2006: myllyt

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
azai sanoi:
Vain M.Schumacherilta vaihdettiin kone.
Niin eli ainakin maikkarin mukaan molempiin ferrareihin vaihdettiin koneet:
MTV3 sanoi:
Ferrari on vaihtanut myös Felipe Massan auton moottorin, koska Massa joutui aika-ajon ulosajon takia lähtöruudukon takariviin, eikä näin ollen moottorinvaihdosta aiheudu rangaistusta.
Olisko ferkulle tulossa silverstonen jälkeen uus moottori versio ja näin monacossa saatiin hyvin pelattua moottorirytmi kohilleen.. :dunno:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Bobakki sanoi:
Sekä Nicon että Webberin keskeytyksen perimmäinen syy oli se, että autojen pakosarjat kuumenivat liikaa ja aiheuttivat vaurioita johdotukselle. Moottoriviasta ei siis varsinaisesti ollut kyse. Monacon ongelmahan on se, että moottoriin virtaa alhaisempien nopeuksien takia vähemmän jäähdytysilmaa kuin normaalisti, mikä ilmeisesti koitui niin Williamsien kuin osin Kiminkin kohtaloksi.
Eikös kimille ilmotettu sama syy eli pakosarjan kuumeneminen...
Ainakin kimin kone tais käydä vaikka auto oli liekeissä, että sikäli koneen luulis olevan kunnossa. Mitäs se myllyyn vaikuttaa vaikka vähän katteet palaiskin. :rolleyes:
Virallisissa tuloksissa on kyllä saatu kaikille kolmelle eri keskeytyssyyt mut ei se kai haittaa... :)
f1.com sanoi:
Ret 10 Nico Rosberg Williams-Cosworth 51 Accident

Ret 3 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 50 Heat shield fire

Ret 9 Mark Webber Williams-Cosworth 48 Exhaust
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mickey sanoi:
Tartteeks ne johdot vetää siitä pakosarjan päältä............. ois mun pitäny tulla johdottamaan.............. :D
Joo mietin ihan samaa, että kai nyt oikeesti joku muukin lovi löytys sähköpiuhoille kuin pakoputken pää... :cool:
Ei nyt noi sähköpiuhat noissakaan peleissä mitään suurjännite kaapelia oo... :D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
petrolhead sanoi:
Eivät varmaan huvikseen ole niitä pakosarjaan teipanneet. Ajatellen piuhojen määrää ja sijaintia vs. paketin tiukkuutta ihme ettei noin käy useammin.
No ei kai niin... Kuhan heitin... Luulis jostain lähempää pohjaa löytyvän joku lovi piuhoillekin.. :) Noh, taitaa pakarit olla nykysin jo melkein pohjalevyäkin alempana. :D

Joku täälä heitti ettei massalle olis vaihdettu mottia monacossa...
Mistä moinen tieto? Maikkarin mukaan vaihdettiin...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
On muuten tojon V8 pikkusen matalaa sorttia... Toki niin varmasti ovat muutkin, mutta tämä on paras kuva tähän mennessä minkä olen nähnyt:

On muuten tojota kopioinu pakoputkensakin ferrarilta...
:cool:
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Ghost_Glove sanoi:
On muuten tojon V8 pikkusen matalaa sorttia... Toki niin varmasti ovat muutkin, mutta tämä on paras kuva tähän mennessä minkä olen nähnyt:

On muuten tojota kopioinu pakoputkensakin ferrarilta...
:cool:
Niin eikös se V-kulma ole kaikilla sama, kuten myös kampiakselin keskiön korkeus auton pohjasta?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Spam sanoi:
Niin eikös se V-kulma ole kaikilla sama, kuten myös kampiakselin keskiön korkeus auton pohjasta?
Taitaapi olla... Ja painopisteellekin on määritelty ainakin minimi korkeus...
Mutta on niissä varmaan pieniä eroja..

Mutta nimen omaan se noissa ihmetyttää, että kuinka pienee tilaan saadaan mahtuun 700-800 hevosta... :cool:
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
kyllä on määrätty. FIA:n 2006 säännöistä quote:

5.5 Weight and centre of gravity :
5.5.1 The overall weight of the engine must be a minimum of
95kg.
5.5.2 The centre of gravity of the engine may not lie less than
165mm above the reference plane.
5.5.3 The longitudinal and lateral position of the centre of
gravity of the engine must fall within a region that is the
geometric centre of the engine, +/- 50mm.
5.5.4 When establishing conformity with Article 5.5, the
engine will include the intake system up to and
including the air filter, fuel rail and injectors, ignition
coils, engine mounted sensors and wiring, alternator,
coolant pumps and oil pumps.

