2006: myllyt

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ghost_Glove sanoi:
Ja eikö olisi melko mielekästä käyttää täälä niitä oikeita ja vain oiketa nimityksiä?
Minulle kyllä sopii, että pitäydytään pelkästään TC- ja LC-nimityksissä.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
WebSlave sanoi:
Minulle kyllä sopii, että pitäydytään pelkästään TC- ja LC-nimityksissä.
Kuten myös. Sotkuhan aiheutuu siitä, että kaikki eivät ymmärrä että TC estää pyöriä sutimasta. He luulevat virheellisesti että sen teki ainoastaan jo käytöstä poistettu LC.

Edit: Ja nyt kun tarkemmin muistelen niin tuo väärinkäsitys juontaa jo vuosien takaa. Launch Control ("laukaisukontrolli" tai lähtöjärjestelmä) käännettiin Suomessa virheellisesti sutimisenestojärjestelmäksi. Oikeampi käännös olisi ollut lähtöjärjestelmä tai vaikkapa lähtökontrolli. Järjestelmän tarkoitus oli nimenomaan suorittaa koko lähtökiihdytys automaattisesti kuljettajan puolesta.
 
Viimeksi muokattu:

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
sakuraba sanoi:
10-15% luistolla saa parhaan kiihtyvyyden.
Kai tuokin riippuu renkaista, radasta, moottorista ja monista muista lukuisista tekijöistä.

Ferrarin kone on säädetty mielestäni eri tavalla kuin muut. Alaspäin vaihtaessa kone antaa selkeästi havaittavan välikaasun ( Mika Salo väittää että Schumi tekee itse tuon.. ) Massalla tulee kaasuttelut ihan samalla tavalla.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
bigbear sanoi:
Kai tuokin riippuu renkaista, radasta, moottorista ja monista muista lukuisista tekijöistä.

Ferrarin kone on säädetty mielestäni eri tavalla kuin muut. Alaspäin vaihtaessa kone antaa selkeästi havaittavan välikaasun ( Mika Salo väittää että Schumi tekee itse tuon.. ) Massalla tulee kaasuttelut ihan samalla tavalla.
Kai siinä pieniä eroja toki on kuinka paljon kannattaa "sudittaa", mut siis tuo 10-15 pröösenttiahan tulee ihan suoraa fysiikasta. Että sikäli ei se siitä paljon varmaan mihinkään muutu... :cool:

Koneiden säädöistä en niin tiedä kun ei oo tullu kiinnitettyä suurempaa huomiota. Mutta telkkarissa näkyvästä telemetriasta huomaa kans tuon, että ferrarit antavat välikaasua mutkiin ajettaessa. Ja jos tuo telemetria kerta tulee suoraan auton ECU:lta niin sit ferrari käyttää välikaasua.

Ja Massahan tietenkin vaan kopio Sumia... Ei Salon Mika huijaa, se tietää nää asiat nääs... :p
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Ghost_Glove sanoi:
Kai siinä pieniä eroja toki on kuinka paljon kannattaa "sudittaa", mut siis tuo 10-15 pröösenttiahan tulee ihan suoraa fysiikasta. Että sikäli ei se siitä paljon varmaan mihinkään muutu... :cool:
Mistä fysiikasta tuo löytyy?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
bigbear sanoi:
Mistä fysiikasta tuo löytyy?
Älä nyt pyydä, että mun pitäs se nyt muistaa tai jaksaa sulle jostain kaivaa. Mutta kyllä me koulussa (olisko ollu lukiossa) tuo ihan laskettiinkin, että näin se on... Toki lukiossa varmaan jätettiin ilmanvastukset ja tuulet pois, mutta ei se asiaa niin paljon muuta...varsinkaan ilmanvastus joka on nolla kun auto on vielä paikallaan... :D
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Ghost_Glove sanoi:
Kai siinä pieniä eroja toki on kuinka paljon kannattaa "sudittaa", mut siis tuo 10-15 pröösenttiahan tulee ihan suoraa fysiikasta. Että sikäli ei se siitä paljon varmaan mihinkään muutu... :cool:

Koneiden säädöistä en niin tiedä kun ei oo tullu kiinnitettyä suurempaa huomiota. Mutta telkkarissa näkyvästä telemetriasta huomaa kans tuon, että ferrarit antavat välikaasua mutkiin ajettaessa. Ja jos tuo telemetria kerta tulee suoraan auton ECU:lta niin sit ferrari käyttää välikaasua.

