80-90 luvun suurajot

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Case Falinista vielä...

Jotenkin häiritsee tuo tapahtumien kulku.

Wittmann onnistui ilmeisesti välttämään törmäyksen AT-aseman autoon, eli kartturin ovi on painunut kasaan nimenomaan törmäyksestä Faliniin. Tosin, Hesarin jutussa kerrotaan "auton nokan" osuneen Faliniin ja tuoreessa IL:n jutussa Vaherin ajanottoryhmän päällikkö kertoi Faliniin osuneen "auton perän". Joka tapauksessa, Falin on seissyt hämmästyttävästi lähes keskellä tietä (vai yrittikö hän väistää väärään suuntaan - vaikka tässä taas tarina kertoo, että hän nimenomaisesti ei ehtinyt väistää). Ei erityisen otollinen paikka syyspimeässä, vaikka kuinka ollaankin AT-asemalla.

Lisäksi autokunnan ripeä poistuminen paikalta on kyllä sangen omituista. Voisi kuvitella, että pimeydestä huolimatta heidän (varsinkin Nestingerin, jonka puolelle osuma tuli) on täytynyt ymmärtää osuneensa nimenomaan ihmiseen. Ja mihin auto sitten pysähtyikään, niin tuskin siitä on päässyt matkaa jatkamaan ilman, että tilanteen vakavuus on käynyt ilmi. Jos auto meni pitkäksi AT-asemalta, niin tokkopa sieltä on tuossa tilanteessa kukaan AT-henkilökuntaan kuulunut lähtenyt jalan hakemaan aikakorttia Audista = Nestinger, lääkäri, on luultavimmin noussut autosta ja joutunut väkisinkin todistamaan tilannetta.

Ei nyt toki ole reilua heittää tällä tavalla näppäimistön takaa vakavia syytöksiä kilpailijaparia kohtaan 37 vuoden jälkeen, mutta jonkinmoinen välinpitämättömyys näiden juttujen perusteella paistaa Wittmannin ja eritoten Nestingerin toiminnasta.

Tämä on saattanut olla varsin tyypillinen reaktio ihmiselle onnettomuustilanteessa, eli shokki ja tunne ettei halua uskoa tapahtunutta todeksi. Toisaalta Wittmann ei ole heti välttämättä tajunnut omaa ajoaan vaaralliseksi, vaan on tulkinnut tilanteen puhtaasti onnettomuudeksi ja kokenut että kilpailun järjestäjä/ensiapuhenkilökunta hoitaa tilanteen. On paljon muitakin onnettomuuksia, joissa katsoja on jäänyt ralliauton alle ja kuljettaja harvemmin on ensimmäisenä auttamassa. Mielumminkin seuraa tilannetta järkyttyneenä etäämmältä. Se on toki tulkinnanvarainen asia, oliko Wittmannin tapaus puhdas onnettomuus vai kuljettajan omaa huolimattomuutta. Jos Wittmann ei todella nähnyt maalimerkkejä ja maalin sijainti on tuohon aikaan ollut epätarkkaa, voiko Wittmannia silloin suoraan syyllistääkään. Hän teki kuitenkin kaikkensa, kun tajusi at-aseman tulevan vastaan. Maalimerkit ovat todennäköisesti olleet hyvin näkyvissä, mutta johtuiko niiden huomioimatta jättäminen sitten esim.Wittmannin putkinäöstä. Oliko näkökyky hämärässä todellisuudessa huonompi, eikä totuutta uskallettu kertoa siinä pelossa, että häneltä evätään kilpailulisenssi kokonaan ja ralliura saisi jäädä. Yksi todennäköinen vaihtoehto on myös se, että maalin kohdalla on keskittyminen ollut jossain muussa kuin ajamisessa. On seurattu mittareita tai ajatus hetkellisesti harhaillut jossain muualla. Sitä en ainakaan usko, että Wittmann olisi nähnyt maalimerkit ja koheltanut välinpitämättömästi kohti at-asemaa.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
901
Tosta Ehikin maali AT:lta 1981 on muuten kuvamateriaalia olemassa aika paljon. Löytyy tältä Kyllöskoosteelta 5:43 eteenpäin
https://www.youtube.com/watch?v=HLDPjxcmPXY

