F1 Kulukatto kaudelle 2010

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
En sattunut löytämään parempaa otsikkoa, niin kysyn täällä. Onko ensi kauden säännöissä tupladiffusöörit sallittuja vai täytyykö diffuusorin olla yksikerroksinen? Kun kerran jo tälle kaudelle haluttiin vähentää aerodynaamisten osien määrää, niin luulisi, että tuota diffuusoriin liittyvää sääntöä tarkennettaisiin ensi kaudelle.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
En sattunut löytämään parempaa otsikkoa, niin kysyn täällä. Onko ensi kauden säännöissä tupladiffusöörit sallittuja vai täytyykö diffuusorin olla yksikerroksinen? Kun kerran jo tälle kaudelle haluttiin vähentää aerodynaamisten osien määrää, niin luulisi, että tuota diffuusoriin liittyvää sääntöä tarkennettaisiin ensi kaudelle.
Varma en ole, mutta todennäköisesti sääntöä tarkennetaan ja ovat kiellettyjä ensi kaudella.

Tuntuisi oudolta, että porsaanreiästä tehtäisiin pysyvä sääntöpykälä.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Tästä kysymys


- Periaate kustannusten merkittävästä leikkaamisesta on hyväksytty. Tallit uskovat kuitenkin löytävänsä paremman tavan siihen kuin budjettikatto. Meidän mielestämme parempaa keinoa ei kuitenkaan ole. Budjettikatto asettaa kaikki samalle viivalle ja fiksuin talli voittaa. Kun kaikilla on sama määrä rahaa, se voittaa joka tekee työnsä parhaiten. Kuuntelemme toki talleja, mutta en usko heidän löytävän parempaa ratkaisua, Mosley sanoi BBC:n haastattelussa.

Budjettikaton oli alun perin tarkoitus olla vapaaehtoinen. Siihen sitoutuvat tallit saisivat vastineeksi teknisiä erivapauksia. Mosley on nyt kuitenkin taipunut tallien näkemykseen siitä, että kaksilla eri säännöillä ajaminen ei ole hyvä ajatus.

- Olemme kaikki nyt yhtä mieltä siitä, että kaikkien olisi toivottavaa ajaa samoilla säännöillä. Tämän taustalla on se, että jotkut olemassa olevat tallit halusivat noudattaa budjettikattoa. Alun perin ajatuksena oli, että budjettikattoa noudattavista uusista talleista tulisi liikkuvia shikaaneja, jos emme antaisi niille yhtään tasoitusta. Nyt jos nykyiset tallit ryhtyvät ajamaan budjettikatolla, saisivat ne aivan liian suuren edun. Yritämme nyt tasoittaa eroja jakamalla teknisiä tietoja, Mosley kertoi.

Yhtenä mahdollisuutena kiistan ratkaisuun on esitetty budjettikaton summan korottamista nykyisestä 40 miljoonasta Englannin punnasta (n. 45 milj. eurosta). Mosley ilmoitti kuitenkin suhtautuvansa hyvin vastahakoisesti tähän ajatukseen, koska se vaikeuttaisi hänen mielestään uusien tallien mukaantuloa sarjaan.

- Ihmiset puhuvat 40 miljoonasta punnasta niin kuin se ei olisi paljon mitään. Se on kuitenkin valtava summa rahaa, varsinkin kun sen ulkopuolelle jäävät kuljettajien palkat, moottorit, varikkotilat ja niin edelleen. Huipputallit käyttäisivät edelleen noin sata miljoonaa. Jos annamme tämän summan nousta, uusilla talleilla ei ole mitään mahdollisuutta nykyisessä tilanteessa löytää 35-40 miljoonaa sponsorirahaa, Mosley uskoi.

MTV3
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Ei tuo ratkaisu nyt voi olla noin vaikea. Nehän voisi kikkailla vaikka autojen määrällä. 45miljoonaa per auto. Tallipisteissä jaettaisiin pisteet autojen määrällä. Huipputalleissa olisi enemmän kuljettajia.
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Tämä 45 miljoonaa olisi vähintään suuri budjetti monessa sarjassa, mutta F1:ssä se on vähän. Tässä vuoden 2007 Budjetit:

Budjetit vuonna 2007 (arvio, miljoonaa euroa)
Honda 338
BMW 329
McLaren-Mercedes 325
Ferrari 323
Toyota 309
Renault 242
Red Bull 234
Williams 187
Force India 97
Toro Rosso 92

Eli 300 miljoonaa pitäisi olla ensi kaudella 45? Ei oikein kuulsota järkevältä. Jos kulukatto pitäisi olla, niin se pitäisi toteuttaa asteittain. Eli vaikka ensi kaudeksi 150 miljoonaa, sitten 100 ja lopulta (alimmillaan) 50 miljoonaa.

Eräs oma ehdotus on nyt pakko pistää tähän: Olisikohan ideaa eräänlaisessa osallistumisverossa: Eli jokainen talli maksaisi kauden päätyttyä vaikka 10 % budjetisaan FIA:lle, ja ne suunnattaisiin rahastoon. Sieltä rahaa sitten jaettaisiin vaikkapa uusille talleille, tai jotain jo olemassa olevia tallleja autettaisiin. Tällöin suuren budjetin tallit joutuisivat maksumiehiksi; mutta niillähän sitä rahaa riittää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eli 300 miljoonaa pitäisi olla ensi kaudella 45?
Ei aivan. Noista budjeteista pitää laskea pois kuskien palkat, moottorit, markkinointi/hospitality ja mitä niitä kulukaton ulkopuolelle jääviä olikaan. Isoilta talleilta voi helposti yhden satasen verran ottaa luvuista pois.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Tuosta 45 miljoonastahan lasketaan pois aika paljon kaikenlaisia kuluja, joten todellisuudessa isot tallit kuluttaisivat yli sata miljoonaa ensi kaudellakin, mikäli budjettikatto toteutuu.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
En voi ymmärtää yhtään, että millä hemmetillä selvitään fykkösissä 45 miljoonalla. :confused:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8803
Sijainti
Vantaa
Ymmärrätkö sen, mihin tuo 300+ miljoonaa menee?
Niinpä. Yli 300 miljoonan käyttäminen kahden auton pyörittämiseen on aivan uskomatonta itsestä. Kulukatolla saataisiin järkeistettyä toimintaa. Ihmettelen itse suuresti, miksi isot tallit huutavat kulukaton tulosta, varsinkin talousongelmista kärsivät autotehtaat. Luulisi olevan niiden etu, että pienemmillä budjeteilla päästäisiin markkinoimaan autoja.

Samoin ihmetyttää huippusuunnittelijoiden liksat. Luin jostain, että tekninen johtaja olisi netonnut yli 5milj euroa/kausi! Minusta kuulostaa aivan uskomattoman suurelta summalta yhdelle miehelle. Jotain järkeä pitäisi saada tuohon touhuun..
 
Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3437
Sijainti
F1-fanikatsomo
Dodiih.. nyt kun Ranskan oikeuslaitos asettui FIA:n puolelle, niin nähdään ovatko "kapinatallit" oikeasti lähdössä pois sarjasta?
Aika jännää, että Ferrarin veto-oikeus meni kun se liittyi muiden tallien rintamaan
 

bond85

Well-known member
Liittynyt
20.5.2009
Viestit
222
Sijainti
Rovaniemi
No nyt ollaan mielenkiintoisessa tilanteessa. Toivottavasti uhkaukset toteutetaan ja talleja alkaa lähtemään sarjasta eikä puheet vain jää pelkiksi uhkauksiksi.
Vielä kyllä varmaan yritetään hieroa kaikille sopivaa kulukattoa, mutta kohta pitää alkaa tapahtumaan.

Niinköhän olisi niin hurja juttu, että tässä on käsillä nykymuotoisen F1-sarjan viimeinen Monacon GP, jossa esim. Ferrari on mukana? :rolleyes:
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Voiko tähän muuta sanoa kuin että mielenkiintoiseksi menee..

Voisikohan tämä kärjistyä siihen että osa talleista jäisi pois joistakin kilpailuista protestiksi.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3437
Sijainti
F1-fanikatsomo
Voiko tähän muuta sanoa kuin että mielenkiintoiseksi menee..

Voisikohan tämä kärjistyä siihen että osa talleista jäisi pois joistakin kilpailuista protestiksi.
Muistaakseni säännöissä ei sallita moista, ilmoittuessaan sarjaan talli on sitoutunut osallistumaan jokaiseen kisaan, jos jättää kisan protestina/rahanpuutteen vuoksi väliin, talli ei sitten pääse myöskään osallistumaan loppukauden kisoihin.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Eikö se mennyt niin, että Ferrari jätti käyttämättä veto-oikeuttaan?
Kyllä, eli veto-oikeus piti käyttää maaliskuun kieppeilla mutta kun ei sitä silloin tehnyt, ei voi tehdä sitä nytkään..

Eli olet oikeassa, ei Ferrarilta veto-oikeus mihinkään mennyt, he vain käyttivät sen huonosti.
 

popolon

Well-known member
Liittynyt
6.3.2004
Viestit
143
Kulukaton puolustajat varmaankin mielellään haluaisivat palkkatulonsa putoavan kymmenesosaan työnantajan yksipuolisella päätöksellä. Ihan sama kuin tämä fian kusetus.
 
Ylös