Ja Massahan tietenkin vaan kopio Sumia... Ei Salon Mika huijaa, se tietää nää asiat nääs... :p
Väittäisin että mm. lähdössä luisto on melkoisen paljon enemmän kuin 10-15%.
Muuten kierrokset tipahtais melko alas. Eikö autoissa 1. vaihde riitä lähemmä 100km/h:ssa?

Mitä tulee TC/LC nimityskikkailuun niin lukkoperän ohjaus ja vetoluiston esto toimivat yhteistyössä riippuen miljoonasta muusta parametristä. Onko autoissa sittenkään erillisiä järjestelmiä? Samassa systeemissä ohjelmat eri tilanteita varten + manuaalisäätö ratissa..
 
Viimeksi muokattu:

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Tässä Jotain teoriaa sutimisesta. Eli paras pitkittäispito kiihdytyksessä ja jarrutuksessa, ja sivuttaispito paras tietyllä kohtauskulmalla kulkusuuntaan, on käyrän huippujen kohdalla. Lisää tietoa varmaankin löytyy googlella pacejka magic equation.

Nuo käyrät tietenki muuttuu renkaan lämpötilan, ilmanpaineen, yms. mukaan.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
pyrydaman, arvioipa silmämääräisesti seuraavan GP:n lähdössä sutimisen määrää. Voit todeta itse että luisto on kumin ja asvaltin välissä enemmän kuin kytkinlevyjen ja "vauhtipyörän" välissä.

BTW, Tämä on väärä topikki tälle aiheelle.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
petrolhead sanoi:
pyrydaman, arvioipa silmämääräisesti seuraavan GP:n lähdössä sutimisen määrää. Voit todeta itse että luisto on kumin ja asvaltin välissä enemmän kuin kytkinlevyjen ja "vauhtipyörän" välissä.
Miten tuon muka voi todeta kun kytkimen luistoa ei tiedetä? Kytkin luistaa vain alkukiihdytyksessä hetken aikaa moottorin kierrosten pysyessä vakiona, kunnes tietty nopeus on saavutettu jolloin kytkin lukkiutuu, ja siitä eteenpäin kiihdytys on normaalia kiihdyttämistä ja sutimisenesto hoitaasen (mun järjen mukaan).
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
vermula sanoi:
Miten tuon muka voi todeta kun kytkimen luistoa ei tiedetä? Kytkin luistaa vain alkukiihdytyksessä hetken aikaa moottorin kierrosten pysyessä vakiona, kunnes tietty nopeus on saavutettu jolloin kytkin lukkiutuu, ja siitä eteenpäin kiihdytys on normaalia kiihdyttämistä ja sutimisenesto hoitaasen (mun järjen mukaan).
Silmämääräisesti vertaamalla renkaiden pyörimisnopeutta auton kulkunopeuteen voi todeta että vetävien pyörien luisto on mm. lähtökiihdytyksen alussa paljon enemmän kuin "10-15%".
Aiempaan postaukseeni viitaten: Seuraavan postini tästä asiasta laitan siihen soveltuvaan topikkiin jos joku haluaa sellaisen aloittaa tai nostaa vanhan ylös.
"10-15%" voi olla oikeaa suuruusluokkaa kun puhutaan mutkasta ulos kiihdyttämisestä, jolloin renkaan pitää kehittää muutakin kuin pituussuuntaisia voimia.
 
Viimeksi muokattu:

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
no en kyllä minä ainakaan pysty näkemään pyörien pyöriessä prosentuaalista vauhtieroa etu ja takapään välillä. lisäksi en myöskään kykene autoa katsomalla toteamaan minkä verran kytkintä liu'utetaan
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Ihan ensimmäiseks startissa saattaakin olla että hetkellisesti 'sudahtaa' vähän enemmän kuin olis normaalikiihdytyksessä optimaalinen, kun auto 'nytkäytetään' mahdollisimman nopeasti liikkeelle, antamalla kunnon tehokas voimaimpulssi auton liikkeelepanoon. Vahvavääntöisellä moottorilla pystyy antamaan isomman ensi-impulssin koneen sammumatta, olisko tässä Renaultin starttien salaisuus, moottorissa? En ole kyllä tarkkaillut aikoihin noita startteja tarkkaan..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
vermula sanoi:
Kytkin luistaa vain alkukiihdytyksessä hetken aikaa moottorin kierrosten pysyessä vakiona, kunnes tietty nopeus on saavutettu jolloin kytkin lukkiutuu, ja siitä eteenpäin kiihdytys on normaalia kiihdyttämistä ja sutimisenesto hoitaasen (mun järjen mukaan).
Kuten tuossa aiemmin tässä ketjussa totesin, niin vasta kun nopeus on päälle 100 km/h saa TC alkaa toimia. Sitä ennen renkaiden sutimista mittaavat ajoavut on kielletty.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
WebSlave sanoi:
Kuten tuossa aiemmin tässä ketjussa totesin, niin vasta kun nopeus on päälle 100 km/h saa TC alkaa toimia. Sitä ennen renkaiden sutimista mittaavat ajoavut on kielletty.
Ok.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
WebSlave sanoi:
Kuten tuossa aiemmin tässä ketjussa totesin, niin vasta kun nopeus on päälle 100 km/h saa TC alkaa toimia. Sitä ennen renkaiden sutimista mittaavat ajoavut on kielletty.
Tämä kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta ja ainakin minulle uudelta. Päteekö tämä vain lähdössä? Jos esimerkisi Monacon Rascasse mutka ajetaan 50 km/h, niin siinäkö ei TC toimi ennen kuin auto myöhemmin kiihtyy yli 100 km/h?

En epäile tietojasi, mutta valottaisitko asiaa hieman lisää. Minulla nimittäin on erilainen käsitys (todennäköisesti väärä :( ).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Törni sanoi:
Tämä kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta ja ainakin minulle uudelta. Päteekö tämä vain lähdössä?
Kyllä. FIA on määrännyt, että kaasun ja vaihteiden tulee olla täysin kuljettajan kontrollissa lähtöruutuun ajamisesta siihen hetkeen, kun auto saavuttaa 100 km/h nopeuden.

Poimin tuon tiedon Charlie Whitingin haastattelusta FIA:n sivuilta:
FIA sanoi:
Now, as far as we’re concerned, as long as the throttle and clutch are under the direct control of the driver during the launch period – from the moment at which the car comes to a stop on the grid to the time it reaches 100km/h – everything is fine. After that, traction control can take over.
http://www.fia.com/mediacentre/FIA_Feature/2004/racedirector2.html
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
WebSlave sanoi:
Kyllä. FIA on määrännyt, että kaasun ja vaihteiden tulee olla täysin kuljettajan kontrollissa lähtöruutuun ajamisesta siihen hetkeen, kun auto saavuttaa 100 km/h nopeuden.

Originally Posted by FIA
Now, as far as we’re concerned, as long as the throttle and clutch are under the direct control of the driver during the launch period – from the moment at which the car comes to a stop on the grid to the time it reaches 100km/h – everything is fine. After that, traction control can take over.

Poimin tuon tiedon Charlie Whitingin haastattelusta FIA:n sivuilta:
Niin. Kysehän on lähdöstä, ei ilmeisesti normaalista ajosta.
 
Ylös