2005 testit

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Re: Onko tietoa?

Finn75 sanoi:
Käyttääkö mc 19B:stä mahdollisimman lähelle ensikauden sääntöjä vastaavaksi modifioitua versiota? Vai luukuttaako ne samalla autolla kun brasilisassa....
Ainakin takasiipenä käytetään viime kauden vähemmän downforcea vaativilla radoilla käytettyä "lusikkaa" jolla epäilemättä halutaan päästä mahdollisimman lähelle ensi kaudella vallitsevia olosuhteita. Siihen nähden testiajat vaikuttavat aika hyviltä verrattuna viime kauden aikana optimisiivillä ajettuihin testiaikoihin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Enpäs tiedä, irvaillaanko tuossa kirjoitusasulle vai onko tuon sanan merkitys oikeasti vieras, mutta selitänpä silti... Tuo diffusööri lienee jotain heikkikultasuomea, yleensä kuulee puhuttavan diffuusorista (engl. diffuser). Tarkoittaa auton pohjan takaosan muotoilua, jossa pohja nousee ylöspäin ja siihen on muotoiltu tunnelit. Nykyisin varsin tarkkaan rajattu tuo kapistus, mutta 90-luvulla näki paljon monimutkaisempiakin virityksiä. Diffuusorin tarkoitus on nopeuttaa auon alla kulkevaa ilmavirtausta ja parantaa näin downforcea.

näkyy tuossa takavalon alapuolella siis.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
ierrosta
1. Kimi Räikkönen McLaren Mercedes 1.16,305 71 kierrosta
2. Nick Heidfeld Williams BMW 1.16,776 65
3. Rubens Barrichello Ferrari 1.16,794 75
4. Luca Badoer Ferrari 1.16,926 70
5. Ralf Schumacher Toyota 1.16,936 124
6. Antonio Pizzonia Williams BMW 1.17,105 148
7. Neel Jani Red Bull 1.17,117 62
8. Ricardo Zonta Toyota 1.17,154 143
9. Christian Klien Red Bull 1.17,202 96
10. Alex Wurz McLaren Mercedes 1.17,321 77
11. Franck Montagny Renault 1.17,640 96
12. Giancarlo Fisichella Renault 1.17,994 64
13. Anthony Davidson BAR Honda 1.18,230 98
14. Takuma Sato BAR Honda 1.18,387 84
Nicky oli antoniota nopeempi tänpäiväsis testeis! Ja toihan taitaa meinata sitä et nicky nosti päätään kuski vertailussa :) ja sitku se ajo melkee puolet vähemmän
Onko muuten tiedossa et millon itse The Mestari olis tulossa testaamaan?
 
Viimeksi muokattu:

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
NiPzyyZ sanoi:
Nicky oli antoniota nopeempi tänpäiväsis testeis! Ja toihan taitaa meinata sitä et nicky nosti päätään kuski vertailussa :) ja sitku se ajo melkee puolet vähemmän
Yli puolet vähemman... Hyvä Nick! Ens kauden Button.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Maikkarin teksti-tv:llä on aina lukenut diffusööri, joskin diffuusori on mielestäni huomattavasti järkevämmän kuuloinen sana.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Maikkarin txtv:tä en ole lukenut, Heikki Kulta sanaa tuntuu ainakin viljelevän. Vauhdin Maailmasta olen suurimman osan vähäisestä teknisestä tietämyksestäni imenyt, ja sen kymmenen vuotta kun olen lehteä lukenut niin kertaakaan ei ole ääkkösiä tuossa sanassa ollut.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Eilisestä Hesarista:

"Räikkönen oli pyytänyt saada nähdä uuden tallikaverinsa Juan Pablo Montoyan Barcelonan testin tiedot. Tallin sisällä ei moista muisteta ennen tapahtuneen. Montoyan tulo näyttäisi motivoivan Räikköstä siis jo nyt. Huolissaan Räikkönen ei kuitenkaan näytä olevan. Pikemminkin hän tekee sen vaikutelman kuin jo odottaisi ensi vuotta." :cool:
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Observer sanoi:
Eilisestä Hesarista:

"Räikkönen oli pyytänyt saada nähdä uuden tallikaverinsa Juan Pablo Montoyan Barcelonan testin tiedot. Tallin sisällä ei moista muisteta ennen tapahtuneen. Montoyan tulo näyttäisi motivoivan Räikköstä siis jo nyt. Huolissaan Räikkönen ei kuitenkaan näytä olevan. Pikemminkin hän tekee sen vaikutelman kuin jo odottaisi ensi vuotta." :cool:
Ja pa*skat! Aivan varmasti Räikkönen on huolissaan, mutta se ei kai ole paha asia vaan kilpailijan merkki.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En lähtis kyllä arvailemaan, mitä Kimin päässä liikkuu, mutta harvemminpa se antaa minkään itseään haitata. Asetelma on kieltämättä mielenkiintoinen, ja vaikka vähän Montoyan puolella olenkin, niin povaisin noin etukäteen Kimin vetävän pitemmän korren, ei niinkään nopeuden vaan nimenomaan henkisen kantin takia.

Heidfeldin ja Pizzonian erosta piti vielä todeta, että nopean kierrosajan saa todennäköisesti helpommin aikaan pienemmällä kuin suuremmalla kierrosmäärällä, ainakin Antonion kierrosmäärä kielisi jo siitä, että olisi keskitytty pitempiin vetoihin. Itse huippukierrosaikojen uskoisin muutenkin vaikuttavan kohtuullisen vähän lopulliseen valintaan, mikäli ovat suunnilleen samalla tasolla, kuten nyt. Tallia kiinnostaa todennäköisesti paljon enemmän ainakin tekninen palaute ja suorituskyky pitkissä vedoissa. Sinällään ihan huvittavaa, että täälläkin vuodesta toiseen ihmetellään noita kierrosaikoja kun sitten taas kisojen alkaessa kilpaa todetaan, ettei ne mitään merkinneet.

Ja mikäli "The Mestarilla" viitataan Schumacheriin, niin ensi vuoden puolelle saat odottaa mikäli oikein muistan.
 

Backflip

Member
Liittynyt
10.12.2004
Viestit
6
Sijainti
South West Rocks
Terve kaikille!
Muutaman vuoden seuraillu palstaa ja yrittänyt pysyä pois täältä mutta kyllä tämänkin sivun lukemisesta on tullut päivittäinen harrastus.

Eilisestä Nickin ja Antonion "shootoutista" oon saanut sen kuvan että Pizzonia ajeli kuitenkin pitempiä varveja ja lähti aikaisemmin ehtiäkseen synnytykseen mukaan. Heidfeldilla oli puolen päivää hydrauliikka ongelmia. Sen aikaa kun pojat oli yhtaikaa radalla oli Pizzonia nopeampi himpun verran, vasta kun Nick vaihtoi ihan tuoreisiin kumeihin niin pääsi Pizzonian ajan alle.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tervetuloa vaan Backflipille.

Juu, eihän nuo ajat ole testeissä koskaan muuta kuin suunta antavia. Sen verran on kuitenkin sanottava, että Nick pystyi sopeutumaan uuteen autoon suhteellisen nopeasti. Pizzoniahan on testannut Williamsille ja ajanut pari kilpailuakin, joten auto on varsin tuttu. Kumminkn Heidfeld kykeni melkein heti ihan kilpailukykyisiin aikoihin. Tätä ei Williamsilla varmaan ole jätetty huomiotta.

Pizzonian nopeus testeissä on Williamsilla hyvin tiedossa ja jos Heidfeld kykenee lyhyehkössä ajassa samaan, niin varmasti saksalaisen suoritus on hyväksytty Williamsilla. On kuitenkin hyvä hahmottaa että tässä haetaan nyt kisakuskia ja Pizzoniasta on jonkunlainen tieto. Minään huippuna tai luontaisena lahjakkuutena miestä ei voi pitää, vaikkakin potentiaalia kaverissa on.
 

Backflip

Member
Liittynyt
10.12.2004
Viestit
6
Sijainti
South West Rocks
Kiitoksia vaan pmv.

Joo, todellakin testiaikoihin ei ole ikinä luottamista. Mun kommentti olikin lähinnä tarkennus edellisiin viesteihin joissa hehkutettiin Nickiä ehkä hieman liikaakin eilisten testiaikojen perusteella.

Itse en ota suuremmin kantaa Nickin ja Pizzonian paremmuuteen, haluisin vain ehkä Nickin saavan kunnon tilaisuuden näyttää kykynsä..
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Jotenkin tuntuu, että Williams mielummin haluaisi Pizzonian talliinsa ja antaa hänelle koko ajan lisää aikaa päihittää Heidfeld. Nytkin hän sai ajaa lähes 150 kierrosta kun Heidfeld sai vain puolet tuosta ajasta. Heidfeld on ollut mielestäni Pizzoniaa nopeampi jokaisessa testissä, joten en oikeen muuta syytä keksi tohon heidän jatkuvaan vertailuun.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
belated sanoi:
Jotenkin tuntuu, että Williams mielummin haluaisi Pizzonian talliinsa ja antaa hänelle koko ajan lisää aikaa päihittää Heidfeld. Nytkin hän sai ajaa lähes 150 kierrosta kun Heidfeld sai vain puolet tuosta ajasta. Heidfeld on ollut mielestäni Pizzoniaa nopeampi jokaisessa testissä, joten en oikeen muuta syytä keksi tohon heidän jatkuvaan vertailuun.
Heidfeldillä oli puoli päivää auto telkalla teknisen vian vuoksi. Sen takia niitä kierroksia tuli vähemmän. Eikä Williams voi koko ajan kilpailuuttaa kuskeja toisiaan vastaan vaan välillä pitää ajaa testiä. Pizzonia on Williamsin palkattu testikuski ja tuntee auton, renkaat ja osat paremmin kuin Heidfeld, sen vuoksi saa ajaa enemmän testiä.
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Bobakki sanoi:
Diffuusorin tarkoitus on nopeuttaa auon alla kulkevaa ilmavirtausta ja parantaa näin downforcea.
Aerodynamiikasta saataisiin varmasti loputon topic ja onhan näitä täällä aika-ajoin ollutkin. Mutta yritetäänpä tarkentaa lyhyesti ja selkokielisesti Bobakin lausuntoa:

Pohjan alle kerätään ilmaa, joka muodostetussa taaksepäin kapenevassa venturitunnelissa nopeutuu ja auton alle syntyy alipaine. Itse diffuusorin päällimmäinen tarkoitus on hidastaa ilmavirta takaisin "ympäröivän ilman" kanssa samaan paineeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös