Tuonpa nyt yhden vähän toisenkinlaisen näkökulman Toyotan F1-tallin tilanteeseen. Lähtökohtaisesti suhtautuminen moottoriurheiluun on eri kuin Hondalla, mistä kertoo se, että Toyotalle F1 on osa markkinointibudjettia, Hondalle taas R & D:tä, jossa sitä pyrittiin myös käyttämään aktiivisesti hyväksi.
Mitä taas tulee markkinoinnin järkevyyteen laskusuhdanteessa, niin vanha totuus on, että silloin kannattaa pikemminkin kasvattaa markkinointibudjettia sikäli kun siihen vaan on varaa. Perustelu tähän on se, että tilanne on otollinen markkinaosuuksien valtaamiseen - koko ala luikastelee nyt alamäkeä ja siinä missä monet muut joutuvat keskittymään henkiinjäämiseen, voi Toyota koettaa viedä näiden osan kakusta. Ja ainakin FIA:n tutkimukset väittävät, että tallien F1-investoinnit ovat jopa edullisia kun verrataan saatuun huomioarvoon, ts. että laji todella olisi toimiva markkinointikanava.
Toki yhtiöllä on ongelmia myös tuotevalikoimansa kanssa (mm. hybridien myynti on laskenut pahemmin kuin odottivat), joten ongelmia on kyllä setvittäväksi. Saa nähdä.