Tästä kysymys
- Periaate kustannusten merkittävästä leikkaamisesta on hyväksytty. Tallit uskovat kuitenkin löytävänsä paremman tavan siihen kuin budjettikatto. Meidän mielestämme parempaa keinoa ei kuitenkaan ole. Budjettikatto asettaa kaikki samalle viivalle ja fiksuin talli voittaa. Kun kaikilla on sama määrä rahaa, se voittaa joka tekee työnsä parhaiten. Kuuntelemme toki talleja, mutta en usko heidän löytävän parempaa ratkaisua, Mosley sanoi BBC:n haastattelussa.
Budjettikaton oli alun perin tarkoitus olla vapaaehtoinen. Siihen sitoutuvat tallit saisivat vastineeksi teknisiä erivapauksia. Mosley on nyt kuitenkin taipunut tallien näkemykseen siitä, että kaksilla eri säännöillä ajaminen ei ole hyvä ajatus.
- Olemme kaikki nyt yhtä mieltä siitä, että kaikkien olisi toivottavaa ajaa samoilla säännöillä. Tämän taustalla on se, että jotkut olemassa olevat tallit halusivat noudattaa budjettikattoa. Alun perin ajatuksena oli, että budjettikattoa noudattavista uusista talleista tulisi liikkuvia shikaaneja, jos emme antaisi niille yhtään tasoitusta. Nyt jos nykyiset tallit ryhtyvät ajamaan budjettikatolla, saisivat ne aivan liian suuren edun. Yritämme nyt tasoittaa eroja jakamalla teknisiä tietoja, Mosley kertoi.
Yhtenä mahdollisuutena kiistan ratkaisuun on esitetty budjettikaton summan korottamista nykyisestä 40 miljoonasta Englannin punnasta (n. 45 milj. eurosta). Mosley ilmoitti kuitenkin suhtautuvansa hyvin vastahakoisesti tähän ajatukseen, koska se vaikeuttaisi hänen mielestään uusien tallien mukaantuloa sarjaan.
- Ihmiset puhuvat 40 miljoonasta punnasta niin kuin se ei olisi paljon mitään. Se on kuitenkin valtava summa rahaa, varsinkin kun sen ulkopuolelle jäävät kuljettajien palkat, moottorit, varikkotilat ja niin edelleen. Huipputallit käyttäisivät edelleen noin sata miljoonaa. Jos annamme tämän summan nousta, uusilla talleilla ei ole mitään mahdollisuutta nykyisessä tilanteessa löytää 35-40 miljoonaa sponsorirahaa, Mosley uskoi.
MTV3