Maailman paras ralliauto

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
http://www.youtube.com/watch?v=WoMNnyj55q4 miksiköhän kyseinen auto pärjäsi niin huonosti?
Kyllä näkisin sen lähinnä resurssien puutteeksi ja japanilaisten lyhytjännitteisyyteen. Olisi ehkä vaatinut enemmän testaamista... Edellisen Lancerin vahvuus oli kuitenkin erittäin pitkän kehitystyön tulosta -silloin ei vain odotukset olleet niin kovat kun ennestään ei ollut mitään täysosumaa tullut. Hiukan sama homma kuin Subbella viime vuonna.
Toinen vaihtoehto on tiesti molempien tapauksessa, että "japanilainen konstruktio" tuli tiensä päähän WRC-tasolla. En tiedä olisiko noissa tuotantomalleissa sitten jotain niin suuresti eroavaa eurooppalaisiin, että aiheuttaisi moisen kehitysongelman. Eli eikö autoa pystytä muuttamaan tarpeeksi? Joku autoinsinööri voisi vastata.

Yhtä automallia en pysty nostamaan kautta aikain parhaaksi. Säännöt ovat olleet kuitenkin niin erilaiset, mutta hyviä ehdokkaita on ollut monia.

Sanotaan kuitenkin B-ryhmäisistä: Peugeot 205 T16. "Täydellisin B-ryhmäläinen, joskin kaukana täydellisestä. :D 405 olisi varmaan ollut tasapainoisempi hypyissä.

Kannattaa katsoa Youtubesta pätkät Mestareiden kisasta '88 kun Salonen ja Kankkunen ensin nöyryyttävät Stigun ja Walterin heidän omalla "työkalullaan" eli S1:llä ja vetävät ensimmäiset finaalilähdöt 205:lla, huomattavasti parempaan aikaan. Siinä on jossain mielessä, Vatasen Pikes Peakin ennätyksen ohella, B-ryhmän huipennus. 205:set lienevät rallicross-säädöissä, sillä on jo lähes liekinheitin... Kyllä lähtee!
 

Funk74

Member
Liittynyt
19.2.2009
Viestit
17
Kyllähän se taitaa kallistua tuonne Escorttien puolelle.. Eli oma vaihtoehto on Esco mk2 RS2000. Eikä ihan pelkästään sen takia että sellaisessa istuu itse kartturina :thumbup:
pakko kompata tata, kyllahan MK2 escortin (eri ikarnaatioissaan) menestys kautta linjan oli niin vakuuttava ja pitkakestoinen, etta vaikea minun on ykkossijalle mitaan muuta laittaa, vaikka monet muutkin legendaariset autot lammittavat mielta.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse


Mäkinen ja Lancer oli kova yhdistelmä.



Loeb ja Citroen on varmasti kovin parivaljakko koskaan.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Jos pelkkää menestystä katsottaisiin, niin A-ryhmän laitteet sekä WRC:t olisivat todella vahvoilla, mutta B-ryhmän mukana rallista häipyi jotain hyvin oleellista.

Italia - Ranska maaotteluhan tästä tuli, joten tasapisteissä mennään.

Lancia Delta S4
Peugeot 205 T16 & Evo2

Valitettavasti näiden taistelu jäi yhden kauden mittaiseksi. Tiivistivät molemmat S1:n ohella ralliautoilun olennaiset asiat varsin hyvin.
 

motofan

Well-known member
Liittynyt
27.6.2008
Viestit
59
Sijainti
helsinki
heitän lonkalta top10

1.ford sierra cosworth
2.ford escort rs 1800
3.lancia delta hf integrale
4.toyota celica hf 4wd
5.audi quattro
6.mercedes-benz 450 slc 5.0
7.ford escort rs 1600 mk1
8.lada 2105 vfts
9.ford sierra cosworth
10.nissan sunny gtr
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
1.ford sierra cosworth
2.ford escort rs 1800
3.lancia delta hf integrale
4.toyota celica hf 4wd
5.audi quattro
6.mercedes-benz 450 slc 5.0
7.ford escort rs 1600 mk1
8.lada 2105 vfts
9.ford sierra cosworth
10.nissan sunny gtr
Tarkoitat ilmeisesti Celica GT-Four 4WD
 

motofan

Well-known member
Liittynyt
27.6.2008
Viestit
59
Sijainti
helsinki
JEP..

jep juuri sitä < mutta eikös aikanaan rallipoluilla ollut myös lada 2105 vfts <
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
top-10

Oma top-10 listani myös lonkalta

1. Ford Escort Mk.2 RS1800
2. Ford Escort Mk.1 RS1600
3. Ford Escort Mk.1 TwinCam
4. Lancia Delta HF Integrale
5. Mitsubishi Lancer Evolution
6. Subaru Impreza 555
7. Peugeot 205 T16
8. Citroen Xsara WRC
9. Peugeot 306 WRC
10. Lancia Rally 037
----------
bubbling under

Lancia Delta S4
Audi Sport quattro S1
Ford RS 200
Citroen C4 WRC
Audi quattro A2
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
221
Heitetääs nyt muutama suosikki/auto joka on jäänyt mieleen:

- Bda escortit (ääni..)
- Lancia Rally 037 (Alenin otteet tämän auton ratissa, etenkin jyskälä -85)
- Lancia Delta S4 (karu vehje)
- Audi Sport Quattro S1 (ulkonäkö, ääni, voima..)
- Toyota Celica St185 (ääni ja suorituskyky A-ryhmän kulta-aikoina)
- Lancia ns. Superdelta (oli pitkästä aikaa hyvännäköinen auto aikoinaan)
- Subaru Impreza WRC (ensimmäiset versiot)
- Ford Focus WRC (vm. 2003, tosi hyvännäköinen)
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Heitetääs nyt muutama suosikki/auto joka on jäänyt mieleen:

- Bda escortit (ääni..)
- Lancia Rally 037 (Alenin otteet tämän auton ratissa, etenkin jyskälä -85)
- Lancia Delta S4 (karu vehje)
- Audi Sport Quattro S1 (ulkonäkö, ääni, voima..)
- Toyota Celica St185 (ääni ja suorituskyky A-ryhmän kulta-aikoina)
- Lancia ns. Superdelta (oli pitkästä aikaa hyvännäköinen auto aikoinaan)
- Subaru Impreza WRC (ensimmäiset versiot)
- Ford Focus WRC (vm. 2003, tosi hyvännäköinen)
Puuttuu pösön 205 t16 evo2.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Heitetääs nyt muutama suosikki/auto joka on jäänyt mieleen:

- Bda escortit (ääni..)
- Lancia Rally 037 (Alenin otteet tämän auton ratissa, etenkin jyskälä -85)
- Lancia Delta S4 (karu vehje)
- Audi Sport Quattro S1 (ulkonäkö, ääni, voima..)
- Toyota Celica St185 (ääni ja suorituskyky A-ryhmän kulta-aikoina)
- Lancia ns. Superdelta (oli pitkästä aikaa hyvännäköinen auto aikoinaan)
- Subaru Impreza WRC (ensimmäiset versiot)
- Ford Focus WRC (vm. 2003, tosi hyvännäköinen)

Imprezan ns. toinen sukupolvi eli 2-ovinen ja hieman levitetty, oli paljon paremman näköinen kuin alkuperäinen 4d sedan. Fordin Fiikus puolestaan oli harvinaisen ruma verrattuna kilpailijoiden kalustoon. Esim. Seatin Cordoba WRC oli paljon paremman näköinen. Jostain syystä vain VAG-group ei saanut hommaa toimimaan.
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
221
joo, elikkä tarkoitin tätä Subarua:

Ja tämä Focus:
 
Viimeksi muokattu:

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Siis nimenomaan -03 Focus on komea, sitä aiemmat ihan pliisuja.
2 ovinen imppu on todella komea, himottaisi joskus hankkia siviilin harraste/kesäautoksi semmoinen :tongue:
 

Jackson5

Well-known member
Liittynyt
23.8.2008
Viestit
136
1. 205 T16
2. Citroen Xsara WRC
3. 206 WRC
4. C4 WRC
..
. iso
.. rako
...
5. Mikä tahansa Lancia
6. aivan sama
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ei varmaan lähelläkään parasta, mutta parhaan näköinen moneen vuoteen tämä Pitsimisun uusi EvoX. Tuohon koriin kun saisi sellaisen tekniikan (suhteessa kilpailijoihin) kuin oli Tommilla parhaina vuosina, niin saattaisi tulla Lööpillekin jotain ajanvietettä...
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Riippuu aikakaudesta. 70-luvun autoja ei voi verrata nykypäivään, mutta ehkä 70-luvulla prhaita Escort rs 2000, Lancia stratos. 80-luku on mielenkiintoinen. Itse fanitan Audia 100 lasissa mutta sekin jäi jalkoihin -85 ja -86 Peugeotin toimesta. Se miksi Audi oli se "oikea" ralliauto niin se oli ainoa mikä pohjautui siviiliautoon siis moottorin sijainniltaan ja muutenkin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Riippuu aikakaudesta. 70-luvun autoja ei voi verrata nykypäivään, mutta ehkä 70-luvulla prhaita Escort rs 2000, Lancia stratos. 80-luku on mielenkiintoinen. Itse fanitan Audia 100 lasissa mutta sekin jäi jalkoihin -85 ja -86 Peugeotin toimesta. Se miksi Audi oli se "oikea" ralliauto niin se oli ainoa mikä pohjautui siviiliautoon siis moottorin sijainniltaan ja muutenkin.
Define "siviiliauto".... Kyllähän Pösön 205 T16 ja Lancia 037:t sai ihan katuliikenteeseen. Varmaan myös S4:a oli siviililiikenteessä muutama kappale. Tosin varmaan noista luokitteluautoista suurin osa päätyi keräilijöiden kokoelmiin eikä niitä juurikaan liikenteessä nähty.
 
Ylös