Alénin tullessa ekana autona AT:lle näkyy hyvin se kyseinen vasen yli nyppylän jonka yli Wittman on ilmeisesti tullu vielä täyttä. Eipä siinä paljoo oo ollu tehtävissä jos 150 ollu vauhtia vielä tossa kohtaa, AT-autojen puolella seisseet on ollu ihan suoraan linjalla ja ehkä tolta näkökulmalta ymmärtää Wittmanin jutut isomman onnettomuuden estämisestä. Mikkolan lähtiessä paikalta 7:15 näytetään vähän pitempään ja nopeesti myös vilahtaa AT-autot/niiden edessä ja välissä seisovia hahmoja joita on varovasti arvioiden ainakin kymmenkunta yhteensä, parissa eri ryhmässä. Valkonen paku ja pienempi punanen henkilöauto siinä näkyy olevan joidenka väliin varmaan jotkut päässy pelastautumaan. Mouton lähtönumerolla 14 on viimenen auto joka on mahtunu mukaan reportaasiin tosta paikalta eli Kyllönen todennäkösesti lähteny kuvausryhmineen paikalta just ennen onnettomuutta.
 

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
878
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Jyväskylän Suurajot ´92, EK8 Haapakylä,
vissiinkin käytetty vain tuon yhden ainoan kerran Jyväskylän Suurajoissa, onkohan lie käytetty edes missään muussa rallissa?
Kyseinen pätkä siis hieman Sumiaisten pohjoispuolella, reilun 10 km päässä Jouhtikylästä, missä ajettiinkin tuossa ihan lähivuosina (2014).
Niin ja tietysti mahdollinen lisäinfo kiinnostaa kyseisestä pätkästä, reittikarttakuvia/Katseluoppaan tietoja/valokuvia kyseiseltä pätkältä jne jne.
Ajat onkin suht hyvin tiedossa, Auriol ajanut pohjat ja Alen toinen jne.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tosta Ehikin maali AT:lta 1981 on muuten kuvamateriaalia olemassa aika paljon. Löytyy tältä Kyllöskoosteelta 5:43 eteenpäin
https://www.youtube.com/watch?v=HLDPjxcmPXY

Alénin tullessa ekana autona AT:lle näkyy hyvin se kyseinen vasen yli nyppylän jonka yli Wittman on ilmeisesti tullu vielä täyttä. Eipä siinä paljoo oo ollu tehtävissä jos 150 ollu vauhtia vielä tossa kohtaa, AT-autojen puolella seisseet on ollu ihan suoraan linjalla ja ehkä tolta näkökulmalta ymmärtää Wittmanin jutut isomman onnettomuuden estämisestä. Mikkolan lähtiessä paikalta 7:15 näytetään vähän pitempään ja nopeesti myös vilahtaa AT-autot/niiden edessä ja välissä seisovia hahmoja joita on varovasti arvioiden ainakin kymmenkunta yhteensä, parissa eri ryhmässä. Valkonen paku ja pienempi punanen henkilöauto siinä näkyy olevan joidenka väliin varmaan jotkut päässy pelastautumaan. Mouton lähtönumerolla 14 on viimenen auto joka on mahtunu mukaan reportaasiin tosta paikalta eli Kyllönen todennäkösesti lähteny kuvausryhmineen paikalta just ennen onnettomuutta.
No niinpä onkin. Muistan tuon videon katsoneeni joitakin vuosia takaperin, mutta en hoksannutkaan että tuohan on sama pätkä ja sama maali-at. Tuon videon perusteella luulisi jo paikan pystyvän bongaamaan google mapsin avulla, mutta varmuutta ei sijaintiin saa siltikään. Sen verran on maisemat tainnut muuttua. Todennäköisin paikka olisi suurinpiirtein Vekkulantie 1150, jossa olisi maalin sijainti pylvään kohdalla. Ja maali-at Vekkulantie 1167. Ei ihan samalta näytä, mutta ainakin maali-at:n ympäristössä on peltoa tai avointa niittyä, kuten tuossa videossakin näkyy oikealla, kun Mikkola lähtee pois at:lta. Jos tuo ilmakuva 0-auto Talbotista on myös Ehikin maalipäästä, niin tuo kohta jossa ilmakuva päättyy, näyttää kyllä ihan samanlaiselta paikalta kuin oletettu maali. Siinä näkyy tiukahko vasuri, jossa on peräkkäin kaksi liittymää ulkomutkan puolella. Google mapsilla katsottuna näyttää samalta.
Tuo mutkahan on juuri sama jyrkähkö vasuri, jota AnttiL täällä jo alunperinkin ehdotti maalin sijainniksi. Ja siltä se nyt todennäköisimmin vaikuttaakin.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
901
Kun yhdistelee piirroksia, EK-karttoja ja videota toisiinsa niin sanosin, että todennäkösimmät sijainnit on kuitenkin lopulta nää.

Ennakkomerkki: Vekkulantie 1219
Maali: Vekkulantie 1229
AT-asema: Vekkulantie 1245

Noi sijainnit sopis yks yhteen videon kanssa sen puolesta, että tie ei jatku ihan suoraan sen maalin ja AT-aseman väliin jäävän nypyn jälkeen vaan jatkaa loivasti kaartumista vasemmalle aina AT-asemalle asti. Noilla sijainneilla at:lle sais kanssa helposti ladattua sen 150 vauhdin. Sanosin että maali on ollu selvästi ennen tota viimestä nyppylää eikä vasta sen päällä, kun kattoo kuinka hitaasti Alén köröttelee sen yli kohti AT-asemaa. Se mikä tossa ei sovi on, että maisemat ei mee yks yhteen verrattuna videoon jos katotaan oletetulta AT-aseman sijainnilta taaksepäin, mutta ehkä ne on vaan muuttunu niin paljon vuosien aikana. Tien profiili kuitenkin sopii aika hyvin. Liippamäentien risteystäkään ei näy videolla, jonka pitäs näkyä AT-autojen puolella jossain, mutta en tiedä sitten oliko sillon koko tietä vielä, ellei sitten AT-autot oo just sen risteyksen kohalla blokkaamassa sitä. Toi piirrustuksissakin oleva liittymä vasemmalle löytys kanssa kuitenkin tolta sijainnilta. Pitkäläntien risteyksen ei kuulukaan vielä näkyä videolla. Tien profiilin ois täytyny muuttua melkosesti, että toi Vekkulantie 1167 ois oikee sijainti AT-asemalle, koska tie menee siinä ihan suoraan.

Ja jos katsojaoppaasta oli pääteltävissä, että maali oli n. 500 metriä Pitkäläntien risteyksestä pohjoseen niin se menis aika hyvin kanssa yhteen ton Vekkulantie 1229 kanssa. Sain Google Mapsilla 400 metriä matkaa siihen.
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Kun yhdistelee piirroksia, EK-karttoja ja videota toisiinsa niin sanosin, että todennäkösimmät sijainnit on kuitenkin lopulta nää.

Ennakkomerkki: Vekkulantie 1219
Maali: Vekkulantie 1229
AT-asema: Vekkulantie 1245

Noi sijainnit sopis yks yhteen videon kanssa sen puolesta, että tie ei jatku ihan suoraan sen maalin ja AT-aseman väliin jäävän nypyn jälkeen vaan jatkaa loivasti kaartumista vasemmalle aina AT-asemalle asti. Noilla sijainneilla at:lle sais kanssa helposti ladattua sen 150 vauhdin. Sanosin että maali on ollu selvästi ennen tota viimestä nyppylää eikä vasta sen päällä, kun kattoo kuinka hitaasti Alén köröttelee sen yli kohti AT-asemaa. Se mikä tossa ei sovi on, että maisemat ei mee yks yhteen verrattuna videoon jos katotaan oletetulta AT-aseman sijainnilta taaksepäin, mutta ehkä ne on vaan muuttunu niin paljon vuosien aikana. Tien profiili kuitenkin sopii aika hyvin. Liippamäentien risteystäkään ei näy videolla, jonka pitäs näkyä AT-autojen puolella jossain, mutta en tiedä sitten oliko sillon koko tietä vielä, ellei sitten AT-autot oo just sen risteyksen kohalla blokkaamassa sitä. Toi piirrustuksissakin oleva liittymä vasemmalle löytys kanssa kuitenkin tolta sijainnilta. Pitkäläntien risteyksen ei kuulukaan vielä näkyä videolla. Tien profiilin ois täytyny muuttua melkosesti, että toi Vekkulantie 1167 ois oikee sijainti AT-asemalle, koska tie menee siinä ihan suoraan.

Ja jos katsojaoppaasta oli pääteltävissä, että maali oli n. 500 metriä Pitkäläntien risteyksestä pohjoseen niin se menis aika hyvin kanssa yhteen ton Vekkulantie 1229 kanssa. Sain Google Mapsilla 400 metriä matkaa siihen.
Tuo videolla näkyvä mutka, josta Alen lipuu AT-asemalle muistuttaa kyllä jonkin verran tuota Vekkulantie 1245 sijaintia. Toisaalta mutkassa näyttää olevan Googlella katsottuna maitolaituri ja sähköpylväs, jotka ovat sen verran vanhaa tavaraa, että ovat saattaneet olla siinä jo hyvinkin vuonna 1981. Videolla niitä taas ei näy.

Tuo itse ehdottamani Vekkulantie 1167 at-aseman sijaintina on ehkä liian pitkällä tuossa suoralla. Paremminkin se voisi olla Vekkulantie 1160. Siinä kohdassa tie vielä kaartaa ja paikassa on myös pieni peltotien liittymä, kuten Wittmannin piirroksessa. Maalin sijainti olisi ehkä n. Vekkulantie 1140 eli reilusti ennen tuota vasuria. Tuossa at-aseman seudulla näkyy Googlella jotain pihanurmikkoa, mutta se on sen näköinen, että on ilmestynyt paikkaan vasta paljon vuoden-81 jälkeen.

Tuossa katsojaoppaassa mainitaan myös, että 2,4km lähdöstä on hyppy ja mutka. Parhaiten tuohon paikkaan täsmää mielestäni Vekkulantie 425(hyppy) ja Vekkulantie 435 (mutka oikealle). Siitä jos mitataan maalia kohti, niin tuossa Vekkulantie 1140 nurkilla tulisi 9,4km pätkän pituudeksi. Ehikin pituus oli 9,1km, joten lähelle osuu. Tosin nuo katsojaoppaan kilometrit ja varmaan erikoiskokeiden pituudetkin ovat olleet tuohon aikaan todella epätarkkoja.


