Rallin tulevaisuus

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Loebin ylivoima tappaa rallin. Ei siinä mitään, jos dominoiva kuski olisi kiinnostava, mutta Loeb persoonana on yhtä mielenkiintoinen kuin katsella maalin kuivumista.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Mä taas tavallaan ihailen Loebia. Helvetin kova rattimies!
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ei ole Loebin eikä Citroenin vika, että muut ovat niin huonoja.
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
214
Loebin ylivoima tappaa rallin. Ei siinä mitään, jos dominoiva kuski olisi kiinnostava, mutta Loeb persoonana on yhtä mielenkiintoinen kuin katsella maalin kuivumista.
Kuvitelkaapa sellasta skenariota että jos/kun Ogier + VW aloittaa samanlaisen aikakauden kun Lööppi joskus malttaa lopettaa:idea:
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
..ja Neuville tulee samoja latuja hyvää vauhtia perässä. Ei keskieurooppalaisten pärjäämisestä tarvitse jatkossakaan olla huolissaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kuvitelkaapa sellasta skenariota että jos/kun Ogier + VW aloittaa samanlaisen aikakauden kun Lööppi joskus malttaa lopettaa:idea:
Varsin paljon mahdollista jos vain Ogieeri on edes likimain Lööpin tasoinen rattimies. Fordin tekemisistähän ei ole pitkällä tähtäimellä mitään takeita ja nähtäväksi jää millaiset resurssit Qatar-Citroen saa taakseen ja kuinka pitkään se kestää. Ilman teknistä kehitystyötä PSA-yhtymän taholta ei Qatarinkaan rahoilla voi menestystä ostaa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Eli tänne keskustelua Rallin(WRC) tulevaisuudesta.
Näen WRC:n tulevaisuuden hieman epävarmana, mutta en sano etteikö se voisi parempaan suuntaan kääntyä. Melkein voisin sanoa että vanhat jo rallimaailman nähneet autotehtaat eivät ainakaan palaa takaisin, vaikkakin Toyotan paluu on ollut pinnalla kesän aikana. Uudet markkinat voisivat olla Aasiassa, sieltä esim joku KIA voisi tulla mukaan ja sinne päin myös enemmän MM-ralleja.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Uudet markkinat voisivat olla Aasiassa, sieltä esim joku KIA voisi tulla mukaan ja sinne päin myös enemmän MM-ralleja.
Hyundai kokeili jo siipiään rallimailmassa laihoin tuloksin, KIA kuuluu samaan konserniin, löytyykö enää uskoa löähteä yrittämään? :dunno:
Automerkit vetäytyvät vähitellen Formuloista ja ralleista, onnistuukohan WEC:n protoluokka houkuttelemaan valmistajia, nyt kun silläkin on MM-arvo ja monella vielä mahtavia muistoja edesmenneestä C-ryhmästä? :cool:
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Hyundai kokeili jo siipiään rallimailmassa laihoin tuloksin, KIA kuuluu samaan konserniin, löytyykö enää uskoa löähteä yrittämään? :dunno:
Automerkit vetäytyvät vähitellen Formuloista ja ralleista, onnistuukohan WEC:n protoluokka houkuttelemaan valmistajia, nyt kun silläkin on MM-arvo ja monella vielä mahtavia muistoja edesmenneestä C-ryhmästä? :cool:
Hyundai on jo ilmoittanut palaavansa rallin MM-sarjaan kaudella 2014, joten Hyundai uskaltaa lähteä yrittämään.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Hyundai on jo ilmoittanut palaavansa rallin MM-sarjaan kaudella 2014, joten Hyundai uskaltaa lähteä yrittämään.
Ei ole ilmoittanut ellet pysty lehdistötiedotetta tai oikeaa uutista osoittamaan. Vahvoja huhuja on toki ollut, mutta ne ovat vain huhuja.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ei ole ilmoittanut ellet pysty lehdistötiedotetta tai oikeaa uutista osoittamaan. Vahvoja huhuja on toki ollut, mutta ne ovat vain huhuja.
Huhujahan on ollut myös Toitsun palaamisesta, mutta toistaiseksi Toi-otalla ei ole edes ns. World Racing Engine speksit täyttävää mottia valmiina. (tästä oli alkukesästä joku juttu joko Tuulilasissa tai Moottorissa)
FIA:n kuningasajatushan on ollut että WTCC:ssa ja WRC:ssa pitää käyttää samoja 16-satasia turbokoneita... Kohta ne varmaan tunkee tuon motin F1:iinkin....:doubtful:
WRE konseptihan sulkee mm. Subarun tehokkaasti pois (lähes) kaikesta autourheilutoiminnasta elleivät he sitten ota lusikkaa nätisti käteensä ja korvaa 2-litraista boxeriaan 16-satasella rivinelkulla....
Nähtäväksi muuten jää, kuinka pian joku FIA:n jehu keksii, että WRC-autojen moottorit ja vaihdelaatikot pitääkin tilata joltakin FIA:n kilpailuttamalta ulkopuoliselta toimittajalta ja tiimien tuotekehitys suitsitaan olemattomiin.....
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Loebin ylivoima tappaa rallin. Ei siinä mitään, jos dominoiva kuski olisi kiinnostava, mutta Loeb persoonana on yhtä mielenkiintoinen kuin katsella maalin kuivumista.
No on se vaan hyvä, ettei nämä kaksi suomalaista monotoonista selittelijää ole onnistunut voittamaan mestaruuksia. Taitaa tämän hetken kaikki kiinnostavat kuljettajat tulla enempi Norjasta, USAsta, Austraaliasta ja Venäjältä, eli jostain ihan muualta kuin tästä maasta ja tuskin noiden edellämainittujen menestys lämmittäisi kovinkaan monen suomalaisen mieltä..
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Nähtäväksi muuten jää, kuinka pian joku FIA:n jehu keksii, että WRC-autojen moottorit ja vaihdelaatikot pitääkin tilata joltakin FIA:n kilpailuttamalta ulkopuoliselta toimittajalta ja tiimien tuotekehitys suitsitaan olemattomiin.....
Ei välttämättä pelkästään paha asia?
Moottorien osalta homma oli n. 2v sitten esillä.
Jenkit ovat indyjen kanssa aikoinaan touhunneet tuohon tyyliin; osat ostettiin tietyiltä toimittajilta. Kisat olivat todella tiukkoja ja talleja oli paljon. En ole seurannut nykytilannetta.
Taika tuossa hommassa -oikein toteutettuna- on kustannustason lasku ja ajankäytön painopisteen siirtomahdollisuus muihin osa-alueisiin.
Toki mainittu tuotekehitys ja erilaisuus a la subbe jää vähemmälle, mutta jos vaakakupissa on koko homman kuivuminen rahan vuoksi...
Koneet ovat nyt jo sääntöjen mukaisina jokatapauksessa hyvin samantyyppisiä, tehon ja väännön suhteen myös.
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
Jos ei ole jo tehty, niin voisivat nimetä jonkun toimikunnan listaamaan potentiaaliset automerkit. Tämän jälkeen hattu kourassa kiertämään merkki merkiltä, millaiseen sarjaan Te olisitte halukkaita lähtemään ja minkälaisella kalustolla. Tuon kiertelyn pohjalta yrittäisi rakentaa kompromissin ja muokkaisi nykyisen sarjan tähän uuteen suuntaan. Selvittäisi mikä hiertää eniten ja pyrittäisiin korjaamaan tilanne.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Jos ei ole jo tehty, niin voisivat nimetä jonkun toimikunnan listaamaan potentiaaliset automerkit. Tämän jälkeen hattu kourassa kiertämään merkki merkiltä, millaiseen sarjaan Te olisitte halukkaita lähtemään ja minkälaisella kalustolla. Tuon kiertelyn pohjalta yrittäisi rakentaa kompromissin ja muokkaisi nykyisen sarjan tähän uuteen suuntaan. Selvittäisi mikä hiertää eniten ja pyrittäisiin korjaamaan tilanne.
Minä olen ymmärtänyt, että tällä tavalla nämä nykyisetkin säännöt on hyvin pitkälti laadittu.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Nähtäväksi muuten jää, kuinka pian joku FIA:n jehu keksii, että WRC-autojen moottorit ja vaihdelaatikot pitääkin tilata joltakin FIA:n kilpailuttamalta ulkopuoliselta toimittajalta ja tiimien tuotekehitys suitsitaan olemattomiin.....
Ööh, eikös vaidelaatikoiden ja tasauspyörästöjen kohdalta asia ole jo näin. Valmistajia on XTrac ja Sadev, en tiedä onko muita.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Tää ois kyl loistojuttu. Sit ois jo Citikka,Ford,Volkswagen ja Hyundai!
Toki, mut kuulemma M-Sport olisi paja joka rupeaisi ajattamaan noita Hyundaineja ja Ford joko jäisi sarjaan jonkun uuden pajan kanssa tai siirtyisivät esim IRC:hen. Eihän Citroeninkaan jatko ihan kirkossa kuulutettua ole esim vuodelle 2014.

Yö EK:den paluuta myös kannattaisin ja yhtä Safari rallin tapaista rallia.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Yö EK:den paluuta myös kannattaisin ja yhtä Safari rallin tapaista rallia.
Pimeällä ajettavat EK:t voisivat toimia ehkä kaupungissa (Esim. Harjun EK) ja keinotekoisilla ravirataringeillä. Siellä missä ylipäätään jonkunlainen keinovalaistus on saatavilla helpohkosti.

Metsässä sellaisen järjestäminen kuulostaa melkoiselta hasardilta kun kännipöntöt ja ulkomaalaiset yrittävät jätättää itsensä auton alle jo päivänvalossakin ajettavilla EK:illa. Päivisin niitä pystyy edes jotenkin valvomaan, pimeällä metsässä ei näe juuri mitään joten ei kiitos. Ralliautoilu ei enää kaipaa lisää huonoja uutisia.
 
Ylös