2006: myllyt

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
Eiköhän V8-myllyjen erilainen sytytysjärjestyskin tuo oman eronsa käyntiääneen. Näin ainakin muistelisin jostain kuulleeni.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
V8:n V-kulma on säännöillä määrätty 90 asteeseen. Todennäköisesti jokainen käyttää neljää Crank Piniä, mutta niiden kulmaerosta en tiedä mitään, mutta arvelen olevan tasajaolla, josta seuraa samansuuruinen sytytysten väli. Enpä usko että kukaan korvalla erotti että Renaultin 72 asteinen V10 kävi sen tasaisemmin kuin muiden V10:t, jotka olivat laajempia ja siksi epätasaisesti sytyttäviä.

Jos soundin tasaisuudesta jonkun arvelun heittää, on pakoputkien etäisyydellä mittalaitteeseen tai korviin noilla taajuuksilla suurempi merkitys kuin sytytysjärjestyksellä. 20000rpm on 1333Hz ja jos pakoaukkojen väli on metrin, kuuluu ääni suoraan sivulle kauimmaisesta aukosta yli yhden kampiakselin kierroksen myöhemmin, eli yli kaksi räjähdystä jäljessä.
 

Putukka

Member
Liittynyt
23.2.2006
Viestit
21
cossun ääni oli hieman erilainen muihin verrattuna... vähän äänti samaan malliin kuin v10.. jokohan ensi vuonna yli 800hv? muuten tuli mieleen paljonko noissa on vääntöä kun siitä ei ikinä puhuta? tietääkö kukaan..
 

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
Muistelisin jostain lukeneeni, että viimeisimmissä V10-koneessa oli n. 450 Nm vääntöä. Tämä on siis täysin mutua, ja hatarien muistikuvien varassa.

Edit: Löysin joltain toiselta forumilta jutun, jossa oli väijytty Cossun uuden V8:n penkitystä, ja niissä käppyröissä olisi ollut max. vääntö 270 Nm. Jos tuo on totta, niin vanhat V10:t lienee tuottaneet ~400 Nm.
 
Viimeksi muokattu:

Putukka

Member
Liittynyt
23.2.2006
Viestit
21
luulisin että noista lähtee enemmän kuin 270nm. onhan 2.5 litran kutos koneissa 200hv tehoilla suunnilleen tuo 270nm.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Putukka sanoi:
luulisin että noista lähtee enemmän kuin 270nm. onhan 2.5 litran kutos koneissa 200hv tehoilla suunnilleen tuo 270nm.
F1:sten moottorit on kuitenkin kierroskoneita, ei vääntökoneita.
 

Putukka

Member
Liittynyt
23.2.2006
Viestit
21
pakkohan niihin on kuitenkin tehon noustessa tulla vääntöäkin...??? tuntuu vaan oudolta että 750hv ja 270nm... 19000rpm.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Putukka sanoi:
pakkohan niihin on kuitenkin tehon noustessa tulla vääntöäkin...??? tuntuu vaan oudolta että 750hv ja 270nm... 19000rpm.
Eipä ole, teho on (yksinkertaistaen) vääntömomentin ja pyörimisnopeuden tulo.
Jos asian esittää toisinpäin, dieselmoottorien vääntömomentti on suuri, mutteivat silti tuota paljoa tehoa koska moottori ei kierrä.
2Lman sanoi:
Kun F1 V10 kierrokset on rajattu, se ei todennäköisesti toimi optimaalisella tehoalueella ainakaan hyötysuhteen ja värähtelyjen suhteen.
Miksi eivät virittäisi uudestaan V10:ä toimimaan muutetulla kierrosalueella? En kyllä tiedä mitä kaikkea saavat vaihtaa viimevuoden V10:een. Periaatteessa uusiksi pitäisi laittaa yläkerrasta kaikki, kun kannen, venttiilien ja kanavien tarvitsee virrata reilut 10% vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
270nm @ 19 000 rpm tuottaa 720 hp. Teho sitä autoa liikuttaa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
2Lman sanoi:
V8:n V-kulma on säännöillä määrätty 90 asteeseen. Todennäköisesti jokainen käyttää neljää Crank Piniä, mutta niiden kulmaerosta en tiedä mitään, mutta arvelen olevan tasajaolla, josta seuraa samansuuruinen sytytysten väli. Enpä usko että kukaan korvalla erotti että Renaultin 72 asteinen V10 kävi sen tasaisemmin kuin muiden V10:t, jotka olivat laajempia ja siksi epätasaisesti sytyttäviä.

Jos soundin tasaisuudesta jonkun arvelun heittää, on pakoputkien etäisyydellä mittalaitteeseen tai korviin noilla taajuuksilla suurempi merkitys kuin sytytysjärjestyksellä. 20000rpm on 1333Hz ja jos pakoaukkojen väli on metrin, kuuluu ääni suoraan sivulle kauimmaisesta aukosta yli yhden kampiakselin kierroksen myöhemmin, eli yli kaksi räjähdystä jäljessä.

