WebSlave
Trackman
- Liittynyt
- 9.2.2005
- Viestit
- 29660
Minulle kyllä sopii, että pitäydytään pelkästään TC- ja LC-nimityksissä.Ghost_Glove sanoi:Ja eikö olisi melko mielekästä käyttää täälä niitä oikeita ja vain oiketa nimityksiä?
Minulle kyllä sopii, että pitäydytään pelkästään TC- ja LC-nimityksissä.Ghost_Glove sanoi:Ja eikö olisi melko mielekästä käyttää täälä niitä oikeita ja vain oiketa nimityksiä?
Kuten myös. Sotkuhan aiheutuu siitä, että kaikki eivät ymmärrä että TC estää pyöriä sutimasta. He luulevat virheellisesti että sen teki ainoastaan jo käytöstä poistettu LC.WebSlave sanoi:Minulle kyllä sopii, että pitäydytään pelkästään TC- ja LC-nimityksissä.
Kai tuokin riippuu renkaista, radasta, moottorista ja monista muista lukuisista tekijöistä.sakuraba sanoi:10-15% luistolla saa parhaan kiihtyvyyden.
Kai siinä pieniä eroja toki on kuinka paljon kannattaa "sudittaa", mut siis tuo 10-15 pröösenttiahan tulee ihan suoraa fysiikasta. Että sikäli ei se siitä paljon varmaan mihinkään muutu...bigbear sanoi:Kai tuokin riippuu renkaista, radasta, moottorista ja monista muista lukuisista tekijöistä.
Ferrarin kone on säädetty mielestäni eri tavalla kuin muut. Alaspäin vaihtaessa kone antaa selkeästi havaittavan välikaasun ( Mika Salo väittää että Schumi tekee itse tuon.. ) Massalla tulee kaasuttelut ihan samalla tavalla.
Mistä fysiikasta tuo löytyy?Ghost_Glove sanoi:Kai siinä pieniä eroja toki on kuinka paljon kannattaa "sudittaa", mut siis tuo 10-15 pröösenttiahan tulee ihan suoraa fysiikasta. Että sikäli ei se siitä paljon varmaan mihinkään muutu...
Älä nyt pyydä, että mun pitäs se nyt muistaa tai jaksaa sulle jostain kaivaa. Mutta kyllä me koulussa (olisko ollu lukiossa) tuo ihan laskettiinkin, että näin se on... Toki lukiossa varmaan jätettiin ilmanvastukset ja tuulet pois, mutta ei se asiaa niin paljon muuta...varsinkaan ilmanvastus joka on nolla kun auto on vielä paikallaan...bigbear sanoi:Mistä fysiikasta tuo löytyy?
Väittäisin että mm. lähdössä luisto on melkoisen paljon enemmän kuin 10-15%.Ghost_Glove sanoi:Kai siinä pieniä eroja toki on kuinka paljon kannattaa "sudittaa", mut siis tuo 10-15 pröösenttiahan tulee ihan suoraa fysiikasta. Että sikäli ei se siitä paljon varmaan mihinkään muutu...
Koneiden säädöistä en niin tiedä kun ei oo tullu kiinnitettyä suurempaa huomiota. Mutta telkkarissa näkyvästä telemetriasta huomaa kans tuon, että ferrarit antavat välikaasua mutkiin ajettaessa. Ja jos tuo telemetria kerta tulee suoraan auton ECU:lta niin sit ferrari käyttää välikaasua.
Ja Massahan tietenkin vaan kopio Sumia... Ei Salon Mika huijaa, se tietää nää asiat nääs...
Miten tuon muka voi todeta kun kytkimen luistoa ei tiedetä? Kytkin luistaa vain alkukiihdytyksessä hetken aikaa moottorin kierrosten pysyessä vakiona, kunnes tietty nopeus on saavutettu jolloin kytkin lukkiutuu, ja siitä eteenpäin kiihdytys on normaalia kiihdyttämistä ja sutimisenesto hoitaasen (mun järjen mukaan).petrolhead sanoi:pyrydaman, arvioipa silmämääräisesti seuraavan GP:n lähdössä sutimisen määrää. Voit todeta itse että luisto on kumin ja asvaltin välissä enemmän kuin kytkinlevyjen ja "vauhtipyörän" välissä.
Silmämääräisesti vertaamalla renkaiden pyörimisnopeutta auton kulkunopeuteen voi todeta että vetävien pyörien luisto on mm. lähtökiihdytyksen alussa paljon enemmän kuin "10-15%".vermula sanoi:Miten tuon muka voi todeta kun kytkimen luistoa ei tiedetä? Kytkin luistaa vain alkukiihdytyksessä hetken aikaa moottorin kierrosten pysyessä vakiona, kunnes tietty nopeus on saavutettu jolloin kytkin lukkiutuu, ja siitä eteenpäin kiihdytys on normaalia kiihdyttämistä ja sutimisenesto hoitaasen (mun järjen mukaan).
Kuten tuossa aiemmin tässä ketjussa totesin, niin vasta kun nopeus on päälle 100 km/h saa TC alkaa toimia. Sitä ennen renkaiden sutimista mittaavat ajoavut on kielletty.vermula sanoi:Kytkin luistaa vain alkukiihdytyksessä hetken aikaa moottorin kierrosten pysyessä vakiona, kunnes tietty nopeus on saavutettu jolloin kytkin lukkiutuu, ja siitä eteenpäin kiihdytys on normaalia kiihdyttämistä ja sutimisenesto hoitaasen (mun järjen mukaan).
Ok.WebSlave sanoi:Kuten tuossa aiemmin tässä ketjussa totesin, niin vasta kun nopeus on päälle 100 km/h saa TC alkaa toimia. Sitä ennen renkaiden sutimista mittaavat ajoavut on kielletty.
Tämä kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta ja ainakin minulle uudelta. Päteekö tämä vain lähdössä? Jos esimerkisi Monacon Rascasse mutka ajetaan 50 km/h, niin siinäkö ei TC toimi ennen kuin auto myöhemmin kiihtyy yli 100 km/h?WebSlave sanoi:Kuten tuossa aiemmin tässä ketjussa totesin, niin vasta kun nopeus on päälle 100 km/h saa TC alkaa toimia. Sitä ennen renkaiden sutimista mittaavat ajoavut on kielletty.
Kyllä. FIA on määrännyt, että kaasun ja vaihteiden tulee olla täysin kuljettajan kontrollissa lähtöruutuun ajamisesta siihen hetkeen, kun auto saavuttaa 100 km/h nopeuden.Törni sanoi:Tämä kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta ja ainakin minulle uudelta. Päteekö tämä vain lähdössä?
FIA sanoi:Now, as far as we’re concerned, as long as the throttle and clutch are under the direct control of the driver during the launch period – from the moment at which the car comes to a stop on the grid to the time it reaches 100km/h – everything is fine. After that, traction control can take over.
http://www.fia.com/mediacentre/FIA_Feature/2004/racedirector2.html
Niin. Kysehän on lähdöstä, ei ilmeisesti normaalista ajosta.WebSlave sanoi:Kyllä. FIA on määrännyt, että kaasun ja vaihteiden tulee olla täysin kuljettajan kontrollissa lähtöruutuun ajamisesta siihen hetkeen, kun auto saavuttaa 100 km/h nopeuden.
Originally Posted by FIA
Now, as far as we’re concerned, as long as the throttle and clutch are under the direct control of the driver during the launch period – from the moment at which the car comes to a stop on the grid to the time it reaches 100km/h – everything is fine. After that, traction control can take over.
Poimin tuon tiedon Charlie Whitingin haastattelusta FIA:n sivuilta:
Nimenomaan. Tällä tavalla kiellettiin LC, mutta jätettiin TC rauhaan.tmoi sanoi:Niin. Kysehän on lähdöstä, ei ilmeisesti normaalista ajosta.