Todennäköisesti. Nää hemmetin komiteahallitukset ei saa yhtään mitään aikaiseksi. Suomessa on liikaa puolueita. Äänet jakautuu ja mikään hallitus ei saa mitään aikaiseksi. Persujen nousu vielä pahensi asiaa.Jos saisin päättää niin nimeäisin Osmon diktaattoriksi seuraavan 10 vuoden ajaksi. Saisi varmasti paljon enemmän ja parempia ratkaisuja aikaan kuin yksikään hallitus.
Mä voisin antaa diktaattorin oikeudet Kårkkiksen Sickulle tai Sailaksen Ramille.Jos saisin päättää niin nimeäisin Osmon diktaattoriksi seuraavan 10 vuoden ajaksi. Saisi varmasti paljon enemmän ja parempia ratkaisuja aikaan kuin yksikään hallitus.
Olen aina pitänyt Osmon analyyttisesta otteesta. Siinä auttaa Osmon tilastotieteilijän tausta.Osmo pohdiskellu ja laskenu tota kotihoidon tukea kans.
http://www.soininvaara.fi/2012/03/03/onko-kotihoidon-tuen-lyhentaminen-saastotoimi/
Tässähän on useammissakin ketjuissa keskusteltu siitä, kuinka julkisen sektorin keventäminen ja byrokratian vähentäminen (sekä samalla menojen pienentäminen) voidaan tehdä oikein tai väärin.Tottakai. Talouskasvu ei ole luonnonlaki. Muistetaan nyt kuitenkin, että valtiot rakentavat palvelujaan pitkälti talouskasvun varaan. Mikäli hyväksytään merkittävästi pienemmät julkiset menot, niin talouskasvu ei liene välttämätön.
Mikäli taas julkisia menoja kasvatetaan reipasta tahtia, joka on ollut tendenssi pitkän aikaa, niin vaihtoehdot ovat talouskasvu ja/tai velkaantuminen. Nykyään molemmat.
Jos joku pystyy osoittamaan, että on muita vaihtoehtoja, niin haluaisin kuulla.
Onhan siitä puhuttu jo toistakymmentä vuotta ilman tulosta.Tässähän on useammissakin ketjuissa keskusteltu siitä, kuinka julkisen sektorin keventäminen ja byrokratian vähentäminen (sekä samalla menojen pienentäminen) voidaan tehdä oikein tai väärin.
Siis mitkä nämä oikeat toimet mielestäsi ovat?Oikeilla toimilla työttömyyttä saataisiin radikaalisti vähennettyä ja sen myötä työttömyyden mukana tulevat ongelmat pienentyisivät samassa suhteessa.
On, koska kaikki suuret puolueet ovat sekä haluttomia että kyvyttömiä tekemään tarvittavia uudistuksia.Onhan siitä puhuttu jo toistakymmentä vuotta ilman tulosta.
A) sekavan, toimimattoman ja byrokraattisen perusturvaviidakon korvaaminen riittävällä elämisen turvaavalla perustulolla, joka sallii pätkätyöt ja muut lyhyet projektit.Siis mitkä nämä oikeat toimet mielestäsi ovat?
Kohta A varmasti lisäisi työskentelyintoa, kun työntekemisestä ei tule rangaistavaa tekoa kuten nyt.A) sekavan, toimimattoman ja byrokraattisen perusturvaviidakon korvaaminen riittävällä elämisen turvaavalla perustulolla, joka sallii pätkätyöt ja muut lyhyet projektit.
B) te-toimistojen täysimittainen alasajo, aloittaen määrän voimakkaasta karsimisesta ja palvelujen siirtämisestä verkkoon.
C) Esteet pienyrittäjyyden tieltä on poistettava tai saatava mahdollisimman mataliksi.
A) nimenomaan.Kohta A varmasti lisäisi työskentelyintoa, kun työntekemisestä ei tule rangaistavaa tekoa kuten nyt.
B:n osalta en ymmärrä, että miten se loisi työpaikkoja tai lisäisi työvoiman tarjontaa.
Mitkä ovat poistettavat esteet pienyrittäjyyden tieltä?
Ei ne tee muuta kuin työtään. Politiikot ovat laatineet lait ja säännöt, joita ne vain noudattavat.Kelan ja työkkärin paperinpyörittäjät ovat kyllä pahimpia loisia koko yhteiskunnassa.
