Ferrarin huonot taktiikat

El Bastardo

Sgt. Baker
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
157
Italialaislehti La Stampa ei päästänyt Ferraria helpolla, vaikka auton suorituskyky koheni Espanjassa:

- Jäljellä ovat kaikki samat ongelmat: kuljettaja, jolla ei kulje (Räikkönen), epäonnistuneet taktiikat (Räikkönen aika-ajossa yhdessä insinööriensä kanssa), rikkoutuvat ja huonosti toimivat osat.

- Suomalaiskuskin viikonloppu oli yksi hänen F1-uransa huonoimmista: aika-ajossa hän epäonnistui kaikessa - sekä kierroksellaan että taktiikassa - ja jäi 16:nneksi. Eilen hän ei onnistunut ohittamaan Kubicaa ja laittoi syyn KERSin piikkiin, ennen kuin keskeytti kaasupolkimen lakattua toimimasta. Kauden lopussa hän saattaa harkita uudelleen tulevaisuuttaan.



Se oli kyllä Heidfeld, jota Kimi yritti ohittaa, eikä Kimi ole missään vaiheessa syyttänyt KERSiä, vaan kierrosrajoitinta.
Tästähän voisi vääräleuka heittää vastapallon italialaismedian puolelle: "Pressillä on jatkuvia vaikeuksia pysyä faktoissa. Lisäksi on lähestulkoon aivan sama mitä radalla tapahtuu, otsikot huutavat aina samaa - La Stampassa lienee poliitikon vikaa. Tässä vaiheessa olisi enemmän kuin tarpeellista uudelleenarvioida ylipalkattua ja parhaat päivänsä nähnyttä päätoimittajaa. Joko on aika vaihtaa toimitus laumaan satunnaisesti kirjoituskonetta hakkaavia simpansseja?"
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Niin, kieltämättä kauden aloitukselta olisi odottanut jotakin hieman muuta kuin loputonta sarjaa teknisiä vikoja ja taktiikkavirheitä, mutta olihan Espanja vauhdillisesti huomattava hyppäys eteenpäin ja tuo oli se ehdottomasti tärkein tekijä.

Kun saadaan hyvää tulosta alle ja siten tilanne rauhoitettua kokonaisuutena, niin Ferrari on jälleen sille kuuluvalla paikalla - voittajana. Ei Maranellossa todellakaan nukuta kehitystyön suhteen.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Pakko avatua nyt hiukan.
2007 (&2008)Ferrari oli suurin ja kaunein,pelkkä nimen "Ferrari",ajatteleminen sai tuntemaan jotain suurta,historiallista,jotain suurempaa kuin elämä itse.
Status,historia,menestys,mielikuvat...kaikki saivat hymyn huulille.

Vielä 2007 Scuderia oli -voisi sanoa,"Täydellinen",Todtin johdolla.Räikkösen mestaruus satumaista.Legendaarista,taianomaista.
Kaikki toimi-tallissa ja radalla(no melkein kaikki.),jos virheitä tehtiin/tuli,niitä ei tullut screwball-komediaksi asti.
Suurin ja Kaunein.

Ja mitä nyt? 2009,talli on kuin huonosta elokuvasta,jota käsikirjoittaa ja ohjaa joukko apinoita ja hiiriä.
Henki on kadonnut,se mikä Ferrarilla oli-kadotettu,hukassa..jossain aivan muualla.Massan kalsareissa ehkäpä.Mikään ei tunnu toimivan,ei koko tallissa,ei oikein missään toiminnassa.Kuskit sentään yrittävät tehdä mitä tehtävissä on.
Toiminta on suoraan sanottuna perseest*.Ei näin,ei näin...
Olisi todella kiinnostavaa tietää mitä ihmettä siellä oikein tehdään,jos tehdään ollenkaan,ja kuka tekee ja mitä?-kuka päättää,ja mitä&miksi.Kuka on oikein vastuussa.Johto ja Vastuu?

Massalla ei ilmeisesti ole mitään valittamisen aihetta,tulee tallin kanssa toimeen ym.+Schummeli ja Todtin poika apuna.Mutta mites Kimi?
Onko käynyt niin että kuski joka ajoi Ferrarille sen ensimmäisen kuskien maailmanmestaruuden Maikkelin jälkeen,hänet on tylysti(ja typerästi)ajettu nurkkaan? Onko tallissa jonkun sortin hiekkalaatikkoleikki,valtataistelu egojen kesken menossa.Mitä wit*ua siellä oikeastaan on tekeillä? Mitä Schumi tekee enää Ferrarilla?
Domenicalilta,tai Montezemololta joku voisi kysyä että "Tiedätsä mitä wittua sun tallissa oikein tapahtuu? "
On se ny kumma juma*auta!
Ferrari voisi muuttaa nimensä Minardiksi.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Espanjassa nähtiin että suunta on oikea. Missä on esim. suurtalli nimeltä McLaren? Niin, Ferrarin takana. Kun päivityksiä tulee hiljalleen lisää, väitän punaisten haastavan jopa Brawnin (ja Red Bullin) voittotaistelussa. Jos homma halutaan nyt ajaa täyteen kaaokseen uuden nousun sijasta, niin silloin ruvetaan jakelemaan potkuja kaavalla 1X2. Ei tuo ole todellakaan oikea tie.

Muistutetaan nyt kuitenkin, että samalla kokoonpanolla otettiin vuonna 2008 merkkimestaruus ja kuskipuolella homma jäi kiinni yhdestä vaivaisesta pisteestä. Kyllä tuo joukkue hommansa osaa kunhan heille vain annetaan vähän aikaa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Ei niitä potkuja periaatteessa kannattane antaa muulle henkilökunnalle sen herkemmin kuin kuljettajillekaan. Vaikuttaa siltä, että auton hitaus on aiheuttanut pikku panikointia taktikointiosastolla. Jos Ferrarilla oltaisiin selvästi nopeampia kuin muissa talleissa niin taktiikatkin olisi helpompi hoitaa. Jos on oikein riittävän ylivoimainen niin voidaan laittaa auto vaikka yhden kierroksen stintille pelkillä jarrulevyillä ja vieläkin hätyytellään ykkössijaa :idea:.
 

TheStig

Tame Racing Driver
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
200
Sijainti
Pimennossa
Alkaa kyllä pännimään tämä Italialaislehtien Kimi viha:mad: Minä ymmärtäisin kritiikin jos Massa olisi ollut alkukauden kisoissa nopeampi,mutta se on ollut kyllä Kimi joka on ollut pikkaisen parempi ja pisteet ovat tasan,niin ei mahdu kaaliin:nope:
Kimi tuli talliin legenda-Schumin korvaajaksi, aikansa parhaana kuljettajana. Massa tuli Schumin apupojaksi ja jatkoi Kimin apupoikana. Veikaisin, että tästä johtuu se, että Kimi saa jatkuvasti italialaislehdistöltä haukkuja Massaa enemmän, vaikka suoritukset ovat samanlaisia. Vaikka Massa onkin kehittynyt huippukuskiksi, niin Kimiltä odotetaan enemmän, koska Kimi on se "parempi" kuski.

Ferrari on selvästi mennyt eteenpäin autonsa kanssa, ja se hyvä kisa on sieltä kyllä tulossa, toivottavasti jo Monacossa. Eiköhän lehdistönkin sävy siitä muutu. Kimi on kaunis kun se voittaa.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Auto on kyllä mennyt huimasti eteenpäin, se on totta (ja ihan ilman Alonson kehitysapuja.:D). Pelottaa vain, että tallin sisällä on eripuraa. Nyt pitäisi saada joukkuehenki kuntoon ja jäitä hattuun. Ulospäin näyttää siltä, että SD on mieltyneempi Massaan ja Kimi on jäänyt paitsioon. Toivottavasti tämä on vain lehdistön liioittelua ja ehkä Massa tarvitsee enemmän emotionaalista tukea.

Tänä vuonna tosiaan taktisia virheitä on helppo tehdä , kun koko porukka on 1,5 sekunnin sisällä. Virheitä on tullut myös Toyotalta, RB:ltä ja Williamsilta kisataktiikoissa. Brawn on ollut tässäkin omaa luokkaansa.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Tästähän voisi vääräleuka heittää vastapallon italialaismedian puolelle: "Pressillä on jatkuvia vaikeuksia pysyä faktoissa. Lisäksi on lähestulkoon aivan sama mitä radalla tapahtuu, otsikot huutavat aina samaa - La Stampassa lienee poliitikon vikaa. Tässä vaiheessa olisi enemmän kuin tarpeellista uudelleenarvioida ylipalkattua ja parhaat päivänsä nähnyttä päätoimittajaa. Joko on aika vaihtaa toimitus laumaan satunnaisesti kirjoituskonetta hakkaavia simpansseja?"
:alppu:
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Domenicaliin en ole itse luottanut oikein koko aikana, mutta hyvien vastakommenttejen ansiosta olen sitten uskonut, että joku muu ehkä ensin sieltä pois. Nyt ei enää ole oikein vaihtoehtoja.

Tallipäällikön pitäisi hoitaa hommat ja pitää muita ruodussa, mutta ei Domenicalista ole siihen. Mies pörrää varikolla kuin pelästynyt lepakko ympäriinsä ja jakelee sisällöttömiä lausuntoja suuntaan ja toiseen. Nyt tuntuu olevan jo turhautunut itsekin tallinsa tilanteeseen ja omaansa.

Autossa riittää nyt nopeus, samoin kuskeilla eli nyt pitää siellä varikkomuurilla ottaa homma haltuun. Domenicali ei siihen pysty. Vaihtoon äänestän minä. Jos tämäkään ei auta sitten nostan kädet pystyyn. Eiköhän mukavana miehenä pidetylle Domenicalille muita töitä löydetä - joko F1:stä tai urheiluautojen parista.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No nyt tuli vuoden ensimmäinen onnistunut taktiikka Ferrarilta: vaihtavat renkaiden sijasta sarjaa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Espanjassa nähtiin että suunta on oikea. Missä on esim. suurtalli nimeltä McLaren? Niin, Ferrarin takana. Kun päivityksiä tulee hiljalleen lisää, väitän punaisten haastavan jopa Brawnin (ja Red Bullin) voittotaistelussa. Jos homma halutaan nyt ajaa täyteen kaaokseen uuden nousun sijasta, niin silloin ruvetaan jakelemaan potkuja kaavalla 1X2. Ei tuo ole todellakaan oikea tie.

Muistutetaan nyt kuitenkin, että samalla kokoonpanolla otettiin vuonna 2008 merkkimestaruus ja kuskipuolella homma jäi kiinni yhdestä vaivaisesta pisteestä. Kyllä tuo joukkue hommansa osaa kunhan heille vain annetaan vähän aikaa.
McLaren on todellakin hitaampi ja huonompi ilmeisesti kaiken kaikkiaan. Kuitenkin he ovat näyttäneet mitä suurtalli, pätevä ja osaava tekee sillä kotterolla mikä heillä on tällä hetkellä käytössä. Vertaappa McLarenin suoritusta Ferrarin suorituksiin.

Mun mielestä on turha muutenkin muistutella miten viime vuonna pärjättiin, plaah plaah plaah. Se kun ei liity mitenkään tähän kauteen. Edellisen kauden tuotos, kuten on jo niin moneen kertaan todettu, oli pelkkää päivitystä edellisesta. Kuten muillakin. Se nyt ei ole millään tapaa niin haastava kuin rakentaa kokonaan uusi toimiva konsepti uusien sääntöjen mukaan.

Myöntäkää nyt ihan suoraan, että Ferrarilla ei homma tällä hetkellä yksinkertaisesti toimi. Ja siihen on selkeä syy nykyisessä johdossa. Ei siitä vaan mihinkään pääse mut jos johto on tuota luokkaa, niin ei se vakuuta duunareita. Eivät he voi luottaa mihinkään.

Sitte ollaan yhden onnistuneen suorituksen jälkeen niin rinta rottingilla :yuck: Brawn nauraa partaansa. Todt pyörittelee jossain päätään ja italialaiset vaan ihmettelee. Kritisoi kovaan ääneen mut mitään ei varsinaisesti tapahdu.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Mun mielestä on turha muutenkin muistutella miten viime vuonna pärjättiin, plaah plaah plaah. Se kun ei liity mitenkään tähän kauteen. Edellisen kauden tuotos, kuten on jo niin moneen kertaan todettu, oli pelkkää päivitystä edellisesta. Kuten muillakin. Se nyt ei ole millään tapaa niin haastava kuin rakentaa kokonaan uusi toimiva konsepti uusien sääntöjen mukaan.

