Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4847
Italiassa vallitsee tällä hetkellä melkoinen F1-kuume, onhan maalla pitkästä aikaa sellainen oma kuljettaja, josta odotetaan todella paljon tulevaisuudessa. Andrea Kimi Antonellin harteille on asetettu paljon.

Viimeksi vastaava tilanne Italialla oli 1990-luvulla Jarno Trullin ja Giancarlo Fisichellan astellessa F1-maailmaan. Sekä Fisichellasta että Trullista odotettiin paljon, olivathan miehet tehneet kovaa jälkeä alemmissa luokissa.

Sekä Trullista että Fisichellasta tulikin GP-voittajia, mutta kumpikaan ei yltänyt kovista hehkutuksista huolimatta maailmanmestaruuteen.

Myös yhtymäkohtia kummankin, Fisichellan ja Trullin, uralle mahtui. Kummatkin ajoivat Jordanilla useamman vuoden, kuin Renaultilla. Olivat Ralf Schumacherin, Fernando Alonson ja Jenson Buttonin tiimikavereita myös.

Sellainenkin juttu, että kun Fisichella ajoi Benettonilla, hänet siirrettiin tiimistä pois Trullin tieltä. Myöhemmin nyt Renaultiksi muuttuneessa tiimissä Trulli sai väistyä Fisichellan tieltä.

Kumpaa italialaista pidit kovempana rattimiehenä? Mikä heiltä jäi mielestäsi puuttumaan, etteivät yltäneet maailmanmestaruuteen asti?

Videolla silloiset nuoret toivot, Trulli ja Fisichella, Benettonin testeissä.

italian-formula-one-driver-giancarlo-fisichella-of-force-india-l-and-D4PT28.jpg
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10624
Sijainti
Helsinki
Italiassa vallitsee tällä hetkellä melkoinen F1-kuume, onhan maalla pitkästä aikaa sellainen oma kuljettaja, josta odotetaan todella paljon tulevaisuudessa. Andrea Kimi Antonellin harteille on asetettu paljon.

Viimeksi vastaava tilanne Italialla oli 1990-luvulla Jarno Trullin ja Giancarlo Fisichellan astellessa F1-maailmaan. Sekä Fisichellasta että Trullista odotettiin paljon, olivathan miehet tehneet kovaa jälkeä alemmissa luokissa.

Sekä Trullista että Fisichellasta tulikin GP-voittajia, mutta kumpikaan ei yltänyt kovista hehkutuksista huolimatta maailmanmestaruuteen.

Myös yhtymäkohtia kummankin, Fisichellan ja Trullin, uralle mahtui. Kummatkin ajoivat Jordanilla useamman vuoden, kuin Renaultilla. Olivat Ralf Schumacherin, Fernando Alonson ja Jenson Buttonin tiimikavereita myös.

Sellainenkin juttu, että kun Fisichella ajoi Benettonilla, hänet siirrettiin tiimistä pois Trullin tieltä. Myöhemmin nyt Renaultiksi muuttuneessa tiimissä Trulli sai väistyä Fisichellan tieltä.

Kumpaa italialaista pidit kovempana rattimiehenä? Mikä heiltä jäi mielestäsi puuttumaan, etteivät yltäneet maailmanmestaruuteen asti?

Videolla silloiset nuoret toivot, Trulli ja Fisichella, Benettonin testeissä.

Näytä liitetiedosto 6437
F1-kuumeesta puhuminen on aika liioiteltua. Italian lehdissä on aina Ferrari-tallin edesottamukset tai sählinki menneet maan kuljettajien edelle, mitä uutisointiin tulee.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4847
Mark Arnall, eli Kimi Räikkösenkin entinen kuntovalmentaja, on avannut sanaisen arkkunsa liittyen kauteen 2005.

Arnallin mukaan kausi 2005 oli Kimin uran paras. Näinollen Arnall nostaakin kauden 2005 Kimin uran parhaaksi ohi maailmanmestaruus-vuoden 2007.

Arnall olisi toivonut, että Kimi olisi kruunattu maailmanmestariksi kaudella 2005.

"Kimi Räikkönen voitti uransa ainoan F1:n maailmanmestaruuden kaudella 2007, kun hän ajoi Ferrarilla.

Räikkönen kävi lähellä MM-titteliä muutamaan otteeseen myös McLarenin ratissa. Auton luotettavuusongelmat tuhosivat kuitenkin nuo haaveet.


Räikkösen kanssa McLarenilta saakka työskennellyt kuntovalmentaja Mark Arnall on puhunut F1:n verkkosivujen haastattelussa kaudesta 2005. Räikkönen ajoi tuolloin McLarenilla ja jäi lopulta MM-taiston kakkoseksi häviten 19 pistettä Renault’n Fernando Alonsolle.

– Auton näkökulmasta heti, kun Kimi teki kauden ensimmäiset testit, hän tunsi, että auto oli sellainen, jonka hän pystyi sijoittamaan radalla minne tahansa halusi. Se antoi hänelle paljon itseluottamusta. Uskon, että tiesimme heti, että auto tulisi olemaan hyvä sillä tuntemuksella, mikä hänellä oli.

– Meillä oli Kimin ympärillä tiimi ihmisiä: mekaanikot, insinöörit, hänen managerinsa. Se oli hyvin tiivis ryhmä. Uskon, että tiimimme ilmapiiri ja dynamiikka olivat erittäin hyvät, ja kun tiimi uskoo kuljettajaan niin paljon, he tekevät kirjaimellisesti kaiken mahdollisen auttaakseen häntä menestymään.

Arnall myönsi rehellisesti, että juuri tuo kausi on se, joka saa hänet edelleen jossittelemaan.

– Se oli luultavasti se kausi, jonka olisin eniten toivonut meidän voittavan, koska auto oli niin hyvä ja Kimin ympärillä ollut tiimi oli niin hyvä, Arnall myönsi."

https://sporttiuutiset.fi/formula-1/kimi-raikkosen-entinen-luottomies-myonsi-karun-tosiasian-jaamiehen-f1-urasta/


Mitä mieltä itse olet, oliko kausi 2005 parempi Kimin uralla kuin kausi 2007?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4847
Itseäni jäänyt eniten harmittamaan kauden 2005 yksittäisistä kisoista Nurburgringin keskeytys Kimiltä.

Jos ajatellaan muita keskeytyksiä ja moottorirangaistuksia, niin niihinhän Kimi oli syytön. Jos tekniikka ei kestä, niin eihän sille kuljettaja paljoakaan voi.

Mutta Nurburgringin keskeytys menee ainakin osittain Kimin piikkiin. Lukkojarrutus, ja siitä seurannut jousituksen rikkoutuminen. Ilman tätä haaveria Kimi olisi voittanut, ja olisi voittanut myös Interlagosissa, sillä McLaren olisi antanut Montoyalle tiimimääräyksen päästää Kimi ohi.

Näin mestsruustaistelu olisi jatkunut ihan kalkkiviivoille asti. Olisiko se Kimille mestaruuteen riittänyt? Ehkei, en mutta lähemmäksi kuitenkin.

Alla kuva Kimin lukkojarrutuksesta Villeneuvea ohitettaessa.

20250811_152331.jpg
 
Ylös