Maailman paras ralliauto

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Define "siviiliauto".... Kyllähän Pösön 205 T16 ja Lancia 037:t sai ihan katuliikenteeseen. Varmaan myös S4:a oli siviililiikenteessä muutama kappale. Tosin varmaan noista luokitteluautoista suurin osa päätyi keräilijöiden kokoelmiin eikä niitä juurikaan liikenteessä nähty.
Pösöstä en tiedä, mutta ainakin Lancioista ja Fordin rs200:sta valmistettiin vain sääntöjen vaatima 200kpl katuautoja. Audi Quattroa ja Renault 5 turboa ym. ekoja B-ryhmäläisiä valmistettiin puolestaan paljon enemmän, vaikka olivatkin jo lähinnä rallikäyttöön suunniteltuja. Menikö se niin, että kokonaan uuden mallin luokituksiin tarvittiin 200 ja mallin päivitykseen 50kpl "sarjatuotantoa":dunno:
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Audi Quattroa ja Renault 5 turboa ym. ekoja B-ryhmäläisiä valmistettiin puolestaan paljon enemmän, vaikka olivatkin jo lähinnä rallikäyttöön suunniteltuja. Menikö se niin, että kokonaan uuden mallin luokituksiin tarvittiin 200 ja mallin päivitykseen 50kpl "sarjatuotantoa":dunno:
Sport Quattron on käytännössä eka "kunnon" b-ryhmäläinen Audilta, vanhat pitkät mallit olivat kyl sit enempi siviilikalustoa, mut nelosryhmästähän ne juontavat juurensa muutenkin.

Sport Quattroa on 224 valmistettu. Evo-versiohon raja tais olla 20, ainakin S1:siä on sen verran tehty. 19 "ralliversiota" ja nro. 20 on Pikes Peak.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
top 10:

1. Lancia Delta S4 - brutaalein ralliauto ikinä, ei mitään komromisseja. Loistavat äänet

2. Audi Quattro S1 - muuten olisi pärjännyt kenelle vain, mutta moottorin sijainti ja akseliväli teki auton vaikeasti ajettavaksi. Pauketta ja voimaa riittämiin.

3. Subaru Impreza 555 (A-ryhmä) - etenkin vuosien -93 ja -94 turbosäännöillä hienoa kuultavaa ja varsinkin Colin McRaen ajamana myös nähtävää

4 Mitsubishi Lancer Evo (A-ryhmä) - Tommi Mäkinen ajoi autolla 3 mestaruutta vielä WRC-aikakaudella. Viimeisiä autoja joita piti ajaa aggressiivisesti.

5. Peugeot 205 T16 E 2 - B-ryhmän "harmaavarpunen", vaikkakin WRC-autoihin verrattuna silti aivan huikeaa seurattavaa. Kauden 1985 täydellinen kunkku

6. Lancia Delta Integrale - 3 kautta täydellistä hallintaa 1988-1989 ja -92.

7. Toyota Celica 4WD - kun auto saatiin toimimaan, sitä ei pysäyttänyt mikään.

8. Ford Escort BDA - noin 10000 rpm oli messevää kuultavaa, vaikkakin soralla tehot hukkuivat hiekkaan

9. Ford Escort Cosworth - nopea alkuaikoinaan, mutta putosi melko äkkiä kehityksen kelkasta.

10. Mini Cooper S - aikanaan vallankumouksellinen
 
Viimeksi muokattu:

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
221
9. Ford Escort Cosworth - nopea alkuaikoinaan, mutta putosi melko äkkiä kehityksen kelkasta.
Tämän kans olisi voinut lisätä omalle listalle. Mahtavat äänet by Cosworth.. Hienon näköinen aikoinaan:


Kuin myös edeltäjä Sierra Cosworth sivupakoputkella :)
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Tämän kans olisi voinut lisätä omalle listalle. Mahtavat äänet by Cosworth.. Hienon näköinen aikoinaan:
Kuin myös edeltäjä Sierra Cosworth sivupakoputkella :)
Juu, on komeita autoja. Harmi vain, että molemmat jäivät kehityksestä jälkeen aika nopeasti. Tai ehkä autoissa oli potentiaalia, mutta Ford ei tainnut kilpailla tehdastiimin voimin aina kauden kaikissa kisoissa.
Escort Cosworth on myös"Täydellisessä kymmenen auton autotallissani":thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
"Tai ehkä autoissa oli potentiaalia, mutta Ford ei tainnut kilpailla tehdastiimin voimin aina kauden kaikissa kisoissa"

Ford ajatti Escort Cosworthia tehtaan voimin 1993 ja -94. Seuraavana vuonna kilpailutoiminnasta vastasi RAS-yksityistalli, ja kaudesta tuli katastrofi. Sitten taas 1996 tehtaan kilpailuosasto palasi ruotuun, tosin pitkälti Carlos Sainzin ja Repsolin ansiosta. Sainzillahan oli jo sopimus Toyotalle, mutta turbosähläys muutti hieman suunnitelmia. Eli kärjistettynä Toyotan kilpailukielto pelasti Fordin rallitallin... Nyt saattoi osittain häilyä offtopicin rajamailla, mutta olkoon.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Sitten taas 1996 tehtaan kilpailuosasto palasi ruotuun, tosin pitkälti Carlos Sainzin ja Repsolin ansiosta. Sainzillahan oli jo sopimus Toyotalle, mutta turbosähläys muutti hieman suunnitelmia. Eli kärjistettynä Toyotan kilpailukielto pelasti Fordin rallitallin... Nyt saattoi osittain häilyä offtopicin rajamailla, mutta olkoon.
Olenko väärässä, mutta käsittääkseni vuodesta 96 lähtien Malcom Wilsonin M-Sportti alkoi pyörittämään Fordin rallitallia. Vähän samaantyyliin kuin Prodrive Subarua.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Olenko väärässä, mutta käsittääkseni vuodesta 96 lähtien Malcom Wilsonin M-Sportti alkoi pyörittämään Fordin rallitallia. Vähän samaantyyliin kuin Prodrive Subarua.
M-sport otti vetovastuun -97 alusta.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
"Tai ehkä autoissa oli potentiaalia, mutta Ford ei tainnut kilpailla tehdastiimin voimin aina kauden kaikissa kisoissa"

Ford ajatti Escort Cosworthia tehtaan voimin 1993 ja -94. Seuraavana vuonna kilpailutoiminnasta vastasi RAS-yksityistalli, ja kaudesta tuli katastrofi. Sitten taas 1996 tehtaan kilpailuosasto palasi ruotuun, tosin pitkälti Carlos Sainzin ja Repsolin ansiosta. Sainzillahan oli jo sopimus Toyotalle, mutta turbosähläys muutti hieman suunnitelmia. Eli kärjistettynä Toyotan kilpailukielto pelasti Fordin rallitallin... Nyt saattoi osittain häilyä offtopicin rajamailla, mutta olkoon.
kankkunenhan joutui muutaman voitonkin "antamaan"sainz:ille tässä yhteydessä.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Kankkunen tuli puolivälissä kautta mukaan, joten ymmärrettävästi hän avusti Sainzia maailmanmestaruuspyrkimyksissä. Mutta kylläpä saivat vanhentuneen auton kulkemaan aivan eri malliin loppukauden kisoissa!
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Viime kisan tulosliuskan perusteella voisi Xsaraa väittää parhaaksi ralliautoksi. Ei enään niin nopea kuljettaja pärjäsi hyvin 8 vuotiaalla citikalla uusien autojen vauhdille, vaikkakin pari minuuttia hävinneenä.

90-luvulla Mäkisen ajokkeina olleet Lancerit olivat myös tappavan tasaisessa vauhdissa, alustalla kuin alustalla.
 
Viimeksi muokattu:

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Viime kisan tulosliuskan perusteella voisi Xsaraa väittää parhaaksi ralliautoksi. Ei enään niin nopea kuljettaja pärjäsi hyvin 8 vuotiaalla citikalla uusien autojen vauhdille, vaikkakin pari minuuttia hävinneenä.
Edelleen kyseinen kuljettaja on mm-sarjassa kahden nopeimman kuljettajan joukossa. :wink:
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Ja autosta on turha puhua 8 vuotiaana kun todellisuudessa pelkkä kori on sen ikäinen. Näin jos ajateltaisiin, niin KAIKKI wrc xsarat on nyt vähintään 5 vuotta vanhoja. Viimeisin xsaraan pohjautuva wrc kori kun valmistui alkuvuodesta -04.

Eli tavallaan Loebkin voitti -06 mestaruudenkin 2 vuotta vanhalla autolla siinä missä Busse ja Mikko kisasivat uusimmalla Fordilla :tongue:

Kaikki vauhtiin vaikuttava on Petterin autossa vuodelta -06. Ei sillä korin valmistumis ajalla ole suurtakaan merkitystä näissä hommissa.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
No niin juu, ei tietty varmaan ihan kaikki, olikos siinä peräti aktiivilukot?

Mutta luulis sen nyt olevan aika samoissa kuin Loebin -06 auto?

Kyllähän siinä on, tehdastiimit eivät näitä saa käyttää, etu tai haitta, riippuu keltä kysyy...

Onhan se aika samoissa, mutta itseasiassa se on jopa parempi.
 

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
Fiiliksiä herättäviä rallipelejä:

- Lanciat (Stratos, 037, Delta S4, Delta HF Integrale)
- Audi Quattro S1
- Peugeot 205 T16
- Subaru Impreza 555 (upea väritys ja mahtavat äänet)
- Peugeot 306 Maxi (etuvetokin voi olla näyttävä oikeissa käsissä)
- Alpine A110 (ranskalaista kauneutta)
- Fiat 131 Abarth
- S2000 -ralliautot (upeat soundit)
- Nissan 240 RS
 

motofan

Well-known member
Liittynyt
27.6.2008
Viestit
59
Sijainti
helsinki
omia suosikkeja

peugeot 205 turbo 16 < samana vuonna kun synnyin 1984 vatanen voitti suurajot
Ford escort rs < mäkisen.mikkolan ja vatasen ajama peli jolla idolini timo mäkinen voitti kolme kertaa raceen 1973-1975 < jyskälän 1973 ja sitten oli kakkonen 1974 ja kolmonen 1975
audi quattro < jota mikkola kuljetti aikanaan..erittäin tyylikäs peli
morris mini < jolla ajoi mäkisen timppa ja aaltosen rauno turun suunnasta
mercedes 450slc < ajettiinko suomessa kisoja..on mun täydellisessä 10nen auton autotallissa
 
Ylös