Jari-Matti Latvala

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5648
Laatu lähde IL haastatellut Latvalaa, joitain kisoja Toyotalla.
https://www.iltalehti.fi/ralli/a/e8908539-b79b-4ae6-977b-fbc86eb987b5

Jos tekstit on oikeasti Latvalan sanomia, niin hyvin hämmentävää edelleen miten rankkaa välivuonna näyttöjen antamisen Ruotsissa tai Suomessa korkealle. Niissähän Latvalan voitto pitäisi olla odotettavissakin, mutta luulisi että tallipäälikköjen silmät oikeasti avaavaa next level shittiä voi olla vain esim. ylivoimainen voitto jossain rallissa tai olosuhteissa missä hän on ennen pärjännyt kaikkein huonoimmin.
Eihän tuossa ole mainittu nimeltä yhden ainutta rallia. Totta kai hänen ideansa on ajaa mahdollisimman monta rallia. Kahdella haistapaska-rallilla voi pyyhkiä perseensä vaikka voittaisi viiden minuutin erolla molemmat; se ei vielä riitä. Ei varsinkaan, kun Ruotsin ralli on heti kauden alussa ja Suomikin keskikesästä. Loppuvuoteen pitäisi vielä sopimusneuvotteluiden kuumimpaan hetkeen saada yksi näytön paikka ja Ruotsin ja Suomen väliin toinen. Luonnollisesti yksi kisoista asfaltilla, koska kukaan ei palkkaa vanhaa soraspesialistia ajamaan täyttä kautta.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Eihän tuossa ole mainittu nimeltä yhden ainutta rallia. Totta kai hänen ideansa on ajaa mahdollisimman monta rallia. Kahdella haistapaska-rallilla voi pyyhkiä perseensä vaikka voittaisi viiden minuutin erolla molemmat; se ei vielä riitä. Ei varsinkaan, kun Ruotsin ralli on heti kauden alussa ja Suomikin keskikesästä. Loppuvuoteen pitäisi vielä sopimusneuvotteluiden kuumimpaan hetkeen saada yksi näytön paikka ja Ruotsin ja Suomen väliin toinen. Luonnollisesti yksi kisoista asfaltilla, koska kukaan ei palkkaa vanhaa soraspesialistia ajamaan täyttä kautta.
Onneksi tallipäälliköt näkevät kauemmaksikin kuin loppukautena pariin edelliseen kisaan. Jos Latavala ajaisi loistavasti vaikka pari kisaa alkukaudesta, väitätkö tosiaan ettei sillä ole mitään merkitystä. Ei ehkä sinun silmissä, mutta tallipäälliköiden kyllä.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5091
Sijainti
Parc Fermé
Veikkaan et Latvalalle voi tehdä pieni tauko ja hengähdyskin hyvää.

Ristiriitaiset fiilikset. Aikansa kutakin jne, mutta vähän toivoisi et hän tulee tuplasti vahvempana niissä parissa kisassa, mitkä ajaa. Jos ajaa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3364
Sijainti
Lahti
Veikkaan et Latvalalle voi tehdä pieni tauko ja hengähdyskin hyvää.

Ristiriitaiset fiilikset. Aikansa kutakin jne, mutta vähän toivoisi et hän tulee tuplasti vahvempana niissä parissa kisassa, mitkä ajaa. Jos ajaa.
Kovaa päätä se vaatii pystyä oitis hyökkäämään jossain Suomen MM-rallissa samaan vauhtiin kuin täyttä kautta ajavat. Ruotsi voisi kuitenkin olla oikein hyvä paikka Latvalalle. Kuten sanottu, kova ukko pitää olla.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5569
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://yle.fi/urheilu/3-11076258

Latvalalta on odotettu, ja Latvala on odottanut, että juuri hän olisi voittanut edes yhden Loebin yhdeksästä tai Ogierin kuudesta MM-tittelistä. Maailmanmestaruuden sijaan Latvalan kohdalla puheet kääntyvät helposti lähinnä ulosajoihin, tuohon mystisesti murentuneeseen pääkoppaan, joka olisi vienyt häneltä mestaruuden tai useamman.

Arviot ovat kohtuuttomia. Latvala on sijoittunut kolmesti MM-sarjassa toiseksi, mutta piste-erolla mitattuna suomalainen ei ole kertaakaan ollut edes lähellä mestaruutta. Hän ei vain päässyt yksinkertaisesti riittävän lähelle ylivertaisella tasolla suorittaneita Loebia ja Ogieria.
Heti kärkeen disclaimer: kirjoitan tätä miedosti väsyneenä puolalaisessa hotellihuoneessa, joka nyt ei lähtökohtaisesti ole maailman paras paikka rallianalyysien tekemiseen, mutta yhtä kaikki... Micke Suopuro on naulannut tänä vuonna aivan loistavia rallijuttuja, mutta nyt menee mielestäni metsään. Arviot, johon tekstissä viitataan, eivät suinkaan ole kohtuuttomia, ottaen huomioon Latvalan luontaisen lahjakkuuden yhdistettynä annettuun suoritusympäristöön. Kaukana siitä, sanoisin. Mielestäni - siis brutaalin rehellisesti urheilullisin aspektein arvioituna - asiaa tulee ensisijaisesti lähestyä täysin toisesta kulmasta; ei siitä, miten hienon uran Jari-Matti onnistui Loebistä ja Ogierista huolimatta tekemään, vaan ennemminkin (ja viittaan tässä em. kohtiin lahjakkuudesta ja ympäristöstä) siitä, miten hän ei koskaan onnistunut realisoimaan maksimaalista potentiaaliaan ja kukistamaan näitä kahta herraa. Yleisesti hyväksytty totuus rallissa, etenkin sen moderneimmassa versiossa, on, että nopein kuljettaja on lopulta myös se paras. Ja raa'alla nopeudella mitattuna prime Latvala ei häviä kenellekään tällä vuosituhannella. Isoin ja tärkein kysymys onkin, miten ja miksi tuota kiistatonta ominaisuutta ei saatu kaikkien näiden vuosien aikana jalostettua systemaattiseksi suorittamiseksi maailman huipputasolla? Se, ja vain se, on se elementti, josta maailmanmestaruusprosessi jäi kiikastamaan. Loeb ja Ogier ovat lopulta ainoastaan selityksiä joiden taakse on helppo mennä, eivät syitä.