Myöntäkää nyt ihan suoraan, että Ferrarilla ei homma tällä hetkellä yksinkertaisesti toimi. Ja siihen on selkeä syy nykyisessä johdossa. Ei siitä vaan mihinkään pääse mut jos johto on tuota luokkaa, niin ei se vakuuta duunareita. Eivät he voi luottaa mihinkään.

Sitte ollaan yhden onnistuneen suorituksen jälkeen niin rinta rottingilla :yuck: Brawn nauraa partaansa. Todt pyörittelee jossain päätään ja italialaiset vaan ihmettelee. Kritisoi kovaan ääneen mut mitään ei varsinaisesti tapahdu.

Niin siis Ferrarin vauhti ei kaukana ollut alkukisoissakaan kärjestä miinus Tupladiffu. Tämä muutaman tallin poikkeava sääntötulkinta on suurin syy useiden tallien mateluun. Nyt kun Ferrari on ehtinyt korjaamaan autoaan tälle tulkinnalle, on vauhti melkein kärkivauhtia. Ja huomioida täytyy, että jälkeenpäin lisätty tupladiffu ei ole lainkaan sama kuin sille suunniteltu auto. Samaten Ferrari lukeutuu niihin autoihin, jotka sitoutuivat Kersiin - ja sekin on osoittautumassa rasitteeksi. Kaikenkaikkiaan Ferrari suunnittelun osalta vastasi tosi hyvin tilanteeseen mihin se joutui. Iso hankaluus asioiden korjaamiseen on myös tällä testauskiellolla joka tekee tämmöisistä FIAn sääntökukkasista erittäin kohtalokkaita.

Lähes kaikki Ferrarin ongelmat johtuvat luetettavuudesta ja taktisista lapsuksista. Luotettavuusongelmia jonkin verran ymmärtää kun joutuu tuollaiseen autonkehitystilanteeseen altavastaajaksi. Mutta taktisen ja toiminnallisen puolen virheet ovat aivan turhia ja Ferrarilla jopa sekopäisen typeriä. Niitä on vaikea keneenkään niellä. Varsinkin kun kuskit ovat hienosti venyneet.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
McLaren on todellakin hitaampi ja huonompi ilmeisesti kaiken kaikkiaan. Kuitenkin he ovat näyttäneet mitä suurtalli, pätevä ja osaava tekee sillä kotterolla mikä heillä on tällä hetkellä käytössä. Vertaappa McLarenin suoritusta Ferrarin suorituksiin.

Mun mielestä on turha muutenkin muistutella miten viime vuonna pärjättiin, plaah plaah plaah. Se kun ei liity mitenkään tähän kauteen. Edellisen kauden tuotos, kuten on jo niin moneen kertaan todettu, oli pelkkää päivitystä edellisesta. Kuten muillakin. Se nyt ei ole millään tapaa niin haastava kuin rakentaa kokonaan uusi toimiva konsepti uusien sääntöjen mukaan.

Myöntäkää nyt ihan suoraan, että Ferrarilla ei homma tällä hetkellä yksinkertaisesti toimi. Ja siihen on selkeä syy nykyisessä johdossa. Ei siitä vaan mihinkään pääse mut jos johto on tuota luokkaa, niin ei se vakuuta duunareita. Eivät he voi luottaa mihinkään.

Sitte ollaan yhden onnistuneen suorituksen jälkeen niin rinta rottingilla :yuck: Brawn nauraa partaansa. Todt pyörittelee jossain päätään ja italialaiset vaan ihmettelee. Kritisoi kovaan ääneen mut mitään ei varsinaisesti tapahdu.
McLaren kyllä sekoili pelkästään Australiassa pahemmin kuin Ferrari koko alkukaudella.

Ja miten niin on turha muistutella viime kaudesta? Jos linja on se, että italialaiset eivät osaa hoitaa mitään kunnolla, niin miten ihmeessä menetys oli mahdollista?

Ferrari on tehnyt tänä vuonna virheitä alkukaudesta eikä autokaan ole ollut luotettavin mahdollinen, mutta tilanteeseen on reagoitu ja se tärkein eli nopeus näyttää pikku hiljaa palaavan oikealle tasolleen. Taktiikoissa on syytä rauhoittaa tilanne, lopettaa turha hosuminen ja laskea asiat tilanne kerrallaan. Luotettavuus on se vaikein asia, mutta uskon tuonkin parantuvan huomattavasti jatkossa.
 
Ylös