Kohtaa B) koskisi pääasiassa julkista sektoria. Taloustilannetta ajatelleen työpaikkoja tarvittaisiin yksityisektorille. Sinällään mainitsemasi ilmiö pitäisi korjata tavalla tai toisella. Jos muuten yksityisyritykset tekisivät tuota samassa mittakaavassa kuin kunnat ja valtio, niin luoja varjele sitä taivastelua ahneista markkinavoimista jne.B) esim. sen takia, että koska enää ei olisi mahdollista ottaa karenssin uhalla "ilmaistöihin" ajettuja työttömiä, niin olisi pakko solmia pysyviä työsuhteita. Nykyinen tilannehan on täysin käsittämätön ja suorastaan rikollinen.
C) rohkaisua aloittamiseen, suurempaa valtion tukea starttirahoihin, työntekijöiden palkkaamiseen ym. Myös byrokratian oikaisut, avustamiset ja poistamiset olisivat tarpeen.
C) rohkaisua aloittamiseen, suurempaa valtion tukea starttirahoihin, työntekijöiden palkkaamiseen ym. Myös byrokratian oikaisut, avustamiset ja poistamiset olisivat tarpeen.
Itse perustin oman lafkani 90-luvun laman aikana ilman starttirahoja. Oma alani on ns- easy-come-easy-go-toimiala, mikä ei vaadi lafkan perustamiseen suuria pääomia. Kun olin toiminut noin vuoden alkoi ilmestyä näitä starttiraha yrittäjiä - voi hyvä luoja mitä touhua - tekivät startirahan turvin tarjouksia, jolla pääsi jopa 25 markan tuntiliikevaihtoon, nykyrahaksi muutettuna lienee noin 7-8 euroa/ tunti. Starttirahan ja muiden huojennusten loputtua kaikki nämä katosivat.C) kohdan osalta tajuan pointtisi, mutta en kannata noita toimia. Niillä kun taipumus vääristää kilpailua ja tehdä peli epäreiluksi. Yrityksille pitäisi suoda tasapuoliset mahdollisuudet eli mahdollisten toimien pitäisi koskea koko yrityskenttää. Suurin riski aloittavalle yrittäjälle on epäonnistuminen ja elinikäinen velkavankeus sekä hylkiön asema yhteiskunnassa. Tuota riskiä valtio voisi pienentää esim. henkilökohtaisen konkurssin sallimisella tms. käytännöllä. Tällöin yrittäjä etukäteen tietäisi ettei koko elämä mene pilalle epäonnistumisen sattuessa kohdalle.
Tietysti poliitikot ovat asiasta tärkeässä osavastuussa koska eivät korjaa tilannetta, mutta tuskin poliitikkoja nyt esim. siitä voi syyttää, että tiettyjen virastojen ihmiset suhtautuvat paikoin asiakkaisiinsa kuin nämä olisivat heidän henkilökohtaisia verivihollisiaan?Ei ne tee muuta kuin työtään. Politiikot ovat laatineet lait ja säännöt, joita ne vain noudattavat.
Onhan se ihan jännä yhtälö, että nykyään ei riitä rahat teitten/raiteiden/koulujen ym korjaamiseen, joitten rakentamiseen (mikä nyt logiikkani perusteella luulisi olevan kalliimpaa kuin korjaaminen) on ennen riittänyt joskus rahat ilman velkaantumista.Mihin meidän hyvinvointi oikein katosi?
Pikkupoitsuna koulussa oli välipalat ja omat keittäjät yms.
Kylissä ja kaupungeissa oli polliisit, postit ja kaupat. Verotoimistokin oli melkein joka kylässä.
Onko politikot kohdentaneet rahat niin päin persettä, että 70-luvun hyvinvoinnista voidaan vain haaveilla ja muistella? Tuskin verokertymä paljoa pienempi on kuin tulloin. Kunnallisverokin noussut noista ajoista aika monta äyriä.
Mihin verorahat siis katoaa? Ostopalveluihin? Sairaanhoitoon? Byrokratian pyörittämiseen?:doubtful:
Varmaan nykyään tehdään liikaa asioita. 1970-luvulla yhteiskunta ei ollut vielä ottanut asiakseen hoitaa kaikkea mahdollista. Toisaalta asiat tehtiin silloin yksinkertaisemmin (vähemmän sääntelyä), joka mahdollisti järkevämmän toiminnan. Siihen aikaan olisi naurettu hygieniapasseille ja vastaaville virityksille.Mihin verorahat siis katoaa? Ostopalveluihin? Sairaanhoitoon? Byrokratian pyörittämiseen?:doubtful: