80-90 luvun suurajot

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Mitä noita 90-luvun nauhoja on tullut nyt selailtua niin yllättävän hyvässä kunnossa nuo on näyttänyt olevan, -91 vuoden kisan nauhassa on audiopuoli vähän heikossa hapessa, mm. Harjulta olisi pitkä live-pätkä mutta siinä ääni aaltoilee mykäksi vähän väliä, en sitten tiedä onko siinä alkuperäisessä lähetyksesä ollut äänen kanssa ongelmia. Jos nauhurista on ollut tallentaessa joku piuha löysällä niin luulisi että se audio puuttuisi sitten kokonaan eikä vain ajoittain, mene ja tiedä.
.....


Niin se -92 kisa on ainakin luvassa, itse asiassa parhaimmillaan tuloillaan ja eka lähetys on näköjään jo katsottavissa.

Eli vuoden 1992 Suurajot, kisa ripoteltuna neljälle päivälle torstaista sunnuntaille - koostelähetys torstain viideltä avauspätkältä, kuvaa Harjulta, Kuohulta ja Ehikin pimenevästä illasta:
http://videos.streetfire.net/video/WRC-1992-Rally-1000-Lakes_646905.htm

Kuohulta tuli ilmeisesti tuona päivänä live-lähetys mutta sitä ei ole nauhalle tarttunut, kuvaa siitä on kuitenkin tuossa koosteessa mukana.

-92 kisan ek-ohjelma näytti seuraavalta:
http://juwra.com/finland_1992_itinerary.html
 

Tiltman

Active member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
40
Sijainti
Itä-Suomi
Erikoiskokeet 16-20 (mm. Leustu ja Ouninpohja sekä Valkeakosken taukotunnelmat + Jouko Puhakan rajun ulosajon jälkipuintia)
Tuo Puhakan ulosajo jäi kyllä mieleen. Sehän sattui vähän reilu kilometri ennen keltaista taloa jonne me olimme jälleen kerran kävelleet rallia katsomaan. Kuumin kärki meni paikan ohi taas vauhdikkaasti (palataan tähän vähän myöhemmin), mutta mitään erityisiä suorituksia ei kuitenkaan sattunut - kun ei minkäänlaista muistikuvaa asiasta ole. En muista monentena autona Puhakan piti olla paikalle tulossa, sen kuitenkin muistan että äänet jo jostain Hakaportin talon seuduilta kuuluivat. Ensimmäinen tieto siitä että jotain poikkeavaa tapatui tuli kirjaimellisesti puhelinlankoja pitkin: tien toisella puolella olevat langat kiristyivät äkillisesti aivan kuin jättiläinen olisi niitä jostain mutkan takaa riuhtaissut?? Mitä ihmettä?? Sitten korviimme kuului valtava pamaus, ei muuta - siihen luonnollisesti loppui myös moottorin laulu.. Tässä kohdassa isävainaa totesi lakonisesti "Nyt kävi pahasti!" Ja sitten alkoi juokseminen..

Puhelinlankojen "lauluhan" selittyi sillä, että Puhakan Mitsu oli ojaan liukuessaan ensimmäisenä osunut puhelinpylvästä pystyssä pitävään kivilouhokseen, josta se sitten kimmahti puhelinpylvään kautta syvemmälle metsään.. Kartturihan selvisi pelkällä säikähdyksellä, mutta Puhakalle kävi kehnommin. Ihme. En nyt lähde spekuloimaan asiaa pitemmälle, nuo videot kun ei työpaikalla ole nähtävissä :frown:. Niin että jos tässä tulee toistoa niin pahoittelen..