Editoidaas vielä tätä viestiä: Tein lisää tutkimuksia ja NYT luulen löytäneeni oikean paikan. Tutkin Maanmittauslaitoksen vanhat kartat-sivua ja sieltä Vekkulantien karttaa vuodelta 1980. Siitä näkee mm.sen, että tuo Liippamäentie on ollut paikallaan jo silloin. Mutta se varsinainen maali on mielestäni Vekkulantie 1044, pylvään kohdalla. Tämän jälkeen tie alkaa lyhyen suoran jälkeen kaartaa loivasti vasemmalle ja at-asema on sijainnissa Vekkulantie 1063. Tuosta sijainnista kun katsoo googlella, niin paikka näyttää juuri samalta kuin Alenin at:lle lähestyminen. Vuoden 1980 kartan mukaan paikassa on ollut enemmän peltoa, mutta nyt siihen on kasvanut hieman koivikkoa. Maalin sijainti täsmää myös tuon 2,4km:n hyppy/mutka-paikasta laskettuna, jolloin maali olisi aika lailla 9,1km:n kohdalla. Maalimutkan jyrkkyys sopii myös 150km/h vauhtiin ja kun tuota Wittmannin piirrosta katsoo, niin siinäkin näkyy että ennen maalia on todella loiva oikea, pieni suora ja sitten loivahko vasen, jonka jälkeen AT-asema. Googlesta katsottuna tuo Vekkulantie 1044-1063 alue näyttää juuri samalta. At-alueelle laskettelu menee myös loivaan alamäkeen, kuten videolla näkyy Alenin lähestyessä at-asemaa. Mielipiteitä?
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
901
Tein lisää tutkimuksia ja NYT luulen löytäneeni oikean paikan. Tutkin Maanmittauslaitoksen vanhat kartat-sivua ja sieltä Vekkulantien karttaa vuodelta 1980. Siitä näkee mm.sen, että tuo Liippamäentie on ollut paikallaan jo silloin. Mutta se varsinainen maali on mielestäni Vekkulantie 1044, pylvään kohdalla. Tämän jälkeen tie alkaa lyhyen suoran jälkeen kaartaa loivasti vasemmalle ja at-asema on sijainnissa Vekkulantie 1063. Tuosta sijainnista kun katsoo googlella, niin paikka näyttää juuri samalta kuin Alenin at:lle lähestyminen. Vuoden 1980 kartan mukaan paikassa on ollut enemmän peltoa, mutta nyt siihen on kasvanut hieman koivikkoa. Maalin sijainti täsmää myös tuon 2,4km:n hyppy/mutka-paikasta laskettuna, jolloin maali olisi aika lailla 9,1km:n kohdalla. Maalimutkan jyrkkyys sopii myös 150km/h vauhtiin ja kun tuota Wittmannin piirrosta katsoo, niin siinäkin näkyy että ennen maalia on todella loiva oikea, pieni suora ja sitten loivahko vasen, jonka jälkeen AT-asema. Googlesta katsottuna tuo Vekkulantie 1044-1063 alue näyttää juuri samalta. At-alueelle laskettelu menee myös loivaan alamäkeen, kuten videolla näkyy Alenin lähestyessä at-asemaa. Mielipiteitä?
Luulen, että oot ihan oikeessa! Maisemat kun jättää huomiotta niin tien profiili näyttää aika identtiseltä videoon verrattuna joka kulmasta. Yks juttu joka vielä vahvistaa tota on, että videon perusteella tie alkaa aika nopeeta kaartumaan oikeelle AT-aseman jälkeen ja sekin sopis tohon. En tiedä minkälaista on maisema ollu maalimerkkien kohdalla 1981, mutta toi on jotenkin sen näköstä maastoo ja pari nopeeta mutkaa perä perään maalin kohdalla, että on pimeessä saattanu hieman vaikeuttaa lisää maalimerkkien havaitsemista jos on sellaseen taipumusta ollu. Syvälahti puhu maalimerkin edessä kasvaneesta pitkästä ruohosta/heinikosta joka täsmäis kanssa tohon kohtaan kun vertaa tän päivän maastoon.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Onko kenelläkään muistikuvia 80-luvulla ajetuista erikoiskokeista Viitapohja, Terälahti ja Pohtola? Samalla seudulla kaikki erikoiskokeet, tuolla Tampere-Murole-Orivesi- maastoissa. Onko muistissa mitään tapahtumia, tai tarkempaa tietoa missä kyseisten erikoiskokeiden lähtö-ja maalipaikat sijaitsivat? Pohtola on ajettu ainakin vuosina -84 ja -87, Viitapohja ainakin -81, ja Terälahti myös pariin kertaan 80-luvulla.
1981 Sunnuntaipäivä käynnistyi Ouni 2:lla. Siitä sitten Ristijärvi, Savonkylä, Terälahti, Lauttajärvi, Rutajärvi, Väärinmaja, Suluslahti, Jukojärvi, Heinämäki, Urria 2, Sahloinen ja päätteksi Humalamäki 2. Ei siis ajettu Viitapohjaa ainakaan sillä nimellä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
1982 Sunnuntai aamuyö alkoi Savosta, sen jälkeen Pohtola, Viitapohja, Terälahti, Lauttajärvi ja viimeiseksi Hirvijärvi. Tämän jälkeen pienet tirsat ja 05:13 Ouni kolmoselle. Lauantain viimeinen pätkä oli 23:50 startannut Lastunen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15744
Sijainti
Tampereen lenkki
1981 Sunnuntaipäivä käynnistyi Ouni 2:lla. Siitä sitten Ristijärvi, Savonkylä, Terälahti, Lauttajärvi, Rutajärvi, Väärinmaja, Suluslahti, Jukojärvi, Heinämäki, Urria 2, Sahloinen ja päätteksi Humalamäki 2. Ei siis ajettu Viitapohjaa ainakaan sillä nimellä.
Noissa pätkissä meni nimeämiset vähän hassusti. 1982 ja 1984 ajettu Pohtolan pätkä (Pitkälahdentie, Viitapohjantie) on ajettu 1987 Viitapohjan nimellä.
Vastaavasti 1981 ajettu Savonkylän pätkä (Siltasavontie) ajettiin 1982 Viitapohjan nimellä. Ilmeisesti tämä pätkä ajettiin myös joskus 70-luvun alussa myös nimellä Savo, mikä on varmasti kyllä sekottanut historiankirjoja...
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Luulen, että oot ihan oikeessa! Maisemat kun jättää huomiotta niin tien profiili näyttää aika identtiseltä videoon verrattuna joka kulmasta. Yks juttu joka vielä vahvistaa tota on, että videon perusteella tie alkaa aika nopeeta kaartumaan oikeelle AT-aseman jälkeen ja sekin sopis tohon. En tiedä minkälaista on maisema ollu maalimerkkien kohdalla 1981, mutta toi on jotenkin sen näköstä maastoo ja pari nopeeta mutkaa perä perään maalin kohdalla, että on pimeessä saattanu hieman vaikeuttaa lisää maalimerkkien havaitsemista jos on sellaseen taipumusta ollu. Syvälahti puhu maalimerkin edessä kasvaneesta pitkästä ruohosta/heinikosta joka täsmäis kanssa tohon kohtaan kun vertaa tän päivän maastoon.
Ja jotta homma ei menis liian helpoks, niin itse asiassa myös Vekkulantie 1120 näyttää suorastaan ärsyttävän samanlaiselta, kuin videolla näkyvä at-asema. Ainakin tien profiili, maisemat ei niinkään. Myös at:lta lähdettäessä tie lähtee pian kääntymään oikealle ja oikeassa reunassa näkyy pieni pelto, kuten videolla jossa Mikkola lähtee pois AT:ltä. Silti kyllä kallistuisin enemmän siihen aikaisempaan ehdotukseen Vekkulantie 1040-1063.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15744
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos tuo ilmakuva 0-auto Talbotista on myös Ehikin maalipäästä, niin tuo kohta jossa ilmakuva päättyy, näyttää kyllä ihan samanlaiselta paikalta kuin oletettu maali. Siinä näkyy tiukahko vasuri, jossa on peräkkäin kaksi liittymää ulkomutkan puolella.
Mietin itse että että tuossa kuvassa on liian valoisaa että olisi Ehikistä. Edellinen pätkä on ollut Urria, ja oikeastaan tuollainen neljän tien risteys on juurikin silloisen Urrian alussa. Risteystä ennen kuvataan myös kaksi loivaa oikeaa, mikä täsmää karttaan. Vaikka tämä kopterikuva ei ollutkaan mikään merkittävä argumentti, niin teki mieli silti oikaista :p
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1371
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Mietin itse että että tuossa kuvassa on liian valoisaa että olisi Ehikistä. Edellinen pätkä on ollut Urria, ja oikeastaan tuollainen neljän tien risteys on juurikin silloisen Urrian alussa. Risteystä ennen kuvataan myös kaksi loivaa oikeaa, mikä täsmää karttaan. Vaikka tämä kopterikuva ei ollutkaan mikään merkittävä argumentti, niin teki mieli silti oikaista :p
Näin. Lisäksi siinä Ehikin maalipään spekuloidussa tiukassa vasurissa on talonpiha ulkona jätössä, eikä muutenkaan noin risteyksenomainen.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1519
Sijainti
Porvoo
Todella hyvää pohdintaa aiheesta. Täysi kymppi selvittelylle. Itselle loppui mielenkiinto kun noita sahasi ees takaisin hakiessa tuota Alenin rullauskohtaa tietäen että maasto on muuttunut. (en vaan uskonut että pelto olisi hävinnyt)



Ennakkomerkki: Vekkulantie 1219
Maali: Vekkulantie 1229
AT-asema: Vekkulantie 1245
Tähän pieni knoppitieto, jos ei ollut tiedossa että Vekkulintie 1237 on kuuluisa Carloksen mutka.
https://www.youtube.com/watch?v=_l__z6Objqk
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Todella hyvää pohdintaa aiheesta. Täysi kymppi selvittelylle. Itselle loppui mielenkiinto kun noita sahasi ees takaisin hakiessa tuota Alenin rullauskohtaa tietäen että maasto on muuttunut. (en vaan uskonut että pelto olisi hävinnyt)





Tähän pieni knoppitieto, jos ei ollut tiedossa että Vekkulintie 1237 on kuuluisa Carloksen mutka.
https://www.youtube.com/watch?v=_l__z6Objqk
Mielenkiintoinen tieto:thumbup: Muistin kyllä, että tuo Sainzin kaato oli jossakin päin Ehikkiä, mutta se olikin näköjään samoilla seuduilla kuin tämä Wittmann case-81. Tuolta Ehikin pätkältähän on Bossen incar-videokin Mäntästä-99, jossa he ohittavat ulosajaneen Sainzin. ("Siell oli Toyota hei. Paskana." )
https://www.youtube.com/watch?v=4Ccr9Mze-Fw
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
901
Mielenkiintoinen tieto:thumbup: Muistin kyllä, että tuo Sainzin kaato oli jossakin päin Ehikkiä, mutta se olikin näköjään samoilla seuduilla kuin tämä Wittmann case-81. Tuolta Ehikin pätkältähän on Bossen incar-videokin Mäntästä-99, jossa he ohittavat ulosajaneen Sainzin. ("Siell oli Toyota hei. Paskana." )
https://www.youtube.com/watch?v=4Ccr9Mze-Fw
Jostain alitajunnan syövereistä välähti Sainzin -99 kaato kun kelailin tota tietä Google Mapsilla, mutta sivuutin sen heti paremmin tutkimatta, luullen ettei oo sama paikka, mutta olihan se! Tasan kuuden minuutin kohalla tossa Bosse onboardissa se spekuloitu vasen yli nypyn Wittmanin -81 paikaks ja n. 5:55 ois ollu maalimerkit. Pätis toi lyhyt suoranpätkä maalin ja onnettomuuspaikan välillä kyllä kanssa hyvin niihin ihmetyksiin/havaintoihin joita oli ehditty tekeen AT-asemalla, että minkä takia Quattro laulaa vielä täydellä laukalla kohti kun edelliset autot tullu köröttelemällä ton suoranpätkän. Ettei ois Falin lähteny väistään väärään suuntaan eli sisäreunaan tien vastakkaiselle puolelle, osuma Faliniin tais kuitenkin tulla kartturin oven kohdalle kuitenkin eikä niinkään auton perään, joka on ilmeisesti kolhinu AT-autoja ja muita ihmisiä. Syvälahti puhu jotain Falinin varomattomuudesta eli oisko ottanu pari askelta keskemmälle tietä ihmettelemään ennen kun Quattro on ilmestyny nypyn takaa. Johonkinhan toi varomattomuus kommentti varmaan kuitenkin perustuu kun yhtälailla siellä ollu useempikin henkilö Quattron tulilinjalla AT-asemalla. Pelkkää spekulointia, mutta kävi mielessä tämmönenkin skenaario.

Tietääkö muuten joku näiden tarkkoja sijainteja:

-86 Alénin paikka Rapsulassa viimesenä aamuna. Ilmeisesti Wilson ajo ulos samassa paikassa ekana päivänä. Alén sano, että tiesi just kyseisessä paikassa olevan kavereita kattomassa ja halus vähän esittää ja sitten olikin Lancia katollaan ja se kisa meni siinä. Tiedän vaan, että paikka on jossain ennen Okskulmantielle kääntymistä, mutta ei sen tarkemmin oo hajua.

-91 Sainzin paikka Surkeessa. Carlokselta varastettiin lentokentällä edellisenä vuonna nuotit jotka oli hienosäädetty viimesen päälle kohdilleen ja oliko niin, että just 1991 vuodelle, ellei sitten jo 1990, tuli ennakkotutustumiseen lisää rajotuksia ettei teitä voinu enää hinkata ja reenata samalla tavalla kun ennen. Jostain nypystä oli sitten Celica noussu ilmaan enemmän kun oli kuviteltu ja Kankun ensimmäinen kotivoitto oli tosiasia. Ja oliko vielä niin, että just tästä tapauksesta oli Carlos sen verran pahalla mielellä, että skippas Jyskälän kokonaan parina seuraavana vuonna.

-95 Hassin surullinen onnettomuus.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5493
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ja oliko vielä niin, että just tästä tapauksesta oli Carlos sen verran pahalla mielellä, että skippas Jyskälän kokonaan parina seuraavana vuonna.
1992 Sainz jäi pois kisasta ihan viime metreillä. Oli kuitenkin alunperin ilmoitettu kisaan, ja hänelle kaavailtu lähtönumero '2' jäi sitten loppupeleissä kokonaan käyttämättä (Bossella, joka "Sainzin auton" sai, ei ollut korkeimmille lähtönumeroille vaadittavaa ns. ykköskuumaa luokitusta). Mutta nähtävästi Sainz jätti siis tulematta sen takia, että laski pisteiden irtoavan helpommin kauden lopuista kisoista kuin Jyskälästä (oliko se nyt niin että 10 kisaa per kuski laskettiin?).

1993 Jolly Club-Lancia oli jo kesään mennessä osoittaunut museoautoksi, eikä siellä varmaan edes harkittu Suomeen tulemista.
 
Ylös