Ristiriitaiset fiilikset on itselläkin tästä tilanteesta. Osittain siksi, että on kenties hieman hankalaa nähdä oman ikäluokkansa "eläköityvän", mutta myös siksi, että nyt käsillä on selvästi erään aikakauden loppu. Latvalaa tulee ikävä, sitä on turha kiistää. Niin paljon MM-sarjan tapahtumia on kuitenkin tullut elettyä hänen tekemisten kautta, että kyllä se vähän kylmältä tuntuu, ettei Montessa tuloslistoille piirretä ensimmäistäkään aikaa parin Latvala-Anttila toimesta. Mutta niinhän se on, että asioiden arvon ymmärtää yleensä vasta sitten, kun niitä ei ole. Having said that, YLEn toisen uutisen luettunani mieleen väistämättä piirtyi fantasiamainen ajatus kaudesta 2021.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Kieltämättä vähän ristiriitaiset ajatukset Latvalan urasta. Periaatteessa olen kuitenkin samaa mieltä, mitä Micke Suopuro tuossa kirjoitti. Loeb ja Ogier ovat kuitenkin ajaneet parhaimmillaan sellaisella tasolla, johon ei vaan muilla ole ollut asiaa. Ei ole kehenkään muuhun kuskiin kohdistunut samanlaisia vaatimuksia ja ruoskintaa kuin Latvalaan, vaikka mestaruutta ei ole kukaan muukaan ranskalaisilta napannut (pl.2019). Toki lähelle on välillä päästy, mutta vuodet 2004-2018 on yksi toisensa jälkeen hakannut päätään seinään. Kyllä sitä mestaruutta odotettiin Bosselta ja Hirvoseltakin Loebin valtakaudella, mutta silti media ja yleisö kohteli heitä sankareina, toisin kuin Latvalaa. Hirvonen on usein itsekin myöntänyt, että olisi muuten voittanut mestaruuden, mutta sattui syntymään väärälle aikakaudelle, kun Loeb dominoi sarjaa.
En tiedä, mistä tuo Latvalan kritisointi sitten eniten kiikastaa. Ulosajot ja epätasaisuus varmasti on se suurin syy, mutta ehkä myös se, että Jari-Matti on itsekin ollut aina itseään kohtaan vaativa. Liika yrittäminen ja itsensä psyykkaaminen ylilatautuneeseen tilaan on varmaan suurin virhe, jonka hän kilpailuissa on aina toistanut. Ehkä pitäisi vain luottaa omaan osaamiseen ja ajella siististi tietä pitkin sitä vauhtia, jota osaa ja luottaa siihen, että se riittää. Niin taisi Huuhkajilekin käydä jalkapallon puolella. Aikaisemmat valmentajat psyykkasivat liikaa ja piti pitkät mainospuheet ja taktiset kuviot pelaajille, kun oikeampi tapa oli Markku Kanervan maltillinen tyyli, jossa luotetaan pelaajien osaamiseen ja tehdään asiat kärsivällisesti ja rauhallisesti. Tehdään se mitä osataan ja se riittää.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5648
Onneksi tallipäälliköt näkevät kauemmaksikin kuin loppukautena pariin edelliseen kisaan. Jos Latavala ajaisi loistavasti vaikka pari kisaa alkukaudesta, väitätkö tosiaan ettei sillä ole mitään merkitystä. Ei ehkä sinun silmissä, mutta tallipäälliköiden kyllä.
Ne samat pitkänäköiset tallipäälliköt näkevät kyllä sitten tällä kaudella kontanneen Latvalan eivätkä haksahda parin tuurikisan tuloksiin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15950
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.rallit.fi/jari-matti-latvala-suunnittelee-viiden-mm-rallin-ohjelmaa-jos-et-aja-sinut-unohdetaan/

Tässä vielä tämä juttu, jossa Latvala suunnittelee viiden MM-rallin ohjelmaa omakustanteisesti, aikomuksenaan antaa näyttöjä tallipäälliköille kautta 2021 silmälläpitäen, silloin kun luultavasti paikkoja vapautuu lopettavien kuskien (Ogier, Loeb) alta.

Vähän huolestuttaa Latvalan näkökulmasta sekä 2020 että mahdollisen 2021 kauden suhteen, että hän on ollut niin fiiliskuljettaja, jonka suoritukseen on saattanut vaikuttaa vaikka se, että edellisenä vuonna keskeytti rallin alkuvaiheessa, eikä ole täten riittävän hyvää fiilistä pätkiin. Autot ja kuskit menee koko ajan kovempaa, pystyykö Latvala heti hyppäämään siihen kovemman vauhdin kyytiin? Toivottavasti ainakin lähtöpaikkahyöty auttaa.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Ruotsin ja Suomen lisäksi Latvalan ikisuosikki Wales, sekä Japani voisi olla mahdollisia. Loppukaudesta Toyota voi tarvita yhtä lisäautoa peliin kuskimestaruudesta Hyundaita vastaan. Japaniin olisi tietysti tyylikästä lähteä ainakin viidellä Yariksella. :thumbup:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15950
Sijainti
Tampereen lenkki
Ruotsin ja Suomen lisäksi Latvalan ikisuosikki Wales, sekä Japani voisi olla mahdollisia. Loppukaudesta Toyota voi tarvita yhtä lisäautoa peliin kuskimestaruudesta Hyundaita vastaan. Japaniin olisi tietysti tyylikästä lähteä ainakin viidellä Yariksella. :thumbup:
Latvalahan mainitsee tuossa jutussa Ruotsin ja Suomen lisäksi Sardinian, Portugalin ja Walesin. Loogisesti siis Eurooppalaiset sora/lumikisat. Japani olisi Latvalan itse rahoitettuna kalliimpi kisa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5648
Ruotsin ja Suomen lisäksi Latvalan ikisuosikki Wales, sekä Japani voisi olla mahdollisia. Loppukaudesta Toyota voi tarvita yhtä lisäautoa peliin kuskimestaruudesta Hyundaita vastaan. Japaniin olisi tietysti tyylikästä lähteä ainakin viidellä Yariksella. :thumbup:
Latvalasta tulee rahakuski eli tuskin ajaa Toyotan tehdastallin väreissä. Eivät kai yksityiset ajokit ole oikeutettuja keräämään tehdastallille valmistajien MM-pisteitä?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15950
Sijainti
Tampereen lenkki
Latvala voisikin vain auttaa Ogieria (tai ketä nyt tarvitseekaan) kuljettajien mestaruudessa ajamalla Ogierin ja Hyundai-kuskien väliin.

