McLaren MP4-24

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
McLaren hieman uudistunut sitten viime viikon Jerezin.

- Ponttoonien ilmanottoaukkojen muoto muuttunut isommaksi.
- Peräpään kate muotoiltu aikalailla uusiksi.




Uudesta pohjaratkaisusta, tätä peiteltiin Jerezissä:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/73642
 
Viimeksi muokattu:

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
f1today.nl mukaan vähän lisää vahvistusta, että Mäcillä on ongelmia takapään pidon kanssa, varmaan downforcen. Insideri tallin sisältä on kertonut, että ongelma saadaan varmaankin korjattua Melbourneen mennessä...
Kunhan oman firman modifioitu ECU otetaan käyttöön alkaa pitoa löytymään kuin napista painamalla...:cool:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Noniin, tuon takia varmaan rohkenivat käyttää 09 takasiipeä kun ovat saaneet ponttoonitkin uusiksi. Aika paha on tilanne kun pitää pohjiakin aukoa.. :p
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Jotain uutta pohjaratkaisua kehittävät mikä parantaisi perän downforcea huomattavasti...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi


pohjan muotoilua on muutettu
Tuo on siis ennen ollut härpekkeiden takia kielletty. Sääntöjen mukaan pohjan alta katsottuna ei saa näkyä mitään auton osia. Riittääkö tämä vai korjataanko sääntöä? Selvän siipipinnanhan tuohon takapyörän eteen saa...
Jos on sääntöjen mukanen, niin koska nähdään muillakin tälläinen?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tuo on siis ennen ollut härpekkeiden takia kielletty. Sääntöjen mukaan pohjan alta katsottuna ei saa näkyä mitään auton osia. Riittääkö tämä vai korjataanko sääntöä? Selvän siipipinnanhan tuohon takapyörän eteen saa...
On tosiaan sääntöjen mukainen. On laillinen kunhan pohjan olemassaoleva osa on alapuolelta tasopinta. Vähän ihmetyttää tuo aukko. Luulis saavan paremman alipaineen auton alle ilman.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Tuo on siis ennen ollut härpekkeiden takia kielletty. Sääntöjen mukaan pohjan alta katsottuna ei saa näkyä mitään auton osia. Riittääkö tämä vai korjataanko sääntöä? Selvän siipipinnanhan tuohon takapyörän eteen saa...
Jos on sääntöjen mukanen, niin koska nähdään muillakin tälläinen?
Onko tuollaisesta kolosta sitten jotain hyötyä? Tuskinpa moista olisivat muuten siihen takarenkaan eteen aukaisseet.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Onko tuollaisesta kolosta sitten jotain hyötyä? Tuskinpa moista olisivat muuten siihen takarenkaan eteen aukaisseet.
Olisiko jäähdytysilmaa varten sinne takapäähän? Aerodynaamisesti vaikea kuvitella tuon antavan mitään etua, pikemminkin päinvastoin. Eiköhän pohjan leikkelyn joku muukin olisi jo keksinyt, jos se jotain hyödyttäisi.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Olisiko jäähdytysilmaa varten sinne takapäähän? Aerodynaamisesti vaikea kuvitella tuon antavan mitään etua, pikemminkin päinvastoin. Eiköhän pohjan leikkelyn joku muukin olisi jo keksinyt, jos se jotain hyödyttäisi.
Ei mulle tule näin äkkiseltään mitään tapaa mieleen millä tuo auttaisi/vaikuttaisi jäähdytykseen.

Kuten Zaikom mainitsi, luulis alipaineen kärsivän.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Yksi syy, joka tuli mieleen on se, että kun on keksitty säännöistä porsaanreikä (tai "porsaanreikä") niin käytetään sitä hyväksi vaikkei siitä olisi mitään hyötyä.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Yksi syy, joka tuli mieleen on se, että kun on keksitty säännöistä porsaanreikä (tai "porsaanreikä") niin käytetään sitä hyväksi vaikkei siitä olisi mitään hyötyä.
Kuulostaa todella nerokkaalta, tossako oiskin selitys Mäkkärin vaisulle vauhdille? Suunniteltu auto päin ********* ihan vaa siks ku on sääntöjen puitteissa ollu mahdollista.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Luin paremmin tuon autosportin jutun asiasta ja siinä oltiin sitä mieltä, että tuolla on vaikutusta sille, missä kohtaa pohjaa suurin imu muodostuu. Eli tuon leikkuun pitäisi ilmeisesti ohjata downforcen "painepiste" lähemmäs perää. Pohjan muotoilulla saavutettu downforce sen sijaan ei aiheuta samassa määrin dragia, kuin takasiipi ja näin ollen pystyttäisiin ajamaan pienemällä siivellä, mikä lisäisi puolestaan suoranopeutta.

Eli jos toimii, kuten autosportilla on mietitty, niin varmasti ihan hyödyllinen uudistus. Se, kuinka paljon tuosta on sitten lopulta hyötyä, lienee mahdotonta arvioida tässä vaiheessa, mutta jos suoranopeksissa on selviä eroja Australiassa, niin tuossa voi olla yksi syy.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Eli jos toimii, kuten autosportilla on mietitty, niin varmasti ihan hyödyllinen uudistus. Se, kuinka paljon tuosta on sitten lopulta hyötyä, lienee mahdotonta arvioida tässä vaiheessa, mutta jos suoranopeksissa on selviä eroja Australiassa, niin tuossa voi olla yksi syy.
Sitä en tiedä, että toimiiko vai ei, mutta jos toimii niin olen aika varma että myös muilla talleilla on tuollainen käytössä.

Vielä on testisessioita jäljellä, ja tuo jos mikä on kohtalaisen helppo osa kopioida, ainakin näin maallikon silmin. Tuo varmaan on myös semmonen uudistus, joka voidaan testailla tunneleissa. Eli kyllä varmaan tulee olemaan muillakin tuommoinen viritys, mikäli siitä on suurta hyötyä.

Suurella hyödyllä tarkoitan sellaista hyötyä, jossa tuohon kannattaa keskittyä vaikka muu suunniteltu ohjelma menisikin uusiksi.

Eli kuten hain evästä on nähty, niin ei ollut niin kammottava uutuus, että kaikki tallit otti sen heti käyttöön.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Hämäävä kuva. Ei ne noin isot ole. Sisäreunat vaan peittyy varjoon.
Veikkaisin että jos lasketaan jokaisesta autosta maksimaalinen poikkipinta-ala, McLarenilla se on suurin. Että kyllä tuo aika jötkäle keskeltä on. Ihan hyvän näköinen kumminkin tuossa viimeisessä kuvassa.
 
Ylös