Hyvinvointi/pahoinvointivaltion tulevaisuus

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24275
Sijainti
lappeen Ranta
..päteeköhän muuhunkin kuin vain jalkapalloon :rolleyes:
Siis asiahan taitaa olla niin, että suomalaiset ovat jotenkin ...ööh... ihastuneet/rakastuneet/tms. rakenteisiin. Joku kun alkaa harrastaa jotain itselleen mielenkiintoista asiaa niin suurinpiirtein ensimmäiseksi tietenkin perustetaan yhdistys, jossa sitten päästään keskustelemaan ja väittelemään ja ties mitä siitä uudesta kivasta harrastuksesta. Sen sijaan, että harrastettaisiin sitä harrastusta.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Opettaja kertoi ostaneesta tyttärelleen mopoauton. Nyt olisi tarkoitus opettaa tyttöä ajamaan autoa. M-kortin voi ajaa mopolla tai autolla. Mopoautolla ajettaessa on insinööriajo ja mopolla ajettaessa käsittelykoe. Lainvalmistelussa on vaan kiiressä tullut sellainen virhe että mopoautolla ajoa voi opettaa opetusluvalla niin että ajaa itse takana ja on yhteydessä radiolla sekä niin että asentaa polkimen. Varmasti on tarkoitettu että mopoautoon pitäisi laittaa lisäpoljin ja se pitäisi muutoskatsastaa ja radioteitse tapahtuva opetus on tarkoitettu mopolle, mutta sitä vaan ei tullut kirjattua lakiin. Opettaja oli ollut yhteydessä poliisiin ja heidän laintulkintansa oli sama. Katsastuskonttorissa ei oltu samaa mieltä ja sieltä rukoiltiin asentamaan autoon lisäpoljin. Nyt siis opettaja menee poliisin tulkinnan mukaan ja opettaa ajoa handsfreen kanssa. Saa nähdä mitenhän insinööriajon suorittavat kun ei ole opetuspoljinta. Ilmeisesti inssi ajaa mopoauton perässä niin oudolta kuin se kuulostaakin.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
jaskan linkityksessä..

Kohta siis enemmistö on hyvinpalkatuissa valtion töissä, jotka eivät siis tuota taloudellista kasvua. Vähemmistö tulee maksamaan hyvinvointivaltiomme ylläpidon ja valtion koneiston palkat. Se ei vaikuta näin maallikon näkökulmasta ainakaan kapitalismilta.
Boldattu kohta ei ole sellaisenaan totta. Toimiva ja kustannustehokas julkinen sektori antavat talouskasvulle perusainekset. Asiaa voi vaikka miettiä, että jos valtio ei tuottaisi koulutus- ja poliisipalveluita, että miten sitten kävisi?

Kyse on tasapainosta. Suomi(kin) on siirtynyt tasapainolaudalla keskikohdan ylitse ja yhä jyrkempi kallistuminen uhkaa.

Minusta olisi hyvä huomata, että ns. hyvinvointiyhteiskunnat ovat historiassa hyvin lyhyt jakso. Saattaa olla, että sellaiseksi ne myös jäävät. Varsinkin jos hyvinvoinniksi lasketaan aina se maksimihyvinvointi, joka on saavutettu ja joka mitataan rahassa.
 
Viimeksi muokattu:

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Opettaja kertoi ostaneesta tyttärelleen mopoauton. Nyt olisi tarkoitus opettaa tyttöä ajamaan autoa. M-kortin voi ajaa mopolla tai autolla. Mopoautolla ajettaessa on insinööriajo ja mopolla ajettaessa käsittelykoe. Lainvalmistelussa on vaan kiiressä tullut sellainen virhe että mopoautolla ajoa voi opettaa opetusluvalla niin että ajaa itse takana ja on yhteydessä radiolla sekä niin että asentaa polkimen. Varmasti on tarkoitettu että mopoautoon pitäisi laittaa lisäpoljin ja se pitäisi muutoskatsastaa ja radioteitse tapahtuva opetus on tarkoitettu mopolle, mutta sitä vaan ei tullut kirjattua lakiin. Opettaja oli ollut yhteydessä poliisiin ja heidän laintulkintansa oli sama. Katsastuskonttorissa ei oltu samaa mieltä ja sieltä rukoiltiin asentamaan autoon lisäpoljin. Nyt siis opettaja menee poliisin tulkinnan mukaan ja opettaa ajoa handsfreen kanssa. Saa nähdä mitenhän insinööriajon suorittavat kun ei ole opetuspoljinta. Ilmeisesti inssi ajaa mopoauton perässä niin oudolta kuin se kuulostaakin.
Jokin aika sitten oli lehdessä juttua, että juuri kukaan ei ole tähän päivään mennessä läpäissyt M-kortin inssiajoa. Inssiajo mopoautolla on vähäisemmästä ajotuntimäärästä huolimatta vaikeusasteeltaan samaa tasoa kuin autokoulun inssi. Pelkästään kahden pakollisen ajotunnin tiedoilla inssin läpäiseminen on käytännössä mahdotonta. Käsittelykokeen läpäiseminen on helpompaa ja vuoteen 2013 asti molemmilla tavoilla saa M-kortin. Toki kuvaamassasi tilanteessa voi olla ihan järkevää ajaa inssi mopoautolla varsinkin, kun opettaja voi itse huolehtia siitä, että ajo-opetusta tulee riittävästi.

http://www.satakunnankansa.fi/Satakunta/1194693215769/artikkeli/uusi+mopoautokoe+mahdoton+lapaista+parin+tunnin+opeilla.html

Yksikään nuori ei ole toistaiseksi läpäissyt kesäkuun alussa voimaan tullutta mopoauton ajokoetta.

Yrittäjiä on tosin ollut harvassa. Kesäkuun alusta elokuun puoliväliin koetta kävi koittamassa koko Suomessa vain 12 kokelasta. Porissa luku oli pyöreä nolla.
http://www.satakunnankansa.fi/Satakunta/1194693215769/artikkeli/uusi+mopoautokoe+mahdoton+lapaista+parin+tunnin+opeilla.html
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Jokin aika sitten oli lehdessä juttua, että juuri kukaan ei ole tähän päivään mennessä läpäissyt M-kortin inssiajoa. Inssiajo mopoautolla on vähäisemmästä ajotuntimäärästä huolimatta vaikeusasteeltaan samaa tasoa kuin autokoulun inssi. Pelkästään kahden pakollisen ajotunnin tiedoilla inssin läpäiseminen on käytännössä mahdotonta. Käsittelykokeen läpäiseminen on helpompaa ja vuoteen 2013 asti molemmilla tavoilla saa M-kortin. Toki kuvaamassasi tilanteessa voi olla ihan järkevää ajaa inssi mopoautolla varsinkin, kun opettaja voi itse huolehtia siitä, että ajo-opetusta tulee riittävästi.
En ymmärrä miten toi ajokorttiuudistus on taas mokattu totaalisesti. Mopoilu, moottoripyöräily, motoautoilu ja autoilu eivät eroa toisistaan mitenkään liikennesääntöjen suhteen pl. muutama mopoilua ja mopoautoilua koskeva sääntö. Lisäksi mopojen ja moottoripyörien käsittely sekä mopoautojen ja autojen käsittely eivät eroa toisistaan mitenkään merkittävästi. Siksi olisikin järkevää järkeistää toimintaa niin että mopoilun ja mopoautoilun koulutusta ja vaatimuksia lisättäisiin niin että he olisivat varmasti turvallisia kuskeja. Samalla saisi hyvitystä kun ajaa moottoripyörä- tai henkilöautokortin.

Siis miksi hitossa joutuu käymään uudestaan teoriakoulutukset ja kokeet? Miksi hitossa joutuu ajamaan liikenteessä kymmeniä tunteja vaikka todennäköisesti ajotunteja on jo useita satoja. Mopoilijoista ja mopoautoilijoista voitaisiin tehdä ihan täysverisiä turvallisia tiellä liikkujia. Tällä hetkellä kun vertaa mopo- ja henkilöautokorttikoulutusta on kun vertaisi kirjekurssitasoista lääkärinkoulutusta yliopistotasoiseen. Silti mopoilijat ja autoilijat liikkuvat teillä aivan tasa-arvoisesti. Mopoautolla saa kumminkin tapettua useita ihmisiä siinä missä autoillakin. Lisäksi mopoauto on vielä matkustajille paljon turvattomampi kuin auto. Tähän pakettiin kun lisätään nuori kokematon ja kouluttamaton kuljettaja niin tiellä liikkuu aika riskialtis paketti. Onneksi vielä ei ole pahoja onnettomuuksia sattunut, mutta ilmeisesti Suomessa mihinkään ei tarvitse puuttua ennen kuin onnettomuuksia sattuu.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Siihen vielä päälle autokoulun 2-vaihe, niin ollaan järkevyyden huipulla. Mopoautoa pääsee ajamaan "tosta noin vaan" ja sitten kun on ajanut sitä kolme vuotta, niin pääsee jo koulunpenkille, kahdessa erässä.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Perusliikennesäännöt, kuten mm. väistämisvelvollisuus ja liikennemerkkien merkitykset olisi kaikkien hyvä oppia. Siellä peruskoulussa opetetaan taatusti vähemmänkin tärkeitä asioita.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Perusliikennesäännöt, kuten mm. väistämisvelvollisuus ja liikennemerkkien merkitykset olisi kaikkien hyvä oppia. Siellä peruskoulussa opetetaan taatusti vähemmänkin tärkeitä asioita.
Peruskoulussa saisivat opettaa elämässä pärjäämistä. Kuten juuri liikennesääntöjä, raha-asioita, oikeuksia, velvollisuuksia jne. Kielten opetus pitäisi alottaa jokaisen kielen kohdalla ala-asteella. Teoriaa ja yleistietoa voi päntätä lopun elämän. Kielet oppii parhaiten nuorena. Nyt on koulutetaan hitosti nuoria, jotka eivät pärjää elämässä.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26885
Peruskoulussa saisivat opettaa elämässä pärjäämistä. Kuten juuri liikennesääntöjä, raha-asioita, oikeuksia, velvollisuuksia jne.
Täysin samaa mieltä. Meillä oli ala-asteella valinnaisena tunteja, joilla opeteltiin arkisia juttuja ihan juna-aikataulujen lukemisesta kauppa-asiointiin. Yläasteella valinnaisena oli kaupallinen-niminen oppiaine, jossa opiskeltiin kirjanpidon lisäksi pankki-, vakuutus- ja veroasioita. Tällaiset oppiaineet pitäisi olla pakollisia ja lukion yhteiskuntaoppi ja lakitiedon tunnit voisi myös siirtää peruskouluun. Karsimisen varaa löytyisi vaikkapa matematiikasta, jossa opittuja nippelitietoja harva muistaa aikuisena. Taideaineita voisi niistä kiinnostuneet opiskella kansalaisopistoissa. Autokoulun teorian voisi ihan hyvin sisällyttää perusopetukseen.

Ajokortin hankinta kun kallistuu, niin se alkaa heikentää työllistymismahdollisuuksia, kun kaikilla ei ole varaa ajaa ajokorttia. Tämä saattaa johtaa työvoimapulaan joillakin aloilla. Se sotii pahasti sitä ajatusta vastaan, että meillä olisi ilmainen mahdollisuus kouluttautua mihin tahansa ammattiin (joskin koulukirjoista joutuu nykyäänkin maksamaan).
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26885
Onneksi on kirjastot.
Niin kyllä, tuossa asiassa kirjastoista on paljon apua, vaikka muuten olen totta puhuen suhtautunut kirjastoihin vähän nihkeästi. Onhan niissä aika isot rahat kiinni.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Niin kyllä, tuossa asiassa kirjastoista on paljon apua, vaikka muuten olen totta puhuen suhtautunut kirjastoihin vähän nihkeästi. Onhan niissä aika isot rahat kiinni.
Joo no se on vain tottumuksesta kiinni. Kun oppii käyttämään kirjastoja niin säästää rahaa aika reilusti. Ehkä jopa aikaa ja vaivaakin.
 

Hawke

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
873
Karsimisen varaa löytyisi vaikkapa matematiikasta, jossa opittuja nippelitietoja harva muistaa aikuisena.
En ensimmäiseksi karsisi matematiikasta, koska siinä sentään oppii spesifejä taitoja ja loogista ajattelua. Vertaa esimerkiksi aineisiin, joissa käsitellään luonteeltaan epämääräisempää tietoa tai sellaista tietoa, jonka voi asiaan vähemmän perehtynyt pikaisesti tarkistaa esimerkiksi Internetistä. Voi perustellusti väittää, että tällaiset aineet ovat nippelitietoa ennemmin kuin matematiikka. Matematiikka on kouluaineista nimenomaan vähiten ulkoa opettelua vaativa, ja ymmärryksen kehittäminen on arvokkaampaa kuin irrallisten faktojen pänttääminen.

Lisäksi matematiikka auttaa suhteellisen paljon useiden alojen jatko-opinnoissa sekä menetelmien että ongelmanratkaisutaidon kannalta. Ihmisten loogisessa päättelykyvyssä olisi yleensäkin parantamisen varaa.

Ennen matematiikan karsimista kannattaisi karsia erityisesti uskonnosta, ruotsista, liikunnasta ja taideaineista. Myös historiaa voi vähentää, sillä siinä käydään tiettyjä asioita useaan kertaan. Myös biologiasta ja maantieteestä voisi todennäköisesti karsia, sillä siellä käytetään huomattavasti aikaa vaikeasti muistettavan triviatiedon ulkoa opetteluun. Valinnaisuuden lisääminen yleensäkin on tärkeää.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26885
Ennen matematiikan karsimista kannattaisi karsia erityisesti uskonnosta, ruotsista, liikunnasta ja taideaineista. Myös historiaa voi vähentää, sillä siinä käydään tiettyjä asioita useaan kertaan. Myös biologiasta ja maantieteestä voisi todennäköisesti karsia, sillä siellä käytetään huomattavasti aikaa vaikeasti muistettavan triviatiedon ulkoa opetteluun. Valinnaisuuden lisääminen yleensäkin on tärkeää.
Matematiikan mainitsin, kun mietin missä aineissa on eniten oppitunteja ja mieleen tuli matematiikka, kielet ja äidinkieli. Kaikista mainitsemistasi aineista voi hiukan karsia ja muuttaa valinnaiseksi. Uskonnon opetuksen voisi lopettaa kokonaan (osia siitä historian opetukseen). Taideaineet ja myös liikunta kokonaan valinnaiseksi.
____________________________________

Täytyy tämä päivän hyvä uutinen laittaa tännekin. Toivottavasti poikii lisätilauksia.

Turun telakalle jättitilaus saksalaiselta TUI Cruisesilta


Siitä Suomen vientiteollisuus nousuun!
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Matematiikan mainitsin, kun mietin missä aineissa on eniten oppitunteja ja mieleen tuli matematiikka, kielet ja äidinkieli. Kaikista mainitsemistasi aineista voi hiukan karsia ja muuttaa valinnaiseksi. Uskonnon opetuksen voisi lopettaa kokonaan (osia siitä historian opetukseen). Taideaineet ja myös liikunta kokonaan valinnaiseksi.
Ei missään nimessä liikuntaa valinnaiseksi! Taideaineet kyllä voi laittaa valinnaisiksi, mutta ei liikuntaa. Nykynuoret liikkuvat todella vähän muutenkin ja vaikka haluaisivat liikkua niin eivät osaa. Kunnollinen liikuntakoulutus on kansanterveyden kannalta merkittävää. Liikuntaa pitäisi lisätä eikä karsia.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
En ensimmäiseksi karsisi matematiikasta, koska siinä sentään oppii spesifejä taitoja ja loogista ajattelua. Vertaa esimerkiksi aineisiin, joissa käsitellään luonteeltaan epämääräisempää tietoa tai sellaista tietoa, jonka voi asiaan vähemmän perehtynyt pikaisesti tarkistaa esimerkiksi Internetistä. Voi perustellusti väittää, että tällaiset aineet ovat nippelitietoa ennemmin kuin matematiikka. Matematiikka on kouluaineista nimenomaan vähiten ulkoa opettelua vaativa, ja ymmärryksen kehittäminen on arvokkaampaa kuin irrallisten faktojen pänttääminen.
Matemaattiset perustaidot tietysti kunniaan. Ei peruskoulussa kuitenkaan ole mitään sellaista mitä voisi karsia matematiikan osalta.

Ennen matematiikan karsimista kannattaisi karsia erityisesti uskonnosta, ruotsista, liikunnasta ja taideaineista. Myös historiaa voi vähentää, sillä siinä käydään tiettyjä asioita useaan kertaan. Myös biologiasta ja maantieteestä voisi todennäköisesti karsia, sillä siellä käytetään huomattavasti aikaa vaikeasti muistettavan triviatiedon ulkoa opetteluun. Valinnaisuuden lisääminen yleensäkin on tärkeää.
Uskonnosta, ruotsista, taideaineista voi kyllä karsia. Uskonnollinen peruopetus osaksi historiaa. Liikunnasta ei saa missään nimessä karsia. Peruskoulun valinnaisuutta ei kannata lisätä. Kaikille pitää opettaa tietyt perustiedot. Jatko-opinnoissa voi sittten valita itse mitä haluaa opiskella.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ei missään nimessä liikuntaa valinnaiseksi! Taideaineet kyllä voi laittaa valinnaisiksi, mutta ei liikuntaa. Nykynuoret liikkuvat todella vähän muutenkin ja vaikka haluaisivat liikkua niin eivät osaa. Kunnollinen liikuntakoulutus on kansanterveyden kannalta merkittävää. Liikuntaa pitäisi lisätä eikä karsia.
Liikuntaa ei pitäisi lisätä (varsinkaan taideaineiden kustannuksella) vaan laatua parantaa. Ei lisäämisestä ole mitään hyötyä jos tunneista jää huono maku ja kipinä vapaa-ajan aktiiviseen liikkumiseen vähenee tai pahimmillaan sammutetaan.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26885
Liikuntatunnit saattavat innostaa joitakin liikuntaharrastukseen, mutta yhtä lailla ne karkottavat monet urheilun parista. Kunnon ylläpidon kannalta ei ole mitää merkitystä parilla viikkotunnilla, jolloin seisoskellaan pesiskentällä, kuularingin ympärillä tai lentopallokentällä. Muutenkin tuntui omana kouluaikana, että liikuntatuntien tarkoitus oli opetella eri lajien sääntöjä eikä niinkään kohottaa kuntoa.

Ruotsin kielestä puhuttaessa on monesti todettu, että teinit eivät edes halua oppia, koska aine on pakollinen. Yhtä huonosti toimii liikuntatunnit pakollisina. Jos liikunta on koulussa pakkopullaa, ei ihan heti eksy liikuntaharrastuksen pariin koulun jälkeenkään. Siksi liikunta valinnaiseksi.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Liikuntaa ei pitäisi lisätä (varsinkaan taideaineiden kustannuksella) vaan laatua parantaa. Ei lisäämisestä ole mitään hyötyä jos tunneista jää huono maku ja kipinä vapaa-ajan aktiiviseen liikkumiseen vähenee tai pahimmillaan sammutetaan.
No minun mielestäni vesiväreillä maalaaminen ja nokkahuilun soittaminen ei ole yhtä hyödyllistä kuin liikunta. Tietenkin toteutuksen pitäisi olla hyvää.
 
Ylös