80-90 luvun suurajot

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Poika (15 v.) alkoi yllättäen osoittamaan kiinnostusta B-ryhmän ralliautoihin. Syy löytyy xbox-maailmasta, on innostunut siellä rallista! Jouluna mökillä pyysi kaivamaan 80-luvun VM:t esille, että näkisi mallia, minkälainen se 205 T16 oikein oli. Yllätten osui semmoinen huomio silmääni, että Vatasen Jyskälän voittoauto 1984 oli sama, jolla Salonen voitti vuotta myöhemmin. Ainakin sama rekkari oli. Jälkimmäinenhän oli toki evo1-mallia, mutta silti.
Sullahan on sitten jo aputoimittaja 80-luvun kirjaa varten :thumbup:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Päätin ryhtyä dokumentoimaan Suurajoja wikipediaan. Aloitin vuodesta 1990, joka on ollut minulle lapsuudesta jotenkin mieleenpainuva. Lähteinä on lähinnä juwra ja youtubesta löytyvät tv-lähetykset, joten odottelen mahdollista sivun hylkäämistä ennen kuin kulutan aikaa muiden kirjoittamiseen, mutta jos hylsyä ei tule, varmaan jatkan tuosta muutaman vuoden eteen- ja taaksepäin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Jyväskylän_suurajot_1990
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki

Sälli

Well-known member
Liittynyt
27.10.2013
Viestit
86
Päätinpä ennemmin nostaa vanhan topicin ylös, kuin tehdä uutta. Aika rankasti oon hakenut tältä foorumilta, kuin googelista yleensäkin tietoa aiheesta F-ryhmän lisäluokka, suurajojen välivuodelta -95. Melkeinpä ainut löydös on tuo lyhyt Youtube-kooste, jonka Tinke on tähän vitjaan aikanaan linkannut.

Kaikki lisätieto kiinnostaisi tuosta. Ajoivatko silloiset vetomiehet minkä osan reitistä, vai jopati kokonaan saman kuin muu letka? Mahtaisiko osallistujalista löytyä vielä joltakulta? Kaikki aiheeseen liittyvät muistot on plussaa.

Syynä tietty moiseen hekumointiin on se, että ensimmäiset rallimuistot ikinä omalta kohtaa liittyvät tuohon. Hatarina 5-vuotiaan muistikuvina on Lankamaan (?) maalipää ja sukulaismiesten GT corolla, joka viittaisi siihen, että ainakin ensimmäisellä legillä äffäläiset olisivat olleet mukana. Tätä myötä hyvää pääsiäisen seutua myös arvon foorumilaisille :alppu:
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5571
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Samoin muistelen, että ajoivat vain lauantaina. Itselleni 1995 oli ensimmäinen vuosi, kun tuli kierrettyä pätkiä kaikkina päivinä.

Tulee tässä lähipäivinä muuton johdosta kaivettua vanhat reittikartta- ja lähtöluettelolaatikot esiin ja veikkaisin että sieltä löytyy myös 1995 kisaraportti ja varmaan Suurajo-opaskin. Täytyy oma muistikuva tarkistaa ja varmistaa, mikäli sopivat dokkarit tulevat vastaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuo 1987 voltti takaperin oli Unionin sähäkkä -pätkän metsäteillä nykyisen Kakariston pätkän lähdön ja keltaisen talon välillä
 

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
726
Tuli tuossa katseltua -99 Jyskälän videoita Youtubesta. Kuka muistaa mistä tuo Auriolin Corollan kiemurteleminen johtui? Muistan kun sitä menoa livenäkin äimisteltiin kun auto ei mennyt edes suoralla suoraan ja Auriol sai tehdä tosissaan töitä että sai pidettyä auton tiellä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3575
Sijainti
JKL
Tuli tuossa katseltua -99 Jyskälän videoita Youtubesta. Kuka muistaa mistä tuo Auriolin Corollan kiemurteleminen johtui? Muistan kun sitä menoa livenäkin äimisteltiin kun auto ei mennyt edes suoralla suoraan ja Auriol sai tehdä tosissaan töitä että sai pidettyä auton tiellä.
Eiköhän se johtunut siitä ratin ja penkin välistä... Sellainen muistikuva että muillakin autoilla (seatilla?) Oli havaittavissa samaa "vikaa" silloin kun Didi ei ollut tyytyväinen autoon...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Power Stagellehan se saatiin kuntoon "superrallisäännöllä", eli Didi keskeytti vikan päivän etuajassa, auto laitettiin kuntoon ja sitten tuli Power Stage -pisteet kotiin.
 

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
726
Eiköhän se johtunut siitä ratin ja penkin välistä... Sellainen muistikuva että muillakin autoilla (seatilla?) Oli havaittavissa samaa "vikaa" silloin kun Didi ei ollut tyytyväinen autoon...
Oiskohan ihan noin ollut. Auto kun kiemurteli suorallakin tiellä kuin käärme.
Power Stagellehan se saatiin kuntoon "superrallisäännöllä", eli Didi keskeytti vikan päivän etuajassa, auto laitettiin kuntoon ja sitten tuli Power Stage -pisteet kotiin.
Power Stage vuonna 1999? Joko niitä sillon oli? Mistä vuodesta lähtien Power Stageja on ollut?
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuo Ruuhimäki 1999 oli toinen power stage ikinä, saman vuoden Korsikalla sitä oli jo kokeiltu ekan kerran ja näihin se kokeilu silloin jäikin. Kankkunenhan sitä koko hommaa kritisoi ja tästä turhautumisesta syntyi se "Kiitos kiitos. Black Round Pirelli" -haastattelu.

Ja kuten sanoin niin superrallisääntöä käytettiin tuolloin ekoja kertoja siinä muodossa, että keskeyttäneet saivat ajaa power stagen, ja tämän kautta esim Ouninpohjassa tekniseen vikaan keskeyttänyt Mäkinen oli vielä mukana, samoin kuin pari pätkää etukäteen taktisesti keskeyttänyt Auriol. Lisäksihän tuolloin alkoi sataa kesken pätkän, jolloin Mäkinen ja Auriol löivät tiskiin sellaiset ajat ettei niihin pystynyt vastaamaan kukaan kisassa mukana ollut. McRaen auto lisäksi päästi käyttösavut Ruuhimäen hypyissä kesken suoran lähetyksen.

En muista historiaa tarkemmin, mutta säännöllisemmät power staget taisivat tulla mukaan vasta montaa vuotta myöhemmin?

https://www.youtube.com/watch?v=2NcngaZZpNI
 
Viimeksi muokattu:

Sälli

Well-known member
Liittynyt
27.10.2013
Viestit
86
Samoin muistelen, että ajoivat vain lauantaina. Itselleni 1995 oli ensimmäinen vuosi, kun tuli kierrettyä pätkiä kaikkina päivinä.

Tulee tässä lähipäivinä muuton johdosta kaivettua vanhat reittikartta- ja lähtöluettelolaatikot esiin ja veikkaisin että sieltä löytyy myös 1995 kisaraportti ja varmaan Suurajo-opaskin. Täytyy oma muistikuva tarkistaa ja varmistaa, mikäli sopivat dokkarit tulevat vastaan.
+AnttiL, kiitokset vastauksista. Ja omat muistikuvat olikin todella hataralla pohjalla, molemmat olette nimittäin oikeassa, ajoivat pelkän lauantain. KSML:n arkistosta löytyi maininta, jossa todettiin F-ryhmän ajaneen lauantaina 11 EK:n mittaisen kilpailun, jonka voitti Esa Peltonen.

Pääletkan ohjelmassahan oli lauantaina 13 pätkää (peruuntunut Hassi mukaanlukien), joten olisiko lie vetomiesten kilpailu päättynyt Himoksen kokoomatauolle, jolloin tuo 11 pätkää tuli lauantaipäivälle täyteen?

E: Kyseisen KSML-arkiston lopusta löytyikin yhteenveto F-ryhmästä. Loppupeleissä ajoivatkin 10 pätkää, maininnat siitä, että Sahalahti olisi ollut heille ek2, ja että ajoivat vielä Himoksen tauon jälkeen ainakin Ehikin. No, jokatapauksessa lauantai ja hivenen pääletkaa lyhempi ohjelma.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3575
Sijainti
JKL
Oiskohan ihan noin ollut. Auto kun kiemurteli suorallakin tiellä kuin käärme.

Kiemurteleehan se auto kun rattia käännellään puolelta toiselle kokoajan... Tän jutun muistan kuulleeni jostain "sisäpiireistä" tuohon aikaan eli kun Didi ei luottanut autoon hänellä tuli tapa "hakea pidon rajaa" tuolla tavalla eli suorillakin vemputti ruoria kun hullu... Ja meno sitten myös näyttikin ihan siltä iteltään...
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Päätinpä ennemmin nostaa vanhan topicin ylös, kuin tehdä uutta. Aika rankasti oon hakenut tältä foorumilta, kuin googelista yleensäkin tietoa aiheesta F-ryhmän lisäluokka, suurajojen välivuodelta -95. Melkeinpä ainut löydös on tuo lyhyt Youtube-kooste, jonka Tinke on tähän vitjaan aikanaan linkannut.

Kaikki lisätieto kiinnostaisi tuosta. Ajoivatko silloiset vetomiehet minkä osan reitistä, vai jopati kokonaan saman kuin muu letka? Mahtaisiko osallistujalista löytyä vielä joltakulta? Kaikki aiheeseen liittyvät muistot on plussaa.