Kärki tuli paikalle vauhdikkaasti, kuten aina. Tällä kertaa asiasta oli kuitenkin käytöässä parempaakin tietoa, VM:n tutkaryhmä oli nimittäin paikalla! Tutkauspaikka sijaitsi noin 100 metriä ennen hyppyriä, ja jos muistan oikein niin Kankkuselle mitattiin suurin nopeus, joka oli 207 km/h.. Mielenkiintoista, mutta vielä mielenkiintoisemmaksi asian mielestäni tekee se, että edellisen kerran samalla suoralla mitattiin nopeuksia 1985 jolloin Ouninpohja ajettiin viimeisen kerran pitkässä muodossa B-ryhmäläisillä. Tuolloin Salosen Pösölle mitattiin nopeudeksi 199 km/h. Että tuon ajan A-ryhmä todellakin oli sitä "parasta A-ryhmää"

Ei noihin Leustun ja Ouninpohjan kuviin hirveästi ole lisättävää, aikamoista kansallismaisemaa autoja ja ääniä myöten. Eikä ole Abu Dhabin mainostauluja tai kaljatelttakyliä pilaamassa maisemaa, se oli vielä sitä Suurajo-aikaa.
Aika entinen ei koskaan enää palaa:nope::nope:
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Hyvää muisteloa, tosiaan Puhakan ulosajo oli jäljistä päätellen todella massiivinen ulosajo ja ihme ettei kuljettajakaksikolle käynyt siinä pahemmin, jos esim. B-ryhmäläisellä olisi ajettu Ouninpohjassa/Jyskälässä ylipäätään samanlainen kolari missä auto jatkaa matkaansa täydestä vauhdista ulos niin tuskin olisi paljoa jäänyt autosta jäljelle, eli turvalaitteet olivat jo 1994 melko hyvin kohdillaan.
.....


Vuoden 1992 Suurajot, kisa ripoteltuna neljälle päivälle torstaista sunnuntaille - koostelähetys torstain viideltä avauspätkältä, kuvaa Harjulta, Kuohulta ja Ehikin pimenevästä illasta:
http://videos.streetfire.net/video/WRC-1992-Rally-1000-Lakes_646905.htm

Kuohulta tuli ilmeisesti tuona päivänä live-lähetys mutta sitä ei ole nauhalle tarttunut, kuvaa siitä on kuitenkin tuossa koosteessa mukana.

-92 kisan ek-ohjelma näytti seuraavalta:
http://juwra.com/finland_1992_itinerary.html

Loput vuoden 1992 kisan videot on nyt myös nähtävissä:

Perjantain lenkki (mm. Valkola, Kalliokoski, Myhinpää, Kutemajärvi):
http://videos.streetfire.net/video/WRC-1992-Rally-1000-Lakes_646911.htm

Ruuhimäen live-lähetys kokonaisuudessaan, kommentoimassa pitkän linjan kuski Pentti Airikkala. Lopussa Lancia-kaksikon kommentit perjantain lenkin päätteeksi:
http://videos.streetfire.net/video/WRC-1992-Rally-1000-Lakes_646914.htm

Lauantai (mm. Leustu, Ouninpohja, Savo, Tampere). Savon pätkältä live-lähetys jota on kommentoimassa alkuperäinen Flying Finn Timo Mäkinen:
http://videos.streetfire.net/video/WRC-1992-Rally-1000-Lakes_646929.htm

Sunnuntain aamutunnelmat Laajavuoressa ja avauspätkät Päijänteen itäpuolella:
http://videos.streetfire.net/video/WRC-1992-Rally-1000-Lakes_646936.htm

Live-lähetys päätöspätkältä Vartiamäestä (kopterikuvan kera) ja kahdeksan parhaan kommentit pätkän maalista. Lopussa katsaus luokkavoittajiin ja uuden kilpailunjohtajan kommentit kisasta:
http://videos.streetfire.net/video/WRC-1992-Rally-1000-Lakes_646945.htm
.....


Tuossa perjantain lenkin ekassa pätkässä on aluksi juttua paikallisesta paikasta josta löytyy jos jonkinlaista kuskeilta saatua muistotavaraa ja valokuvaa. Samoin tuo sunnuntain aamuherätys on aika hilpeää katsottavaa, Vatanen on aivan silmät ristissä kun taas Alén on silmät terävänä valmiina lähtemään. Tämmöinen inhimillinen puoli puuttuu tämän päivän lähetyksistä koko lailla täysin, pääasia että on splittiaikoja ja taiteellisia kuvakulmia joissa ei näy itse ajoa vaan mainostauluja.. Tosin eipä nykykuskien tekemiset voisi vähempää muutenkaan kiinnostaa.

Tuon vuoden -92 itse kisahan muistetaan erityisesti Colin McRaen monivärisestä roskapussista, jota kutsuttiin myös nimellä Subaru Legacy. Kovempaan lujuustestiin kyseistä autoa ei varmaan voi enää laittaa. :p Ja kuten päätöspäivän lähetysten lähikuvista selviää niin olihan autossa jotain ehjääkin maaliin tullessa, rekisterikilvet olivat vielä mukana, tosin vinossa nekin mutta kuitenkin..
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
..ja kuten todettua niin noissa videoissa ei ole edes kaikkea mitä sinä vuonna TV:stä lähetettiin, tuossa on tavaraa vasta yhden kasetin edestä. Jostain syystä se kuvio meni niin että meidän taloudessa kyseiselle kisalle oli budjetoitu vain yksi kasetti. :p Mutta eiköhän noista selviä mitä sinä vuonna tapahtui.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Kerrassaan LEGENDAARISTA!

Tuo 1992-vuosikerta on oma henkilökohtainen suosikkini 90-luvun Suurajoista. Eikä vähiten McRae-show:n vuoksi. Oli auto kuinka palasina hyvänsä, aina jatkettiin 110 lasissa! Muutenkin kisassa kärkimiehet eivät juuri keskeytelleet, kisa nelipäiväisenä oli sopivan pitkä ja reitti laajalla alueella. Olosuhteissakin oli mukavasti vaihtelua ja autoissa meininkiä. Kunpa tänäkin päivänä homma olisi yhtä hienoa!
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Samoin tuo sunnuntain aamuherätys on aika hilpeää katsottavaa, Vatanen on aivan silmät ristissä kun taas Alén on silmät terävänä valmiina lähtemään. Tämmöinen inhimillinen puoli puuttuu tämän päivän lähetyksistä koko lailla täysin, pääasia että on splittiaikoja ja taiteellisia kuvakulmia joissa ei näy itse ajoa vaan mainostauluja.. Tosin eipä nykykuskien tekemiset voisi vähempää muutenkaan kiinnostaa.
Erittäin hyvin sanottu. Lisäksi tuolloin 90-luvulla kommentaattorien lisäksi myös selostajat (Pöntinen etunenässä) olivat asiantuntijoita, joilla paistoi aito innostus lajiin. Huumoriakin löytyi aina mukavasti sekaan.
 
Viimeksi muokattu:

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
216
Onko Jämsässä olemassa enään tuota pikis- pubia? Jos ei ole, niin kiinnostaa noiden taulujen ja tavaroiden kohtalo... Harmi kun en ikinä päässyt käymään tuolla pubissa :frown:
 

Tiltman

Active member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
40
Sijainti
Itä-Suomi
Jos pitäisi "kaikki" tiivistää yhteen kuvaan niin se olisi varmaan tuolla videolla kohdassa 4:11 alkava jakso jossa siipi- quattrolla hypätään Urrian ison hypyn jälkeisessä mutkassa.. kaatosade ja näyttävä ajosuoritus. Jotenkin se taustalla näkyvä ladon seinä kuuluu kuvaan niinkuin nyrkki naamaan.

Pikiksen myöhemmistä vaiheista ei ole tietoa.. tiloissa taisi toimia ainakin onlinetotoravintola. Tavaroista jäi ainakin mieleen Subarun vanne jonka joku teloi joskus Harjulla (alen 1990-1991??) teloi joskus. Sitten seinillä oli paljon vanhoja mv-valokuvia 70-luvulta, suurimmassa osassa Suurajojen viralliset logot että mistä lie peräisin?

Joka tapauksessa ihan mukavati tavaraahan siellä oli. Minne lie joutuneet?
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Onko Jämsässä olemassa enään tuota pikis- pubia? Jos ei ole, niin kiinnostaa noiden taulujen ja tavaroiden kohtalo... Harmi kun en ikinä päässyt käymään tuolla pubissa :frown:
Mietiskelin juuri samaa, eli missähän nuo aarteet sijaitsee tällä hetkellä.....?
 

Tiltman

Active member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
40
Sijainti
Itä-Suomi
Mietiskelin juuri samaa, eli missähän nuo aarteet sijaitsee tällä hetkellä.....?
Mahtoiko olla niin että ne Pikiksen edessä olleet valokset kuskien käsistä ja jaloista siirtyivät Jyväskylään ja ovat nyt jossain Hoviraitin aulassa?? Voi olla väärä muistikuvakin..

Vanhoista ajoista muistuttaa kuitenkin pysäköintikiellon lisäkyltti Hotelli Jämsän sisäänkäynnin edessä. Tekstihän kuuluu "sallittu takseille ja ralliautoille" - hauska homma:) Elokuut 80- luvun alussa kuluivat aika tiukasti hotellilla, ja oli ihan tavallista että sisäänkäynnin eteen oli parkkeerattu puolenkymmentä harjoitusautoa, täysverisiä b-ryhmäläisiähän ne siihen aikaan harjoituksissakin käyttivät - ja lukot ovissa eivät kuuluneet varustukseen:eek!::eek!:.

Kolleega Kanadasta oli käymässä Suomessa viime kuussa. Hän on armoton moottoriurheilumies itsekin ja pahoitteli ettei sattunut paikalle elokuussa. Yritin sitten keksiä edes jotain korvaavaa toimintaa kun liikuimme Jämsän seudulla työasioissa. Kävimme ajamassa Ouninpohjan tie Hämepohjan risteyksestä Kakaristoon saakka.. kevätaurinko jo lämmitti mutta tie oli vielä täysin lumen peitossa. Oli mukava ajella ja siinä matkan varrella käytiin läpi Selänteen hyppyrit ja Keltaiset talot yms.. Mies oli Kakariston pellolle tultaessa jo täysin haltioissaan näkemästään. Päivitteli tietä koko kotimatkan ja sanoi nyt käsittävänsä miksi suomalaiset on niin kovia rallikuskeja:)
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Tavaroista jäi ainakin mieleen Subarun vanne jonka joku teloi joskus Harjulla (alen 1990-1991??) teloi joskus.
Alén veti -91 Harjulla siinä -96 onnettomuuspaikan pudottavan oikean jälkeen jalkakäytävän poikki ja seuraavan ysikymppivasurin jälkeen etupyörästä ei ollut enää kuin vanne jäljellä. Markulla näytti olevan muutenkin aika persoonallisia ajolinjoja joka paikassa josta vähänkin pystyi oikomaan, niinkuin tuosta -92 vuoden ekasta lähetyksestä Harjulta selviää, ylämäkeen lähdettäessä.

-91 vuoden lähetystä katselin joku aika sitten ja siinä kerrottiin kuinka Markulta oli jollain myöhemmälläkin pikiksellä mennyt rengas, ja oli käynyt niin että yleisö oli sen vaihtanut eikä tunkkiakaan kuulemma tarvittu. Ei kuulosta ihan siltä että tuommoinen menisi tänä päivänä läpi, ei kai katsojat saa muuta kuin hilata auton takaisin tielle, kai huoltohommat kuuluu kuljettajakaksikolle pätkillä.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Olisiko mjs/amjayesilla mitään lisämatskua jaettavaksi? Ja mitä sinulta löytyisi vuodelta 2000? Haen takaa Burnsin ulosajoa ja sen analysointia
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Olisiko mjs/amjayesilla mitään lisämatskua jaettavaksi? Ja mitä sinulta löytyisi vuodelta 2000? Haen takaa Burnsin ulosajoa ja sen analysointia
Itseäni huvitti tuo Palon lipan vatvominen niissä lähetyksissä.. Selvä asiahan se oli, liikaa vauhtia mutkaan ja Burns vähän lepsusti otti sen kurvan. Kaato ei oikeastaan ollut normaalista poikkeava, mutta studiossa asiaa silti dramatisoitiin ja kelailtiin 15 kertaan.. Tietysti voittotaisteluhan loppui siihen

Mutta tosiaan tavaraa vaan näkyville jos löytyy!:ahem:
 
Viimeksi muokattu:

jiipee64

Well-known member
Liittynyt
29.4.2008
Viestit
133
Sijainti
Jyväskylä
>>Tuon vuoden -92 itse kisahan muistetaan erityisesti Colin McRaen
>>monivärisestä roskapussista, jota kutsuttiin myös nimellä Subaru Legacy.

Veti muuten Paaterin isossa hypyssä maata kiertävälle radalle...
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Itseäni huvitti tuo Palon lipan vatvominen niissä lähetyksissä.. Selvä asiahan se oli, liikaa vauhtia mutkaan ja Burns vähän lepsusti otti sen kurvan. Kaato ei oikeastaan ollut normaalista poikkeava, mutta studiossa asiaa silti dramatisoitiin ja kelailtiin 15 kertaan.. Tietysti voittotaisteluhan loppui siihen

Itsekin aloitin aktiivisen ralliseurannan vatsa kyseisenä vuonna, ja sen takia tuo onkin jäänyt niin palavasti mieleen. Studiossa oli lisäksi joku hemmo kertomassa Richardin nuotteja suomeksi, ja sieltä muistaakseni löydettiin selitys ulosajoon; nuottivirhe.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11219
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Itsekin aloitin aktiivisen ralliseurannan vatsa kyseisenä vuonna, ja sen takia tuo onkin jäänyt niin palavasti mieleen. Studiossa oli lisäksi joku hemmo kertomassa Richardin nuotteja suomeksi, ja sieltä muistaakseni löydettiin selitys ulosajoon; nuottivirhe.
Oli lopettanut nuotituksen maaliviivalle eikä huomioinut että mutka maalin ja AT:n välissä on paha.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Itsekin aloitin aktiivisen ralliseurannan vatsa kyseisenä vuonna, ja sen takia tuo onkin jäänyt niin palavasti mieleen. Studiossa oli lisäksi joku hemmo kertomassa Richardin nuotteja suomeksi, ja sieltä muistaakseni löydettiin selitys ulosajoon; nuottivirhe.
Ilkka Kivimäki vuorotteli siellä studiohommissa Alénin kanssa.
Ai se olikin sitten nuottivirhe... enpä muistanut enää. Joka tapauksessa hommaa kelailtiin studiossa vähän turhan paljon ja mielestäni muutenkin Suurajo-lähetysten taso heikkeni vuodesta 2000 eteenpäin. Keskityttiin liikaa paskanjauhantaan ja ajokuvat ja selostus jätettiin heikompiin kantimiin kuin vielä 90-luvun viimeisinä vuosina.

hieman näköjään offtopicia, väärä vuosituhat:frank:
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Kyllähän lishää materiaalia löytyy, 1996-1999 taitaa olla kokonaisuudessaan ja 91 lähes kokonaan, tosin sitä nauhaa on ajan hammas purrut ainakin äänien puolesta mutta kyllä niistä pitäisi selvän saada. Lähiviikkoina pistän noita tulemaan, lupaan ja vannon lähes kautta kiven ja kannon. :p

Ja totta tosiaan on että lähetysten taso kyllä meni roimasti alaspäin 2000-luvun alusta, lyhyempiä lähetyksiä joissa sitten toistettiin samat asiat lähetyksistä toiseen. Itse asiassa jonain vuosina Eurosportin lähetykset taisi olla YLEä parempia.
 
Ylös