En usko, että tällaisiin ratkaisuihin ryhdytään.

On myös mielenkiintoinen skenaario, jos Latvala omalla rahalla ostetussa kisassa on ekana ja Ogier tokana ennen vikaa pätkää.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5569
Sijainti
Suonionkatu 1 C
On myös mielenkiintoinen skenaario, jos Latvala omalla rahalla ostetussa kisassa on ekana ja Ogier tokana ennen vikaa pätkää.
Veikkaan, että vaikka Latvala (tai kuka tahansa muu) ajaisikin Yariksella ns. omaan piikkiin, on vuokrasopimukseen on kirjattu tietty marssijärjestys lopputulosten osalta. Toki niihin voidaan sitten liittää kaiken näköistä bonusta mukaan.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Veikkaan, että vaikka Latvala (tai kuka tahansa muu) ajaisikin Yariksella ns. omaan piikkiin, on vuokrasopimukseen on kirjattu tietty marssijärjestys lopputulosten osalta. Toki niihin voidaan sitten liittää kaiken näköistä bonusta mukaan.
Tuollainen skenaariohan olis Latvalalle suorastaan optimi. Saattaa tulla hyväkin kompensaatio hintaan. Kaikki kehen niillä ajoilla pitäisi vaikutus tehdä, ymmärtävät humpan juonen ja epäilemättä arvostavat pyyteetöntä työtä tiimin parhaaksi. Ja vauhdillisesti olisi kuitenkin vakiukkoja edellä.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Eivät kai yksityiset ajokit ole oikeutettuja keräämään tehdastallille valmistajien MM-pisteitä?
Kyllä ne kaikki on nimettävissä keräämään pisteitä. Max 3 autoa per talli. Eli Toyotan tapauksessa vaikka Kallen tilalla keräisi pisteitä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Veikkaan, että vaikka Latvala (tai kuka tahansa muu) ajaisikin Yariksella ns. omaan piikkiin, on vuokrasopimukseen on kirjattu tietty marssijärjestys lopputulosten osalta. Toki niihin voidaan sitten liittää kaiken näköistä bonusta mukaan.
Ei niitä tarvi kirjata sopimukseen. Homma hoidettaisiin samalla tavoin kuin Mr. Hollywoodin ajaessa yksityisellä Citroenilla. Jos ekan päivän jälkeen näytti siltä, että vauhti oli liian kovaa suhteessa tallin vakikuskeihin, niin huollossa tehtaan mekatsut latas uudet moottorikartat privaattiautoon....
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Ne samat pitkänäköiset tallipäälliköt näkevät kyllä sitten tällä kaudella kontanneen Latvalan eivätkä haksahda parin tuurikisan tuloksiin.
Miten ihmeessä loppukaudesta ajettavat kisat muuttavat tätä?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
En usko että Latvalan optimismille kauden 2021 suhteen on oikeastaan mitään katetta. Kun Mäkinen suuressa "viisaudessaan" näki jonkun tusina-evanssin paremmaksi kortiksi tälle kaudelle niin eiköhän sieltä joku vastaava löydy 2021 kaudellekin Ogierin (todennäköistä) lopettamista paikkaamaan. Tai mistä sitä tietää vaikka saisi Neuvillen naarattua Hyundailta tämän kyrpiinnyttyä Tänakiin samassa tallissa. Etenkin jos Ogier pyyhkki 2020 pöytää Hyundai-kuskeilla, niin skenario on jopa todennäköinen.
 
Ylös