2006: myllyt

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Suomen Huippu sanoi:
Kimi Räikkönen jäi Ranskan Grand Prix'in aika-ajossa kuudenteen lähtöruutuun, mutta sai McLarenin moottorit rakentavan Mercedeksen johtoportaan hykertämään ylpeydestä.

Räikkösen nopeassa vedossa aika-ajossa Mercedeksen V8-moottori ylitti ensimmäisen kerran maagisen
20 000 kierroksen rajapyykin.


http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:496:1:2006-07-16;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:391893,1:0:0:0:0:0:
Onhan se kiva kun Mese vinkaisee mutta jopa on taas uutinen. Jotenkin annetaan se kuva että asia on jotenkin Kimin saavutus.. Eikö de la Rosan kone kiertänyt yhtä paljon?
Paljonko iloa jos ei auto silti kulje paalulle? (jotain hehkutettavaa pitää löytää kun ei vehkeet kulje)
Moottori viritetään sille kierrosaluelle jota kisan (ja seuraavan kisan) ajan voidaan turvallisesti käyttää, joten ylikierroksille menon hyöty voi olla nimellinen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Suomen Huippu sanoi:
Räikkösen nopeassa vedossa aika-ajossa Mercedeksen V8-moottori ylitti ensimmäisen kerran maagisen
20 000 kierroksen rajapyykin.
Kimi siis missasi vaihteenvaihdon ja ylikierrätti konetta. ;)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ja mitenkähän tämä on todistettu tai kukahan tämän on todistanut?
Valmistajat varmaan kertovatkin näitä asioita ihan tuosta vaan...
Toki hyvähän sitä on mainostaa... ainakin cossun ja mersun... :D
Saksalaisjätin aiempi ennätys oli 19700 kierrosta minuutissa. Vain Williamsin partneri Cosworth on pystynyt ylittämään 20000 kierrosta. Tämä tapahtui jo kevään avauskisoissa.
Mikähän oli se tarkka kierrosluku jota kimi käytti maksimissaan aika-ajoissa?
Nimittäin pistin merkille kyllä, että telkkarissa näkyvissä kierrosluvuissa kimillä tai pedrolla mittari pysähty kokolailla tasan 20 000 kierrokseen. Mietin tässä vaan, että kuinka tarkka tuo telkkarissa näkyvä mittari on...
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Ghost_Glove sanoi:
Ja mitenkähän tämä on todistettu tai kukahan tämän on todistanut?
Valmistajat varmaan kertovatkin näitä asioita ihan tuosta vaan...
Toki hyvähän sitä on mainostaa... ainakin cossun ja mersun... :D


Mikähän oli se tarkka kierrosluku jota kimi käytti maksimissaan aika-ajoissa?
Nimittäin pistin merkille kyllä, että telkkarissa näkyvissä kierrosluvuissa kimillä tai pedrolla mittari pysähty kokolailla tasan 20 000 kierrokseen. Mietin tässä vaan, että kuinka tarkka tuo telkkarissa näkyvä mittari on...
Se kierroslukutieto tulee moottorin telemetriatiedoista eli se on aikalailla tarkka lukema. Moottorien kierrokset saadaan jokatapauksessa äänianalyysillä selville joten Fia aikanaan keksi pyytää kyseiset telemetriatiedot julkiseen käyttöön.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
naukkis sanoi:
Se kierroslukutieto tulee moottorin telemetriatiedoista eli se on aikalailla tarkka lukema. Moottorien kierrokset saadaan jokatapauksessa äänianalyysillä selville joten Fia aikanaan keksi pyytää kyseiset telemetriatiedot julkiseen käyttöön.
Siis ko. telemetria tieto on FIA:n saatavissa ja siis ruudussa näkyvä kierroslukumittari voisi siis siten näyttää aivan oikeaakin lukemaa vai?

Eikös nuo äänianalyysit ole kuitenkin jonkin verran epätarkkoja?
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Äänianalyysit voi olla epätarkkoja, onneksi tv-ruutuun tulee nykyään tarkat tiedot elektroniikkaboksista.

Tehdäänkö sellaisia äänianalyyseja edes reaaliajassa vai jälkikäteen laskeskellaan? 90-luvun alkupuolellakin näkyi vissiin kierrosmittaria tv-ruudussa, mistähän se tieto tuli.

No siitä olen ainakin aika varma että Traction Controlin toimintaa voi olla vaikea päätellä äänestä...
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Ghost_Glove sanoi:
Siis ko. telemetria tieto on FIA:n saatavissa ja siis ruudussa näkyvä kierroslukumittari voisi siis siten näyttää aivan oikeaakin lukemaa vai?