eli, keskipainopisteen tulee olla minimissään 165mm pohjalankun yläpuolella, ja pitkittäis sekä sivuttaissuunassa maksimissaan+-50mm moottorin geometrisesta keskuksesta. tässä mittauksessa tulee olla kiinnitettynä käytännössä kaikki paitsi nesteet.
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Mickey sanoi:
Järkee tässäkin...
Kyllähän siinä (Painopisteelle määrättyssä minimikorkeudessa) on paljonkin kustannus-säästöjen kannalta.
Aiemminhan autot tehtiin mahdollisimman kevyeksi ja jouduttiin siksi käyttämään erittäin kalliita materiaaleja.
Yksinkertaisesti autosta tehtiin niin alipainoinen kuin mahdollista ja tarvittavat lisäpainot asennettiin sitten pohjalevyyn, niitä siirtelemällä myös pystyttiin vaikutamaan auton käyttäytymiseen.
Nyt autoa ei ole tarve tehdä alipainoiseksi (Kalliiden materiaalien käyttö on näin vähäisempää), muuta kuin sen verran että lisäpainoilla saadaan siirrettyä auton painopistettä sääntöjen rajoissa.....
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hermanni sanoi:
Nyt autoa ei ole tarve tehdä alipainoiseksi (Kalliiden materiaalien käyttö on näin vähäisempää), muuta kuin sen verran että lisäpainoilla saadaan siirrettyä auton painopistettä sääntöjen rajoissa.....
Paitsi, että autot ovat nyt ihan yhtä alipainoisia kuin ennenkin... Ellei vähän enemmänkin koska ovat ehkä rahtusen lyhyempiä perästään...
Nimittäin viime vuoden V10:t painoivat muistaakseni aika tarkkaan sen mitä nykyiset V8 eli jotain 95-100 kiloo... Nythän kaikki motit painaa melko varmasti 95 kiloo.

Moottorin painopiste on toki saattanut nousta pikkusen V10:stä kun se nyt määritettiin. Mutta tuskin koko auton paino on mihinkään muuttunut.

Onhan nykyset moottorisäännöt aika tiukkoja, mutta kyllä niillä vielä selkeitä eroja saadaan aikaiseksi mikä on hyvä asia. Eli varaa kehittelyyn on vielä. Ainakin muilla kuin rellulla ja ferkulla...varmaan niilläkin. Kierroksiahan voi aina nostaa... Ainakin ensi kauden ajan.
Toki näilläkään säännöillä ole sitten mitään merkitystä jos moottorit oikeasti jäädytetään.. :jaska:
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Ghost_Glove sanoi:
Toki näilläkään säännöillä ole sitten mitään merkitystä jos moottorit oikeasti jäädytetään.. :jaska:
Ja jos kaudeksi 2008 otetaan kesäkuun 2006 koneet käytöön (eikös se näin ollut), olisi jo nyttenkin tapahtuva kehitys turhaa (Mikäli ymmärsin oikein).
Jos noin on, on moni moottorivalmistaja vaikeuksissa silloin......
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Veikkaisin että FIA määritti koneille painopisteen vähimmäiskorkeuden ja sylinterien bore spacingin *) tasoittaakseen kilpailua: Moottori vaikuttaa paljon auton painopisteen korkeuteen, joka taas määrää korin kallistelun ja nyökkäyksen määrän, joka taas häiritsee aerodynamiikan toimintaa.
Tyhmää ajatella että nykysäännöillä koneet ovat niin samanlaisia että sylinterikannet sopivat suurinpiirtein ristiin muitten koneisiin :rolleyes: .
Tyhmä sääntö johtaa tyhmien osa-alueiden kehittelyyn, joilla on entistä vähemmän sovellettavuutta siviiliautoihin (jos millään on).
Moottoririkkoja vähimmäispaino ei vähennä: männät, venttiilit ja kiertarit kevenee kuten ennenkin.

*)mikä on bore spacing suomeksi?
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
petrolhead sanoi:
*)mikä on bore spacing suomeksi?
Veikkaisin, että tuo liittyy sylinterin halkaisijaan, koska vähimmäis korkeuden jo mainitsit...

Bore=porata ja myös putken tai reiän sisähalkaisija
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Ghost_Glove sanoi:
Veikkaisin, että tuo liittyy sylinterin halkaisijaan, koska vähimmäis korkeuden jo mainitsit...

Bore=porata ja myös putken tai reiän sisähalkaisija
Niin siis bore spacing tarkoittaa etäisyyttä sylinterin keskikohdasta viereisen sylinterin keskikohtaan. Laitoin kysymyksen siksi etten tiedä onko bore spacingille "virallinen" suomenkielinen vastine, jota siis mielummin käyttäisin.
(pidän selkokieltä parempana kuin keksittyjä sivistyssanoja ja anglismeja).

EDIT: Määrätyllä bore spacingillahan käytännössä määrätään moottorin vähimmäispituus..
Ainoa kustannussäästö tuosta voi tulla siitä että enää ei kannata niin usein suunnitella ja testata täysin uutta lohkoa. (No säästetyn rahan ottaa joku toinen osasto mielellään vastaan.)
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
petrolhead sanoi:
Niin siis bore spacing tarkoittaa etäisyyttä sylinterin keskikohdasta viereisen sylinterin keskikohtaan. Laitoin kysymyksen siksi etten tiedä onko bore spacingille "virallinen" suomenkielinen vastine, jota siis mielummin käyttäisin.
(pidän selkokieltä parempana kuin keksittyjä sivistyssanoja ja anglismeja).
just just...


Nicon kone muuten meni sit vaihtoon... Että näin. :nope:
 
Ylös