80-90 luvun suurajot

Sälli

Well-known member
Liittynyt
27.10.2013
Viestit
86
Erittäin iso :thumbup: ja kiitos vaivannäöstä DC! Tässä tuli kyllä raakaa faktaa erittäin kattavasti :) Kerta toisensa jälkeen täytyy nostaa hattua tietämykselle ja arkistoille, mitä täältä löytyy!
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5571
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Oli kyllä todella ikävä tapaus. Hesarissa oli Suurajojen aattona 1993 tästä onnettomuudesta mielenkiintoinen Antti Syvälahden kertomus. Ilmeisesti tämä ei tosiaan ollut ainoa kerta, kun Wittmannille sattui vastaavaa (ei tosin yhtä traagisin seurauksin). Ja Nestingerin, joka oli kuitenkin lääkäri, kertomukset joutuvat myös erikoiseen valoon. Täällä foorumillakin on ollut esillä se kuva, jossa näkyy miten Wittmannin auton kartturin puoleinen ovi on painunut kasaan. Tuntuu erikoiselta, ettei autokunta itse olisi ymmärtänyt tilanteen vakavuutta. Ja yhtä erikoiselta kuulostaa selitys, että lääkäri olisi poistunut onnettomuuspaikalta vain siksi, että "joku käski".
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5571
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Vapaasti referoituna tuo HS:n juttu, johon edellisessä viestissäni viittasin:

Seurueeseen, jossa Falin kilpailua perjantai-iltana seurasi, kuuluivat hänen lisäkseen Antti Syvälahti, FISA:n tarkkailija Costas Glossotis ja kilpailun tuomariston jäsen Boris Rung. Alkuperäinen tarkoitus oli seurata kilpailua Urrian (EK3) maalissa, mutta Glossotis halusikin aikataulusyistä siirtyä sieltä Ehikin (EK4) maaliin. Syvälahti jäi Urriaan.

Ensimmäisten autojen mentyä sade oli yltynyt, ja Glossotis oli lähtenyt autoon vaihtamaan kenkiä. Rung ja Falin jäivät AT-asemalle STOP-merkin luokse. Erikoiskokeen maalilinjalta STOP-merkille oli matkaa runsaat 200m. Wittmannin tullessa paikalle ns. täyttä laulua, Rung ehti hyppämään AT-aseman auton taakse suojaan, mutta Falin jäi traagisin seurauksin Audin liikeradalle.

Syvälahti sai suruviestin palattuaan Laajavuoreen. Hänen ja Glossotiksen päätöksellä Wittmann suljettiin kilpailusta, mutta itävaltalainen ehti ajaa kolme-neljä erikoiskoetta ennen kuin aikakortti saatiin autokunnalta pois.

Syvälahti kävi päivän valossa onnettomuuspaikalla Ehikissä. Maalikyltin (jonka edessä Wittman väitti yleisöä olleen) ympärillä ollut pitkä ruoho oli tallaamatta. Syvälahden päässä pyörivät kysymykset: Miksi Wittmann ei nähnyt maalilinjaa? Miksi kilpailijapari jatkoi matkaansa onnettomuuspaikalta? Kartanlukija Kurt Nestinger oli lääkäri, jolta Syvälahti olisi odottanut lääkärin etiikan mukaista toimintaa.

"En ole oikea mies tuomitsemaan Wittmannia, mutta mielestäni hänen näkökykynsä olisi pitänyt tutkia. Hänelle sattui vastaava tapaus kaksi vuotta aikaisemmin. Oma teoriani on, ja sitä tukevat myös Itävallasta saamani tiedot, että onnettomuuden syynä oli Wittmannin kapeneva putkinäkö. Hän ei nähnyt hämärässä ympärilleen. Tietysti myös Rolle (Falin) oli itsekin varomaton", Syvälahti sanoo.

HS 27.8.1993, s. 28
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Missähän tuo onnettomuuspaikka tarkalleen sijaitsee? VM:n-81 katsojaoppaasta varmaan löytyy Ehikin maalin sijainti suurinpiirtein, mutta noiden ek-piirrosten tarkkuus on varmaan +/- 500m. Eikä itselläni taida olla tuota -81 katsojaopastakaan.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Löytyykö tätä kuvaa jossa Wittmannin auton ovi on rutussa vielä jostain?
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tuon karttapiirroksen perusteella paikka vois olla suurinpiirtein Vekkulantie 1226 google mapsista katsottuna. Muistelisin että paikalla oli peltoa? ja ilmeisesti tie on mennyt joko suoraan tai kääntynyt vasemmalle, jos auto on kartturin kylki edellä osunut? Tuo paikka voisi täsmätä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5571
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tuon karttapiirroksen perusteella paikka vois olla suurinpiirtein Vekkulantie 1226 google mapsista katsottuna. Muistelisin että paikalla oli peltoa? ja ilmeisesti tie on mennyt joko suoraan tai kääntynyt vasemmalle, jos auto on kartturin kylki edellä osunut? Tuo paikka voisi täsmätä.
Katsojaopas kertoo Ehikin maalin sijainnista seuraavasti:

Näytä liitetiedosto 26012

edit. En tiedä miksi kuva kääntyy aina poikittain, ärsyttävää. Täytyisi varmaan ajaa joku ATK-ajokortti.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Pientä asemointia katsojaoppaan koordinaattien perusteella (2,2 km 604-tieltä ja 900 m Pitkäläntiestä). Tässä versiossa olisi sopiva tienristeys maalilinjalle ja sen jälkeen vasuri.

https://www.mapfab.com/map/zmI/Ehikki-1981
Kuvausten perusteella pistäisin maalin ennemmin tuolle kohdalle, mihin 900m osoittaa. Tuo piirroksen maalin ja keltaisen väliin jäävä vasen on varsin tiukka, eikä siitä kyllä 150km/h saa vauhtia AT-autolle jarrutukseen. Toki tähän perus disclaimerit; en tiedä tiestä 80-luvun osalta mitään, nykykunnon muistan kohtuullisesti.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Katsojaoppaassa sanotaan että Jämsä-Keuruu tieltä ajetaan Pitkäläntietä 7,5km, kunnes tulee sulku. Google mapsilla mitattuna Pitkäläntie on risteykseen asti 7,9km. Eli jos nämä metrit pitää paikkansa, sulku on tullut vastaan jo Pitkäläntiellä 400 m ennen Vekkulantien risteystä. Näin laskettuna sululta 900m maaliin olisi juuri tuolla AnttiL:n linkittämällä keltaisella alueella. Ja tosiaan se ensimmäinen vasuri vaikuttaa liian jyrkältä 150km/h nopeuteen. Sen jälkeen tulee vielä kaksi loivempaa vasuria, jotka osuvat tuohon keltaiseen alueeseen.
Itse asiassa tuossa IL:n jutussa näkyy kuva, jossa Wittman näyttää piirrosta onnettomuuspaikasta. Kun kuvan klikkaa suuremmaksi, maalin asemointi selviää aika tarkastikin. Sama kuva löytyy vielä tarkempana keskisuomalaisen suurajo-arkistosivuilta.
Kuvassa näkyy, että maali on loivan vasurin kohdalla, eikä ennen sitä. Maaliviivasta on mitattu 220m onnettomuuspaikkaan ja maalimutkan jälkeen tie menee suoraan. Tuossa aiemmin linkitetyssä HS:n Syvälahti-uutisessa Wittmann myös kertoo, että maalin kohdalla/sen jälkeen oli loiva nyppylä, ja vasta nypyn jälkeen hän havaitsi at-aseman, mutta liian myöhään.
Näillä tiedoilla tuo onnettomuuspaikka voisi jo google mapsin tienäkymällä löytyäkin.

Ek:n katselupaikkatiedoissa sanotaan myös 2,4km kohdalla olevan hyppy ja mutka. Tuo paikka löytyy Vekkulantieltä selvästi, ja jos siitä mitataan 2,4km lähtöön päin, saadaan tarkemmin lähtöpaikan sijainti selville. Tästä lähtöpisteestä kun taas lasketaan pätkän pituus 9,1km, saadaan maalin sijainti itse asiassa jo tuota AnttiL:n linkittämää jyrkkää vasuria edeltävään loivaan vasuriin. Ja kun tuota vasuria katsoo, niin mutkan jyrkkyys, 150km/h nopeus ja pieni nyppylä maalin jälkeen täsmäävät. Tosin joku katsojaoppaan etäisyystieto heittää pahemman kerran, mutta sehän oli tapana tuohon aikaan. Vaikea sanoa, onko ek:n katselupaikkojen etäisyydet laskettu tarkimmin oikein, vai etäisyydet 604-tieltä lähtöön/maaliin/sulkuun.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15957
Sijainti
Tampereen lenkki
Enpä huomannutkaan tuota piirustusta Wittmanin takana. Siinä lukee että maalilinja on pylvään 58/175 kohdalla ja at-asemalla on vasemalla puolella tietä jonkinlainen liittymä. Huomasin myös, että Pitkäläntie oli 7.9 km pitkä mutta ajattelin vaan että pituusmittauksessa on tapahtunut vuosien varrella sen verran heittoa...
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Saakos nuo pylväiden numerot jotenkin selvitettyä? Voisiko olla esim. etäisyyksiä risteyksistä nollat lopusta poistettuna tms. Ja liittymä vasemmalle at:n kohdalla?? Ei oikein vieläkään natsaa mikä se noista mutkista voisi olla...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5571
Sijainti
Suonionkatu 1 C

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5571
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Case Falinista vielä...

Jotenkin häiritsee tuo tapahtumien kulku.

Wittmann onnistui ilmeisesti välttämään törmäyksen AT-aseman autoon, eli kartturin ovi on painunut kasaan nimenomaan törmäyksestä Faliniin. Tosin, Hesarin jutussa kerrotaan "auton nokan" osuneen Faliniin ja tuoreessa IL:n jutussa Vaherin ajanottoryhmän päällikkö kertoi Faliniin osuneen "auton perän". Joka tapauksessa, Falin on seissyt hämmästyttävästi lähes keskellä tietä (vai yrittikö hän väistää väärään suuntaan - vaikka tässä taas tarina kertoo, että hän nimenomaisesti ei ehtinyt väistää). Ei erityisen otollinen paikka syyspimeässä, vaikka kuinka ollaankin AT-asemalla.

Lisäksi autokunnan ripeä poistuminen paikalta on kyllä sangen omituista. Voisi kuvitella, että pimeydestä huolimatta heidän (varsinkin Nestingerin, jonka puolelle osuma tuli) on täytynyt ymmärtää osuneensa nimenomaan ihmiseen. Ja mihin auto sitten pysähtyikään, niin tuskin siitä on päässyt matkaa jatkamaan ilman, että tilanteen vakavuus on käynyt ilmi. Jos auto meni pitkäksi AT-asemalta, niin tokkopa sieltä on tuossa tilanteessa kukaan AT-henkilökuntaan kuulunut lähtenyt jalan hakemaan aikakorttia Audista = Nestinger, lääkäri, on luultavimmin noussut autosta ja joutunut väkisinkin todistamaan tilannetta.

Ei nyt toki ole reilua heittää tällä tavalla näppäimistön takaa vakavia syytöksiä kilpailijaparia kohtaan 37 vuoden jälkeen, mutta jonkinmoinen välinpitämättömyys näiden juttujen perusteella paistaa Wittmannin ja eritoten Nestingerin toiminnasta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15957
Sijainti
Tampereen lenkki
Tavallaan ymmärrän tuon paikalta lähtemisen, shokki ja epätietoisuus, järkkärit puhuu paniikissa suomea, joku sanoo ehkä englanniksi että menkää pois alta kun kohta tulee lisää autoja, tiimi sanoo radiolla että jatkakaa kisaa kun ei tiedetä mitä on tapahtunu...olisihan se ollut järkevää ajaa vaikka sata metriä eteenpäin ja parkkeerata sivuun katsomaan mitä kävi.

Vilkki sanoo että auto mankeloi hänet stop-autoa vasten, olisiko tämä sitten se oven ruttu? Piirustuksessa näkyy että Audi tuli stopille tien oikeaa laitaa, samalla puolella oli myös stop-auto, ja hätäjarrutus on kääntänyt auton poikittain kohti tien vasenta reunaa. Ilmeisesti iskusta Faliniin, Vilkkiin ja/tai stop-autoon on Audi suoristunut taas tien suuntaiseksi.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5571
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tavallaan ymmärrän tuon paikalta lähtemisen, shokki ja epätietoisuus, järkkärit puhuu paniikissa suomea, joku sanoo ehkä englanniksi että menkää pois alta kun kohta tulee lisää autoja, tiimi sanoo radiolla että jatkakaa kisaa kun ei tiedetä mitä on tapahtunu...
No tuo on kyllä kieltämättä ihan validi lähestymiskulma. Pimeä, syksyinen metsä keskellä ei mitään vuonna 1981, ainoa linkki ulkomaailmaan on tiimiradio ja ihmiset ympärillä mongertaa mahdottomia (Syvälahden jäätyä Urriaan ei saksan kielen taitoisiakaan ole Ehikin maalissa varmaan ruuhkaksi asti ollut).
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5571
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tapahtumien ristiriidaton kulku oli seuraava: Franz Wittman tuli autolla numero 18 täyttä vauhtia neljännen erikoiskokeen maaliin hiukan Jämsänkosken pohjoispuolella. Wittman ei kuitenkaan havainnut maalimerkkiä, vaan jatkoi yhä täydellä vauhdilla eteenpäin, kunnes sitten huomasi 220 metrin päähän pysäköidyn ajanottajien pakettiauton, jonka vieressä tien puolella seisoivat AKK:n puheenjohtaja Raul Falin ja Suomen rallicross-toiminnan johtomiehiin kuuluva Boris Rung.

Wittman havaitsi yhtäkkiä kello 20 aikoihin vallinneessa hämärässä edessään auton ja sen luona seisovat miehet. Erään silminnäkijän mukaan matkaa oli enää vain kymmenisen metriä, kun Wittman löi jarrut päälle. Matka ei riittänyt pysäyttämään autoa, vaan sen peräosa osui Faliniin lennättäen tämän 15 metrin päähän osumakohdasta. Falinin vieressä seissyt Boris Rung ehti reagoida tilanteeseen pyrkien ajanottajien pakettiauton taakse suojaan, mutta hän ei ehtinyt toteuttaa aiettaan, vaan Falinin sinkoutuva ruumis kaatoi hänet tiehen.

...

Wittman kertoi kääntäneensä autonsa jarrutuksessa poikittain saadakseen sen näin pysähtymään nopeammin. Matkaa ei kuitenkaan ollut tarpeeksi, vaan Faliniin osuttuaan auto jatkoi matkaansa vielä kymmeniä metrejä ja oli vielä osua Erkki Pitkäsen autoon numero 16, joka oli ajanottoauton lähettyvillä. Pitkänen kertoi pelastautuneensa tilanteesta viime hetkessä. Wittmanin lähestyessä Pitkänen reagoi nopeasti ja starttasi kumit ulvoen niin äkkiä kuin pääsi.

Epäselvyyttä oli myös siitä, miten Wittmanin kakkoskuskin, joka on ammatiltaan lääkäri, olisi pitänyt tilanteessa toimia. Boris Rung väitti, ettei Nestinger välittänyt maassa makaavasta Falinista, vaan riensi leimaamaan ensimmäisenä kilpailukirjaa. Nestinger itse sanoi, että hänet oli hätistelty paikalta pois ja sanottu ensiapuryhmän hoitavan tapauksen.

Falin ei kuollut heti törmäyksen tapahduttua, vaan vasta sairaalassa. Sairaalaan vietiin onnettomuuspaikalta myös toinen henkilö, yksi EK:n toimitsijoista, mutta hänen vammansa olivat lieviä.

HS 30.8.1981
 
Ylös