, kun talleja putosi pois. Esimerkiksi kaudella 1992 suurin käytössä ollut numero oli 35 ja kaudella 1993 30. Brabham (7-8), Fondmetal (14-15) ja Andrea Moda (34-35) jäivät sivuun, kuten myös March, mutta se tapahtui niin lähellä kauden alkua että sitä ei ehditty huomioida.


Uudet tallit olivat vuosina 1990-94 aina isoimpina, mutta sitä ennen ja sen jälkeen tilanne oli eri. Forti ajoi kauden 1995 numeroilla 21 ja 22 (30 suurin). Onyxilla debyyttikaudella 36-37 (41), yhtä autoa ajatteneella Rialilla 22 (36) jne.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5798
Sijainti
Kerava
Mitä tammikuun alussa sitten ilmoitettiin? Arvallako ne jaettiin vai kuka ne numerot sitten valitsi?
Sillä periaatteella varmaan että hallitseva mestari saa numeron 1 ja tallikaveri kakkosen, muut sitten pysyivät samoina, paitsi jos tuli ihan älyttömiä hyppyjä numerolta toiselle, eli viimeisen tallin numerot olisivat vaikka 33 ja 34 mutta edellisen 23 ja 24, jolloin voisi harkita tiivistämistä ;) Pitkä lause.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Eikös talli saa itse päättää pl. mestaritallissa miten numeronsa jakaa vai pistetäänkö nuo kylmästi edelliskauden perusteella? Ainakin ennen on esim. McLarenilla pistetty pienempi numero pidempään tallissa olleelle kuskille. Jostain MTV3:n jutusta luin, että Kimin # olisi ensi kaudella 4 ja Massan 3.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ihan oikeasti, luetteko te lainkaan noita edellisiä viestejä? Kohta mennään kolmatta kierrosta samojen kysymysten ja vastausten kanssa.

Ja kyllä, talli saa itse valita numerojakonsa ykköstä lukuun ottamatta.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Pari knoppikysymystä jotka ovat pientä päätäni vaivanneet monena unettomana yönä:

-Senna oli vuonna 1994 nro.2, nro 1 ei tietenkään ollut kun Prost oli eläkevöitynyt, mutta mikä oli Hillin numero?
-Bobakki mainitsi että numeron 1 käyttämättömyys ei ole koskaan johtunut kuolemantapauksesta, mutta kuinkas asian laita oli kaudella 71 kun hallitseva mestari oli edesmennyt? Aiemmista viesteistä kyllä kävi ilmi että tuohon aikaan kaikki numerot eivät ole menneet sijoitusten mukaan, mutta olettaisin että nro. 1 on silloinkin ilmaissut hallistevan mestarin.
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
plääh, Hillin numero oli sama ku sil oli edellisvuonna ja Jody Schekterillä kaudella 73 parissa kisassa. Ja sitten tuolloin 71 joissakin kisoissa ykköstä ei ollu käytössä ja joissakin se oli ja silloin se ei merkannu hallitsevaa mestaria, se oli ihan kisajärjestäjästä riippuvainen oliko se edes käytössä ja se saatettiin antaa kelle vaan, siis muinakin vuosina.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
plääh, Hillin numero oli sama ku sil oli edellisvuonna ja Jody Schekterillä kaudella 73 parissa kisassa. Ja sitten tuolloin 71 joissakin kisoissa ykköstä ei ollu käytössä ja joissakin se oli ja silloin se ei merkannu hallitsevaa mestaria, se oli ihan kisajärjestäjästä riippuvainen oliko se edes käytössä ja se saatettiin antaa kelle vaan, siis muinakin vuosina.
v. 71 taisi useimmissa kisoissa numero 1 oli Lotuksella ajaneen Fittipaldin autossa. Tosiaan poikkeuksia tuolloin oli kisakohtaisesti noina aikoina.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
-Bobakki mainitsi että numeron 1 käyttämättömyys ei ole koskaan johtunut kuolemantapauksesta, mutta kuinkas asian laita oli kaudella 71 kun hallitseva mestari oli edesmennyt? Aiemmista viesteistä kyllä kävi ilmi että tuohon aikaan kaikki numerot eivät ole menneet sijoitusten mukaan, mutta olettaisin että nro. 1 on silloinkin ilmaissut hallistevan mestarin.
Kisajärjestäjät päättivät ihan itse millä numerolla kuljettajat ajoivat. Ykkönen voitiin antaa kenelle vain.
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Sittenhän Massa ajeli Kimin autolla shakedownissa.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Felipe Massa ei taidakaan poiketa mitenkään tyyppillisestä brassista, autovaras.

Numeroissa ei ollut hirveästi yllätyksiä, paitsi tietenkin tuo FIA:n moka. Nico palaa kauden 2007 numeroon 16 ja Räikkönen kantaa samaa kuin kaudella 2002. Kovalainen on ensimmäinen suomalaiskuski joka kantaa numeroa 2, viimeksi kaudella 1986 Keke Rosberg ajoi samalla numerolla myös McLarenin riveissä.
 
Ylös