Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4852
Italiassa vallitsee tällä hetkellä melkoinen F1-kuume, onhan maalla pitkästä aikaa sellainen oma kuljettaja, josta odotetaan todella paljon tulevaisuudessa. Andrea Kimi Antonellin harteille on asetettu paljon.

Viimeksi vastaava tilanne Italialla oli 1990-luvulla Jarno Trullin ja Giancarlo Fisichellan astellessa F1-maailmaan. Sekä Fisichellasta että Trullista odotettiin paljon, olivathan miehet tehneet kovaa jälkeä alemmissa luokissa.

Sekä Trullista että Fisichellasta tulikin GP-voittajia, mutta kumpikaan ei yltänyt kovista hehkutuksista huolimatta maailmanmestaruuteen.

Myös yhtymäkohtia kummankin, Fisichellan ja Trullin, uralle mahtui. Kummatkin ajoivat Jordanilla useamman vuoden, kuin Renaultilla. Olivat Ralf Schumacherin, Fernando Alonson ja Jenson Buttonin tiimikavereita myös.

Sellainenkin juttu, että kun Fisichella ajoi Benettonilla, hänet siirrettiin tiimistä pois Trullin tieltä. Myöhemmin nyt Renaultiksi muuttuneessa tiimissä Trulli sai väistyä Fisichellan tieltä.

Kumpaa italialaista pidit kovempana rattimiehenä? Mikä heiltä jäi mielestäsi puuttumaan, etteivät yltäneet maailmanmestaruuteen asti?

Videolla silloiset nuoret toivot, Trulli ja Fisichella, Benettonin testeissä.

italian-formula-one-driver-giancarlo-fisichella-of-force-india-l-and-D4PT28.jpg
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10628
Sijainti
Helsinki
Italiassa vallitsee tällä hetkellä melkoinen F1-kuume, onhan maalla pitkästä aikaa sellainen oma kuljettaja, josta odotetaan todella paljon tulevaisuudessa. Andrea Kimi Antonellin harteille on asetettu paljon.

Viimeksi vastaava tilanne Italialla oli 1990-luvulla Jarno Trullin ja Giancarlo Fisichellan astellessa F1-maailmaan. Sekä Fisichellasta että Trullista odotettiin paljon, olivathan miehet tehneet kovaa jälkeä alemmissa luokissa.

Sekä Trullista että Fisichellasta tulikin GP-voittajia, mutta kumpikaan ei yltänyt kovista hehkutuksista huolimatta maailmanmestaruuteen.

Myös yhtymäkohtia kummankin, Fisichellan ja Trullin, uralle mahtui. Kummatkin ajoivat Jordanilla useamman vuoden, kuin Renaultilla. Olivat Ralf Schumacherin, Fernando Alonson ja Jenson Buttonin tiimikavereita myös.

Sellainenkin juttu, että kun Fisichella ajoi Benettonilla, hänet siirrettiin tiimistä pois Trullin tieltä. Myöhemmin nyt Renaultiksi muuttuneessa tiimissä Trulli sai väistyä Fisichellan tieltä.

Kumpaa italialaista pidit kovempana rattimiehenä? Mikä heiltä jäi mielestäsi puuttumaan, etteivät yltäneet maailmanmestaruuteen asti?

Videolla silloiset nuoret toivot, Trulli ja Fisichella, Benettonin testeissä.

Näytä liitetiedosto 6437
F1-kuumeesta puhuminen on aika liioiteltua. Italian lehdissä on aina Ferrari-tallin edesottamukset tai sählinki menneet maan kuljettajien edelle, mitä uutisointiin tulee.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4852
Mark Arnall, eli Kimi Räikkösenkin entinen kuntovalmentaja, on avannut sanaisen arkkunsa liittyen kauteen 2005.

Arnallin mukaan kausi 2005 oli Kimin uran paras. Näinollen Arnall nostaakin kauden 2005 Kimin uran parhaaksi ohi maailmanmestaruus-vuoden 2007.

Arnall olisi toivonut, että Kimi olisi kruunattu maailmanmestariksi kaudella 2005.

"Kimi Räikkönen voitti uransa ainoan F1:n maailmanmestaruuden kaudella 2007, kun hän ajoi Ferrarilla.

Räikkönen kävi lähellä MM-titteliä muutamaan otteeseen myös McLarenin ratissa. Auton luotettavuusongelmat tuhosivat kuitenkin nuo haaveet.


Räikkösen kanssa McLarenilta saakka työskennellyt kuntovalmentaja Mark Arnall on puhunut F1:n verkkosivujen haastattelussa kaudesta 2005. Räikkönen ajoi tuolloin McLarenilla ja jäi lopulta MM-taiston kakkoseksi häviten 19 pistettä Renault’n Fernando Alonsolle.

– Auton näkökulmasta heti, kun Kimi teki kauden ensimmäiset testit, hän tunsi, että auto oli sellainen, jonka hän pystyi sijoittamaan radalla minne tahansa halusi. Se antoi hänelle paljon itseluottamusta. Uskon, että tiesimme heti, että auto tulisi olemaan hyvä sillä tuntemuksella, mikä hänellä oli.

– Meillä oli Kimin ympärillä tiimi ihmisiä: mekaanikot, insinöörit, hänen managerinsa. Se oli hyvin tiivis ryhmä. Uskon, että tiimimme ilmapiiri ja dynamiikka olivat erittäin hyvät, ja kun tiimi uskoo kuljettajaan niin paljon, he tekevät kirjaimellisesti kaiken mahdollisen auttaakseen häntä menestymään.

Arnall myönsi rehellisesti, että juuri tuo kausi on se, joka saa hänet edelleen jossittelemaan.

– Se oli luultavasti se kausi, jonka olisin eniten toivonut meidän voittavan, koska auto oli niin hyvä ja Kimin ympärillä ollut tiimi oli niin hyvä, Arnall myönsi."

https://sporttiuutiset.fi/formula-1/kimi-raikkosen-entinen-luottomies-myonsi-karun-tosiasian-jaamiehen-f1-urasta/


Mitä mieltä itse olet, oliko kausi 2005 parempi Kimin uralla kuin kausi 2007?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4852
Itseäni jäänyt eniten harmittamaan kauden 2005 yksittäisistä kisoista Nurburgringin keskeytys Kimiltä.

Jos ajatellaan muita keskeytyksiä ja moottorirangaistuksia, niin niihinhän Kimi oli syytön. Jos tekniikka ei kestä, niin eihän sille kuljettaja paljoakaan voi.

Mutta Nurburgringin keskeytys menee ainakin osittain Kimin piikkiin. Lukkojarrutus, ja siitä seurannut jousituksen rikkoutuminen. Ilman tätä haaveria Kimi olisi voittanut, ja olisi voittanut myös Interlagosissa, sillä McLaren olisi antanut Montoyalle tiimimääräyksen päästää Kimi ohi.

Näin mestsruustaistelu olisi jatkunut ihan kalkkiviivoille asti. Olisiko se Kimille mestaruuteen riittänyt? Ehkei, en mutta lähemmäksi kuitenkin.

Alla kuva Kimin lukkojarrutuksesta Villeneuvea ohitettaessa.

20250811_152331.jpg
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4300
Mutta Nurburgringin keskeytys menee ainakin osittain Kimin piikkiin. Lukkojarrutus, ja siitä seurannut jousituksen rikkoutuminen. Ilman tätä haaveria Kimi olisi voittanut, ja olisi voittanut myös Interlagosissa, sillä McLaren olisi antanut Montoyalle tiimimääräyksen päästää Kimi ohi.

Näin mestsruustaistelu olisi jatkunut ihan kalkkiviivoille asti. Olisiko se Kimille mestaruuteen riittänyt? Ehkei, en mutta lähemmäksi kuitenkin.
Nopealla laskennalla: Alonso 131 ja Kimi 124, eli tosiaan lähemmäksi oltaisiin päästy, mutta ei ohi näillä muutoksilla.

Toki sitten voi jossitella, olisiko Alonso ja/tai Renault sortunut vaikka johonkin virheeseen kun painetta olisi ollut tarjolla loppuun asti.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
2014
Sijainti
Vyborg
Mark Arnall, eli Kimi Räikkösenkin entinen kuntovalmentaja, on avannut sanaisen arkkunsa liittyen kauteen 2005.

Arnallin mukaan kausi 2005 oli Kimin uran paras. Näinollen Arnall nostaakin kauden 2005 Kimin uran parhaaksi ohi maailmanmestaruus-vuoden 2007.

Arnall olisi toivonut, että Kimi olisi kruunattu maailmanmestariksi kaudella 2005.

"Kimi Räikkönen voitti uransa ainoan F1:n maailmanmestaruuden kaudella 2007, kun hän ajoi Ferrarilla.

Räikkönen kävi lähellä MM-titteliä muutamaan otteeseen myös McLarenin ratissa. Auton luotettavuusongelmat tuhosivat kuitenkin nuo haaveet.


Räikkösen kanssa McLarenilta saakka työskennellyt kuntovalmentaja Mark Arnall on puhunut F1:n verkkosivujen haastattelussa kaudesta 2005. Räikkönen ajoi tuolloin McLarenilla ja jäi lopulta MM-taiston kakkoseksi häviten 19 pistettä Renault’n Fernando Alonsolle.

– Auton näkökulmasta heti, kun Kimi teki kauden ensimmäiset testit, hän tunsi, että auto oli sellainen, jonka hän pystyi sijoittamaan radalla minne tahansa halusi. Se antoi hänelle paljon itseluottamusta. Uskon, että tiesimme heti, että auto tulisi olemaan hyvä sillä tuntemuksella, mikä hänellä oli.

– Meillä oli Kimin ympärillä tiimi ihmisiä: mekaanikot, insinöörit, hänen managerinsa. Se oli hyvin tiivis ryhmä. Uskon, että tiimimme ilmapiiri ja dynamiikka olivat erittäin hyvät, ja kun tiimi uskoo kuljettajaan niin paljon, he tekevät kirjaimellisesti kaiken mahdollisen auttaakseen häntä menestymään.

Arnall myönsi rehellisesti, että juuri tuo kausi on se, joka saa hänet edelleen jossittelemaan.

– Se oli luultavasti se kausi, jonka olisin eniten toivonut meidän voittavan, koska auto oli niin hyvä ja Kimin ympärillä ollut tiimi oli niin hyvä, Arnall myönsi."

https://sporttiuutiset.fi/formula-1/kimi-raikkosen-entinen-luottomies-myonsi-karun-tosiasian-jaamiehen-f1-urasta/


Mitä mieltä itse olet, oliko kausi 2005 parempi Kimin uralla kuin kausi 2007?
2005 Kimi oli nopeimmillaan siinä vaiheessa uraansa. Vaikka mestaruutta ei voitettu kauden päätteeksi niin siitä huolimatta se oli vakuuttavampi kuin 2007 jolloin Kimillä oli vaikeuksia 2007 Ferrarin kanssa ja hieman tuntui hidastuneen verrattuna 2005. 2007 sentään tuli kauan odotettu maailmanmestaruus. Tähän vaikutti osittain Mclarenin tallin sisäinen taistelu mestaruudesta Alonson ja Hamiltonin välillä. Hamilton ja Alonso veivät pisteitä toisiltaan ja se pelasi Räikkösen pussiin sopivasti 2007.
Kausi 2003 on jäänyt 2005 varjoon, Kimi hävisi mestaruuden vain 2 pisteen erolla Schumacheriin ja taisteli mestaruudesta päätöskisaan saakka hienosti. Sanoisin että Räikkönen oli yhtä nopea kuin 2005 vuonna 2003.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
124
Olen kuullut monien sanovan, että autourheilussa kaikkien pitäisi ajaa samanlaisilla autoilla, jotta nähtäisiin aidosti, kuka on paras. Toisaalta tiimien ja merkkien välinen taistelu sekä automerkkien markkinointi ovat myös lajin oleellisia osa-alueita.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4852
2005 Kimi oli nopeimmillaan siinä vaiheessa uraansa. Vaikka mestaruutta ei voitettu kauden päätteeksi niin siitä huolimatta se oli vakuuttavampi kuin 2007 jolloin Kimillä oli vaikeuksia 2007 Ferrarin kanssa ja hieman tuntui hidastuneen verrattuna 2005. 2007 sentään tuli kauan odotettu maailmanmestaruus. Tähän vaikutti osittain Mclarenin tallin sisäinen taistelu mestaruudesta Alonson ja Hamiltonin välillä. Hamilton ja Alonso veivät pisteitä toisiltaan ja se pelasi Räikkösen pussiin sopivasti 2007.
Kausi 2003 on jäänyt 2005 varjoon, Kimi hävisi mestaruuden vain 2 pisteen erolla Schumacheriin ja taisteli mestaruudesta päätöskisaan saakka hienosti. Sanoisin että Räikkönen oli yhtä nopea kuin 2005 vuonna 2003.
Itsekin laittaisin Kimin kaudet 2003 ja 2005 suorituskyvyllisesti kauden 2007 edelle. Noina kausina Kimi oli kuljettajana parhaimmillaan.

Olisin suonut Kimille maailmanmestaruuden McLarenilla Häkkisen lailla. Hyvä kuitenkin, että Kimille se maailmanmestaruus tuli, vaikkei ehkei kuitenkaan uran parhaimmalla kaudella.

Iso vahinko olisi ollut, jos Kimin kaltainen lahjakkuus olisi jäänyt kokonaan ilman mestaruutta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4852
Olen kuullut monien sanovan, että autourheilussa kaikkien pitäisi ajaa samanlaisilla autoilla, jotta nähtäisiin aidosti, kuka on paras. Toisaalta tiimien ja merkkien välinen taistelu sekä automerkkien markkinointi ovat myös lajin oleellisia osa-alueita.
Tämähän se. Olisi mielenkiintoista nähdä, miten kävisi, kun autot kaikilla identtiset.

Mutta F1 ei tosiaan ole vain kuljettajien välistä taistelua , vaan myös tiimien ja automerkkien taistelua.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4852
Mitä arvelette, onko McLarenin kauden 2005 paras auto, jolla ei voitettu maailmanmestaruutta? Ei kuljettajien eikä valmistajien.

Tuolla autollahan McLarenilla saavutettiin kuitenkin kymmenen GP-voittoa.

Usein sanotaan, että McLarenin auto kaudella 2005 olisi ollut Renaultin autoa nopeampi, mutta hauraampi.

Mutta itse näkisin, että paikoitellen Renault oli ihan yhtä nopea, tai nopeampikin, kuin McLaren tuolloin.

Tietysti kauden alussa Renault oli vahvempi, mutta paikoitellen myös sen jälkeen, kun McLaren sai juonen päästä kiinni autonsa suhteen. Eli Imolasta lähtien.

Alonso ja Räikkönen ottivat jokatapauksessa kumpikin seitsemän GP-voittoa, ja muistaakseni Montoyan ja Fisichella taisivat olla myös keskenään melko tasapäisiä.

wz98o311sww51.jpg
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15504
Aikeissani olin laittaa tuonne Tällä päivämäärällä formuloissa tapahtui-toikin puolelle tämän jutun, mutta on kuitenkin vanhempien aikojen kuljettajan murheellinen juttu ja muistoja hänestäkin omalla tavallaan riittäisi vaikka kuinka joten laitetaan se tänne:

Manfred Günther Winkelhockin menehtymisestä tulee tänään kuluneeksi 40 vuotta.

Kuolettava loukkaantuminen tapahtui toki jo vuorokautta aiemmin myös 40 vuotta sitten 11.8.1985 ja tänä päivänä 12.8.1985 Winkelhock todettiin menehtyneeksi tajuihinsa tulematta.

Winkelhockin kuolema tapahtui Urheiluautojen MM:n osakilpailun yhteydessä. Suomessa Winkelhockin kuolema vahvistettiin vähän vaihtelevasti lehdestä riippuen kaukomailla sattuneen tilanteen vuoksi 13.8.1985 ja 14.8.1985 välisenä aikana.

Winkelhockin veljet Joachim ja Thomas kuten myös poika Markus vähemmän yllättäen olivat tai tulivat olemaan moottoriurheilijoita ja vähintään aina F1-testikuljettajia mikäli eivät kisakuljettajia.

Urheiluautoilijoina tai vakioautoilijoina on kuitenkin ehkä ne suuremmat saavutukset luotu kaikkiaan enemminkin todeten.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15504
Toissa päivänä samalla tapaa 40 vuotta sitten oli melko mukaviakin juttuja kotimaisessa moottoriurheilussa sellaisenaan meneillään!

Formularintamalla 10.8.1985 Piercarlo Ghinzani valittiin pysyvämmin olemaan Tolemanin kisakuski loppupuoleksi vuotta 1985, mutta suomalaisittain tuona päivänä enemmän oli kuitenkin puheenaiheena seuraava juttu:

Tähtien Kisa ajettiin, se oli ehkä osin Dingonkin suosion kautta yleisömenestys ja Keke Rosberg ja Ortwin Podlech sopivat ainakin vuoden 1986 Tähtien Kisan järjestämisestä ja mahdollisesti myös vuosien 1987 ja 1988 Tähtien Kisan pidosta edellyttäen, että myös vuoden 1986 Tähtien Kisa olisi ollut menestys.

Toiveista huolimatta ikävä kyllä ei ollut sateen vuoksi ja kun ei vain syystä tai toisesta aivan samalla tapaa saatu sitä yleisöä tulemaan toistamiseen. Varmaan Dingo olisi pitänyt saada uudestaan tapahtumaan niin kai vielä olisi yleisöä tunkenut uudestaankin. Toisaalta vuodeksi 1986 myös sattui tietysti eräitä sattumuksia minkä vuoksi osin kai niidenkin tuomien juttujen vuoksi ainakin edes alustavasti vielä aiottua kolmatta Tähtien Kisaa vuodeksi 1987 viimeisenäkään yrityksenä ei haluttu pitää.

Tiedä sitten, että olivatko myös vähän lehdissä kärjistettyjä asioita. Etenkin kun mahdolliset ongelmat olivat kulissien takaisia ja osin ehkä vain aikataulullisia syitäkin oli pelissä mukana.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15504
Kun tässä vähän intoutuu näin pitkästä aikaa huvikseen muistelemaan Tähtien Kisaa formulavuoden 1985 eräänlaisella pienellä taukovälillä tuolloin niin 28.12.2015 eli ennen pitkää vuoden lopulla 10 vuotta sitten muistelin tuolloin paljon laajamittaisemmin asiaa toiseen toikkiin alkujaan kirjoitettuna näin:

''Tähtien Kisa oli tosiaan Ortwin Podlechin ja Keke Rosbergin oma suunniteltu hanke jota tietysti oli pitkään mietitty ja joka syntyi kun suomalaiselle autourheiluyleisölle haluttiin tarjota jotakin tavallaan perin uutta ja ennennäkemätöntä. Aikaisemmin oli tosiaan ollut jo useammankin kerran Keken auto näytteillä eri puolilla Suomea varsinkin vuosina 1982-1983 ja kun Camaro Cupin osallistumisessa ei ollut mitään uutta eikä mikään urheiluautoesittely tuntunut riittävältä Podlechin tai Rosbergin mielessä.

Tapahtumalla oli moottoriurheilun sponsoreiden tai Rosbergin yleisten sponsorien lisäksi myös ulkopuolisiakin promoottoreita ja sponsoreita. Aikakausilehdistä ainakin Apu-lehti oli erittäin vahvasti tapahtumassa mukana molempina vuosina eli 1985 ja 1986 kun tapahtuma järjestettiin. Vuoden 1987 Tähtien Kisa peruttiin tiettävästi varsin alkuvaiheessa ja reilusti ennen sen isompaa huomiota julkisuudessakaan koska vuoden 1986 Tähtien Kisa oli epäonnistunut vesisateen, pienemmän yleisön, muutaman tärkeän yleisölle esiintyjän tulon peruuntumisen ja nuorison suosikin eli Dingon riitojen myötä.

Vuoden 1985 Tähtien Kisassa ihmisiä oli kyllä paljon paikan päällä. Kaikkiaan ehkä jopa 50 000 katsojaa. 20 000 katsojaa kun ehdittiin vain laskuttaa, 25 000 katsojaa rynnäköi alueelle ilman lippua ja noin 5000 muuta katsojaa oli korkeintaan tapahtumapaikan välittömillä laita-alueilla eli paljon oli ihmisiä paikan päällä. Pitkälti ehkä sen takia, että aivan huipulla suosionsa osalta ollut Dingo oli mukana Tähtien Kisan viihdepuolella vuonna 1985. Ja tappioita ilmaiskävijöiden takia tuli 100 000-500 000 sen ajan markkaa ja ehkä vielä enemmänkin tapahtuman järjestäjille.''

Noin muistelin tuolloin ja keskustelua ainakin riitti.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9485
Mitä arvelette, onko McLarenin kauden 2005 paras auto, jolla ei voitettu maailmanmestaruutta? Ei kuljettajien eikä valmistajien.

Tuolla autollahan McLarenilla saavutettiin kuitenkin kymmenen GP-voittoa.

Usein sanotaan, että McLarenin auto kaudella 2005 olisi ollut Renaultin autoa nopeampi, mutta hauraampi.

Mutta itse näkisin, että paikoitellen Renault oli ihan yhtä nopea, tai nopeampikin, kuin McLaren tuolloin.

Tietysti kauden alussa Renault oli vahvempi, mutta paikoitellen myös sen jälkeen, kun McLaren sai juonen päästä kiinni autonsa suhteen. Eli Imolasta lähtien.

Alonso ja Räikkönen ottivat jokatapauksessa kumpikin seitsemän GP-voittoa, ja muistaakseni Montoyan ja Fisichella taisivat olla myös keskenään melko tasapäisiä.
Jossain määrin voi hyvin vetää yhtäläisyyksiä kausien 1991 ja 2005 välille.

Vuoden 1991 McLaren on vuoden 2005 Renault ja vuoden 1991 Williams on vuoden 2005 McLaren.

Senna/Alonso ajoi todella vahvan alkukauden, ja pääsee melko pitkälle karkumatkalle. Pääosin sen jälkeen kuitenkin haastaja (Mansell/Räikkönen) on nopeampi, mutta samalla epäluotettavampi, siinä missä alkukaudesta kärkipaikan ottanut kuski maksimoi pitkälti pisteitä niissä kisoissa, mitä ei pysty voittamaan.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
641
Sijainti
Västra Götaland
1985 tähtien kisassa mukana ratapuolelta: Keke Rosberg, Nelson Piquet, Elio De Angelis, Jacques Laffite ja rallikuskeja: Markku Alen, Timo Salonen, Stig Blomqvist, Michele Mouton.
Aika jäätävä kattaus ollut. Neljä maailmanmestaria (tai kolme, riippuen laskenta tavasta, Salonen ei vielä Tähtien kisan aikaan ollut maailmanmestari) ja kaikki mukana olleet osakilpailuvoittajia.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4852
Jossain määrin voi hyvin vetää yhtäläisyyksiä kausien 1991 ja 2005 välille.

Vuoden 1991 McLaren on vuoden 2005 Renault ja vuoden 1991 Williams on vuoden 2005 McLaren.

Senna/Alonso ajoi todella vahvan alkukauden, ja pääsee melko pitkälle karkumatkalle. Pääosin sen jälkeen kuitenkin haastaja (Mansell/Räikkönen) on nopeampi, mutta samalla epäluotettavampi, siinä missä alkukaudesta kärkipaikan ottanut kuski maksimoi pitkälti pisteitä niissä kisoissa, mitä ei pysty voittamaan.
Mielenkiintoinen yhtäläisyys. Itse usein ajatellut, että Mansellin ja Räikkösen urassa paljon samaa.

Kummatkin olisivat voineet olla pienillä muuttujilla useampikertaisia maailmanmestareita, mutta loppujen lopuksi hyvä, että saivat kuitenkin edes sen yhden maailmanmestaruuden.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6731
1985 tähtien kisassa mukana ratapuolelta: Keke Rosberg, Nelson Piquet, Elio De Angelis, Jacques Laffite ja rallikuskeja: Markku Alen, Timo Salonen, Stig Blomqvist, Michele Mouton.
Aika jäätävä kattaus ollut. Neljä maailmanmestaria (tai kolme, riippuen laskenta tavasta, Salonen ei vielä Tähtien kisan aikaan ollut maailmanmestari) ja kaikki mukana olleet osakilpailuvoittajia.
Tuli oltua paikalla. Väkeä oli niin paljon, että liput loppui kesken.
Neumannin selkään pääsi joku nuori plikka. Ja Maximum Attack osasi ajaa asfaltilla.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6731
Olen kuullut monien sanovan, että autourheilussa kaikkien pitäisi ajaa samanlaisilla autoilla, jotta nähtäisiin aidosti, kuka on paras. Toisaalta tiimien ja merkkien välinen taistelu sekä automerkkien markkinointi ovat myös lajin oleellisia osa-alueita.
Eikös siellä ole F2 ja F3 ynnä muut roskapönttöluokat olemassa, jos samanlaisilla autoilla halutaan kisailla.
Moniko ostaaa näiden tallien mertsejä verraten Ferrariin, Mersuun, Red Bulliin tai Mäkkäriin?
 
Ylös