Syynä tietty moiseen hekumointiin on se, että ensimmäiset rallimuistot ikinä omalta kohtaa liittyvät tuohon. Hatarina 5-vuotiaan muistikuvina on Lankamaan (?) maalipää ja sukulaismiesten GT corolla, joka viittaisi siihen, että ainakin ensimmäisellä legillä äffäläiset olisivat olleet mukana. Tätä myötä hyvää pääsiäisen seutua myös arvon foorumilaisille :alppu:
Tässä toivomaasi tietoa tuosta -95 F-ryhmän kisasta:

F-ryhmän kisahan otettiin mukaan -95 lähinnä tuomaan lisäarvoa katsojille, muuten niin vaisuun kisaan kun MM-pisteistä ei tuolloin Jyskälässä ajettu. Osallistujia F-ryhmään oli reilut 70 ja kalusto taisi olla pelkkää takavetoa. Escortit, Asconat, Mantat, Starletit ja GT Corollat täyttivät aikalailla lähtölistan. Alkuperäisen suunnitelman mukaan piti ajaa lauantain lenkillä 11 pätkää siten että aamun ensimmäinen ja illan viimeinen pätkä vain jäi varsinaisesta Suurajoreitistä pois. Eli Hassista piti aloittaa, mutta siellä sattuneen onnettomuuden seurauksena F:läiset suuntasivat Laajavuoresta Päijälään, josta siis aloitettiin. Nuottikisa oli myös F:läisille kyseessä ja letka ajoi heti yleisen luokan perässä. Turva-auto ja 0auto tulivat vain välissä. Mukana oli monia tuttuja nimiä kuten Timo Mäkelä. Kai Jäntti, Kimmo Jalava, Marjo Berglund, Timo Kuivinen, Esa Peltonen.
Päijälän avauspätkälle pohjat ajoi Pentti Koskiniemi ja otti samalla F:n johtopaikan. Heti seuraavalla pätkällä Sahalahdessa pohjat ajoi Esa Peltonen joka nappasi johtopaikan itselleen. Koskiniemi oli toisena ja seuraavista sijoista kävi kovaa kisaa Timo Mäkelä, Pasi Minkkinen ja Kai Eklund. Uskilassa Koskiniemi kuitenkin keskeytti kytkinrikkoon ja kakkossijalle nousi Kai Eklund punaisella Escortillaan. Peltosen johto oli jo tässä vaiheessa yli minuutin. Päivän viidennellä pätkällä Siitamassa Pasi Minkkinen nousi toiseksi ja Timo Mäkelä kolmanneksi. Kärkeä jahdannut Jyrki Aalto rullasi Escortinsa Siitamassa katon kautta ympäri. (Tämän kaadon olin itse näkemässä Siitaman takaviistoristeyksessä). Sateisessa säässä kisa jatkui eteenpäin ja kärkisijoilta keskeyttämään joutui Timo Mäkelä. Myös Pasi Minkkinen joutui keskeyttämään toiseksi viimeisellä pätkällä Himoksella. Ehikki oli viimeinen pätkä F:läisille ja Esa Peltonen sai ajella ylivoimaiseen voittoon kohti Laajavuoren palkintokoroketta iltamyöhään. Kakkoseksi tuli Kai Eklund joka hävisi 1.44 voittajalle. Kolmanneksi nousi lopulta Kari Kytölä. Neljäs Hannu Louhelainen ja viides Jarkko Latva-Kurikka. Kisan järjestelyjä moitittiin huolimattomasti tehdyksi ja tulospalvelu ei toiminut yhtään. Aikataulua muuteltiin lennossa pitkin kisaa ja myös maalijuhlallisuudet oli kilpailijoille epäselvää aikataulun osalta. Palkinnot jaettiin lopulta sunnuntaina. Maaliin pääsi 35 kilpailijaa.

Tässä vielä F-ryhmän pohja-ajat joka pätkälle. Suluissa sijoitus, jolle pohja-ajalla olisi sijoittunut yleiskilpailussa.

Päijälä Pentti Koskiniemi 14.48 (17.s)
Sahalahti Esa Peltonen 10.20 (12.s)
Uskila Timo Mäkelä 12.33 (12.s)
Savo Pasi Minkkinen 4.47 (11.)
Siitama Pasi Minkkinen 8.46 (12.)
Västilä Pasi Minkkinen 7.08 (16.)
Ouninp. Esa Peltonen 18.38 (16.)
Vaheri Esa Peltonen 18.57 (19.)
Himos Hannu Louhelainen 2.13 (26.)
Ehikki Esa Peltonen 10.17 (23.)
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5571
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Viimeksi muokattu:
Ylös