Laivatoikki

  • Viestiketjun aloittaja JPP
  • Aloituspäivämäärä

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24304
Sijainti
lappeen Ranta
:ahem: Ja polli laivan nimestä.
Ehkäpä jopa.

Sen verran tulee muuteltua laivaa esikuvana toimivasta Virginiasta, että ei vissiin viitsi sitä nimeä laittaa. Jonkinlaisena "työnimenä" on ollut Dagon ja jos paikkakunnan nimikin tulisi niin se olisi sitten Innsmouth. Noi voisi tulla esim. viimeisimmässä kuvaraportissa esitellyn peräsimen pinnan reiän ylä- ja alapuolelle. Todennäköisesti päädyn kyllä muuhun nimeen, näkee sitten joskus kun on sen aika.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Ei toi oikeastaan käsiltä hirveästi vaadi. Jos on muovimalleja joskus tehnyt niin kyllä tuollaisen puupaatinkin tekee. Ehkä hiukan riippuen siitä millaisia työkoneita on mahdollisuus päästä kayttämään. Saa muuten nähdä koska tulee viimeinen kuvaraportti telakalta, suurinpiirtein kymmenen kuukautta on nyt ollut paatti työn alla.

Pään päälle käy ehkä enemmän kun pitää miettiä mitä tekee ja missä järjestyksessä, ettei mene liian hankalaksi. >>tylsä selostus alkaa>> Yksi hyvä esimerkki on tuo peräsimen kiinnityspuu tai mikä se nyt onkaan ja sen molemmin puolin kiinnitetyt päällilaudat. Jos olisi liimannut molemmat yhtä aikaa (se peräsinpuu ei ole vieläkään kiinni) niin ei olisi saanut millään hiottua niitä pintalautoja. Jos taas olisi asentanut pintalaudat yksimittaisina niin olisi ollut melko vaikea saada peräsimen kiinnityspuun kaareva yläosa sopimaan saumattomasti pintalautojen kaareen. >>tylsä selostus loppuu>>
Itse on joskus tullut väsättyä jotain pientä jne. kun kävi hienomekaanisen puolen ammattikoulussa. Joskus vuonna Bocart ja komppany tai hiukan ennen.

Nykyään teitysti toi askartelu on hieman vaikeaa kerrostalo kolmiossa, missä ei ole edes vaatehuonetta :eek:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24304
Sijainti
lappeen Ranta
Hidasta edistymistä...

"Runkokaarien" paikat piirretty uudelleen laivan kylkiin 20.1.

Noiden piirrettyjen viivojen kohdalle tulee kaksi naulaa jokaiseen päällilankkuun, nauloja tulee menemään noin 2000-3000 :rolleyes: :eek: :nope: :( :D.

Peräsimen kiinnityspuu liimauksessa 22.1. Korjailin myös runkokaariviivoitusta muutaman takimmaisen kaaren osalta kuten vasemmasta kuvasta ehkä voi havaita.
 
Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Hidasta edistymistä...

"Runkokaarien" paikat piirretty uudelleen laivan kylkiin 20.1.
Noiden piirrettyjen viivojen kohdalle tulee kaksi naulaa jokaiseen päällilankkuun, nauloja tulee menemään noin 2000-3000 :rolleyes: :eek: :nope: :( :D.

Peräsimen kiinnityspuu liimauksessa 22.1. Korjailin myös runkokaariviivoitusta muutaman takimmaisen kaaren osalta kuten vasemmasta kuvasta ehkä voi havaita.
Hitsinpimpulat että on hieno tuo käsin tehty pohja.
Meinaatko esiporata jokaisen 2000-3000 reikää kuten kansilankuissakin toimit?
Onko sulla joku maailman pieni naulain, ei kai noin pieniä nauloja kukaan vasaralla pysy koputtelemaan. Naulalla mittaa alle 1 cm?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24304
Sijainti
lappeen Ranta
Hitsinpimpulat että on hieno tuo käsin tehty pohja.
Meinaatko esiporata jokaisen 2000-3000 reikää kuten kansilankuissakin toimit?
Onko sulla joku maailman pieni naulain, ei kai noin pieniä nauloja kukaan vasaralla pysy koputtelemaan. Naulalla mittaa alle 1 cm?
Naulat on 12 millisiä. Tässä viestissä on sellaisesta lähikuva. Ideana olis vasaralla lyödä naulat paikoilleen (päällilautoihin esiporattuihin reikiin ettei halkea laudat) oheisen kuvan mukaisella järjestelyllä (vasara puuttuu kuvasta, mutta naulan päähän sillä on meininki lyödä :ahem:):
Näytä liitetiedosto 11091
Nuolenkärjen kohdalle sitten toinen naula ja sama homma joka runkokaaren viivan kohdalla. Lautoihin tulee myös liima ja liiman kuivumisen ajaksi olis tarkoitus naulata vaan muutamasta kohdasta ja loput naulat sitten kun liima on kuivunut. On myös tarkoitus katkaista nauloista kanta pois minkä jälkeen jäljelle jäänyt natsa vasaroidaan laudan pinnan tasoon.

Naulauksen lopputulos on toivottavasti jotain hiukan alla olevan kuvan näköistä (kuva löytyi netistä ja on jostain museossa olevasta pienoismallista):
Näytä liitetiedosto 11092
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Eli yhtälöksi muodotuu :

(Esireiän poraus + naula kärkipihdeillä reiän kohdalle + tähtäys ja pari napautusta vasaralla + kärkipihdit sivuun + sivuleikkurit käteen + naulan kannan katkaisu + naulan naputtelu lopulliseen asemaansa) x 2000...3000 = valmis pohjalankkujen kiinnitys.

:D
Menee ainaskin tunti. Ainaskin!
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24304
Sijainti
lappeen Ranta
Eli yhtälöksi muodotuu :

(Esireiän poraus + naula kärkipihdeillä reiän kohdalle + tähtäys ja pari napautusta vasaralla + kärkipihdit sivuun + sivuleikkurit käteen + naulan kannan katkaisu + naulan naputtelu lopulliseen asemaansa) x 2000...3000 = valmis pohjalankkujen kiinnitys.

:D
Menee ainaskin tunti. Ainaskin!
Niinpä! Veikkaan, että suht realistinen nopeus vois olla lankku ja päivä. Aluslankut asentui aikalailla nopeammin, mutta toisaalta niihin tulikin vaan 8-10 naulaa per lankku kun näihin päällilautoihin tulee malkein 60.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Yleisön pyynnöstä tämä toikki jaettiin nyt jo kolmanteen osaan, eli uutena toikkina meidän kaikkien iloksi on RC-toikki. Ja nyt täällä ei ole enää muuta kun laivajuttuja, kuten oli pyydetty moneen kertaan.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Luulin, että tässä toikissa olisi ollut juttua esimerkiksi risteilyistä tyyliin:"Jos maksaa hytistä enämpi, tulee halvemmaksi".

En pettynyt.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24304
Sijainti
lappeen Ranta
Luulin, että tässä toikissa olisi ollut juttua esimerkiksi risteilyistä tyyliin:"Jos maksaa hytistä enämpi, tulee halvemmaksi".

En pettynyt.
Aika kierohkosti ilmaistu, että toikin sisältö oli positiivinen yllätys. :D :idea:

Kölin liimailin paikoilleen 28.1. Ensin 1. kölin osa, sitten toinen ja seuraavaksi hypätään kolmannen palan ohi suoraan neljänteen:


Ja viidennen kölin palan (joka jäi kuvaamatta) jälkeen keulapala:


Yleiskuva laivasta takaa ja edestä päin 28.1.


Yleiskuva sivulta 29.1. Pituutta rungolla on tällä hetkellä muutaman millin verran vajaat 112cm eli ei ole enää maagiset 107cm.
 
Viimeksi muokattu:

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Voi perkele kun alkaa nikkaroituttaa noita kuvia katellessa. Jos ens kesän projektina sais Moelta kunnon hyllyt puutavaralle, kunnon höyläpenkin ja tallin muutenkin verstaskäyttöön... harkinnassa on.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24304
Sijainti
lappeen Ranta
Tästä JPP:lle tavoitetta - vaikkei laivoja näkynytkään :eek:
Hiton hienoja on nuo kyllä! Voisi luulla ihan täyskokoisista kohetista otetuiksi noita kuvia. Miten on mahdettu saada noinkin syväteräviä kuvia aikaiseksi. Olen ainakin käsittänyt, että pienoismalleja kuvatessa aika pian loppuu terävyysalue ja vain osa mallista näkyy kunnolla ja muu osa jää epätarkaksi.

edit. Laivaprojekti ei ole kuluneen viikon aikana edistynyt fyysisesti yhtään. Jokusia rakenneratkaisuja on sen sijaan päässäni kehittynyt ja tarkentunut vastaisen varalle.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
edit. Laivaprojekti ei ole kuluneen viikon aikana edistynyt fyysisesti yhtään. Jokusia rakenneratkaisuja on sen sijaan päässäni kehittynyt ja tarkentunut vastaisen varalle.
:jaska: Kannatti valvoa tänne asti ja odotella uusia projektikuvia, nih, kannattipa taas.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24304
Sijainti
lappeen Ranta
Väistämätön (eli toisen kylkilaudotuskerroksen kiinnittäminen) lähestyy vääjäämättä. Muutamia enemmän tai vähemmän kyseistä työvaihetta alustavia yksityiskohtia tehty.

Peräpeiliin liimattu korotussiivu 7.2. Seuraavaksi sama korotussiivu hiottuna 10.2. ja lopuksi lähikuva samaisesta soirosta.


Laitavanerin vedenvalumisaukko jyrsinnän jäljiltä 9.2. mattoveitsellä viimeisteltynä 9.2. ja hiottuna 12.2. edit. Ja kyseiset työvaiheet tehty luonnollisesti kaikille 24 valumisaukolle.


Pari näkymää vedenvalumisaukoista laivan kannelta katsottuna 10. ja 12.2.


Suht seuraavana työvaiheena pitää laitavanerit liimata kiinni, minkä jälkeen pääsee aloittamaan toisen laudotuskerroksen asennusta.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24304
Sijainti
lappeen Ranta
Apuvälineitä rakennettu viime aikoina.

Jigit ja kiilat kyljen reunavanerin kiilaamiseksi oikeaan asentoon keulassa ja perässä 25.2. Kiilat ovat hukkapaloja kölin liitoskohdista.


Kiilauskokeilut 25.2.


Hiomakapula valumisaukkojen päiden hiontaan 26.2. Ensin puristinsysteemi liimauksen aikana, sitten valmis kapula ja lopuksi kapula hiontapaikalla.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24304
Sijainti
lappeen Ranta
Viimeisiä työvaiheita viedään ennen toisen kylkilankkukerroksen asennuksen aloittamista. Ja projektin aloittamisesta kulunut noin vuosi.

Kyljen reunavaneri kiilauksessa 2.3. Nyt on liimaa välissä vaikka näyttääkin aika samalta kuin kiilauskokeilut 25.2.


Kyljen reunavanerin ruuvinreikien kohdalle (ja väliin) porattu reiät tappeja varten, tapit pöydällä ja tapit kiinnitetty kylkiin 4.3.


Peräpeilin ja kyljen reunavanerin välisen raon täyttäminen kiilapaloilla 4.3.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös