Mehe Rienarsuo
Lupaavin tulokas
Unboxing on Aminin viimeisin matsi.Muakin kiinnostaa nähdä mitä tällainen epänyrkkeily on. :doubtful:
Unboxing on Aminin viimeisin matsi.Muakin kiinnostaa nähdä mitä tällainen epänyrkkeily on. :doubtful:
Mehe hassuttelee, mutta täältä tulee faktaa.Muakin kiinnostaa nähdä mitä tällainen epänyrkkeily on. :doubtful:
http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=26809&highlight=unboxingMuakin kiinnostaa nähdä mitä tällainen epänyrkkeily on. :doubtful:
Wordpress sanoi:Tilastot
Katselukertoja yhteensä: 107
Olit niin innoissasi, ettei kuvaaminen onnistunut? :idea:Ei siitä videosta mitään tullut. Mutta paketti tuli, ja kuvia siitä sai! Nyt kun saisi loppuvuoden tentit kasaan, niin annan itselleni luvan aloittaa rakentelun.
Näkyy muuten olevan aika erilainen rakennusjärjestysfilosofia tuossa Americassa jos vertaa Virginiaan (mun projektin esikuva). Ainakin mitä blogiisi laitettuja kuvia katselin niin näyttäisi hyvin pitkälti siltä, että laivan runko rakennetaan kahtena puoliskona johonkin valmiusasteeseen ja sitten ne puoliskot yhdistetään. Virginiassa puolestaan syntyy koko runko yhtenä kappaleena. Tuo puoliskoina rakentaminen on mun käsittääkseni aikalailla kätevämpi tapa.Ei siitä videosta mitään tullut. Mutta paketti tuli, ja kuvia siitä sai! Nyt kun saisi loppuvuoden tentit kasaan, niin annan itselleni luvan aloittaa rakentelun.
Jep, tämä on Billing Boatsin "600-sarjan" rakennustapa. Helpompihan se tosiaan on, vaikka aitoudessa sitten kärsiikin ehkä. Minkä firman rakennussarja tuo Virginian sarja oli?Näkyy muuten olevan aika erilainen rakennusjärjestysfilosofia tuossa Americassa jos vertaa Virginiaan (mun projektin esikuva). Ainakin mitä blogiisi laitettuja kuvia katselin niin näyttäisi hyvin pitkälti siltä, että laivan runko rakennetaan kahtena puoliskona johonkin valmiusasteeseen ja sitten ne puoliskot yhdistetään. Virginiassa puolestaan syntyy koko runko yhtenä kappaleena. Tuo puoliskoina rakentaminen on mun käsittääkseni aikalailla kätevämpi tapa.
Ohjekirjassa on myös noista vanerilevyistä piirustukset - tosin mittakaava niissä on eri, ja se täytyy selvittää. Helpompaa säilyttää tuo vihkonen kuin vanerinkappaleita.Ja sitten asiasta toiseen. Kannattaa pitää tallessa laivan piirustukset ja ne vanerikehykset, joissa runkokaarien puolikkaat sun muut vaneriosat on kiinni. Niitä voi myöhemmin käyttää esimerkiksi osien suurennosten tekemiseen jos pukkaa hinkua toteuttaa samanlainen suurennosprojekti kuin meikäläisellä.
Virginia on Artesania Latinan valmistama. En usko että sen rungon rakentaminen puolikkaina paljoa aitoutta häiritsee. Kuitenkin ovat osat vaneria ja muutenkin rakennustapa poikkeaa "hiukan" alkuperäisen ison esikuvan vastaavasta.Jep, tämä on Billing Boatsin "600-sarjan" rakennustapa. Helpompihan se tosiaan on, vaikka aitoudessa sitten kärsiikin ehkä. Minkä firman rakennussarja tuo Virginian sarja oli?
Mittakaavallahan ei tuollaisessa suurennusprojektissa sinänsä ole niin suurta väliä. Kunhan on sama kaikkien osien kohdalla. Itse säädin laivan koon siten, että sen kölivanerin pituudeksi tuli metri ja sillä sitten on menty siitä lähtien. Mastoja tehdessä tulee sitten hiukan laskeskeltavaa, että pituudet ja halkaisijat täsmäävät esikuvan kanssa.on myös noista vanerilevyistä piirustukset - tosin mittakaava niissä on eri, ja se täytyy selvittää. Helpompaa säilyttää tuo vihkonen kuin vanerinkappaleita.
:doubtful: Ohjaamo jäi hahmottelematta:Vähän hahmottelin tuota JPP:n lennokkia eteenpäin minkälainen siitä näyttäisi tulevan. Viistosiipinen pommikone.
Niin, siis tuo laskeskeluhan on toisaalta juuri mittakaavan kanssa pelaamista.Mittakaavallahan ei tuollaisessa suurennusprojektissa sinänsä ole niin suurta väliä. Kunhan on sama kaikkien osien kohdalla. Itse säädin laivan koon siten, että sen kölivanerin pituudeksi tuli metri ja sillä sitten on menty siitä lähtien. Mastoja tehdessä tulee sitten hiukan laskeskeltavaa, että pituudet ja halkaisijat täsmäävät esikuvan kanssa.
En ole noin pitkälle ehtinyt edes haaveilla vielä. Ei tuossa mitään systeemiä taida olla, joten olisin kyllä kiitollinen kaikista ohjeista ja neuvoista mitä vain on tarjolla.Sit ihan muuta, eli onko tuossa Americassa jotain systeemiä niiden "dead eye" -hässäköiden tekemistä varten? Siis niiden jutskien jotka näyttää tältä:
Näytä liitetiedosto 10723
Tein nimittäin työkaverin pojalle jigin, jossa noista saa helpommin samanpituisia ja voin pistää kuvan siitä vaikka tähän ketjuun jos kiinnostaa.
No joo, huomasin asian itsekin siinä kirjoittaessani, mutta en antanut sen sitten häiritä.Niin, siis tuo laskeskeluhan on toisaalta juuri mittakaavan kanssa pelaamista.
Toi mun tekemä jigi-hommeli ei mikään maailmoja mullistava innovaatio ole, mutta kyllä se melkoisesti helpottaa lankojen laittamista niiden nappien väliin, olettaisin.ole noin pitkälle ehtinyt edes haaveilla vielä. Ei tuossa mitään systeemiä taida olla, joten olisin kyllä kiitollinen kaikista ohjeista ja neuvoista mitä vain on tarjolla.
Kiitos vinkistä, näyttää näppärältä. Ennakkoluulottomasta jigi-innovoinnista olisi varmaan paljon hyötyä tässä rakentelussa muutenkin - vaikka käyttökohteita ei olekaan yhtä paljon kuin tuollaisessa from scratch -projektissa. Täytyy pitää mieli avoimena. :thumbup:Toi mun tekemä jigi-hommeli ei mikään maailmoja mullistava innovaatio ole, mutta kyllä se melkoisesti helpottaa lankojen laittamista niiden nappien väliin, olettaisin.
Näytä liitetiedosto 10725
Ideana on se, että vaneriin porataan niiden "dead eye" -kiekkojen kokoiset reiät piirustusten mukaiselle etäisyydelle toisistaan. Tämän jälkeen reikien välistä leikataan pois kuvan mukainen osa ja tehdään syntyneeseen väliin sopivan nahkeasti menevä pala.
Kun kiekkojen välille on viritetty langat (jotka voi esim. lakata niin eivät ole niin pörröisen näköisiä ja muutenkin tulevat näppärän jäykiksi) vedetään irtopala pois jigistä minkä jälkeen valmis lanka-nappi -yhdistelmä on helppo irrottaa jatkokäyttöä odottelemaan. Sama kuvio toistetaan tarvittavan monta kertaa ja lopputuloksena on keskenään saman mittaisia "dead eye -nappi-lanka" -hässäköitä.
Joo, ja jos/kun tulee jotain ongelmia niin voidaan tänne avautua niistä. Josko porukalla ratkeaisivat helpommin.Kiitos vinkistä, näyttää näppärältä. Ennakkoluulottomasta jigi-innovoinnista olisi varmaan paljon hyötyä tässä rakentelussa muutenkin - vaikka käyttökohteita ei olekaan yhtä paljon kuin tuollaisessa from scratch -projektissa. Täytyy pitää mieli avoimena. :thumbup:
Kiitos kommenteista, ollaan aika pitkälti samoilla linjoilla. Olen koittanut selvitellä, olivatko purjerenkaat alkuperäisessä Americassa puuta vai metallia. Jos olivatkin puuta, mahtaako noin pienten (halkaisija noin 12 mm) valmistaminen onnistua taivuttamalla ohutta rimaa vai pitäisikö käyttää jotain muuta valmistusmetodia. Ja kyllä, pienet lisärinkulat ovat tosiaan purjeiden kiinnitystä varten.America -blogia seurattu ja siitä pari kommenttia.
Ensiksi niistä katkenneista kansilaudoista. Jos tosiaan ovat kansilautoja niin ei mitään ongelmaa. Osa kansilaudoistahan tulee muutenkin olemaan muita lyhyempiä (ja päistään kapenevia), joko keskellä laivaa tai sitten laidoilla, riippuen siitä kiinnitetäänkö kansilaudat kaarevasti laitojen mukaisesti vai suorina.
Muoviosista - Itse tekisin ainakin nuo purjerenkaat metallista. Aika helposti syntynevät kiertämällä sopivan paksuista rautalankaa saman mastoriman ympärille, johon renkaat myöhemmin asennetaan. Nuo pienet lisärinkulat (vissiin purjeiden kiinnitykseen liityviä) voi varmaankin korvata vaikka langalla.
Näytä liitetiedosto 10750
Sitten valkoisista muoviosista - Tuo ympäröity tukevampi rinkula on varmaankin mastonjalka. Sen (ne) tekisin puusta, samoin kuin toisen ympäröidyn valkoisen osan, puomin pää tai jotain vastaavaa taitaa olla nimeltään.
Olikin tarkoitus kysellä, että olisiko parempi jos heittelisin kommentit suoraan blogiisi. Saako sinne muuten liitettyä kuvia viestien yhteyteen? Kokeilemallahan tuo selvinnee.Kiitos kommenteista, ollaan aika pitkälti samoilla linjoilla. Olen koittanut selvitellä, olivatko purjerenkaat alkuperäisessä Americassa puuta vai metallia. Jos olivatkin puuta, mahtaako noin pienten (halkaisija noin 12 mm) valmistaminen onnistua taivuttamalla ohutta rimaa vai pitäisikö käyttää jotain muuta valmistusmetodia. Ja kyllä, pienet lisärinkulat ovat tosiaan purjeiden kiinnitystä varten.
Kansilaudat tuossa paketissa ovat verrattain pitkiä, joten jos aitoutta lähdetään hakemaan, tulee niitä ehkä katkoa joka tapauksessa muutenkin.
Blogissa itsessäänkin on muuten kommentointimahdollisuus.
Mun mielestä olisi parempi tietysti - liittyväthän kommentit enemmän tuohon paattiin kuin lennokkeihin. Epäilen, ettei saa laitettua kuvia - linkkinä onnistuu sitten tietysti jos sulla on mahdollisuus ladata niitä muualle.Olikin tarkoitus kysellä, että olisiko parempi jos heittelisin kommentit suoraan blogiisi. Saako sinne muuten liitettyä kuvia viestien yhteyteen? Kokeilemallahan tuo selvinnee.
No, mitään aikataulujahan en ole tuolle asettanut, rauhassa olisi tarkoitus edetä ja kokeilla mahdollisimman paljon kaikenlaista. Noita renkaita on 40 kpl, joten olisi siinä tietysti oma hommansa. Jaksamista voi miettiä sitten kun siinä vaiheessa ollaan, mutta nyt tuntuu siltä että viitsisi hyvinkin kikkailla.Veikkaisin, että purjerenkaat on olleet jotain taipuisaa puuta. Toinen asia on sitten, jaksaako sellaisia varten ruveta jotain hammastikkuja keittelemään tms. Olen ajatellut tuohon omaan laivaan tehdä purjerenkaan metallista vaikka mastot ovat paksuimmillaan yli kaksi senttisiä. Toisaalta esim. paju voisi olla sellaista puuta, että menee vaikka solmuun 12 millin halkaisijallekin.
No ainakin tänne F1-foorumille voin latailla , mutta toisaalta siellä blogissasi voi kommentoida suoraan sun sinne laittamia kuvia ja jos on jotain kuvia vaativia rakenneratkaisujuttuja tms. niin ne voi käsitellä vaikka täällä lennokkitoikissa.Mun mielestä olisi parempi tietysti - liittyväthän kommentit enemmän tuohon paattiin kuin lennokkeihin. Epäilen, ettei saa laitettua kuvia - linkkinä onnistuu sitten tietysti jos sulla on mahdollisuus ladata niitä muualle.
Yks varsin kikkailumenetelmä, joka tuli mieleen, olisi liimata ohutta viilua silleen spiraalimaisesti rullalle maston päällä. Syntyvästä "natsasta" voisi sitten katkoa puurinkuloita., mitään aikataulujahan en ole tuolle asettanut, rauhassa olisi tarkoitus edetä ja kokeilla mahdollisimman paljon kaikenlaista. Noita renkaita on 40 kpl, joten olisi siinä tietysti oma hommansa. Jaksamista voi miettiä sitten kun siinä vaiheessa ollaan, mutta nyt tuntuu siltä että viitsisi hyvinkin kikkailla.