Ai muutama? Kyllä ne yksittäiset poikkeukset tulevat olemaan kulukattoa noudattamattomien puolella.Toivottavasti edes muutama talli ottaa haasteen vastaan. :thumbup:
Käyhän se toki noinkin päin. Itseasiassa varmaan parempikin.Ai muutama? Kyllä ne yksittäiset poikkeukset tulevat olemaan kulukattoa noudattamattomien puolella.
Siksipä teknisiä vapauksia on annettu kulukattoon osallistuville sen verran reilusti, että viimeistään yhden kauden rimpuilun jälkeen rikkaat tehdastallitkin huomaavat, ettei homma toimi kulukaton ulkopuolella.Tämä on ihan hyvä juttu, mutta vain silloin jos kaikki tallit ovat kulukaton alla ja ajavat samoilla säännöillä. Ei mitään kahta erisäännöillä rakennettua autoa joista toinen on ylivoimainen, sitä on nähty tällä kaudella jo tarpeeksi.![]()
Helppo nähdä miten tuo kierretään....Aika kivat edut budjettikattoon sitoutuville talleille.
-Ei testirajoituksia kauden aikanakaan.
-Ei tuulitunnelirajoituksia.
-Etusiipi saa liikkua 4 astetta enemmän ja vaikka joka mutkassa.
-Takasiipi saa liikkua.
-Ei moottorin kierroslukurajoitusta.
-KERS:n latausteho rajoittamaton ja purkuteho 120 kW. Energia 800 kJ per kierros.
-No transmission system may permit more than two wheels to be driven. This Article will not apply to Cost-Regulated Teams. :alppu:
Eri asia on sitten, miten paljon näistä oikeasti voi hyötyä. Ei 40 000 000 punnalla välttämättä joka viikonloppu testata tai kehitetä uutta KERS:iä.
Free hardware developers:koköHelppo nähdä miten tuo kierretään....
Nuo olisi helppo valvoa. Ensinnäkin tallien olisi rakennettava autonsa itse, eli osien ja tietotaidon osto ulkoa kiellettäisiin. Toisekseen FIA pystyy valvomaan, että osista ja materiaaleista maksetaan käypä hinta. Moottorin myyjä tuskin polkee jo nyt hyvin alas pakotettua hintaa yhtään enempää (eikä se tulevalla kaudella edes kuulu kulukaton piiriin).Kulukatto on hyvä idea, mutta mahdoton valvoa. Voidaan tehdä mitä monimutkaisempia yritysrakenteita ja "ulkoistaa" asioita näiden alihankkijoiden tehtäväksi. Sitten ostetaan "piirustukset" kahdella eurolla "tulostusomakustannehintaan" ja "materiaaleja" 20 senttiä kappale, etusiipi parilla tonnilla, moottorit saadaan myymällä pieni mainostila jne. Tallin toimenkuvaksi jää kilpailutoiminnan ja testauksen harjoittaminen.
Höpsis. FIA ei voi puuttua yritysten liiketoimintaan, mutta se voi puuttua omaan sarjaansa osallistuvien tallien toimintaan. Niiden tulee täyttää tietyt ehdot, jotka voivat olla tiukemmat kuin yrityksiä sitovat lait. Näinhän urheilussa yleensäkin on.Kukaan, ei edes FIA, ei voi kertoa yrityksille miten liiketoimintaa pyöritetään, kuinka paljon kukin alihankkija tekee liikevaihtoa ja tulosta. Tai edes määrittelemään millä hinnalla alihankkijoilta tavaraa ja resursseja ostetaan, eli mikä on ns. katuhinta, koska sellaista ei ole. Tähän ei FIA pysty mitenkään puuttumaan ja näin tämä homma tulee myös käytännössä toimimaan.
En kyllä sanoisi, että on HELPPO valvoa, kun ei verottajat sun muut viranomaisetkaan pysty aina puuttumaan "maksetaan asioista ei-oikea hinta". Ennenmminkin moista kulukattoa on helppo kiertää ja kun on nähty että nuo FIAn säännöt ovat täynnä porsaanreikiä niin se tulee taatusti antamaan ihan sääntöjenmukaisia keinoja kiertää kuluja - keinoja joita ei varsinaisesti ole tarkoitettu käytettäväksi.Nuo olisi helppo valvoa. Ensinnäkin tallien olisi rakennettava autonsa itse, eli osien ja tietotaidon osto ulkoa kiellettäisiin. Toisekseen FIA pystyy valvomaan, että osista ja materiaaleista maksetaan käypä hinta. Moottorin myyjä tuskin polkee jo nyt hyvin alas pakotettua hintaa yhtään enempää (eikä se tulevalla kaudella edes kuulu kulukaton piiriin).
Verottajalla on "pikkasen" useampi kirjanpito syynättävänä. 10-13 tallin rahaliikenne voidaan syväluodata ihan toisella tavalla.En kyllä sanoisi, että on HELPPO valvoa, kun ei verottajat sun muut viranomaisetkaan pysty aina puuttumaan "maksetaan asioista ei-oikea hinta".
Uudet säänöt näyttää tulleen FIA:n sivuille vappuaattona. Jätän spekuloinnin niiden suhteen ja otan kantaa vasta luettuani kulukattoa koskevan kohdan.Ennenmminkin moista kulukattoa on helppo kiertää ja kun on nähty että nuo FIAn säännöt ovat täynnä porsaanreikiä niin se tulee taatusti antamaan ihan sääntöjenmukaisia keinoja kiertää kuluja - keinoja joita ei varsinaisesti ole tarkoitettu käytettäväksi.
Niin, miksipä ei?Kas kun ei samalla muuteta pistelaskua ja aika-ajojakin voisi vähän sorkkia. Esim. eri säännöillä ajaville voisi olla jotain hyvitys juttuja esim. kulukattolaisille 107% etu.
Et vastaa kysymykseen miten valvotaan, vaan miten määritellään. Kaksi täysin eri asiaa. FIA voi seurata ketjua johonkin saakka, mutta toimivaltaa sillä sinne ole ja tallilla ei toisaalta voi olla vastuuta näyttää toteen alihankkijoidensa toimia. Ja millä valvot ostetaanko tietotaitoa vai ei?Nuo olisi helppo valvoa. Ensinnäkin tallien olisi rakennettava autonsa itse, eli osien ja tietotaidon osto ulkoa kiellettäisiin. Toisekseen FIA pystyy valvomaan, että osista ja materiaaleista maksetaan käypä hinta. Moottorin myyjä tuskin polkee jo nyt hyvin alas pakotettua hintaa yhtään enempää (eikä se tulevalla kaudella edes kuulu kulukaton piiriin).
Edelleen. Miten valvot, jos rakennetaan yritysrakenne, joka näyttää korrektilta ja kaikista maksetaan ns. käypä hinta (määrittelepä se kun kyseessä ei ole bulkkituote?). Piilossa tehdään tutkimus ja kehitystyötä ja ostetaan valmis kehitetty tuote käypään hintaan, joka ei kuitenkaan vastaa todellisia kustannuksia. Kuinka paljon FIA:lla on rahaa ja resursseja selvittää asiaa?Höpsis. FIA ei voi puuttua yritysten liiketoimintaan, mutta se voi puuttua omaan sarjaansa osallistuvien tallien toimintaan. Niiden tulee täyttää tietyt ehdot, jotka voivat olla tiukemmat kuin yrityksiä sitovat lait. Näinhän urheilussa yleensäkin on.
Läpinäkyvällä kirjanpidolla. FIA määrittää sarjaan osallistumisen ehdot, joten se voi myös määrittää toimivallan, käyvät hinnat jne. Mutta tosiaan luen ne säännöt kunhan ehdin.Et vastaa kysymykseen miten valvotaan, vaan miten määritellään. Kaksi täysin eri asiaa. FIA voi seurata ketjua johonkin saakka, mutta toimivaltaa sillä sinne ole ja tallilla ei toisaalta voi olla vastuuta näyttää toteen alihankkijoidensa toimia. Ja millä valvot ostetaanko tietotaitoa vai ei?
Ei tarvitse olla bulkkituote. FIA on jo määritellyt paljonko moottorisopimus saa maksaa. Voihan sen soveltaa muihinkin osiin.Edelleen. Miten valvot, jos rakennetaan yritysrakenne, joka näyttää korrektilta ja kaikista maksetaan ns. käypä hinta (määrittelepä se kun kyseessä ei ole bulkkituote?).
Käypä hinta ei ole sellainen, joka ei vastaa kustannuksia. FIA voi vaikka kieltää alihankinnan kokonaan. Se ei ole realistista, mutta kovin realistisesta lähtökohdasta et sinäkään argumentoi. FIA on jo määrittänyt noita talousasioita tutkimaan oman ryhmän. Resurssit on siis jo sille olemassa.Piilossa tehdään tutkimus ja kehitystyötä ja ostetaan valmis kehitetty tuote käypään hintaan, joka ei kuitenkaan vastaa todellisia kustannuksia. Kuinka paljon FIA:lla on rahaa ja resursseja selvittää asiaa?
Miten tuo mielestäsi poikkeaa nykytilanteesta? Vilunkiahan harjoitetaan, tai yritetään harjoittaa koko ajan muutenkin, jos siihen on pienikin mahdollisuus. En näe kulukaton olennaisesti muuttavan tätä asiantilaa.Olkoon säännöt mitkä hyvänsä, jää tälle alueelle paljon sellaista, mikä ei ole FIA:n valvottavissa. Jos kiinnijäämisen pelko on pieni on houkutus suuri.
Tuossa ei rajoiteta tuota toimintaa kovinkaan paljon. Saa vapaasti ostaa ja myydä tavaraa ja palveluita. Handbook määrittelee paljon.1.4 The burden is on the CRTs to ensure that they comply with the letter and the spirit both of these Regulations in general and the Cost Cap in Article 5 in particular.
Ja antaahan tuo mahdollisuuden Cost Commisionille mahdollisuuden päästä tutkimaan alihankkijoiden ja sponsorien ja työntekijöiden sopimuksia, tilejä ja tilikirjoja yms. Entäs alihankkijoiden alihankkijoita ja näiden sopimuksia? Eli kova on urakka. Sponsori voi olla aika iso firma ja sillä sopimuksia jos jonkunlaisia, sopimuksiakin voi olla jos jonkunlaisia joihin isoilla firmoilla ei ole lupaa FIAn delegaatiota päästää - eikä niiden tulekaan päästä, koska ei ole niihin mitään asiaa. Kuinka pitkälle FIAn kustannuskomission jalat ja kädet riittävät?CRTs shall be responsible for ensuring that all team members comply with these Regulations and shall procure, to the extent possible, the waiver of any confidentiality 2010 F1 Sporting Regulations obligations in its commercial and employment contracts in order to allow the Costs Commission such access to suppliers, sponsors and employees as the Costs Commission may request.