2006: myllyt

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Oon kattellu kuvista ennenkin, että toyota (joku vois sanoo: ihme!) on kans omaksunut ferrarin esittelemät "käännetyt"pakoputket...

 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Ghost_Glove sanoi:
Oon kattellu kuvista ennenkin, että toyota (joku vois sanoo: ihme!) on kans omaksunut ferrarin esittelemät "käännetyt"pakoputket...
Niin no, onkos se ihme kun Toyotalla on kokemusta tehdasvakoilusta Ferraria kohtaan :D
 

Putukka

Member
Liittynyt
23.2.2006
Viestit
21
kyllä on formulat menny todella paljon huonompaan suuntaan näiden v8 moottorien takia... voimaa mielestäni pitäisi löytyä...
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Putukka sanoi:
kyllä on formulat menny todella paljon huonompaan suuntaan näiden v8 moottorien takia... voimaa mielestäni pitäisi löytyä...
Miten tehonpuute näkyy katsojalle? Minä en huomannut mitään eroa.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Hurmurisija sanoi:
Miten tehonpuute näkyy katsojalle? Minä en huomannut mitään eroa.
Mä ainakin huomaan hyvin ettei suorilla tunnu menevän sitä vauhtia kuin viime vuosina mutta mutkissa taas mennään tosi kovaa joka on aika cool. :ahem:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Joni sanoi:
Mä ainakin huomaan hyvin ettei suorilla tunnu menevän sitä vauhtia kuin viime vuosina mutta mutkissa taas mennään tosi kovaa joka on aika cool. :ahem:
Aika epeli oot jos sen huomaat. Sikäli kun se jotakuta kiinnostaa, niin Bahrainissa nopeusmittauspisteessä mennään 20 km/h hitaammin kuin viime vuonna.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ihan hyviä koneita on nuo vee-kasitkin...

Mutta enemmän niissä tuntuu olevan sointi eroja kuin vee-kympeissä..
V10:t kuullosti kaikki aika samalta, mut tänään kun in-car kameroista kuunteli niin ainakin cosworth erottu omalla äänellään...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
petrolhead sanoi:
Kisassa mahdollisesti entisestään vähentyneinä ohituksina.
Niin tai näin, minun(kin) reseptini olisi paljon tehoa ja vähän pitoa.
Mutta mahdollista on, että käy toisinkin päin... eli ohituksia tulee lisää tai siis ohitus mahdollisuuksia.. :)
Ihan vaan aattelin, jotta jos V10:ssä oli kuulemma "liikaakin" tehoa ja näissä nykysissä sitä on sen verran, että kaiken voi lyödä peliin niin nyt kun lähdetään mutkasta niin ei ainakaan ole sitten minkään sortin varareserviä mitä käyttää jos toinen koittaa rinnalle ja itse on ehkä tehnyt kämmin mutkassa...
Josta siis toivon, että takana tuleva voisi päästä suoralle paremmin imuun ellei jopa ohi heti mutkan jälkeen...

No huomenna nähdään! Mutta kumarrus ja kiitos italialaiselle auton ja moottorin harmonialle! :thumbup: :alppu:
 

toozi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
383
No niin, nyt on sitten autot ja myllyt nähty tositoimissa ja suht hyvältähän meno näyttää. Suurin yllätys on Cossun vauhti, firman V10 kun ei ollut erityisen tehokas eikä kestävä ja rahakin on varmasti tiukalla kun Ford on pois kuvioista. Nyt on ilmeisesti saatu moottoriasiat järjestykseen, miten pelit sitten kestää huomenna jää nähtäväksi. Maallikon silmään tuossa Cossun kuvassa ainakin jäähdytyspuoli näyttäis tehokkaalta.

Iltalehdestä poimittua:
Cossu 760hv / 20000 r/min
Honda, Toyota, BMW 19200 r/min
Renault, Ferrari n.740hv
Mercedes 710hv

Mikälie tietolähde ollut, mutta näytti mittareiden mukaan Renaultin kone pyörivän 19000 r/min TV:ssä. Mitenkähyvin noi telkun mittarit sitten pitää paikkansa, mutta aika loogisia ovat kyllä olleet. Toro rosso V10 16500 niin kuin pitikin. Samoin BMW viimevuonna 19000.

Huomisen kisaan veikkaan Alonsoa voittajaksi, näyttäis tuon erinomaisen kaavion perusteella olleen raskas polttoainekuorma. Tosin nykyään sallittu renkaanvaihto saattaa sekoittaa kuvioita.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Putukka sanoi:
eikö noissa v8 moottoreissa oo 4 venttiiliä per sylinteri.. ennen sai olla 5.. mitään järkeä kyseisissä moottoreissa ei ole.. varmasti söi moottorin valmistajilta hirveitä määriä rahaa kehittää kannetkin puhtaalta pöydältä..
Sai olla 5 venttiiliä sylinteri mutta neljää on käytetty iät ja ajat, viisi venttiiliä sylinterissä vain huonontaa suurempien nostojen virtauksia ja sitäkautta vähentää moottorin tuottamaa tehoa.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Ghost_Glove sanoi:
No eikös nuo suuttimet tuossa ole suoraan imusarjaan suunnattu?? Sylinteeriin suoraan suihkutus(suoraruisku) on varmaankin kiellettyä kuten uumoilin jo aikasemmin... Ja kyllä sielä jotain pöhinää tosiaan munkin mielestä näkyy pienemmälläkin kaasulla... Tiedä sitten...
Kun moottori kiertää 20000 kierrosta minuutissa bensalle jää todella vähän aikaa sekoittua imuilmaan ja höyrystyä ja mitä kauemmaksi imukanavassa bensa suihkutetaan sitä enemmän saadaan aikaa kyseisille tapahtumille. Suorasuihkutus sopii tiettyihin tilanteisiin mutta äärimmäisen kiertävissä koneissa siitä olisi vain haittaa, varsinkin kun suihkusuutin sylinterissä veisi väkisin tilaa venttiileiltä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
toozi sanoi:
Mikälie tietolähde ollut
F1Racing-lehti. Kannattaa myös ottaa huomioon, että nuo arviot ovat jostain helmikuun puolesta välistä, eli ennen Mercedeksen uutta moottoriversiota, jonka sanottiin tuovan 50 hv lisää. Oletettavasti muidenkin tehot ovat jonkin verran kasvaneet.
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
toozi sanoi:
No niin, nyt on sitten autot ja myllyt nähty tositoimissa ja suht hyvältähän meno näyttää. Suurin yllätys on Cossun vauhti, firman V10 kun ei ollut erityisen tehokas eikä kestävä ja rahakin on varmasti tiukalla kun Ford on pois kuvioista. Nyt on ilmeisesti saatu moottoriasiat järjestykseen, miten pelit sitten kestää huomenna jää nähtäväksi. Maallikon silmään tuossa Cossun kuvassa ainakin jäähdytyspuoli näyttäis tehokkaalta.

Iltalehdestä poimittua:
Cossu 760hv / 20000 r/min
Honda, Toyota, BMW 19200 r/min
Renault, Ferrari n.740hv
Mercedes 710hv

Mikälie tietolähde ollut, mutta näytti mittareiden mukaan Renaultin kone pyörivän 19000 r/min TV:ssä. Mitenkähyvin noi telkun mittarit sitten pitää paikkansa, mutta aika loogisia ovat kyllä olleet. Toro rosso V10 16500 niin kuin pitikin. Samoin BMW viimevuonna 19000.

Huomisen kisaan veikkaan Alonsoa voittajaksi, näyttäis tuon erinomaisen kaavion perusteella olleen raskas polttoainekuorma. Tosin nykyään sallittu renkaanvaihto saattaa sekoittaa kuvioita.
Helppohan sitä on veikkailla kun kukaan ei voi sanoa mitään oikeaa tietoa puolesta eikä vastaan :thumbup: Ainoa todellinen ero, joka veekaseista kilpailun kannalta seuraa, on jarrutusmatkojen lyheneminen jota pehmeämmät renkaat vielä tehostavat. Jarrutusmatkojen lyheneminen tarkoittaa automaattisesti ohittamisen vaikeutumista. Mikä käytännön vaikutus tällä todellisuudessa on, jää nähtäväksi. Kaikenlaiset puheet jostain "tehoreserveistä" joita kymppikoneilla muka voitiin käyttää, ovat kyllä aivan tuulesta temmattuja. Ei kai mikään tiimi ajata moottoreitaan "puolivaloilla" jotta tiukassa tilanteessa olisi vielä vähän potkua "reservissä"? Kuulostaa ihan Driven-leffan meiningiltä jossa suoralla vaan lyötiin pienempää silmään ja ohitettiin kaikki.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
En tarkoittanut, että V10:ssä olis ollut tarkotuksella käyttämätöntä tehoa... Tietenkään!! Mut kuten sumikin sanoi niin V10:en tehon kanssa sai olla varovainen ja sitä kautta sitä kaikkee ei voinut lyödä ainakaan kerrasta peliin tuhoamatta renkaitaan nopeaan tahtiin...
Eli tuosta vaan aattelin, että V10:llä saatto koittaa paikata virhettään renkaiden kustannuksella... ehkä... mahdollisesti...

Mutta eni vei mielestäni näimme tänään (paljon) enemmän ohituksia kuin männä vuosina... :thumbup:
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Hyvin oli potkua V10:ssä, Liuzzi poletti yhdenneksitoista, ennen Toyotia, Midlandeja ja toista Hondaa. Ottaen huomioon että auton aerodynamiikka ei varmasti ole yhtä hiottu kuin mm. edellämainittujen, niin moottorissa täytyy Woimaa.

Ghost_Glove sanoi:
Mutta eni vei mielestäni näimme tänään (paljon) enemmän ohituksia kuin männä vuosina... :thumbup:
Niinpä ! :eek: Olisin odottanut päinvastaista kun tehoa vähennetään ja pitoa lisätään.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Tämän päivän kisan perusteella suurimman vaikutuksen minuun teki Williamsin moottori. Ja tietenkin äänet olivat tässä ratkaisevassa osassa. Kulkukin oli ilmeisesti aivan kohdallaan.
 
Viimeksi muokattu:

RistoF1

Well-known member
Liittynyt
15.2.2005
Viestit
50
Williams on myös mun korvaan kuulostanut aika tehokkaalta nois incar äänis.
Vähän samanlaista sointia kuin Toro Rosson V10:ssä..
 

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
F1:sten äänet ovat kyllä menneet huonoon suuntaan V8:n myötä.
 
Ylös