Yritätkö tässä sanoa, että formula ujeltaa 1,3khz:n taajuudella. Sehän on keskiääni, joka jonain testisignaalina ei kovin korkealta kuulosta. Ja formulan ääni kyllä ainakin minun korvaan kuulostaa korkealta ääneltä. Eiköhän ne taajuudet muutu siellä pakokanavassa, riippuen kanavien yhteenlasketuista resonanssipiikeistä. Jos formulan äänestä huippukierroksilla pitäisi yksi eniten vallitseva taajuus heittää, niin veikkaisin sen olevan jollain 8-9khz paikkeilla.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
the flying finn sanoi:
Melkein väittäisin, että tällä Cosworthin esityksellä Williams katuu sopimusta ensi kaudelle Toyotan kanssa, vaikka tietty pelkkää moottori ei ole kiittäminen,
Ei toki, onhan vaihdelaatikko ja elektroniikkaakin kehitetty yhteistyössä Cosworthin kanssa :rolleyes:
the flying finn sanoi:
Joo, taisi sittenkin olla huhu, mutta kovin vahva sellainen, että Williamsille tulee ensi kaudella koneet Toyotalta, tämä on vain välikausi moottorin suhteen. Tästä puhuttiin viime syksynä. Tosin mitään virallista ei liene tullut ulos, joten ehkä Cossut voivat vauhdittaa Williamsia ensi kaudellakin?
"Obviously from a team point of view - as is well known - we are paying Cosworth for the engines as they don't send them out for free. However our mechanism for raising money is the same as everyone else in terms of coverage on the car so that isn't a position that can continue into the future. We are looking at all the possibilities for making sure we have a good competitive engine into the future." - Patrick Head


Nyrkkipajoista puheenollen, Mercedes-Ilmor on nykyään Mercedes-Benz HighPerformanceEngines. Toimipaikkana edelleen Brixworth, Englanti. Ilmor Engineering jatkaa taas itsenäisenä F1:n ulkopuolella.
 

Putukka

Member
Liittynyt
23.2.2006
Viestit
21
paljonkohan auton suorituskyky uusilla moottorilla tippui noin 100-300km/h välillä... suuremmilla nopeuksillahan tuo tehon menetys tuntuu eniten..
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Jaa-a, en tieda etta mita jarkea oisi toyotan toimittaa williamsille moottoreita koska sehan on periaatteessa yksi toyotan pahimpia kilpailijoita. Ja ne moottorit toimitettaisiin Lexuksen nimella todennakoisesti.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
butterfly sanoi:
Jaa-a, en tieda etta mita jarkea oisi toyotan toimittaa williamsille moottoreita koska sehan on periaatteessa yksi toyotan pahimpia kilpailijoita. Ja ne moottorit toimitettaisiin Lexuksen nimella todennakoisesti.
Rahan takia.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Matxi sanoi:
Saakait ne midlandiltakin euroja? Ja frank on kaiketi melko pihi niin ei se ainakaan enampaa maksa :doubtful:

Kait noissa koneissa tulee eroa just siina kiihtyvyydessa suurilla nopeuksilla. Ja yksi etu suuresta tehosta on se etta voi kayttaa paljon siipia jolloin paastaan mutkat kovasti mutta silti suoranopeutta loytyy. Eli kait se tehon puute nakyy pienempina huippunopeuksina :confused: Olisi kylla kiva nahda jotain tilastoa.
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
F1-moottorikehityksen jäädyttämiselle hyväksyntä
22.03.2006 15:41

Kansainvälisen autoliiton FIA:n moottoriurheilun maailmanneuvosto hyväksyi keskiviikkona Pariisissa suunnitelmat, joiden mukaan formula ykkösten moottorinkehitystyö jäädytettäisiin kolmeksi vuodeksi alkaen 2008.

Moottorinvalmistajat saisivat korjata voimanlähteensä luotettavuusongelmia, mutta eivät saisi tehdä kehitystyötä suorituskyvyn parantamiseksi vuosina 2008-2010.

Lajissa mukana olevat autotehtaat ovat vastustaneet moottorikehityksen jäädyttämistä. Sääntömuutospäätös ei olekaan vielä lopullinen, vaan se voidaan tallien enemmistöpäätöksellä kumota, mutta jotta autotehtaat pääsisivät vaikuttamaan lajin tuleviin sääntöihin, pitää niiden allekirjoittaa F1-jatkosopimus 24.-31. maaliskuuta välisenä aikana. Renault, BMW, DaimlerChysler (Mercedeksen emoyhtiö), Honda ja Toyota eivät ole vielä sitoutuneet jatkamaan lajissa.

Kauden 2008 autojen suunnitteluun vaikuttavat säännöt on FIA:n ilmoituksen mukaan viimeisteltävä 30. kesäkuuta 2006 mennessä. Sääntöjä, jotka eivät vaikuta autoihin, voidaan muokata kauden 2008 alkuun asti.

(MTV3-Reuters)
Ei näin, ei näin... Tulee vaan lisää salamyhkäistä toimintaa ja allit kyttäävät toisiaan ja mitä jos tehoissa on toinen paljon jäljessä, niin on sitten kolme vuotta alta vastaaja?!?! maFIA hoitaa asian aina "järkevästi... Mosley on keksinyt tämän varmaankin 4 promillen humalassa...
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Joo hieno idea jäädytettään autot tällaisiksi seuraavaksi 30 vuodeksi samantien. Sitten ihmetellään miksei ihmiset jaksa kattoa kun samat tallit voittaa ja keskeyttää aina. Mikä sitten enää erottaa F1, gp2 ja f3000 autot toisistaan, vanhaa tekniikkaa kaikissa. Ja pikkuhiljaa rupee mummojen kauppakassit kulkemaan yhtäkovaa kuin F1 autot. Mulle ainakin yksi suurimmista hienouksista F1:sessä on huipputekniikka (vaikkakin nykyään jo liian rajattua), ihan sama mitä kuskit sanoo tai tekee kunhan autot liikkuu kovaa.
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
Taas tollanen helposti valvottava sääntö. Ei jumalauta. Ei saatana. :jaska:

Laittaisivat sitten pakollisen kierrostenrajottajan esim. 20000rpm jota vois vaikka valvoakin.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Eihän tuolla 'säännöllä' ole kuin yksi tarkoitus : saada autotehtaat uuden sopimuksen alaisuuteen. Ilman sopimuksen kirjoittamista ne ei voi äänestää tuota järjetöntä sääntöä nurin.
 
Ylös