2006: myllyt

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
*wruuum* sanoi:
Aivan, olet oikeassa, ei Button hehkuta Hondan moottoria puhumalla siitä nimellä, vaan Button kertoo nimenomaan V8:sta yleisesti, että :"V8-moottorien kaivavan esiin huippukuskien parhaat taidot "

Ja kas kummaa, Hondalla saattaa olla käytössä paras kone? Ja kappas vaan jos Button jättää kaikki muut taakseen, niin kukas silloin on tuo huippukuskeista huippukuskein?

Päässäni saattaa liikkua kateellisia/katkeria ajatuksia ensi kauden V8 tilanteen suhteen, harmittaa nimittäin jo nyt jos joku tulee ja ajaa muilta karkuun, tästä syystä tuo Buttonin kommentti vihlaisi korvaa. Tsemppiä Jensonille :thumbup:
Jenson ei ole kyllä ihan ensimmäinen tuollaisen kommentin suustaan päästänyt V8-koneisiin liittyen. Paha sanoa tarkoitushakuisuudesta, mutta itse haluaisin ajatella siinä olevan jotain perää. Hieman erilaista ajotyyliä se joka tapauksessa taas vaatinee.
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Bobakki sanoi:
Jenson ei ole kyllä ihan ensimmäinen tuollaisen kommentin suustaan päästänyt V8-koneisiin liittyen. Paha sanoa tarkoitushakuisuudesta, mutta itse haluaisin ajatella siinä olevan jotain perää. Hieman erilaista ajotyyliä se joka tapauksessa taas vaatinee.
Kieltämättä, jos moottorit tuovat kuljettajia eri tavalla esiin ja muuttavat ajamista kuljettaja lähtöisemmäksi, olisi se hieno asia. Tosin moottoreissa on eroja, aivan kuten V10 aikana myös V8 aikana, toisaalta voisin todeta myös että autoissa on eroja ja täten taas että paras tiimi ja paketti ratkaisee jälleen kerran.

Räikkönen mainitsi tämän päivän Helsingin Sanomissa, että hänestä ajaminen ei ole muuttunut juuri miksikään V8:n myötä, kuulema samaa touhua kuin aina ennenkin. Tuo tietysti on hyvin tyypillinen Kimi kommentti, hän jättää spekulaatiot muille.

Lyhyellä Googlauksella lueskelin eri kuljettajien kommentteja V8:sta noin kymmenkunta. Lisäksi ainakin Daily F1 News.com tarkensi Buttonin maininneen moottorin sopivan hänen ajotyylilleen. Mutta kuka tahansa ajaakin kovaa ensi kaudella, voidaan todeta moottorin sopivan hänen tyylilleen ja tätä auttaa varmasti ja tähän ennen kaikkea vaaditaan tuo hyvä moottori, mikä esim. Hondalta tuntuu löytyvän. Hyvä kuljettaja pystyy mukauttamaan ajotyyliään V8:lla sopivaksi.

Kuljettajien kommentteihin palatakseni, useat kommentoivat muutosta luonnollisesti tapahtuneen, juuri tuon tehon kadottua ja kierroksilla revityksen lisääntyessä. Oheessa Wurzin kommentit, joka kiteyttää moottorin vaikutusta koko autoon.

Lähde: Sportnetwork.net

Q: How much do you have to change your driving style with the V8?

Wurz: "Quite a bit, to be honest, because there is less power. And it is not only the slow speed stuff, where you are trying to keep a little bit more momentum through the corner; it is also the high speed stuff. Because if you have 930bhp and you put the gas down at the last corner at Barcelona, the whole car starts to move with the torque on the car.

"Now, I have driven the Cosworth and the Mercedes, and any V8 engine has 20 percent less power, so when you put the power down not much happens. So it influences the chassis, influences the driving style, and it has a knock-on effect. You have to look at less aero.

"The tyres have to cope with less energy, because there is less power, so we can go to different compounds, different constructions. It is a whole change. It doesn't mean it is easier to drive, just different. It is always difficult competing against the best guys, so it is always difficult to be quick."
 
Viimeksi muokattu:

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Täytyy kyllä sanoa että jos tehoista pudotetaan 20% pois ja tuodaan takaisin liimarenkaat, niin ei siinä kyllä äkkiseltään ajateltuna luulisi kuskin taitojen korostuvan.. ennemmin niin päin että liukkaat kumit ja kunnolla tehoa koneeseen niin saavat olla vähän enemmän varuillaan. Toisaalta nykyisellään homma menee niin että senkun vaan länttää tallan pohjaan kurvin puolivälissä niin elektroniikka hoitaa loput. Huoh.. :nope:

Hurraa-huuto siis yhtenäisille ECU:lle ja suuri Buu! sutimisenestolle, kai se tämäkin jollain tapaa myllyjen alle kuuluu, vaikke vielä tällä kaudella olekaan ajankohtaista.

Jos ihan realistisesti ajatellaan, niin koko tämä V8-touhu on ollut täydellinen fiasko, jos yhtään ajatellaan sitä mikä siinä on ollut ideanan. Kuluja ei kyllä varmasti ole yhtään centtiä säästetty, mutta monen monta euroa kyllä varmasti kulutettu. Onhan noita soraääniä kuulunut myös FIA:n sisältä, mm. itsensä Bernien suusta.

Kaikista järkevintä olisi ollut pitää rengassääntö sellaisenaan, pitää vee-kympit ja rajoittaa joko suoraan kierroksia tai sitten kuristaa imuilmaa (toimii se vapareissakin). Samoin olisivat heittäneet sen TC:n mäkeen. Tuo kierrostenrajoitus ja TC:n poisto olisi onnistunut helposti suoraan tuolla yhteisellä ECU:lla, samoin olisi varmasti toteutunut myös tehojen rajaus sekä kulujen säästö. Mutta minkäs sille voi että Mosleyllä on valtikka.
 

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
Razah sanoi:
Täytyy kyllä sanoa että jos tehoista pudotetaan 20% pois ja tuodaan takaisin liimarenkaat, niin ei siinä kyllä äkkiseltään ajateltuna luulisi kuskin taitojen korostuvan.. ennemmin niin päin että liukkaat kumit ja kunnolla tehoa koneeseen niin saavat olla vähän enemmän varuillaan. Toisaalta nykyisellään homma menee niin että senkun vaan länttää tallan pohjaan kurvin puolivälissä niin elektroniikka hoitaa loput. Huoh.. :nope:

Hurraa-huuto siis yhtenäisille ECU:lle ja suuri Buu! sutimisenestolle, kai se tämäkin jollain tapaa myllyjen alle kuuluu, vaikke vielä tällä kaudella olekaan ajankohtaista.

Jos ihan realistisesti ajatellaan, niin koko tämä V8-touhu on ollut täydellinen fiasko, jos yhtään ajatellaan sitä mikä siinä on ollut ideanan. Kuluja ei kyllä varmasti ole yhtään centtiä säästetty, mutta monen monta euroa kyllä varmasti kulutettu. Onhan noita soraääniä kuulunut myös FIA:n sisältä, mm. itsensä Bernien suusta.

Kaikista järkevintä olisi ollut pitää rengassääntö sellaisenaan, pitää vee-kympit ja rajoittaa joko suoraan kierroksia tai sitten kuristaa imuilmaa (toimii se vapareissakin). Samoin olisivat heittäneet sen TC:n mäkeen. Tuo kierrostenrajoitus ja TC:n poisto olisi onnistunut helposti suoraan tuolla yhteisellä ECU:lla, samoin olisi varmasti toteutunut myös tehojen rajaus sekä kulujen säästö. Mutta minkäs sille voi että Mosleyllä on valtikka.
Asiaa! Varsinkin tuo TC jurppii itseäni ihan suunnattomasti. Katselin tuossa vähän aikaa sitten vanhoja formulapätkiä, ja kyllä varsinkin lähdöt näyttivät todella hurjilta verrattuna nykyisiin junastartteihin. Toisaalta sen (TC:n) poiskitkeminen olisi mahdotonta ilman tuota yhteistä ECU:a ja sitä käytettäessäkin tallit varmasti keksisivät ympätä TC:n vaihdelaatikon tai jonkun muun voimansiirto-osan yhteyteen.
 
Viimeksi muokattu:

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
Razah sanoi:
Täytyy kyllä sanoa että jos tehoista pudotetaan 20% pois ja tuodaan takaisin liimarenkaat, niin ei siinä kyllä äkkiseltään ajateltuna luulisi kuskin taitojen korostuvan.. ennemmin niin päin että liukkaat kumit ja kunnolla tehoa koneeseen niin saavat olla vähän enemmän varuillaan. Toisaalta nykyisellään homma menee niin että senkun vaan länttää tallan pohjaan kurvin puolivälissä niin elektroniikka hoitaa loput. Huoh.. :nope:

Varsinkin Webberin ajotyyli kuulostaa/kuulosti siltä, että se tekee juuri näin.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
No ainakin yritys kasvaa varmaan niin hirveästi että leväksi saatetaan mennä usein kun uskalletaan vetää niin hirmu kovaa! Ei ainakaan hitaan näköstä tulee oleen formulat tänä vuon. :cool:

Kattelin tosin tuossa äsken australian 2002 gp:tä ja oli hienoa kattoa Kimin auton käsittelyä Mclarenilla ja vielä tullonkin autot sladittelivat ainakin Mäcin auto tuolloin ja se oli kyllä hieno kateltavaa.
 

Tuomas_M

Well-known member
Liittynyt
5.3.2006
Viestit
146
Sitä olen ihmetellyt että mitkä nuo sytytystulpan kaltaiset jutut on tuossa sylintereiden välisten tötteröiden päällä? Ne tötteröt kai ottaa ilmaa mutta mitä ne "tulpat" siinä tekee? Suihkuttaa bensaa?

EDIT: Ei siis sylintereiden vaan lohkojen välillä
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tuomas_M sanoi:
Sitä olen ihmetellyt että mitkä nuo sytytystulpan kaltaiset jutut on tuossa sylintereiden välisten tötteröiden päällä? Ne tötteröt kai ottaa ilmaa mutta mitä ne "tulpat" siinä tekee? Suihkuttaa bensaa?

EDIT: Ei siis sylintereiden vaan lohkojen välillä
Joo mä ihmettelin samaa tossa renun vanhan myllyn videosta, jossa
pojat ajelivat konetta mukavan avonaisen näkösenä, eli imupuoli
hyvinkin näkyvillä...

Mutta kai nuo mainitsemasi "tulpat" voisivat olla bensa suuttimia.
Suorasuihkuthan ei varmaan oo formuloissa sallittuja...

Razah sanoi:
Videopätkää Renun myllystä testipenkissä:

Google-video
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Kyllä bensiini ruiskutetaan joko imusarjaan tai sylinteriin suoraan.
Nuo suuttimet on vettä varten, sopivalla määrällä "kosteutta" saadaan lisää tehoa (Vesisuihkutusta käytetään muissakin kilpamoottoreissa).
Tuossa varsinkin huomaa että vettä tulee vasta täyskaasulla, kun tehon tarve on suurin....
 

Tuomas_M

Well-known member
Liittynyt
5.3.2006
Viestit
146
Hermanni sanoi:
Kyllä bensiini ruiskutetaan joko imusarjaan tai sylinteriin suoraan.
Nuo suuttimet on vettä varten, sopivalla määrällä "kosteutta" saadaan lisää tehoa (Vesisuihkutusta käytetään muissakin kilpamoottoreissa).
Tuossa varsinkin huomaa että vettä tulee vasta täyskaasulla, kun tehon tarve on suurin....
Niinpä tietenkin. Tulikin mieleen että mikseihän vettä sekoiteta suoraan bensaan kun se joudutaan tuossa kuitenkin sekoittamaan..?
 

Tuomas_M

Well-known member
Liittynyt
5.3.2006
Viestit
146
Mickey sanoi:
a) koska vesi ei sekoitu bensaan
b) veden suihkutus on kiellettyä

joku varmaan pian selventää.. kun mulla ei ole suoraa linkkiä sääntöihin..
a) laittaa sekottumaan :p
b) hmm... Mitähän mömmöä sinne sitten noista tulpista pukkaa
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Mickey sanoi:
Eikös veden suihkutus ole kiellettyä? En ole ainakaan kuullut et turbojen jälkeen sellasta olisi käytetty...
Jaa-a, en osaa sanoa (Onko/oliko silloin kiellettyä), mitä muutakaan se voisi olla, koska polttoaineena saa käyttää vain bensiiniä ja sekin pitää olla hyväksyttyä......
Toisekseen en ole kuullut muuta kuin vettä ja "nosia" (Ilokaasua) käytettävän "liasaineena" bensiinin lisäksi (Onhan etanoli/metanolimoottoreita, mutta ne polttaakin muuta kuin bensiiniä).....

EDIT.
Bobakki sanoi:
Minen tiedä aiheesta mitään, mutta tekniset säännöt löytyvät tuolta:
http://www.fia.com/resources/documents/1603301296__2006_F1_TECHNICAL_REGULATIONS.pdf
Enpä tuolta kieltoa löytänyt veden käytölle....
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Hermanni sanoi:
Enpä tuolta kieltoa löytänyt veden käytölle....
5.11 Engine intake air :
5.11.1 Other than injection of fuel for the normal purpose of combustion in the engine, any device, system,
procedure, construction or design the purpose or effect of which is any decrease in the temperature of the
engine intake air is forbidden.
5.11.2 Other than engine sump breather gases and fuel for the normal purpose of combustion in the engine, the
spraying of any substance into the engine intake air is forbidden.
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Bobakki sanoi:
5.11 Engine intake air :
5.11.1 Other than injection of fuel for the normal purpose of combustion in the engine, any device, system,
procedure, construction or design the purpose or effect of which is any decrease in the temperature of the
engine intake air is forbidden.
5.11.2 Other than engine sump breather gases and fuel for the normal purpose of combustion in the engine, the
spraying of any substance into the engine intake air is forbidden.
Niinpä onkin, minä etsin mainintaa vedestä........
Kyllä se bensiiniä on, tarkemmin katsottuna (Suurennettuna), tulee myös osakaasulla.....
Kumma vaan että suihkutetaan "ulkopuolelta" imusarjaa....
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mä aattelinkin, että ei vesiruiskut voi olla formuloissa sallittuja...
Ku ei niistä koskaan oo mitään puhettakaan ollut... :cool:

Joo en mäkään ihan kauheesti moottoreista tiedä, mut kyllä tuo silti näyttää
jotenkin oudolta, että bensa ruiskut näkyy tossa noin avonaisena...
Siis toki toi renun mylly on penkissä kiinni missä se varmaan
voi olla aika erivarusteissa kun autoon kiinnitettynä mut silti... :eek!:

Toisaalta jos bensa ruiskutetaan ilmeisen kovalla paineella niin eiköhän
se sinne mene minne kuuluukin... Ja taitaa aika kova imukin olla noissa koneissa kun imuventtiili aukee... :cool:

Hermanni sanoi:
Kyllä bensiini ruiskutetaan joko imusarjaan tai sylinteriin suoraan.
Tuossa varsinkin huomaa että vettä tulee vasta täyskaasulla, kun tehon tarve on suurin....
No eikös nuo suuttimet tuossa ole suoraan imusarjaan suunnattu?? Sylinteeriin suoraan suihkutus(suoraruisku) on varmaankin kiellettyä kuten uumoilin jo aikasemmin... Ja kyllä sielä jotain pöhinää tosiaan munkin mielestä näkyy pienemmälläkin kaasulla... Tiedä sitten...

Bensan suihkutuksesta:
5.7.2 Only one fuel injector per cylinder is permitted which must inject directly into the side or the top of the inlet port.
Eli siis imusarjaan pitää suihkutuksen tapahtua. Eikö? Ja suihkutuksen pitää tulla imukanavaan suoraa päältä tai sivusta. Eli ehkä toi suoraa päältä, kuten videossa ja hondan myllyssä näyttää olevan, on sit parempi vaihtari... :confused:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös