F-1 tekee kuolemaa

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3454
Sijainti
Lahti
Watanabe-san kiirehti ilmoittamaan: . Speaking about the impact the financial situation would have on its motorsport programmes, Watanabe said: "We continue F1 and other motorsport activities while cutting costs."

Jotta näin. Leikkuri leikkaa mitä leikkaa. Sekin on tahdon asia, lopulta.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Pärre sanoi:
Jotta näin. Leikkuri leikkaa mitä leikkaa. Sekin on tahdon asia, lopulta.
Toistaiseksi näin. Tahdon asia se on sittenkin kun jos yhtäkkiä lapotaankin riisit takaisin pusseihin. Tuskin mikään tässä sirkuksessa ja maailmantilanteessa on varmaa, lopulta.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Kyllähän se todennäköisempää on että laitetaan muutamalle tehtaalle lappu luukulle ja nostetaan samaan aikaan F1-ryhmän budjettia... juustohöylä silpaisee jokaisesta ja joistakin vähän syvemmältä.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Kyllähän se todennäköisempää on että laitetaan muutamalle tehtaalle lappu luukulle ja nostetaan samaan aikaan F1-ryhmän budjettia.
Epätodennäköistä tuo Toyotan lähteminen sarjasta on ja hyvä niin. Mutta juuri tuollainen asetelma, mitä he eivät ole kokeneetkaan, niin tehtaiden sulkeminen autourheilun ja epäsuoran markkinoinnin puolesta lienee mahdoton ajatus japanilaisessa työmoraalissa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuonpa nyt yhden vähän toisenkinlaisen näkökulman Toyotan F1-tallin tilanteeseen. Lähtökohtaisesti suhtautuminen moottoriurheiluun on eri kuin Hondalla, mistä kertoo se, että Toyotalle F1 on osa markkinointibudjettia, Hondalle taas R & D:tä, jossa sitä pyrittiin myös käyttämään aktiivisesti hyväksi.

Mitä taas tulee markkinoinnin järkevyyteen laskusuhdanteessa, niin vanha totuus on, että silloin kannattaa pikemminkin kasvattaa markkinointibudjettia sikäli kun siihen vaan on varaa. Perustelu tähän on se, että tilanne on otollinen markkinaosuuksien valtaamiseen - koko ala luikastelee nyt alamäkeä ja siinä missä monet muut joutuvat keskittymään henkiinjäämiseen, voi Toyota koettaa viedä näiden osan kakusta. Ja ainakin FIA:n tutkimukset väittävät, että tallien F1-investoinnit ovat jopa edullisia kun verrataan saatuun huomioarvoon, ts. että laji todella olisi toimiva markkinointikanava.

Toki yhtiöllä on ongelmia myös tuotevalikoimansa kanssa (mm. hybridien myynti on laskenut pahemmin kuin odottivat), joten ongelmia on kyllä setvittäväksi. Saa nähdä.
 

Jackson5

Well-known member
Liittynyt
23.8.2008
Viestit
136
Toki yhtiöllä on ongelmia myös tuotevalikoimansa kanssa (mm. hybridien myynti on laskenut pahemmin kuin odottivat), joten ongelmia on kyllä setvittäväksi. Saa nähdä.
Siis niillä on aivan suunnattomia ongelmia tällä hetkellä.

Tuollaisessa debet-kreditrytinässä ei yhden Jarno Trullin vaihtaminen maksavaan kuljettajaan suuresti muuta.
Esim. tämä ei kuullosta ihan terveelle:
"Even the electric hand dryers at the company's Nagoya office building have been unplugged in an effort to cut costs."

Jos käsienkuivauslaitteiston käyttökin on jo kielletty niin voipi olla, että Trulli ajaa kohta ilmaiseksi tai ei aja ollenkaan.

Taitaa valaantappajilta japanissa loppua kohta työt, mikäs sen parempaa :D
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mikä ihmeen synkkyys?

Mä en oikein ymmärrä näitä maailmanlopun skenaariota. Synkkää on sitten, jos formulat ei pärähdä käyntiin kauden alussa lainkaan. Eli jos tämä sarja ei jatku ollenkaan.

Sellaista en jaksa uskoa millään, vaikka täällä ollaan näköjään synkistelemässä, ettei tässä maailmantalouden tilanteessa mikään ole varmaa jne. Tehdäänkö saman tien joukolla itsemurha, sittenpä ei tarvitse enää synkistellä?

Siis jäitä taas hattuun ja kyllä se siitä. :alppu:
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3454
Sijainti
Lahti
Mikä ihmeen synkkyys?

Mä en oikein ymmärrä näitä maailmanlopun skenaariota. Synkkää on sitten, jos formulat ei pärähdä käyntiin kauden alussa lainkaan. Eli jos tämä sarja ei jatku ollenkaan.

Sellaista en jaksa uskoa millään, vaikka täällä ollaan näköjään synkistelemässä, ettei tässä maailmantalouden tilanteessa mikään ole varmaa jne. Tehdäänkö saman tien joukolla itsemurha, sittenpä ei tarvitse enää synkistellä?

Siis jäitä taas hattuun ja kyllä se siitä. :alppu:
Ei voi laittaa jäitä hattuun, koska "Even the electric hand dryers at the company's Nagoya office building have been unplugged in an effort to cut costs.". Tuo oli kyllä pistämättömästi löydetty, Jackson 5! Sammuneiden käsienkuivaajien äänettömyydessä saatoin ymmärtää, että Trullin ja monen muun kovapalkkaisen persauksien alle on syntynyt kylmä rinki.

Mutta ei tämä mitään synkistelyä ole. Pois se meistä. Joillakin kinnereillä siellä ensikin vuonna kurvaillaan. Ajettiinhan vielä kaikkien muistissa hyvin oleva USA:n GP:kin, vaikka baanalla oli vain Ferrarit ja kaksi silloista ruputallia. Katsojiakin oli. Voitostakin "taisteltiin" ja Tiago Monteiro tuuletti palkintopallille niin hillittömästi että hyvä kun haalareissaan pysyi.

Bobakin mainitsema markkinointinäkökulma on mielenkiintoinen, mutta heittäisin vastakysymyksen. Onko autourheilun kautta (kovilla kustannuksilla ja niiden aiheuttamilla sivuvaikutuksilla) saatu julkisuuskuva l. mainos juuri tässä ja nyt sitä fiksuinta mainosta? Ainakin minä näkisin vaaran, että koko homma voi kääntyä itseään vastaan. Onhan sekin mahdollista, että kriittistä massaa alkaa juilia moottoriurheilun kautta tapahtuva markkinointi.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Hesari sanoi:
Toyota aikoo jatkaa F1-luokassa

Nagoya. Autonvalmistaja Toyota leikkaa menojaan, muttei aio vetäytyä F1-luokan MM-sarjasta. Ei vaikka alkuviikko toi tiedon Toyotan putoamisesta tappiolle ensimmäistä kertaa historiansa aikana.

Yhtiön johtaja Katsuaki Watanabe ei kertonut yksityiskohtia F1-talliin kohdistuvista säästötoimista.

"Tallin pitäminen nykyisellä tasollaan on äärimmäisen vaikeaa", Watanabe sanoi.

Japanilaisvalmistajista Honda vetäytyi hiljan formuloista ja Subaru sekä Suzuki ralliautoilun MM-sarjasta.
Tuota jäin miettimään.. Tarkoitti varmaan rahallisesti eikä sentään tasollisesti:D
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mikä ihmeen synkkyys?

Mä en oikein ymmärrä näitä maailmanlopun skenaariota. Synkkää on sitten, jos formulat ei pärähdä käyntiin kauden alussa lainkaan. Eli jos tämä sarja ei jatku ollenkaan.

Sellaista en jaksa uskoa millään, vaikka täällä ollaan näköjään synkistelemässä, ettei tässä maailmantalouden tilanteessa mikään ole varmaa jne. Tehdäänkö saman tien joukolla itsemurha, sittenpä ei tarvitse enää synkistellä?

Siis jäitä taas hattuun ja kyllä se siitä. :alppu:
Kyllä formulat aina jatkuu, ellei muuten niin speksisarjana, paitsi että Ferrari ja McLaren taistelevat ylivoimaisilla autoillaan kärjessä ... :doubtful:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Kyllähän tuota 70 luvullakin oli kausia, jolloin ollut yli 15 Ford-tallia, ja lisäksi vainen Ferrari ja 1-2 muuta moottorinvalmistajaa. Ei ne formulat kuole:thumbup:
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Voitte alkaa jo kohta laskea päiviä siihen kun Toyotan ilmoitus F1-toiminnan lakkaamisesta tulee. Itse tässä juuri pohdin, että mitäs sitä satasella oikein tekisi...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Noista Ecclestonen kommenteista:
Ecclestone paljasti salaisuuden Ferrarista
20.12.2008 16:23

Formula ykkösten pääjehu Bernie Ecclestone ei pitänyt Ferrarin puheenjohtajan Luca di Montezemolon puheista.
Bernie Ecclestone ei tunne itseään valmiiksi eläkkeelle.
Bernie Ecclestone ei tunne itseään valmiiksi eläkkeelle. (GETTY IMAGES)

Autourheilun kuninkuussarjan moguli Bernie Ecclestone paljasti Ferrarin ansaitsevan rutkasti enemmän kuin esimerkiksi McLaren.

- He saavat noin 80 miljoonaa dollaria enemmän. Tämän vuoden tallimestaruus tuotti Ferrarille 80 miljoonaa enemmän kuin se olisi tuottanut McLarenille, Ecclestone raivosi The Times -julkaisulle.

Ecclestone on vihoissaan siitä, että Luca di Montezemolo on vaatinut häntä eläkkeelle ja isompaa taloudellista tukea formulatalleille.

- Ostimme Ferrarin lojaliteetin, jotta he eivät lähtisi sarjasta, Ecclestone viittaa autovalmistajien muutaman vuoden takaiseen oman sarjan perustamissuunnitelmaan.

IL
Ketähän on tällä tarkoitus piikittää? Ei tuollaiset ostot ainakaan hänestä itsestään pyhimystä tee.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Noista Ecclestonen kommenteista:

Ketähän on tällä tarkoitus piikittää? Ei tuollaiset ostot ainakaan hänestä itsestään pyhimystä tee.
Ecclestone ammuskelee jo omiin jalkoihinsa. Eipä siinä mitään mitä pikemmin miehestä pääsisi eroon sen parempi. Pöörnillä ei kyllä varmasti ole kaikki enää kotona. Pitäisi käyttää mies varmaan joissain testeissä näitten mitaliehdotuksien jälkeen.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Pitäisi käyttää mies varmaan joissain testeissä näitten mitaliehdotuksien jälkeen.
Mitalliehdotustaan kun hän testaili nettigallupeilla, niin voisi laittaa itsensäkin likoon samankaltaisesti. Voisi tulla pökkelölle shokkina kuinka vähän häntä vuosi vuodelta enemmän ihmeellisine ideoineen kaivataan.

Jotenkin tuntuu että Ecclestone yrittää väen vängällä pysytellä 'ajan hermolla' laukomalla mitä radikaalimmaksi käyviä ehdotuksia. Täysin tarpeettomiakin. Tuo Ferrarille riidan haastaminen tilanteessa jossa pitäisi pyrkiä enemmänkin jatkuvuuden turvaamiseen on kyllä kaikkein selvin merkki siitä miten aika on miehen oikeasti jättänyt.
 

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Kuten Toyotalta sanottiin, tallit tiesivät Ferrarin saavan enemmän rahaa kuin muut. Hyvä vaan jos rintama pysyy kasassa, on aikakin laittaa vähän kapuloita sen yhden ahneen sedän rattaisiin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kuten Toyotalta sanottiin, tallit tiesivät Ferrarin saavan enemmän rahaa kuin muut. Hyvä vaan jos rintama pysyy kasassa, on aikakin laittaa vähän kapuloita sen yhden ahneen sedän rattaisiin.
Kyllähän Ferrarin asema on ollut yleisessä tiedossa jo pitkään. Oikeastaan ainoa uutinen olivat nuo summat.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Tuonpa nyt yhden vähän toisenkinlaisen näkökulman Toyotan F1-tallin tilanteeseen. Lähtökohtaisesti suhtautuminen moottoriurheiluun on eri kuin Hondalla, mistä kertoo se, että Toyotalle F1 on osa markkinointibudjettia, Hondalle taas R & D:tä, jossa sitä pyrittiin myös käyttämään aktiivisesti hyväksi.

Mitä taas tulee markkinoinnin järkevyyteen laskusuhdanteessa, niin vanha totuus on, että silloin kannattaa pikemminkin kasvattaa markkinointibudjettia sikäli kun siihen vaan on varaa. Perustelu tähän on se, että tilanne on otollinen markkinaosuuksien valtaamiseen - koko ala luikastelee nyt alamäkeä ja siinä missä monet muut joutuvat keskittymään henkiinjäämiseen, voi Toyota koettaa viedä näiden osan kakusta. Ja ainakin FIA:n tutkimukset väittävät, että tallien F1-investoinnit ovat jopa edullisia kun verrataan saatuun huomioarvoon, ts. että laji todella olisi toimiva markkinointikanava.

Toki yhtiöllä on ongelmia myös tuotevalikoimansa kanssa (mm. hybridien myynti on laskenut pahemmin kuin odottivat), joten ongelmia on kyllä setvittäväksi. Saa nähdä.
Kyllähän Honda kuuluu 'erottomattomasti' moottoriurheiluun, nimittäin moottoripyöräilyyn. Siitä Honda ei (paljon) aio tinkiä, viime lamakaudestakin se nousi moottoripyörämyynnillään. Viime vuonna Hondan moottoripyöriä myytiin 15 milj, autoja 4 milj.
 
Ylös