Ferrarin huonot taktiikat

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Olisko voinut olla niin, ettei ne Rubenin renkaat oikeesti paskana ollu, vaan se oli Brawnin taktikointia. Hidastamalla Rubenia saatiin Buttonille tarpeeksi tilaa voiton varmistamiseen jo alussa.

Täytyy sanoo, että on se ihme sälli tuo Brawn.

Mut ei tuo nyt ihan huonosti mennyt Ferrariltakaan, tällä kertaa. Toivottavasti ensi kisassa hommat toimisi myös. Sehän ei mikään taktiikkavirhe ole jos ei rengasta saa vaihdettua. Se on ihan vaan tuota Ferrarin loistavaa luotettavuutta, joka on Brawnin lähdettyä ollut välillä suht ala-arvoista.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Touhu Ferrarin leirissä on menossa parempaan suuntaan, täydellisyyttä turha edes odottaa, mutta normaaleja suorituksia alkaa jo irtoamaan. Monacossa homma jo melkein natsasi, ainoastaan pikkutöppäilyjä, mitkä saattoivat maksaa sijan, mutta katastrofaalisen alun jälkeen voi olla ihan tyytyväinen. Hyvä veto oli Kimin ottaminen melko nopeasti pois Barrichellon perästä, ettei aikaa kuitenkaan enempää tuhlaantunut. Auton kehitys on edennyt vielä parempaa tahtia (Alonso käynyt Maranellossa kehittämässä autoa) ja taktiikatkin alkaa löytyä. Tämän kurssin kun pitävät niin ihan mukava loppukausi pitäisi olla tiedossa.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Ei nyt heitetä kirvestä kaivoon kuitenkaan. Miellyttävämpiä nämä rengassekoilut ovat jotakuinkin olleet verrattuna McLaren-aikojen klassisiin viiskertaavarikolle-sotastrategioihin.

Mehevää, että itkua syntyy enemmän yhdestä rengasmallista kuin siitä, että Heikki veti itsensä seinään. Tai hetkinen, mä en sanonutkaan tota vielä, en oo mennyt katsomaan Suomussalmen ilopilleri-otsikkoa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Kyllä kierrosajat tippuivat Buttonillakin aika rajusti siinä kymmenen kierroksen jälkeen. Ennen Buttonin ekaa stoppia esimerkiksi Massa saavutti viidessä kierroksessa Buttonia 6,5 sekuntia. Massan ja Barrichellon ero samalla ajanjaksolle oli noin 12 sekuntia Massan hyväksi.

Itse asiassa viisi kuskia lähti supersofteilla: Brawnien lisäksi Vettel, Hamilton ja Sutil. Näistä varsinkin Vettel ja Sutil joutuivat todella isoihin ongelmiin.
 
Viimeksi muokattu:

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Olisko voinut olla niin, ettei ne Rubenin renkaat oikeesti paskana ollu, vaan se oli Brawnin taktikointia. Hidastamalla Rubenia saatiin Buttonille tarpeeksi tilaa voiton varmistamiseen jo alussa.
Tätä minäkin epäilen, kokolailla siinä paikkeilla kun Rubensille sanottiin renkaista niin alkoi vauhti putoamaan jopa pari sekkaa verrattuna Jensoniin - brawntalkin termein pyydettiin turvaamaan ykköskuskin asema
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Olisko voinut olla niin, ettei ne Rubenin renkaat oikeesti paskana ollu, vaan se oli Brawnin taktikointia. Hidastamalla Rubenia saatiin Buttonille tarpeeksi tilaa voiton varmistamiseen jo alussa.

Täytyy sanoo, että on se ihme sälli tuo Brawn.
Viimeisellä stintillä oli jopa 2s:n vauhtieroja minun muistin mukaan pehmeällä ja kovalla. Toki Brawn taktikoi, mutta syy oli myös olemassa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4389
Monacon lähdössä korostuu radan profiili, radan likaisuus sekä lähtöruudukon välimatkat, ruudut lähekkain ja täten 2-ruudun etäisyys ensimmäisen mutkan apexista on lähes yhtä pitkä kuin 3-ruudusta. Ja 3-ruudun lähtijällä on sisäpuolen etu käytettävänä, poikkeuksetta 2-ruudusta starttaaja kärsii lähdössä koska ulkoa ei pysty kiertämään.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Olikos tuolla kisan liveseurannassa jossain vaiheessa juttua, että Rubenia kehotettiin hiljentämään kun renkaat sulaa alta? Jotenkin muistan tuolaista lukeneeni, mutta en jaksa ruveta asiaa tsekkaamaan. Sitä vaan, että miten ne siellä varikolla tietää kuskia paremmin missä kunnossa auton renkaat ovat?

Aika paljon on muuten jossittelua ja mikäliä tuossa Chris Dyerin kommentissa. Yleensä aika hyvin sijoitutaan jos eturivistä saadaan onnistunut lähtö ja taktiikat pelaa eikä varikolla kämmätä.
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Olikos tuolla kisan liveseurannassa jossain vaiheessa juttua, että Rubenia kehotettiin hiljentämään kun renkaat sulaa alta? Jotenkin muistan tuolaista lukeneeni, mutta en jaksa ruveta asiaa tsekkaamaan. Sitä vaan, että miten ne siellä varikolla tietää kuskia paremmin missä kunnossa auton renkaat ovat?
Mielenkiintoista jos näin ovat Barrichellolle sanoneet.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Olikos tuolla kisan liveseurannassa jossain vaiheessa juttua, että Rubenia kehotettiin hiljentämään kun renkaat sulaa alta? Jotenkin muistan tuolaista lukeneeni, mutta en jaksa ruveta asiaa tsekkaamaan. Sitä vaan, että miten ne siellä varikolla tietää kuskia paremmin missä kunnossa auton renkaat ovat?
Kyllä se tuli ihan livenä TV:ssä, kertoivat Barrichellolle että hänen pitäisi säästellä renkaitaan. Livetimingistä katsoin että tämän jälkeen Rubens hidasti 2s/kierros kuin taikaiskusta :D
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Kyllä se tuli ihan livenä TV:ssä, kertoivat Barrichellolle että hänen pitäisi säästellä renkaitaan. Livetimingistä katsoin että tämän jälkeen Rubens hidasti 2s/kierros kuin taikaiskusta :D
Hyvin tuokin tallimääräys toteutettiin.Ihmeelliseltähän se vaikuttikin jos toinen samanlainen ja samanpainoinen auto kuluttaisi noin rajusti enemmän renkaitaan.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Hyvin tuokin tallimääräys toteutettiin.Ihmeelliseltähän se vaikuttikin jos toinen samanlainen ja samanpainoinen auto kuluttaisi noin rajusti enemmän renkaitaan.
Ajotyyli vaikuttaa paljon, Buttoniakahan kehutaan pehmeästi ajavaksi -> renkaita säästäväksi kuljettajaksi, mitens on Barichellon laita?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ajotyyli vaikuttaa paljon, Buttoniakahan kehutaan pehmeästi ajavaksi -> renkaita säästäväksi kuljettajaksi, mitens on Barichellon laita?
Suht pehmeästi Rubenskin ajaa, mutta ero Buttoniin on silti olemassa. Esimerkkinä hänen tulonsa Hondalle 2006, jolloin hän oli suurissa vaikeuksissa tallin luistoneston kanssa. Ilmeni, että järjestelmä oli alun perinkin viallinen, mutta talli ei ollut huomannut asiaa, koska Jensonin ajotyylillä järjestelmä ei joutunut kunnolliseen testiin. Eniten renkaiden kulumiseen vaikutti kuitenkin se, että Jenson ajoi puhtaassa ilmassa, Rubens ei. Mitä tulee kierrosaikojen tipahtamiseen, niin tallimääräyksen sijaan syy oli kyllä siinä, että Barrichellon renkaat alkoivat kuoriutua.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Monacon lähdössä korostuu radan profiili, radan likaisuus sekä lähtöruudukon välimatkat, ruudut lähekkain ja täten 2-ruudun etäisyys ensimmäisen mutkan apexista on lähes yhtä pitkä kuin 3-ruudusta. Ja 3-ruudun lähtijällä on sisäpuolen etu käytettävänä, poikkeuksetta 2-ruudusta starttaaja kärsii lähdössä koska ulkoa ei pysty kiertämään.
Mutta olikos se 2002 kun Coulthard lähti 2. ruudusta ja ampaisi kärkeen. Lisäksi kyseessä ei ollut sattuma, vaan McLaren ja Cuti osasivat jopa odottaa sitä, jos ei nyt heti aika-ajojen jälkeen, mutta ainakin lämmittelykierroksen jälkeen. Jostain syystä heillä oli hyvä pito silloin. Vastaavasti olikos se 2001 kun Cuti lähti paalulta ja osasi odottaa häviävänsä lähdön, kuten kävikin. Siis jos ei muisti ihan petä. Onko Monacossa muutettu ruutujärjestyksiä sittemmin vai mitä on tapahtunut?
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Suht pehmeästi Rubenskin ajaa, mutta ero Buttoniin on silti olemassa.

Eniten renkaiden kulumiseen vaikutti kuitenkin se, että Jenson ajoi puhtaassa ilmassa, Rubens ei. Mitä tulee kierrosaikojen tipahtamiseen, niin tallimääräyksen sijaan syy oli kyllä siinä, että Barrichellon renkaat alkoivat kuoriutua.
Johtuiko sitten rengas sarjojen laadun heittelystä vai ajotyylistä niin minua ihmetyttää silti miten toinen saa samalla kalustolla renkaansa piloille huomattavasti aikaisemmin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Johtuiko sitten rengas sarjojen laadun heittelystä vai ajotyylistä niin minua ihmetyttää silti miten toinen saa samalla kalustolla renkaansa piloille huomattavasti aikaisemmin.
Ei kai se nyt niin kummallista ole, Kovalaiselle kävi niin varmaan puolessa kilpailuista viime kaudella. Rubens itse korosti erityisesti Buttonin perässä ajamisen merkitystä.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Ei kai se nyt niin kummallista ole, Kovalaiselle kävi niin varmaan puolessa kilpailuista viime kaudella. Rubens itse korosti erityisesti Buttonin perässä ajamisen merkitystä.
Aika alokasmainen virhe noin kokeneelta kuskilta:doubtful:
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Touhu Ferrarin leirissä on menossa parempaan suuntaan, täydellisyyttä turha edes odottaa, mutta normaaleja suorituksia alkaa jo irtoamaan. Monacossa homma jo melkein natsasi, ainoastaan pikkutöppäilyjä, mitkä saattoivat maksaa sijan, mutta katastrofaalisen alun jälkeen voi olla ihan tyytyväinen. Hyvä veto oli Kimin ottaminen melko nopeasti pois Barrichellon perästä, ettei aikaa kuitenkaan enempää tuhlaantunut. Auton kehitys on edennyt vielä parempaa tahtia (Alonso käynyt Maranellossa kehittämässä autoa) ja taktiikatkin alkaa löytyä. Tämän kurssin kun pitävät niin ihan mukava loppukausi pitäisi olla tiedossa.
Joo. Tosin ne varmaan palkkaa sen autonkehittäjän (Alonso) sinne jo tällä kaudella. Siinähän onkin jupakkaa kerrakseen kun Alonso kiukuttelee Kimille ja Kimi vain mutustelee jäätelöä ja hymyilee takaisin. Siistii!
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Tuossa tarkistettuna viimeisen 10 vuoden ajalta Monacosta autojen järjestys ekan kierroksen jälkeen (lähtöruudut)

2000: 1, 2, 3, 4
2001: 2, 3, 4, 5 (1. ruutu tyhjänä)
2002: 2, 1, 3, 4
2003: 1, 3, 2, 4
2004: 1, 3, 2, 7
2005: 1, 2, 4, 5
2006: 1, 2, 3, 4
2007: 1, 2, 3, 4
2008: 1, 3, 2, 5 (4. ruutu tyhjänä)
2009: 1, 3, 2, 4

Todettakoon vielä, että kolme neljästä kerrasta, kun kolmonen on ohittanut kakkosen, kakkonen on ollut Kimi.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Mitä tulee kierrosaikojen tipahtamiseen, niin tallimääräyksen sijaan syy oli kyllä siinä, että Barrichellon renkaat alkoivat kuoriutua.
Totatota, mistäs ne muurilla tietää että renkaat kuoriutuu? Ei sitä ainakaan vauhdista juuri huomannut - kunnes talli huomautti asiasta. Ja luulisi että kuski huomaa jos renkaat alkaa olla finaalissa (ilman että tallin pitää siitä erikseen sanoa), mutta ajaa siitä huolimatta niin kovaa kun tilanne vaatii...
 
Ylös