F1:sten moottorit on kuitenkin kierroskoneita, ei vääntökoneita.Putukka sanoi:luulisin että noista lähtee enemmän kuin 270nm. onhan 2.5 litran kutos koneissa 200hv tehoilla suunnilleen tuo 270nm.
Eipä ole, teho on (yksinkertaistaen) vääntömomentin ja pyörimisnopeuden tulo.Putukka sanoi:pakkohan niihin on kuitenkin tehon noustessa tulla vääntöäkin...??? tuntuu vaan oudolta että 750hv ja 270nm... 19000rpm.
Miksi eivät virittäisi uudestaan V10:ä toimimaan muutetulla kierrosalueella? En kyllä tiedä mitä kaikkea saavat vaihtaa viimevuoden V10:een. Periaatteessa uusiksi pitäisi laittaa yläkerrasta kaikki, kun kannen, venttiilien ja kanavien tarvitsee virrata reilut 10% vähemmän.2Lman sanoi:Kun F1 V10 kierrokset on rajattu, se ei todennäköisesti toimi optimaalisella tehoalueella ainakaan hyötysuhteen ja värähtelyjen suhteen.
2Lman sanoi:V8:n V-kulma on säännöillä määrätty 90 asteeseen. Todennäköisesti jokainen käyttää neljää Crank Piniä, mutta niiden kulmaerosta en tiedä mitään, mutta arvelen olevan tasajaolla, josta seuraa samansuuruinen sytytysten väli. Enpä usko että kukaan korvalla erotti että Renaultin 72 asteinen V10 kävi sen tasaisemmin kuin muiden V10:t, jotka olivat laajempia ja siksi epätasaisesti sytyttäviä.
Jos soundin tasaisuudesta jonkun arvelun heittää, on pakoputkien etäisyydellä mittalaitteeseen tai korviin noilla taajuuksilla suurempi merkitys kuin sytytysjärjestyksellä. 20000rpm on 1333Hz ja jos pakoaukkojen väli on metrin, kuuluu ääni suoraan sivulle kauimmaisesta aukosta yli yhden kampiakselin kierroksen myöhemmin, eli yli kaksi räjähdystä jäljessä.
Ei toki, onhan vaihdelaatikko ja elektroniikkaakin kehitetty yhteistyössä Cosworthin kanssathe flying finn sanoi:Melkein väittäisin, että tällä Cosworthin esityksellä Williams katuu sopimusta ensi kaudelle Toyotan kanssa, vaikka tietty pelkkää moottori ei ole kiittäminen,
"Obviously from a team point of view - as is well known - we are paying Cosworth for the engines as they don't send them out for free. However our mechanism for raising money is the same as everyone else in terms of coverage on the car so that isn't a position that can continue into the future. We are looking at all the possibilities for making sure we have a good competitive engine into the future." - Patrick Headthe flying finn sanoi:Joo, taisi sittenkin olla huhu, mutta kovin vahva sellainen, että Williamsille tulee ensi kaudella koneet Toyotalta, tämä on vain välikausi moottorin suhteen. Tästä puhuttiin viime syksynä. Tosin mitään virallista ei liene tullut ulos, joten ehkä Cossut voivat vauhdittaa Williamsia ensi kaudellakin?
Rahan takia.butterfly sanoi:Jaa-a, en tieda etta mita jarkea oisi toyotan toimittaa williamsille moottoreita koska sehan on periaatteessa yksi toyotan pahimpia kilpailijoita. Ja ne moottorit toimitettaisiin Lexuksen nimella todennakoisesti.
Fillarit lyö sutia vielä yli 100km/h:ssa joten ainakin vielä 100-200 välillä tiputus kiihtyvyydessä ei liene päätä huimaava.Putukka sanoi:paljonkohan auton suorituskyky uusilla moottorilla tippui noin 100-300km/h välillä... suuremmilla nopeuksillahan tuo tehon menetys tuntuu eniten..
Saakait ne midlandiltakin euroja? Ja frank on kaiketi melko pihi niin ei se ainakaan enampaa maksa :doubtful:Matxi sanoi:Rahan takia.
Ei näin, ei näin... Tulee vaan lisää salamyhkäistä toimintaa ja allit kyttäävät toisiaan ja mitä jos tehoissa on toinen paljon jäljessä, niin on sitten kolme vuotta alta vastaaja?!?! maFIA hoitaa asian aina "järkevästi... Mosley on keksinyt tämän varmaankin 4 promillen humalassa...F1-moottorikehityksen jäädyttämiselle hyväksyntä
22.03.2006 15:41
Kansainvälisen autoliiton FIA:n moottoriurheilun maailmanneuvosto hyväksyi keskiviikkona Pariisissa suunnitelmat, joiden mukaan formula ykkösten moottorinkehitystyö jäädytettäisiin kolmeksi vuodeksi alkaen 2008.
Moottorinvalmistajat saisivat korjata voimanlähteensä luotettavuusongelmia, mutta eivät saisi tehdä kehitystyötä suorituskyvyn parantamiseksi vuosina 2008-2010.
Lajissa mukana olevat autotehtaat ovat vastustaneet moottorikehityksen jäädyttämistä. Sääntömuutospäätös ei olekaan vielä lopullinen, vaan se voidaan tallien enemmistöpäätöksellä kumota, mutta jotta autotehtaat pääsisivät vaikuttamaan lajin tuleviin sääntöihin, pitää niiden allekirjoittaa F1-jatkosopimus 24.-31. maaliskuuta välisenä aikana. Renault, BMW, DaimlerChysler (Mercedeksen emoyhtiö), Honda ja Toyota eivät ole vielä sitoutuneet jatkamaan lajissa.
Kauden 2008 autojen suunnitteluun vaikuttavat säännöt on FIA:n ilmoituksen mukaan viimeisteltävä 30. kesäkuuta 2006 mennessä. Sääntöjä, jotka eivät vaikuta autoihin, voidaan muokata kauden 2008 alkuun asti.
(MTV3-Reuters)