2006: myllyt

Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Zeiar sanoi:
F1:sten äänet ovat kyllä menneet huonoon suuntaan V8:n myötä.

Itse asiassa olen positiivisesti yllättynyt V8:sin äänestä, kyllä se aika hyvältä kuulostaa kun 20000/rundia minutiissa mylly huutaa, tietenkii äänet ovat valovuoden perässä V10 soundia...
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
944
Sijainti
The Bay
Melkein väittäisin, että tällä Cosworthin esityksellä Williams katuu sopimusta ensi kaudelle Toyotan kanssa, vaikka tietty pelkkää moottori ei ole kiittäminen, vaikka kyllä sillä oli hyvin suuri merkitys tänäänkin. Luulisi, että Cossun koneilla on ottajia!
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
petrolhead sanoi:
Hyvin oli potkua V10:ssä, Liuzzi poletti yhdenneksitoista, ennen Toyotia, Midlandeja ja toista Hondaa. Ottaen huomioon että auton aerodynamiikka ei varmasti ole yhtä hiottu kuin mm. edellämainittujen, niin moottorissa täytyy Woimaa.
No ei RB1 autona viime vuonna huono ollu.. Että kai sitä kuitenkin vielä kehitetty on.... Toki varmasti muidenkin autot ovat kehittyneet..
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
the flying finn sanoi:
Melkein väittäisin, että tällä Cosworthin esityksellä Williams katuu sopimusta ensi kaudelle Toyotan kanssa, vaikka tietty pelkkää moottori ei ole kiittäminen, vaikka kyllä sillä oli hyvin suuri merkitys tänäänkin. Luulisi, että Cossun koneilla on ottajia!
mikä tojo sopimus??? Joku huhu vai??
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
944
Sijainti
The Bay
Ghost_Glove sanoi:
mikä tojo sopimus??? Joku huhu vai??
Joo, taisi sittenkin olla huhu, mutta kovin vahva sellainen, että Williamsille tulee ensi kaudella koneet Toyotalta, tämä on vain välikausi moottorin suhteen. Tästä puhuttiin viime syksynä. Tosin mitään virallista ei liene tullut ulos, joten ehkä Cossut voivat vauhdittaa Williamsia ensi kaudellakin?
 
Viimeksi muokattu:

Tuomas_M

Well-known member
Liittynyt
5.3.2006
Viestit
146
Minusta on kyllä viimeisen päälle kummallista arvostella noiden autojen ääniä. Ei ne helvetti sielä tuhlaa miljardeja euroja vain sen takia että voisivat ajaa rinkia jotta täällä saataisiin viisaana valitella kun äänet ei kuulosta tarpeeksi hyvälle! :jaska: :thumbdown :nope: :doubtful:
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Saattaa olla kuitenkin viisaampaa liittoutua jonkun "suuren" kanssa kuin jatkaa Cossun kera. Cossu on nyt hyvä kun kaikki ovat aloittaneet puhtaalta pöydältä. Tietotaitoa kasikoneista varmasti löytyy mutta riittääkö resurssit sitten kun myllyä pitää ruveta oikein tosissaan kehittämään. Minkäs kokoinen paja se tuo cossu oikein on ? Tojotalla rahaa riittää ja heillä oli kohtalaisen hyvä kymppikone ja varmasti tämä kasikin on ihan kelvollinen tuote.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Ghost_Glove sanoi:
No ei RB1 autona viime vuonna huono ollu.. Että kai sitä kuitenkin vielä kehitetty on.... Toki varmasti muidenkin autot ovat kehittyneet..
Totta tuokin. Jos vaikka oletetaan että paketti on muuten hyvä niin silti moottorista löytyy voimaa turhankin paljon. Kisojen lopputulosten valossa sitä lienee paras tarkastella.
Moottoria on suht huoleton virittää kun se kiertää "vain" 16500 rpm. Sisuskalujen rasituksethan nousevat eksponentiaalisesti kierrosten lisäämisen myötä, ja tietysti toisinpäin kun kierroksia on vähemmän.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Tuomas_M sanoi:
Minusta on kyllä viimeisen päälle kummallista arvostella noiden autojen ääniä. Ei ne helvetti sielä tuhlaa miljardeja euroja vain sen takia että voisivat ajaa rinkia jotta täällä saataisiin viisaana valitella kun äänet ei kuulosta tarpeeksi hyvälle! :jaska: :thumbdown :nope: :doubtful:

No ääni nyt sattuu olemaan se tekijä joka tavalliselle katsojalle välittyy moottorin osalta olohuoneeseen kaikkein selvimmin. Eli siitä ne kiksit on revittävä ja analyysit tehtävä. :D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
petrolhead sanoi:
Totta tuokin. Jos vaikka oletetaan että paketti on muuten hyvä niin silti moottorista löytyy voimaa turhankin paljon. Kisojen lopputulosten valossa sitä lienee paras tarkastella.
Moottoria on suht huoleton virittää kun se kiertää "vain" 16500 rpm. Sisuskalujen rasituksethan nousevat eksponentiaalisesti kierrosten lisäämisen myötä, ja tietysti toisinpäin kun kierroksia on vähemmän.
Varmasti cossun rajotettu V10 ei huonoin kone ole tällä hetkellä, mutta tuskin on paraskaan... Vääntöä siitä voi löytyä enemmän alakierroksilla kuin kasi koneista, mutta kyllä siitä torostakin suorilla V8:lla ohi tultiin...

Ja ajamalla rossojen taakse ei jääny kuin agurit, tojot ja midlandit... Ja noista tojo saa syyttää ihan vaan itseensä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Onko kenelläkään tietoa/mutua/sattui pistämään merkille, että paljonko kenenkin kone sen hienon grafiikan mukaan kiersi parhaimmillaan aika-ajoissa/kisassa?

Siitähän sitä voitaisiin jo jonkinlaista paremmuusjärjestystä pähkäillä. Veikkaan, että Macci on edelleen sieltä huonoimmasta päästä tällä v8-myllyllään.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei niitä hirveesti näkyny... TV ruudun mukaaan rellut kiertää 19 000 ja STR:t sen 16 400(vai oliko se 16 700?) mitä ne saa kiertää... Kovasti odotin, että olis muitakin näytetty mut ei... vai missasinko jotain?? :eek:
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Lauantain harjoituksissa rellu näytti 18 000 varvia ja epäluotettavaksi mainostettulla mersulla vedettiin 19 000 rpm. Ei Mclaren ainakaan kierroksissa tossa harjotuksessa säästelly toisin kun rellu.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
ÖÖ. sanoi:
Lauantain harjoituksissa rellu näytti 18 000 varvia ja epäluotettavaksi mainostettulla mersulla vedettiin 19 000 rpm. Ei Mclaren ainakaan kierroksissa tossa harjotuksessa säästelly toisin kun rellu.
Harjoitusten lopussa saatetaan ajaa ilman rajointinta, mutta tuskinpa McLarenit koko harjoitusta rajoittamattomalla koneella ajoivat.
 

YoNzZu

Well-known member
Liittynyt
19.12.2005
Viestit
62
Ghost_Glove sanoi:
Ei niitä hirveesti näkyny... TV ruudun mukaaan rellut kiertää 19 000 ja STR:t sen 16 400(vai oliko se 16 700?) mitä ne saa kiertää... Kovasti odotin, että olis muitakin näytetty mut ei... vai missasinko jotain?? :eek:

V10-moottorit on tällä hetkellä rajotettu 16700 kierrokseen.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Aika piipittäjiltä nuo kuulosti V10 verrattuna mutta on niissä sellainen "kiva" suihkarityyppinen ulina :D
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
YoNzZu sanoi:
V10-moottorit on tällä hetkellä rajotettu 16700 kierrokseen.
Paljonkohan on kuristettu imua? Nimittäin pelkällä kierroslukurajoittimella oikea kierrosluku olisi 15200 STR:lle... jos siis V8 on rajoitettu pääsääntöisesti 19000 kierrokseen.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Nykyinen V8 kuulostaa viimevuoden moottorilta kun kiertää n. 24000, sillä emme kuule kierroksia vaan pakoäänen taajuuden hallitsevana, mutta todennäköisesti imuääni kokonaisuutta hieman myös sävyttää.

Kun V10 on rajattu 16700 rundiin tulee V8:lla saman verran sytytyksiä vasta 20875 kierroksella. Jos ei ota huomioon nopeampaa palotapahtumaa ja siihen liittyviä häviöitä sekä imuun ja poistoon myös, onko vasta silloin sama teho? Nimittäin en löytänyt miten teho kasvaa kierrosten vaikutuksesta.

Kun F1 V10 kierrokset on rajattu, se ei todennäköisesti toimi optimaalisella tehoalueella ainakaan hyötysuhteen ja värähtelyjen suhteen.
 
Ylös