2006: myllyt

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Niin no siis tokihan koneet kuluu ja väsyy... Eli varmaan jos kone on "huono" niin se antaakin vähemmän tehoo toisessa kisassa, mutta ei kait kuitenkaan liene mahdotonta tehdä konetta joka noilla kierroksilla toimis samanlailla kaks kisaa...?

No tuokin on tietty siitä kiinni mitä haetaan. Voihan olla, että jossain tallissa lasketaan, että kannattaa vetää eka kisa koneella ihan täysillä ja samalla vähän uhrata toisen kisan paukkuja. Toisaalla ehkä mennään taas niin, että koneesta ei sitten oteta ihan viimesiä kierroksia ulos ja saadaan samat tehot kahteen kisaan..

Tuosta sisäänajosta sen verran, että kyllä nuo koneet on sisäänajettu jo tehtaalla. Ei niitä uuni tuoreina tuoda varikolle. Jos tuotais niin ykskään kone ei kestäis kauheen pitkään. ;)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Williamsit sit vaihtoivat koneensa... Eli molemmille kymmenen pykälän rangaistus aika-ajoihin... Nyt on sit cossun V8 vaihdettu kolme kertaa ennen aikojaan tällä kaudella... ferrari on tosin vielä kärjessä neljällä vaihdolla. bemarilla on myös kolme vaihtoa.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Ghost_Glove sanoi:
Tuosta sisäänajosta sen verran, että kyllä nuo koneet on sisäänajettu jo tehtaalla. Ei niitä uuni tuoreina tuoda varikolle. Jos tuotais niin ykskään kone ei kestäis kauheen pitkään. ;)
Sisäänajo ja pertolheadin tarkoittaman "sisäänajo" on kaksi ihan eri asiaa. Sisäänajon tarkoituksena on, että kaikki koneen osat asettuvat luonnollisille paikoilleen ja valuissa mahdollisesti tulleet "epäpuhtaudet" hioutuvat pois. Tuo "sisäänajo" taas tarkoittaa sitä, että kun moottoria on käytetään pidempään, hioutuu mäntien ja sylinteriputkien väliset "kohoumat" pois tiivistäen moottorin paremmin joka taas tuo lisää tehoa. Sen takia moottori ei välttämättä ole tehokkaimmillaan heti tehtaalta tullessaan, vaan vasta kun sillä on ajettu tietty aika. Tosin F1-tasolla tälläiset vaihtelut lienevät melkosen pieniä aivan tajuttoman tarkan laadunvalvonnan takia, mutta pienemmissä luokissa uskoisin tuon eron olevan jo perstuntumalla huomattavissa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Juhis sanoi:
Sisäänajo ja pertolheadin tarkoittaman "sisäänajo" on kaksi ihan eri asiaa. Sisäänajon tarkoituksena on, että kaikki koneen osat asettuvat luonnollisille paikoilleen ja valuissa mahdollisesti tulleet "epäpuhtaudet" hioutuvat pois. Tuo "sisäänajo" taas tarkoittaa sitä, että kun moottoria on käytetään pidempään, hioutuu mäntien ja sylinteriputkien väliset "kohoumat" pois tiivistäen moottorin paremmin joka taas tuo lisää tehoa. Sen takia moottori ei välttämättä ole tehokkaimmillaan heti tehtaalta tullessaan, vaan vasta kun sillä on ajettu tietty aika. Tosin F1-tasolla tälläiset vaihtelut lienevät melkosen pieniä aivan tajuttoman tarkan laadunvalvonnan takia, mutta pienemmissä luokissa uskoisin tuon eron olevan jo perstuntumalla huomattavissa.
Joo noilla sisäänajolla ja sisäänajolla on eroa. Mutta sisäänajo josta minä mainitsin on juuri tuota jälkimmäistä. Eli kyllä nuo kisa koneet ajetaan jo tehtaalla sisään juuri niin, että männänrenkaat hiovat kovempina sylinterien seinämien epätasasuudet pois. Vai luuletko, että mäntä kestäis tota touhua kierroksilla luokkaa 18 000 jos moottoria ei olisi niin sanotusti sopeutettu aikaisemmin?? Jos männänrengas ei saa kunnon kontaktia alusta alkaen sylinterin seinämään niin kyllä noista vehkeistä sulais männät varmaan aika äkkiä...
Joten sanon edelleen, että kyllä ne on sisäänajettu ja "sisäänajettu" jo ihan tehtallaa ennen kuin kone tuodaan varikolle ja lyödään autoon kiinni.

Toki ajaessa männänrenkaat edelleen hiovat sylinterien seinämiä, mutta kun ne ovat jo valmiiks tasotettu niin eivät ne enää pahemmin tasotu radalla...

Jos koneet sopeutettais (kuten muistaakseni termi kuuluu) vasta radalla niin kavereiden pitäis ajella aika körö-körö kyytiä aluks ja pienissä pätkissä antaa koneelle kenkää...
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Ghost_Glove sanoi:
Toki ajaessa männänrenkaat edelleen hiovat sylinterien seinämiä, mutta kun ne ovat jo valmiiks tasotettu niin eivät ne enää pahemmin tasotu radalla...

Jos koneet sopeutettais (kuten muistaakseni termi kuuluu) vasta radalla niin kavereiden pitäis ajella aika körö-körö kyytiä aluks ja pienissä pätkissä antaa koneelle kenkää...
Kun osat tehdään tarkoilla toleransseille mitään sopeuttamisvaihetta ei tarvita vaan sylinterien täysi tiiviys yms. saavutetaan heti kasaamisen jälkeen. Tosin tokihan moottorit on koekäytetty ja testattu jo tehtaalla, ei vimpan päälle virikonetta noin vain sarjatyönä kasata ja oleteta sen toimivan täydellisesti testaamatta.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
naukkis sanoi:
Kun osat tehdään tarkoilla toleransseille mitään sopeuttamisvaihetta ei tarvita vaan sylinterien täysi tiiviys yms. saavutetaan heti kasaamisen jälkeen. Tosin tokihan moottorit on koekäytetty ja testattu jo tehtaalla, ei vimpan päälle virikonetta noin vain sarjatyönä kasata ja oleteta sen toimivan täydellisesti testaamatta.
Tuota en suostu uskomaan suoralta kädeltä. Jos noin olisi, tehtaalta tulleet kaikki koneet ovat täysin samantehoisia. Sadasosamillien tarkkuudella toimittaessa yksinkertaisesti loppuu laitteista tarkkuudet, että saataisiin aina tasalaatuista kamaa. Esim. Lappeenrannan teknillisen korkeakoulun "tulevaisuuden laboratoriossa" olevilla uusimman tekniikan laserleikkureilla ei saanut sadasosamillin leikkaustoleranssia kun kysyin asiaa. Olisi ollut tarvetta todella tarkoille mittatulkeille silloin.

Juttelin KTM:n entisen mekaanikon kanssa viime kesänä. Valitettavasti nimi on karannut päästä, etten voi sitä kertoa, mutta saanen selville veljeltä, jos joku haluaa todisteita. Kuitenkin tämä tyyppi kertoi, että RR-pyörän moottorista saa jopa kasaustarkkuudella revittyä muutaman ylimääräisen hevosen irti, kun laittaa kaikki viimeisen päälle tarkasti. Ja sillä tasollahan ei huonosti kasata moottoreita ollenkaan.

Edelleenkin Ghost_Love puhuu väärästä asiasta. Tuo körökörö-vaihe tehdään siinä sisäänajo osuudessa, "sisäänajo"-osuudessa ajellaan jo täysillä mutta silloin voi koneesta löytyä vielä lisää potkua edellisessä viestissä mainitsemieni asioiden takia. Ja kuten sanoin, tämä lisäpotku ei F1-tasolla ole niin suuri kuin alemmilla tasoilla, jossa erot voivat olla huomattavia.
 

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
405
Älytön juttu toi kahdenkisan kestovaatimus. Tänäänkin rellu lopetti kisaamisen kun Ferrari pääsi edelle. Jos koneen saisi vaihtaa joka kisaan niin todennäköisesti Alonso ois pistänyt hiukan painetta Shumille.
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
Ghost_Glove sanoi:
Olen pitänyt tilastoa tämän vuoden koneiden vaihdosta (ja keskeytyksistä)..

Tämän hetkinen tilanne mun laskujen mukaan on seuraava,
siis moottori joko hajonnut tai vain vaihdettu ennen aikaisesti:
Koodi:
BMW	        3
Cosworth V10	0
Cosworth V8	1
Ferrari	        4
Honda	        1
Mercedes	0
Renault	        0 
Toyota	        1
Ja ajattelin, että koska välillä moottoririkoista ja -vaihdoista ei kauheen hyvin uutisoida niin tänne saa jokainen ilmotella kun näin käy.. Näin saadaan lista pysymään ajantasalla... :D
Mikäs on nykyinen tilanne?
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Koitin tässä miettiä muita syitä oletettuun moottoritehon laskuun jälkimmäisessä kisassa (Tietysti tässä puhutaan kuljettajan perstuntumasta mikä ei ole kovin tieteellisesti eksakti asia. Pystyn keksimään x+n tekijää jotka vaikuttavat kiihtyvyyteen eri kisojen välillä valtavasti..)

-F1 koneiden eksoottisin osa verrattuna tavalliseen moottoriin on venttiilienohjaus, voisiko se "väsähtää"? Kellään ei ennen tätä kautta ole ollut kokemusta siitä miten tuollainen aparaatti saadaan pysymään nipussa kaksi kisaa.
-Jos moottorit viritetään erilailla eri radoille, veikkaisin että kone optimoidaan sen ensimmäistä viikonloppua varten, koska ei ole varmaa ollenkaan että se edes näkee toista GP:tään.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Juhis sanoi:
Tuota en suostu uskomaan suoralta kädeltä. Jos noin olisi, tehtaalta tulleet kaikki koneet ovat täysin samantehoisia. Sadasosamillien tarkkuudella toimittaessa yksinkertaisesti loppuu laitteista tarkkuudet, että saataisiin aina tasalaatuista kamaa. Esim. Lappeenrannan teknillisen korkeakoulun "tulevaisuuden laboratoriossa" olevilla uusimman tekniikan laserleikkureilla ei saanut sadasosamillin leikkaustoleranssia kun kysyin asiaa. Olisi ollut tarvetta todella tarkoille mittatulkeille silloin.

Juttelin KTM:n entisen mekaanikon kanssa viime kesänä. Valitettavasti nimi on karannut päästä, etten voi sitä kertoa, mutta saanen selville veljeltä, jos joku haluaa todisteita. Kuitenkin tämä tyyppi kertoi, että RR-pyörän moottorista saa jopa kasaustarkkuudella revittyä muutaman ylimääräisen hevosen irti, kun laittaa kaikki viimeisen päälle tarkasti. Ja sillä tasollahan ei huonosti kasata moottoreita ollenkaan.

Edelleenkin Ghost_Love puhuu väärästä asiasta. Tuo körökörö-vaihe tehdään siinä sisäänajo osuudessa, "sisäänajo"-osuudessa ajellaan jo täysillä mutta silloin voi koneesta löytyä vielä lisää potkua edellisessä viestissä mainitsemieni asioiden takia. Ja kuten sanoin, tämä lisäpotku ei F1-tasolla ole niin suuri kuin alemmilla tasoilla, jossa erot voivat olla huomattavia.
Asiallisenkin tekstin saa pilattua ala-arvoiseksi jos ei malta edes tarkistaa mainitsemiaan nimiä... Tai sitten vain tuli tarve egon pullistelulle.... :wink:

körökörö vaihe tehdään juu ensimmäisenä tietenkin... pakkohan se on tehdä, että saadaan osat edes suurinpiirtein hakemaan paikkansa.. Mutta edelleenkin kyllä väitän, että varsinkaan formuloiden kierrosluvuilla ei mäntä kestä jos männänrenkaita ei ole jo valmiiksi sopeutettu. Koska ei nuo kaverit hirveesti säästele konettaan perjantain harjoituksissa. Kierrokset ovat ehkä tonnin alempa eli jossain 18 000 huitevilla. Eli edelleen olen sitä mieltä, että kyllä koneet sopeutetaan jo penkissä.

Toki en voi kieltää etteikö koneesta vois irrotakin enemmän tehoja lauantaina kuin perjantaina esimerkiksi... Juhista lainaten:
Ja kuten sanoin, tämä lisäpotku ei F1-tasolla ole niin suuri kuin alemmilla tasoilla, jossa erot voivat olla huomattavia.
Mutta kyllä ne on silti sisäänajettu ja "sisäänajettu" jo tehtaalla...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
petrolhead sanoi:
-F1 koneiden eksoottisin osa verrattuna tavalliseen moottoriin on venttiilienohjaus, voisiko se "väsähtää"? Kellään ei ennen tätä kautta ole ollut kokemusta siitä miten tuollainen aparaatti saadaan pysymään nipussa kaksi kisaa.
-Jos moottorit viritetään erilailla eri radoille, veikkaisin että kone optimoidaan sen ensimmäistä viikonloppua varten, koska ei ole varmaa ollenkaan että se edes näkee toista GP:tään.
Joo kyllähän kahdenkisan koneista nyt jo kokemusta on... Tuskin pneumaattinen venttiilin ohjaus sielä ekana väsähtää kuitenkaan...
Ja kyllähän koneisiin kai ainakin pakosarjat saa vaihtaa ja varmaan moottorinohjaustakin voidaan vähän säätää, jolloin kone sopisi ainakin jotenkin myös sille toiselle kisalle. Mutta kuten sanoit, niin varmaan suurin satsaus tehdään ekaan kisaan jos jonkinlainen kompromissi on tehtävä..
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Espanjassa siis ainakin villenöövi ajelee vaihdetulla koneella...
Näin bemarin vaihdettujen koneiden saldo nousi neljään. Eli jaetulle kärkipaikalle...
...jos lasketaan moottorinvalmistaja kohtaisesti. Talli kohtaisesti bemari on kärjessä....
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mitenköhän noi keskeytykset nyt meni tuola monacossa?
F1.comin virallisissa tuloksissa ei nimittäin mainita yhtään konerikkoa...
Vaikka webberin ja räkän keskeytyksen kyllä näytti konerikoilta...
Mut webberin ei kait sit sitä ollut... Mut räkän??

Ja ferrareihin kuulemma vaihdettiin koneet ennen kisaa...
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Ghost_Glove sanoi:
Mitenköhän noi keskeytykset nyt meni tuola monacossa?
F1.comin virallisissa tuloksissa ei nimittäin mainita yhtään konerikkoa...
Vaikka webberin ja räkän keskeytyksen kyllä näytti konerikoilta...
Mut webberin ei kait sit sitä ollut... Mut räkän??

Ja ferrareihin kuulemma vaihdettiin koneet ennen kisaa...
Räkän kone joudutaan vaihtamaan seuraavaan kisaan, koska keskeytyksen syy oli tulipalo, joka vaurioitti konetta pahasti. Pääongelma oli kuitenkin se tulipalo.
Webberillä ja Rosbergilla tismalleen sama tilanne.
Vain M.Schumacherilta vaihdettiin kone.
Jarno Trullilta meni hydrauliikka, siitä ei ole tietoa onko ensimmäinen vai toinen kone.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
azai sanoi:
Vain M.Schumacherilta vaihdettiin kone.
Onko tuo varma tieto??
Monacon koneet ennakko topikin mukaan menivät näin:
Moottorit Monacoon:

Uusi
Alonso, Räikkönen, Trulli, Webber, Rosberg, Heidfeld, Monteiro, Albers, Speed, Sato, Montagny

Vanha
Fisichella, M Schumacher, Massa, Barrichello, Button, Coulthard, Klien, Villeneuve

Mahdollisuus uuteen ilman rangaistusta
Montoya, R Schumacher, Liuzzi
Ja onko se varma tieto, että räkän, nicon ja webberin koneet menee vaihtoon? Heillä kaikillahan oli uudet koneet monacossa...
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Ghost_Glove sanoi:
...
Ja onko se varma tieto, että räkän, nicon ja webberin koneet menee vaihtoon? Heillä kaikillahan oli uudet koneet monacossa...
Luulisi ettei kannattaisi vaihtaa konetta jos mahdollista. Monacon rata lienee niitä helpoimpia koneelle joten "turhaa" koneenvaihtoa kannattaisi välttää, koska vaihdettu kone joutuisi kestämään seuraavat 2 kovempaa kisaa.

Saattaa tietysti olla että jokaisen kaverin koneet kärsivät liikaa. Rengasvalliin ajanut Nico valitti kisan jälkeen että "kaasu jumitti auki" eli saattoipa miehelläkin olla murheita koneen kanssa.

Paksut eristeet on Mäccärissä kun niin paljon savua tulee...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Toni_V sanoi:
Saattaa tietysti olla että jokaisen kaverin koneet kärsivät liikaa. Rengasvalliin ajanut Nico valitti kisan jälkeen että "kaasu jumitti auki" eli saattoipa miehelläkin olla murheita koneen kanssa.
Sekä Nicon että Webberin keskeytyksen perimmäinen syy oli se, että autojen pakosarjat kuumenivat liikaa ja aiheuttivat vaurioita johdotukselle. Moottoriviasta ei siis varsinaisesti ollut kyse. Monacon ongelmahan on se, että moottoriin virtaa alhaisempien nopeuksien takia vähemmän jäähdytysilmaa kuin normaalisti, mikä ilmeisesti koitui niin Williamsien kuin osin Kiminkin kohtaloksi.
 
Ylös