F1 Kulukatto kaudelle 2010

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Pitääkö niitä sääntöjä keksiä joka ikiselle kaudelle lisää ?

Kulukatto on hieno idea vain jos sillä saadaan lisää autoja lähtöruudukkoon.
 

Shoemaker

Maksamaton asiakas
Liittynyt
22.1.2000
Viestit
173
Sijainti
Kuopio, Funland
Voihan sitä sitten ulkoistaa vaikka kuljettajat.

- Haluaisimme vuokrata Räikkösen ja Massan ensikaudeksi 300 M€:lla
- Okei
- Jokos muuten on valmiina ne meidän uudet euron aero-osat?
- Tulossa ovat heti ensi kisaan
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Tämä on ihan hyvä juttu, mutta vain silloin jos kaikki tallit ovat kulukaton alla ja ajavat samoilla säännöillä. Ei mitään kahta erisäännöillä rakennettua autoa joista toinen on ylivoimainen, sitä on nähty tällä kaudella jo tarpeeksi. ;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämä on ihan hyvä juttu, mutta vain silloin jos kaikki tallit ovat kulukaton alla ja ajavat samoilla säännöillä. Ei mitään kahta erisäännöillä rakennettua autoa joista toinen on ylivoimainen, sitä on nähty tällä kaudella jo tarpeeksi. ;)
Siksipä teknisiä vapauksia on annettu kulukattoon osallistuville sen verran reilusti, että viimeistään yhden kauden rimpuilun jälkeen rikkaat tehdastallitkin huomaavat, ettei homma toimi kulukaton ulkopuolella.

Oikeastaan nuo kahdet säännöt ovat vain siirtymäkauden juttu. Olisihan FIA voinut tehdä kulukatosta pakollisenkin, mutta kun osa tehtaista haluaa edelleen tuhlata, niin FIA antoi heille siihen mahdollisuuden. Riittävän epäedullisen, ettei se tuhlaaminen kuitenkaan kannata.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Aika kivat edut budjettikattoon sitoutuville talleille.
-Ei testirajoituksia kauden aikanakaan.
-Ei tuulitunnelirajoituksia.
-Etusiipi saa liikkua 4 astetta enemmän ja vaikka joka mutkassa.
-Takasiipi saa liikkua.
-Ei moottorin kierroslukurajoitusta.
-KERS:n latausteho rajoittamaton ja purkuteho 120 kW. Energia 800 kJ per kierros.
-No transmission system may permit more than two wheels to be driven. This Article will not apply to Cost-Regulated Teams. :alppu:

Eri asia on sitten, miten paljon näistä oikeasti voi hyötyä. Ei 40 000 000 punnalla välttämättä joka viikonloppu testata tai kehitetä uutta KERS:iä.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Aika kivat edut budjettikattoon sitoutuville talleille.
-Ei testirajoituksia kauden aikanakaan.
-Ei tuulitunnelirajoituksia.
-Etusiipi saa liikkua 4 astetta enemmän ja vaikka joka mutkassa.
-Takasiipi saa liikkua.
-Ei moottorin kierroslukurajoitusta.
-KERS:n latausteho rajoittamaton ja purkuteho 120 kW. Energia 800 kJ per kierros.
-No transmission system may permit more than two wheels to be driven. This Article will not apply to Cost-Regulated Teams. :alppu:

Eri asia on sitten, miten paljon näistä oikeasti voi hyötyä. Ei 40 000 000 punnalla välttämättä joka viikonloppu testata tai kehitetä uutta KERS:iä.
Helppo nähdä miten tuo kierretään....
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Kulukatto on hyvä idea, mutta mahdoton valvoa. Voidaan tehdä mitä monimutkaisempia yritysrakenteita ja "ulkoistaa" asioita näiden alihankkijoiden tehtäväksi. Sitten ostetaan "piirustukset" kahdella eurolla "tulostusomakustannehintaan" ja "materiaaleja" 20 senttiä kappale, etusiipi parilla tonnilla, moottorit saadaan myymällä pieni mainostila jne. Tallin toimenkuvaksi jää kilpailutoiminnan ja testauksen harjoittaminen.

Kaikki voidaan tehdä täysin laillisiksi, siis lainsäädännön mukaan, ja jopa FIA:n sääntöjen mukaan. Sääntöä tai sen olematonta henkeä ei rikota, koska sitähän ei olekaan. Kukaan, ei edes FIA, ei voi kertoa yrityksille miten liiketoimintaa pyöritetään, kuinka paljon kukin alihankkija tekee liikevaihtoa ja tulosta. Tai edes määrittelemään millä hinnalla alihankkijoilta tavaraa ja resursseja ostetaan, eli mikä on ns. katuhinta, koska sellaista ei ole. Tähän ei FIA pysty mitenkään puuttumaan ja näin tämä homma tulee myös käytännössä toimimaan. Alihankkijoilta ostetaan tälläkin hetkellä erinäisiä osia ja näihin liittyy mitä monimutkaisimpia sopimuskuvioita sponsorointeineen jne. Tämä tulee nyt lisääntymään entisestään.

Näen vaan sieluni silmin kuinka erinäisissä oikeusasteissa ja FIA:n kabineteissa ratkaistaan taas formula tallien yritysryppäiden rakennetta, tilejä ja rahansiirtoja. Ollaan lööpeissä erinäisine otsikkoineen ja hyväpalkkaiset asianajajat hymisee itsekseen jo etukäteen. FIA:n maine senkun kasvaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kulukatto on hyvä idea, mutta mahdoton valvoa. Voidaan tehdä mitä monimutkaisempia yritysrakenteita ja "ulkoistaa" asioita näiden alihankkijoiden tehtäväksi. Sitten ostetaan "piirustukset" kahdella eurolla "tulostusomakustannehintaan" ja "materiaaleja" 20 senttiä kappale, etusiipi parilla tonnilla, moottorit saadaan myymällä pieni mainostila jne. Tallin toimenkuvaksi jää kilpailutoiminnan ja testauksen harjoittaminen.
Nuo olisi helppo valvoa. Ensinnäkin tallien olisi rakennettava autonsa itse, eli osien ja tietotaidon osto ulkoa kiellettäisiin. Toisekseen FIA pystyy valvomaan, että osista ja materiaaleista maksetaan käypä hinta. Moottorin myyjä tuskin polkee jo nyt hyvin alas pakotettua hintaa yhtään enempää (eikä se tulevalla kaudella edes kuulu kulukaton piiriin).
Kukaan, ei edes FIA, ei voi kertoa yrityksille miten liiketoimintaa pyöritetään, kuinka paljon kukin alihankkija tekee liikevaihtoa ja tulosta. Tai edes määrittelemään millä hinnalla alihankkijoilta tavaraa ja resursseja ostetaan, eli mikä on ns. katuhinta, koska sellaista ei ole. Tähän ei FIA pysty mitenkään puuttumaan ja näin tämä homma tulee myös käytännössä toimimaan.
Höpsis. FIA ei voi puuttua yritysten liiketoimintaan, mutta se voi puuttua omaan sarjaansa osallistuvien tallien toimintaan. Niiden tulee täyttää tietyt ehdot, jotka voivat olla tiukemmat kuin yrityksiä sitovat lait. Näinhän urheilussa yleensäkin on.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Nuo olisi helppo valvoa. Ensinnäkin tallien olisi rakennettava autonsa itse, eli osien ja tietotaidon osto ulkoa kiellettäisiin. Toisekseen FIA pystyy valvomaan, että osista ja materiaaleista maksetaan käypä hinta. Moottorin myyjä tuskin polkee jo nyt hyvin alas pakotettua hintaa yhtään enempää (eikä se tulevalla kaudella edes kuulu kulukaton piiriin).
En kyllä sanoisi, että on HELPPO valvoa, kun ei verottajat sun muut viranomaisetkaan pysty aina puuttumaan "maksetaan asioista ei-oikea hinta". Ennenmminkin moista kulukattoa on helppo kiertää ja kun on nähty että nuo FIAn säännöt ovat täynnä porsaanreikiä niin se tulee taatusti antamaan ihan sääntöjenmukaisia keinoja kiertää kuluja - keinoja joita ei varsinaisesti ole tarkoitettu käytettäväksi.

Kas kun ei samalla muuteta pistelaskua ja aika-ajojakin voisi vähän sorkkia. Esim. eri säännöillä ajaville voisi olla jotain hyvitys juttuja esim. kulukattolaisille 107% etu.
 

Amppeeri

Active member
Liittynyt
30.9.2007
Viestit
29
40 miljoonalla kyllä pyöräyttää auton, josta lähtee jumalaton meteli ja joka kulkee pirun kovaa. Eikös se ole pääasia? Ei ainakaan mun telkkarista käsin ole osannut muuta kaivata..
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24338
Sijainti
lappeen Ranta
Varmaan tulee joku sääntö, että: "Katsottaessa tallin budjettiin kuuluvaa rahamäärää päältä päin pitää siinä näkyä korkeintaan 40 miljoonaa puntaa." ja sit jotkut neropatit laittaa seteleitä päällekkäin ja näin saadaan kaksin, kolmin tai ihan kuinka monin vaan -kertainen budjetti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En kyllä sanoisi, että on HELPPO valvoa, kun ei verottajat sun muut viranomaisetkaan pysty aina puuttumaan "maksetaan asioista ei-oikea hinta".
Verottajalla on "pikkasen" useampi kirjanpito syynättävänä. 10-13 tallin rahaliikenne voidaan syväluodata ihan toisella tavalla.
Ennenmminkin moista kulukattoa on helppo kiertää ja kun on nähty että nuo FIAn säännöt ovat täynnä porsaanreikiä niin se tulee taatusti antamaan ihan sääntöjenmukaisia keinoja kiertää kuluja - keinoja joita ei varsinaisesti ole tarkoitettu käytettäväksi.
Uudet säänöt näyttää tulleen FIA:n sivuille vappuaattona. Jätän spekuloinnin niiden suhteen ja otan kantaa vasta luettuani kulukattoa koskevan kohdan.
Kas kun ei samalla muuteta pistelaskua ja aika-ajojakin voisi vähän sorkkia. Esim. eri säännöillä ajaville voisi olla jotain hyvitys juttuja esim. kulukattolaisille 107% etu.
Niin, miksipä ei? ;)
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Nuo olisi helppo valvoa. Ensinnäkin tallien olisi rakennettava autonsa itse, eli osien ja tietotaidon osto ulkoa kiellettäisiin. Toisekseen FIA pystyy valvomaan, että osista ja materiaaleista maksetaan käypä hinta. Moottorin myyjä tuskin polkee jo nyt hyvin alas pakotettua hintaa yhtään enempää (eikä se tulevalla kaudella edes kuulu kulukaton piiriin).
Et vastaa kysymykseen miten valvotaan, vaan miten määritellään. Kaksi täysin eri asiaa. FIA voi seurata ketjua johonkin saakka, mutta toimivaltaa sillä sinne ole ja tallilla ei toisaalta voi olla vastuuta näyttää toteen alihankkijoidensa toimia. Ja millä valvot ostetaanko tietotaitoa vai ei?

Höpsis. FIA ei voi puuttua yritysten liiketoimintaan, mutta se voi puuttua omaan sarjaansa osallistuvien tallien toimintaan. Niiden tulee täyttää tietyt ehdot, jotka voivat olla tiukemmat kuin yrityksiä sitovat lait. Näinhän urheilussa yleensäkin on.
Edelleen. Miten valvot, jos rakennetaan yritysrakenne, joka näyttää korrektilta ja kaikista maksetaan ns. käypä hinta (määrittelepä se kun kyseessä ei ole bulkkituote?). Piilossa tehdään tutkimus ja kehitystyötä ja ostetaan valmis kehitetty tuote käypään hintaan, joka ei kuitenkaan vastaa todellisia kustannuksia. Kuinka paljon FIA:lla on rahaa ja resursseja selvittää asiaa?

Olkoon säännöt mitkä hyvänsä, jää tälle alueelle paljon sellaista, mikä ei ole FIA:n valvottavissa. Jos kiinnijäämisen pelko on pieni on houkutus suuri.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Et vastaa kysymykseen miten valvotaan, vaan miten määritellään. Kaksi täysin eri asiaa. FIA voi seurata ketjua johonkin saakka, mutta toimivaltaa sillä sinne ole ja tallilla ei toisaalta voi olla vastuuta näyttää toteen alihankkijoidensa toimia. Ja millä valvot ostetaanko tietotaitoa vai ei?
Läpinäkyvällä kirjanpidolla. FIA määrittää sarjaan osallistumisen ehdot, joten se voi myös määrittää toimivallan, käyvät hinnat jne. Mutta tosiaan luen ne säännöt kunhan ehdin.
Edelleen. Miten valvot, jos rakennetaan yritysrakenne, joka näyttää korrektilta ja kaikista maksetaan ns. käypä hinta (määrittelepä se kun kyseessä ei ole bulkkituote?).
Ei tarvitse olla bulkkituote. FIA on jo määritellyt paljonko moottorisopimus saa maksaa. Voihan sen soveltaa muihinkin osiin.
Piilossa tehdään tutkimus ja kehitystyötä ja ostetaan valmis kehitetty tuote käypään hintaan, joka ei kuitenkaan vastaa todellisia kustannuksia. Kuinka paljon FIA:lla on rahaa ja resursseja selvittää asiaa?
Käypä hinta ei ole sellainen, joka ei vastaa kustannuksia. FIA voi vaikka kieltää alihankinnan kokonaan. Se ei ole realistista, mutta kovin realistisesta lähtökohdasta et sinäkään argumentoi. FIA on jo määrittänyt noita talousasioita tutkimaan oman ryhmän. Resurssit on siis jo sille olemassa.
Olkoon säännöt mitkä hyvänsä, jää tälle alueelle paljon sellaista, mikä ei ole FIA:n valvottavissa. Jos kiinnijäämisen pelko on pieni on houkutus suuri.
Miten tuo mielestäsi poikkeaa nykytilanteesta? Vilunkiahan harjoitetaan, tai yritetään harjoittaa koko ajan muutenkin, jos siihen on pienikin mahdollisuus. En näe kulukaton olennaisesti muuttavan tätä asiantilaa.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Mestaruuden voittaa se talli joka sitoutuu kulukattoon mutta ostaa yhdellä eurolla konkurssiin menneen tallin joka on törsännyt etukäteen auton kehitykseen ala Honda.:nope:
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Luin tuon säännön ja se ei kerro kaikkea, mutta herättää tuon säännön hengen henkiin (CRT= Cost Regulated Team) ...

1.4 The burden is on the CRTs to ensure that they comply with the letter and the spirit both of these Regulations in general and the Cost Cap in Article 5 in particular.
Tuossa ei rajoiteta tuota toimintaa kovinkaan paljon. Saa vapaasti ostaa ja myydä tavaraa ja palveluita. Handbook määrittelee paljon.

Ja toki kielletään tuon säännön hengen mukainen toiminta ja kaikkea laitetaan tiimin vastuulle, jonka täytyy vastata toimistaan Cost Commissionille.

CRTs shall be responsible for ensuring that all team members comply with these Regulations and shall procure, to the extent possible, the waiver of any confidentiality 2010 F1 Sporting Regulations obligations in its commercial and employment contracts in order to allow the Costs Commission such access to suppliers, sponsors and employees as the Costs Commission may request.
Ja antaahan tuo mahdollisuuden Cost Commisionille mahdollisuuden päästä tutkimaan alihankkijoiden ja sponsorien ja työntekijöiden sopimuksia, tilejä ja tilikirjoja yms. Entäs alihankkijoiden alihankkijoita ja näiden sopimuksia? Eli kova on urakka. Sponsori voi olla aika iso firma ja sillä sopimuksia jos jonkunlaisia, sopimuksiakin voi olla jos jonkunlaisia joihin isoilla firmoilla ei ole lupaa FIAn delegaatiota päästää - eikä niiden tulekaan päästä, koska ei ole niihin mitään asiaa. Kuinka pitkälle FIAn kustannuskomission jalat ja kädet riittävät?

Varmasti on mahdollisuuksia rakentaa sopimuskuviot niin, että kaikki näyttää hyvältä tuon Handbookin mukaan. Silti, ne viimeiset puristuksen huippukevyillä (lue kalliilla) materiaaleilla maksaa. Ja kun säännöissä nyt määritellään tuo paljon parjattu säännön henki, niin tulkinnanvaraisuuksia varmasti tulee. Varmasti voidaan tulkita että sääntöä silloin rikotaan ja siitä voidaan määrittää rangaistus, mutta tulkinnan suorittaa FIA, luonnollisesti. FIAn Cost Comissionia kiinnostaa rahavirrat ja sopimukset ja tekniset detaljit. Hyvä alku, mutta onko se riittävä? Jääkö kusetuksen mahdollistava aukko? FIAn tekniset säännöt ovat jo niin huteria, että tulkinnanvaraisuuksia jää sinnekin, niin entäs nyt kun FIA valloittaa uuden kentän alkamalla tutkia kirjanpitoa ja sopimusjuridiikkaa. Ei voi muuta sanoa kuin onnea uudelle uralle, toivottavasti tämä olemassaolevakin tekninen säännöstö saadaan hanskaan.

Joka tapauksessa olen uuden säännön kannalla, tai ainakin sen hengen. Erilaisilla säännöillä ajavat autot...toisaalta mielenkiintoinen asia, haluaisin nähdä - voisi tuoda mielenkiintoa lisää. Entäs jos CRT tallilta loppuu rahat kesken vuoden? Meneekö sitten tuon poikkeussäännön piikkiin, vai mätkäistäänkö sakot? Entäs jos ko. talli johtaa MM-sarjaa tuolloin ja ilmoittaa, ettei ole varaa ajaa kahta viimeistä kisaa - piikki on täynnä. Tai ehkä vaan yhtä autoa niissä. Millainen poikkeus sallitaan, va tuleeko rangaistus ja minkälainen? Tyhmyydestä sakotetaan? Ja FIA niittäisi taas mainetta, vai tulisiko tallille siitäkin rangaistus? Pistevähennyksiä? Miten homma ratkaistaisiin?

Entäs palkkakustannukset... voiko tallin työntekijän puoliso olla sponsorin palveluksessa (tällöin osa duunarin palkasta maksettaisiin puolisolle, jolla tosin olisi oikea toimenkuvakin)? Voiko sponsori maksaa tallin työntekijälle henkilökohtaista sponsorointirahaa, kun kantaa sponsorin logoa haalarissaan? Paljonko tällainen korvaus voisi olla? Jne jne. Onko nämä "säännön hengen" vastaisia? Ehkä, ehkä ei.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös