2006: myllyt

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Tuolla säännöllä / sääntöehdotuksella jos läpi menee nähdään kauden 2008 ensimmäisessä kisassa V8 koneet jotka kiertää noin 30000rpm, vain ja ainoastaan siksi että jokainen valmistaja tekee mahdollisimman tehokkaan koneen jonka luotettavuutta parannetaan myöhemmin. ;)
Eli kisassa saatetaankin ajaa vain 20000rpm kierroksilla......

Tuo oli oma vaikkaukseni....
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Hermanni sanoi:
Tuolla säännöllä / sääntöehdotuksella jos läpi menee nähdään kauden 2008 ensimmäisessä kisassa V8 koneet jotka kiertää noin 30000rpm, vain ja ainoastaan siksi että jokainen valmistaja tekee mahdollisimman tehokkaan koneen jonka luotettavuutta parannetaan myöhemmin. ;)
Eli kisassa saatetaankin ajaa vain 20000rpm kierroksilla......

Tuo oli oma vaikkaukseni....
Ei kai tuon koneen tartte kuin käynnistyä... joten kierroksia vaan ja tehot tappiin. Aivan älytön sääntö. Tällähän annetaan etulyöntiasema vaan sille jolla on eniten kaakkeja. Miten tuo rajoitetetaan/mitataan?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Juu melko älytön ehdotus taas... Kas kun ei laiteta kuoria päälle ja vakio tavaraa sisään...sais uusia talleja helposti kun ostain Opelin DTM autot!! :D

Mutta lienee tarkotus ihan toinen kuten Matxi ehti jo sanomaan...
Melko tehokas keino meinaan saada autotehtaat kirjottaan nimensä maxin papereihin...

Ylläri muuten, että renu on ollut tuon ehdotuksen takana...niillä kun on tällä hetkellä moottoriasiat ihan hyvin uunissa.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Metanolman sanoi:
Mosley on keksinyt tämän varmaankin 4 promillen humalassa...

Eipäilen suuresti tuota promille lukua, nimittäin kaksin verroin suuremmaksi... Eihän näin järjetöntä sääntöä voi keksiä edes viikonryyppyputken jälki deliriumissä.... :alppu:
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Mossi Superstar sanoi:
Eipäilen suuresti tuota promille lukua, nimittäin kaksin verroin suuremmaksi... Eihän näin järjetöntä sääntöä voi keksiä edes viikonryyppyputken jälki deliriumissä.... :alppu:
Vai käyttäisikö mosley HUUMEITA, ei tälläisiä ideoita voi tulla ihan alkoholin voimalla
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
T. Salama sanoi:
Yhtä typerä ehdotus, kuin Monacon tiputtaminen kisakalenterista :thumbfh:
Ei kyllä tämä on paljon typerämpi, en voinu kyllä silmiäni uskoa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Olen pitänyt tilastoa tämän vuoden koneiden vaihdosta (ja keskeytyksistä)..

Tämän hetkinen tilanne mun laskujen mukaan on seuraava,
siis moottori joko hajonnut tai vain vaihdettu ennen aikaisesti:
Koodi:
BMW	        3
Cosworth V10	0
Cosworth V8	1
Ferrari	        4
Honda	        1
Mercedes	0
Renault	        0 
Toyota	        1
Ja ajattelin, että koska välillä moottoririkoista ja -vaihdoista ei kauheen hyvin uutisoida niin tänne saa jokainen ilmotella kun näin käy.. Näin saadaan lista pysymään ajantasalla... :D
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Bobakki sanoi:
Renaultilla pitäis olla ykkönen jos ennenaikainen vaihto kerran lasketaan. Ja moottorivikahan Fisicolla oli Bahrainissa muutenkin.
Joo tuo tuotti mun logiikkayksikölle kans aika paljon pään vaivaa...
Mutta päädyin sellaseen ratkasuun, että lasken sellaset moottorin vaihdot joista tulee tuo rangaistus. Sillä kyllähän jokaiselle keskeyttäneelle kuskille motti vaihdetaan kuitenkin. Ja virallisissa (f1.com virallisissa) tuloksissa fisicon bahrainin keskeytyksen syy on hydrauliikka.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ghost_Glove sanoi:
Joo tuo tuotti mun logiikkayksikölle kans aika paljon pään vaivaa...
Mutta päädyin sellaseen ratkasuun, että lasken sellaset moottorin vaihdot joista tulee tuo rangaistus. Sillä kyllähän jokaiselle keskeyttäneelle kuskille motti vaihdetaan kuitenkin. Ja virallisissa (f1.com virallisissa) tuloksissa fisicon bahrainin keskeytyksen syy on hydrauliikka.
eivät muuten aina vaihda keskeytyksen jälkeen uutta konetta, koska voi olla taktisesti viisaampaa ajaa seuraava kisa vähän ajetulla konella kuin ihan uudella, että saa vaikka monzaan tai spahan uuden koneen.'

edit. tosin en tiedä että kukaan olisi ikinä näin toiminut :)
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Ghost_Glove sanoi:
Mutta päädyin sellaseen ratkasuun, että lasken sellaset moottorin vaihdot joista tulee tuo rangaistus. Sillä kyllähän jokaiselle keskeyttäneelle kuskille motti vaihdetaan kuitenkin. Ja virallisissa (f1.com virallisissa) tuloksissa fisicon bahrainin keskeytyksen syy on hydrauliikka.
Niin on muuten Webberinkin Malesian keskeytyksen syy.
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Ghost_Glove sanoi:
Joo tuo tuotti mun logiikkayksikölle kans aika paljon pään vaivaa...
Mutta päädyin sellaseen ratkasuun, että lasken sellaset moottorin vaihdot joista tulee tuo rangaistus. Sillä kyllähän jokaiselle keskeyttäneelle kuskille motti vaihdetaan kuitenkin. Ja virallisissa (f1.com virallisissa) tuloksissa fisicon bahrainin keskeytyksen syy on hydrauliikka.
Sen mitä viimmeksi luin oli Fisichellan "moottorivika" kaasupolkimen järjestelmässä, onko siinä hydrauliikkaa sitä en tiedä (Mutta itse moottori ei käsitääkseni hajonnut)....

Lainaus MTV3 sivustolta Renault'n F1-talli on löytänyt syyn siihen, miksi Giancarlo Fisichellan vauhti ei ollut hyvää Bahrainin GP-viikonloppuna.

Fisichella jäi aika-ajossa yhdeksänneksi eikä pysynyt kisassakaan kärjen vauhdissa.

- Yksinkertaisesti sanottuna, kun Fisico ajoi täydellä kaasulla, moottorille meni vain 90 prosenttia täydestä voimasta. Ongelma ilmeni autossa vain silloin, kun hän ajoi lujaa. Sen takia emme havainneet sitä varikkopilttuussa tai lämmittelykierroksilla, Renault-tallin tekninen johtaja Bob Bell selvitti.

Kyseinen vika liittyy kaasupolkimen järjestelmään, ei varsinaisesti moottoriin, joten sen takia tehtävät huoltotoimenpiteet eivät pudottaisi lähtöruutua.

Olemme lisänneet normaaleihin rutiineihimme erityisiä tarkastuksia tätä ongelmaa varten, jotta varmistamme, ettei samasta asiasta kärsitä enää jatkossa. Jos ongelma uusiutuu, niin saamme sääntöjen mukaan vaihtaa siihen liittyvät osat ilman rangaistusta, Bell kertoi.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
oldez sanoi:
eivät muuten aina vaihda keskeytyksen jälkeen uutta konetta, koska voi olla taktisesti viisaampaa ajaa seuraava kisa vähän ajetulla konella kuin ihan uudella, että saa vaikka monzaan tai spahan uuden koneen.'

edit. tosin en tiedä että kukaan olisi ikinä näin toiminut :)
Ainakin tänään lähetyksessä puhuivat siihen malliin, että Coulthardilla olisi edelleen sama kone kuin Malesiassa. Samoin Christijan Albers ajoi Bahrainin ja Malesian samalla koneella, vaikka joutuikin keskeyttämään ensimmäisen kilpailun (toki konetta ei hirveästi kisassa tullut käytettyä)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
No joo coulthard ei tosiaan paljo myllyään kuluttanut malesiassa.. :)
Ja ehkä he halusivat saada uudet koneet imolaan. Siihen mennessä kun ferkku varmaan saa mäntä ongelmansakin kuntoon...ja siitä hyötyy toki RB:kin...

Mutta siis ei tuolla, että vaihdetaanko muuhun kuin moottorivikaan keskeyttäneelle moottoria vai ei ole mitään merkitystä keräämiini tilastoihin...

Enkä myöskään nää tarpeelliseksi laskea kolmoskuskien kärsimiä moottorihuolia, koska kaikilla talleilla ei ole käytössään kolmoskuljettajia...
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kävikö tässä nyt niin, että imolassa ei hajonnut yhtään myllyä....
Vaikka bemarilla siitä oltiin ihan varmoja... :)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Onko kenelläkään hajua näistä moottori tehojen vähenemisestä toisessa perättäisessä kisassa? Eli käykö niin ja jos niin kuinka suurista eroista puhutaan.

Tuo lienee toki moottorista riippuvainen seikka.
Rupesin vaan miettiin kun kimi tuossa taas mainitsi jottain näin käy...heillä.
Ja kimi on aina jaksanut sanoa, että toisessa kisassa on vähemmän potkua.
Joten siis onko tuo erityisesti joku mersun ominaisuus....??

Eipä noita kuskien puheita niin tosissaan voi ottaa, mutta esim. ferrari (saatto olla maikkelin suulla) on asian maininnut niin, että tarkoituksena on se, että moottorista löytyy yhtä paljon tehoa molemmissa kisoissa joissa sitä käytetään..

MTV3 sanoi:
- Jos viime kisaan vertaa, niin varmaan tämä on jonkin verran parempi. Siellä moottori oli kuitenkin kaksi kisaa vanha, ja ensimmäisestä kisasta toiseen tehoa häviää aika paljon.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Ghost_Glove sanoi:
Onko kenelläkään hajua näistä moottori tehojen vähenemisestä toisessa perättäisessä kisassa? Eli käykö niin ja jos niin kuinka suurista eroista puhutaan.

Tuo lienee toki moottorista riippuvainen seikka.
Rupesin vaan miettiin kun kimi tuossa taas mainitsi jottain näin käy...heillä.
Ja kimi on aina jaksanut sanoa, että toisessa kisassa on vähemmän potkua.
Joten siis onko tuo erityisesti joku mersun ominaisuus....??
Voi johtua vähemmästä kierrättämisestä. Veikkaisin että syynä on jokin koneen säästelyyn/varmisteluun liittyvä tekijä, koska ainakaan minun rajallisella ymmärtämykselläni moottoreista tuohon ei pitäisi olla mitään ehdotonta teknistä syytä. Yleisestihän koneet tuottavat parhaan potkun vasta jonkin verran käytettyinä kun ne on "sisäänajettu".
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
petrolhead sanoi:
Voi johtua vähemmästä kierrättämisestä. Veikkaisin että syynä on jokin koneen säästelyyn/varmisteluun liittyvä tekijä, koska ainakaan minun rajallisella ymmärtämykselläni moottoreista tuohon ei pitäisi olla mitään ehdotonta teknistä syytä. Yleisestihän koneet tuottavat parhaan potkun vasta jonkin verran käytettyinä kun ne on "sisäänajettu".
Mulla taas on joku hämärä muistikuva, että Kimi olisi joskus kisaan ihan uudella koneella lähtiessään sanonut, että ekat x kierrosta se antaa vähän enemmän potkua, mutta joku moottoreista vähän enemmän tietävä voisi tosiaan kertoa onko tuossa kyse jostain muusta kuin rajoittimen säätämisestä.
 
Ylös