80-90 luvun suurajot

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
199
Oudon näkönen toi tie mikä tulee Waltikalta (ennen kahta viimeistä mutkaa), mahtoiko koko Waltikkaa ollu olemassakaan -86 ei muista:confused:
 

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
169
Minkä takia muuten Audi ei lähtenyt B-ryhmäläisilla lainkaan -86 vuoden jyskälään? Osallistuiko paljon muihin ralleihin tuona vuonna? Monte Carlossa vielä ainakin olivat mukana
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Minkä takia muuten Audi ei lähtenyt B-ryhmäläisilla lainkaan -86 vuoden jyskälään? Osallistuiko paljon muihin ralleihin tuona vuonna? Monte Carlossa vielä ainakin olivat mukana
Eikös Audi lopettanut rallit heti Portugalin onnettomuuden jälkeen
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Minkä takia muuten Audi ei lähtenyt B-ryhmäläisilla lainkaan -86 vuoden jyskälään? Osallistuiko paljon muihin ralleihin tuona vuonna? Monte Carlossa vielä ainakin olivat mukana
Audilla oli kalenterissa Monten ja Portugalin lisäksi ainakin Jyväskylä, San Remo ja RAC ja olikohan tarkoitus ajaa vielä Akropoliskin.
Ilmeisesti Audin lopullinen vetäytymis päätös tuli vasta Toivosen onnettomuuden jälkeen. Mikkola ajoi vielä Walesin rallin, joka ajettiin hieman Korsikan tapahtumien jälkeen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15745
Sijainti
Tampereen lenkki
Eikös Audi lopettanut rallit heti Portugalin onnettomuuden jälkeen
Audi lopetti oma-alotteisesti Korsikan jälkeen, Akropoliksen lähtöluettelostakin puuttuivat numerot 4 ja 7, koska Audi peruutti osallistumisensa viime hetkellä.

Mikäli käsitin oikein, Ford ja Citroen olivat vielä aikeissa jatkaa kilpailua, mutta Akropoliksen jälkeen tuli lopullinen päätös B-ryhmän lopettamisesta ja evoluutioversioiden kieltämisestä, joten loppukauden kisoissa näitä merkkejä ei nähty (paitsi Ford kotikentällään RAC:ssa).
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Ilmeisesti Audin lopullinen vetäytymis päätös tuli vasta Toivosen onnettomuuden jälkeen. Mikkola ajoi vielä Walesin rallin, joka ajettiin hieman Korsikan tapahtumien jälkeen.
Mikäs kisa se oli, johon Harri Toivonen oli aikeissa osallistua Metrolla, mutta jätti kisan väliin saatuaan tiedon Henkan onnettomuudesta? Oliko se juuri tuo Walesin ralli?
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Mikäs kisa se oli, johon Harri Toivonen oli aikeissa osallistua Metrolla, mutta jätti kisan väliin saatuaan tiedon Henkan onnettomuudesta? Oliko se juuri tuo Walesin ralli?
Näin taisi olla.

Hannun "lopettaminen" oli takaisku myös brittien rallisarjalle, koska Walesin voiton jälkeen Hannu johti sarjaa kahdella voitolla. Suttonin tallihan oli periaatteessa yksityinen, mutta jostain syystä Hannu ei enää tuotakaan sarjaa jatkanut. Oliko sitten niin, että Audi maksoi Hannun palkan ja lopettamis päätöksen jälkeen veti tukensa pois, vai eikö Hannu muuten halunnut jatkaa? Lopultahan sarjan voitti kuski, joka ei ajanut yhtään osakilpailuvoittoa.
Suttonin talli kuitenkin otti osaa vielä RAC-ralliin, kuskinaan Demuth. Kansa toivoi Mikkolaa...
 
Viimeksi muokattu:

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
188
Minkä takia muuten Audi ei lähtenyt B-ryhmäläisilla lainkaan -86 vuoden jyskälään? Osallistuiko paljon muihin ralleihin tuona vuonna? Monte Carlossa vielä ainakin olivat mukana
Kysyin tätä asiaa suoraan Hannu Mikkolalta vuoden 2011 Jyväskylän MM-rallissa. Erinäisten syiden vuoksi oli ilo ja kunnia seurata Koukunmaalla rallia Mikkolan kanssa.

Hannu kertoi, että vuodelle 1986 Audi aikoi osallistua vain valikoituihin kisoihin. Ei ollut siis tarkoituksena ajaa koko sarjaa. Portugalin onnettomuus sai Audin johdon jo miettimään MM-rallien mielekkyyttä ja Korsikan ikävän tapahtuman jälkeen Audin silloinen pääjohtaja Ferdinand Piëch kysyi Mikkolalta, voiko hän luvata ettei enää ikäviä onnettomuuksia tapahdu. Hannu sanoi pääjohtajalle, ettei yksikään kuljettaja voi sellaista luvata. Sen jälkeen Ferdinand Piëch päätti Audin vetäytymisestä ja hän entistä innokkaammin halusi Audin siirtyvän rallista radalle. Radalle siirtyminen oli ollut Mikkolan mukaan esillä jo jonkin aikaa.

Vuoden 1987 Audi oli muutaman MM-rallin verran mukana leikissä pitkällä 200 Quattrolla, mutta sitten tehdas halusi panostaa vain radalle. Mikkola vielä ehdotti, että Sport Coupe -mallin koriin asennettaisiin 200 Quattron turbomoottori ja luokiteltaisiin uusi A-ryhmän tykki. Hannun mukaan tämä auto olisi ollut vuosia A-ryhmän voittaja, jopa Lanciaa parempi kilpuri. Tehdas ei kuitenkaan ideasta kiinnostunut. Sääli näin suomalaisittain.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15745
Sijainti
Tampereen lenkki
Audi testasi kautta 1987 varten rinnakkain turbotonta Coupé Quattroa ja turboahdettua mutta suurikokoista 200 Turbo Quattroa, ja jälkimmäinen oli ylivoimaisesti nopeampi. On totta, että Coupé Quattro turbolla ja tehtaan jatkuvalla kehityksellä olisi voinut olla voittaja-auto. 90-luvun alussahan Coupe S2:ssa oli turbo, mutta kun tehdas ei ollut kehittänyt autoa, ei se ollut enää muiden autojen kanssa kilpailukykyinen.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
On totta, että Coupé Quattro turbolla ja tehtaan jatkuvalla kehityksellä olisi voinut olla voittaja-auto. 90-luvun alussahan Coupe S2:ssa oli turbo, mutta kun tehdas ei ollut kehittänyt autoa, ei se ollut enää muiden autojen kanssa kilpailukykyinen.
(UR-)Quattrohan on nimenomaan Coupe turbolla. Quattroa olisi vaan pitänyt tehdä a-ryhmän luokituksen tarvitsema määrä vuodessa.
Röhrlin mielipide tosin oli, että silloista Coupea ei kannattanut enää kehittää, vaan auto olisi pitänyt tehdä uudesta sämpyläkorisesta 80-mallista.
A-ryhmän S2 taisi olla hyvin pitkälle Schmidt Motorsportin kehitystön varassa. Saarenpää taisi suomessa ajaa moista. Muistaakseni siinä oli 6-vaihteinen suorakytkentä, kori oli ainakin paperilla hyvä aihio ja tehoakin oli riittävästi. Moottorin iskutilavuus tosin oli hieman liian suuri, jonka takia autosta piti tehdä painavampi kuin 2-litraisista.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Saarenpää taisi suomessa ajaa moista. Muistaakseni siinä oli 6-vaihteinen suorakytkentä, kori oli ainakin paperilla hyvä aihio ja tehoakin oli riittävästi. Moottorin iskutilavuus tosin oli hieman liian suuri, jonka takia autosta piti tehdä painavampi kuin 2-litraisista.
Saarenpää ja Teemu Tahko Esso Motorsport Finlandin sini-kulta-valkoisissa väreissä ja kolmas S2:n muistaakseni Mökkösellä. VAG konsernin hommat meni isossa A-ryhmässä muutoinkin reisille kun Rallye Golf G60 osoittautui sekin aivan sudeksi. Weber taisi olla ainoa kuljettaja joka edes pääsi joskus maaliin mainitulla Adolf-wagenilla. Jos G-ahdin olisi ollut edes jollain tapaa toimiva konsepti, niin ahdettu Corrado olisi ollu erittäin buenon näköinen rallipeli.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Saarenpää ja Teemu Tahko Esso Motorsport Finlandin sini-kulta-valkoisissa väreissä ja kolmas S2:n muistaakseni Mökkösellä. VAG konsernin hommat meni isossa A-ryhmässä muutoinkin reisille kun Rallye Golf G60 osoittautui sekin aivan sudeksi. Weber taisi olla ainoa kuljettaja joka edes pääsi joskus maaliin mainitulla Adolf-wagenilla. Jos G-ahdin olisi ollut edes jollain tapaa toimiva konsepti, niin ahdettu Corrado olisi ollu erittäin buenon näköinen rallipeli.
Minusta tuo rallye Golf oli menevän näköinen (muistutti Deltaa). Mekaaninen ahdin oli tosin aika outo valinta ja ilmeisesti epäluotettava.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Sattuuko täällä forumilaisilla olemaan omakohtaisia kokemuksia/muistoja 84-86-vuosien seuraavista Tampereen seudun Jyskälä-pätkistä? 1984 Savo, Pohtola, Terälahti, Pirttijärvi, Murole. 1985: Pentinmaa, Pengonpohja, Sarvana, Murole. 1986: Valkeakoski, Pentinmaa, Pengonpohja, Sarvana, Murole, Juupajoki, Lauttajärvi, Pirttijärvi. Olisi mielenkiintoista kuulla tarinoita noilta pätkiltä, minkälainen tunnelma oli, mitä tilanteita oli, mitä/ketä näkyi, näitkö kärkikuskeja jaloittelemassa, rengasta vaihtamassa tms. lähtöalueella, oliko paljon väkeä, mikä oli sää jne..
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
omakohtaisia kokemuksia/muistoja 84-86-vuosien Tampereen seudun Jyskälä-pätkistä
-84 Väärinmajan lähtö: Alen viivalla, 037:n tyhjäkäyntiääni römpöttää kuin 2-tahtikevari. Mutta lähtökiihdytyksessä Lancia kerää kierroksia kuin formulaykkönen.

-86 Väärinmaja 2:n lähtö: Alen odottaa siirtymistä lähtö-AT:lle, Delta S4:n moottori sammuksissa, auton ovi raollaan. Kiiki-Kivimäki viittoo AT:lta Alenille että voit tulla. Tämä ei huomaa, on niin ajatuksissaan aamuyön Rapsulan kaadon seurauksissa: siinä kun kaatui samalla tämän rallin voitto, ja mikä pahinta, todennäköisesti sekä henkilökohtainen että merkkikohtainen MM.
Alenin takana jonossa oleva Salonen huutaa, että "Markku hei, Kiiki viittoo sulle." Alen havahtuu synkistä mietteistään, murahtaa ja käynnistää Lancian.
Lähtöviivalta osittain katteeton S4 ampuu EK:lle sellaisella kiukulla, voimalla ja äänellä, että moista ei ole ennen nähty eikä nähdä enää koskaan!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Väärinmaja 1984

-84 Väärinmajan lähtö: Alen viivalla, 037:n tyhjäkäyntiääni römpöttää kuin 2-tahtikevari. Mutta lähtökiihdytyksessä Lancia kerää kierroksia kuin formulaykkönen.

-86 Väärinmaja 2:n lähtö: Alen odottaa siirtymistä lähtö-AT:lle, Delta S4:n moottori sammuksissa, auton ovi raollaan. Kiiki-Kivimäki viittoo AT:lta Alenille että voit tulla. Tämä ei huomaa, on niin ajatuksissaan aamuyön Rapsulan kaadon seurauksissa: siinä kun kaatui samalla tämän rallin voitto, ja mikä pahinta, todennäköisesti sekä henkilökohtainen että merkkikohtainen MM.
Alenin takana jonossa oleva Salonen huutaa, että "Markku hei, Kiiki viittoo sulle." Alen havahtuu synkistä mietteistään, murahtaa ja käynnistää Lancian.
Lähtöviivalta osittain katteeton S4 ampuu EK:lle sellaisella kiukulla, voimalla ja äänellä, että moista ei ole ennen nähty eikä nähdä enää koskaan!
Vatasen Peugeot 205 T16. Miten pieneltä auto näytti ja vaarattomalta, kun se tuli siihen lähtö-AT:lle. Mahtava ääni kun antoi kierroksia. Ihmeteltiin sitä 10 cm paksua pakoputkenpäätä, joka sukelsi esiin sieltä takapäästä. Alenin Lancia 037:n tyhjäkäynti, kuten FG sanoikin jo, oli kyllä kummallinen, niinkuin mopon ääni! Blomqvistin pitkä kelta-sävyinen Quattro jäi mieleen. Sport-Audit eivät sinne asti päässeetkään...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Peugeotit 84 ja 85

Poika (15 v.) alkoi yllättäen osoittamaan kiinnostusta B-ryhmän ralliautoihin. Syy löytyy xbox-maailmasta, on innostunut siellä rallista! Jouluna mökillä pyysi kaivamaan 80-luvun VM:t esille, että näkisi mallia, minkälainen se 205 T16 oikein oli. Yllätten osui semmoinen huomio silmääni, että Vatasen Jyskälän voittoauto 1984 oli sama, jolla Salonen voitti vuotta myöhemmin. Ainakin sama rekkari oli. Jälkimmäinenhän oli toki evo1-mallia, mutta silti.
 
Ylös