carl
Well-known member
- Liittynyt
- 28.1.2009
- Viestit
- 1387
Case Falinista vielä...
Jotenkin häiritsee tuo tapahtumien kulku.
Wittmann onnistui ilmeisesti välttämään törmäyksen AT-aseman autoon, eli kartturin ovi on painunut kasaan nimenomaan törmäyksestä Faliniin. Tosin, Hesarin jutussa kerrotaan "auton nokan" osuneen Faliniin ja tuoreessa IL:n jutussa Vaherin ajanottoryhmän päällikkö kertoi Faliniin osuneen "auton perän". Joka tapauksessa, Falin on seissyt hämmästyttävästi lähes keskellä tietä (vai yrittikö hän väistää väärään suuntaan - vaikka tässä taas tarina kertoo, että hän nimenomaisesti ei ehtinyt väistää). Ei erityisen otollinen paikka syyspimeässä, vaikka kuinka ollaankin AT-asemalla.
Lisäksi autokunnan ripeä poistuminen paikalta on kyllä sangen omituista. Voisi kuvitella, että pimeydestä huolimatta heidän (varsinkin Nestingerin, jonka puolelle osuma tuli) on täytynyt ymmärtää osuneensa nimenomaan ihmiseen. Ja mihin auto sitten pysähtyikään, niin tuskin siitä on päässyt matkaa jatkamaan ilman, että tilanteen vakavuus on käynyt ilmi. Jos auto meni pitkäksi AT-asemalta, niin tokkopa sieltä on tuossa tilanteessa kukaan AT-henkilökuntaan kuulunut lähtenyt jalan hakemaan aikakorttia Audista = Nestinger, lääkäri, on luultavimmin noussut autosta ja joutunut väkisinkin todistamaan tilannetta.
Ei nyt toki ole reilua heittää tällä tavalla näppäimistön takaa vakavia syytöksiä kilpailijaparia kohtaan 37 vuoden jälkeen, mutta jonkinmoinen välinpitämättömyys näiden juttujen perusteella paistaa Wittmannin ja eritoten Nestingerin toiminnasta.
Tämä on saattanut olla varsin tyypillinen reaktio ihmiselle onnettomuustilanteessa, eli shokki ja tunne ettei halua uskoa tapahtunutta todeksi. Toisaalta Wittmann ei ole heti välttämättä tajunnut omaa ajoaan vaaralliseksi, vaan on tulkinnut tilanteen puhtaasti onnettomuudeksi ja kokenut että kilpailun järjestäjä/ensiapuhenkilökunta hoitaa tilanteen. On paljon muitakin onnettomuuksia, joissa katsoja on jäänyt ralliauton alle ja kuljettaja harvemmin on ensimmäisenä auttamassa. Mielumminkin seuraa tilannetta järkyttyneenä etäämmältä. Se on toki tulkinnanvarainen asia, oliko Wittmannin tapaus puhdas onnettomuus vai kuljettajan omaa huolimattomuutta. Jos Wittmann ei todella nähnyt maalimerkkejä ja maalin sijainti on tuohon aikaan ollut epätarkkaa, voiko Wittmannia silloin suoraan syyllistääkään. Hän teki kuitenkin kaikkensa, kun tajusi at-aseman tulevan vastaan. Maalimerkit ovat todennäköisesti olleet hyvin näkyvissä, mutta johtuiko niiden huomioimatta jättäminen sitten esim.Wittmannin putkinäöstä. Oliko näkökyky hämärässä todellisuudessa huonompi, eikä totuutta uskallettu kertoa siinä pelossa, että häneltä evätään kilpailulisenssi kokonaan ja ralliura saisi jäädä. Yksi todennäköinen vaihtoehto on myös se, että maalin kohdalla on keskittyminen ollut jossain muussa kuin ajamisessa. On seurattu mittareita tai ajatus hetkellisesti harhaillut jossain muualla. Sitä en ainakaan usko, että Wittmann olisi nähnyt maalimerkit ja koheltanut välinpitämättömästi kohti at-asemaa.