Eikös nuo äänianalyysit ole kuitenkin jonkin verran epätarkkoja?
Jep, ei noita kierroksia reaaliajassa pystyttäisi äänestä analysoimaan. Äänianalyysi on täysin tarkka tapa määrittää moottorin kierrokset joten moottorin käytetyt kierrosluvut ovat jokatapauksessa kilpailijoiden saatavilla, ja kun kerran yleisölajista on kyse niin onhan nuo ihan mielenkiintoista tietoa katsojillekin.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Suomen Huippu sanoi:
No siitä olen ainakin aika varma että Traction Controlin toimintaa voi olla vaikea päätellä äänestä...
No pätkivän TC:n toiminta on todella helppo päätellä äänistä, ruudussakin näkyvien telemetriatietojen pohjalta tosin vaikuttaa siltä että ainakin Ferrarin TC käyttää myös kaasuläpän ohjausta luistonestoon, selostajathan kuvittelevat näkyvien kaasun asentojen johtuvan kuskien ajotyyleistä mutta nykyisten luistonestojen kanssa kuskin halutessa kiihdyttää kaasu runtataan auki ja annetaan luistoneston hanskata kaasunkäyttö. Kaasuläpän ohjauksella luistonestossa moottoriin syntyy vähemmän haitallisia värinöitä mutta itse moottorinohjaus tulee huomattavasti monimutkaisemmaksi ja Ferrarilla vaikuttaisi asian suhteen olevan pullat varsin hyvin uunissa. No voi tuo kaasunkäytön ero johtua myös siitä että mahdollisesti telemetriasta välitettävä tieto on joko varsinainen kaasuläpän asento tai vaihtoehtoisesti tieto kaasupolkimen asennosta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
naukkis sanoi:
nykyisten luistonestojen kanssa kuskin halutessa kiihdyttää kaasu runtataan auki ja annetaan luistoneston hanskata kaasunkäyttö.
En kyllä täysin usko tuohon. Sekä Alonso että Kimi menivät tämänpäiväisessä kisassa ns. kahva edellä, ja vetävien pyörien pito-ongelmia taidettiin nähdä myös Kanadan neulansilmässä, ellen väärin muista.
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Mickey sanoi:
Meneeköhän nyt luiston ja sutimisenesto sekasin...................?
Samaa ilmeisestikkin tarkoitetaan (Luistoa se sutiminenkin on).....
Eli ei ESP elektronista ajovakauden hallintajärjestelmää (Sitähän ei pysty piilottamaan, vaatii pumppuyksikon magneettiventtileineen ja jokaiseen pyörään anturit + ohjauselektroniikan)....
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mickey sanoi:
Meneeköhän nyt luiston ja sutimisenesto sekasin...................?
Ei. Sutimisenesto on Launch Control (LC). Se on nykyisin kielletty lähtöjärjestelmä. Luistonesto eli Traction Control (TC) on edelleen sallittu, ja vaikuttaa ajon aikana.
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
???

Kumman vähän ne kuitenkin lähdössäkään sutivat, vaikka hevosia on hirveesti ja kiihtyvyys ihan mieletön.

Ei kai ne niin taitavia ole ilman mitään apuvälineitä...?

:doubtful:
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Leeds sanoi:
Kumman vähän ne kuitenkin lähdössäkään sutivat, vaikka hevosia on hirveesti ja kiihtyvyys ihan mieletön.

Ei kai ne niin taitavia ole ilman mitään apuvälineitä...?

:doubtful:
Niinpä... Onneksi sentään kaikki tallit kiertävät sääntöä sitten samalla tavalla kun startit ovat melko tasaisia. Ilmeisesti FIA:llakaan ei ole asiaan huomauttamista joten joku porsaanreikä on yleisesti löydetty.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Kyllä tässä nyt näyttää menevän sutimisenesto, luistonesto ja lähtökontrolli sekaisin vastaväitteistä huolimatta. Nuo suomenkieliset käännökset ovat hieman huonoja. F1 auto "sutii" lähdössä ja myös mutkista lähdettäessä aivan varmasti ilman TC:ta (traction control). Sutimisen estämisen lisäksi TC tarkkailee myös pyörien välisiä suhteita vähentäen ja estäen näin myös luistot. Eli TC:ta voidaan suomeksi kutsua yhdistetyksi luiston- ja sutimisenestojärjestelmäksi.

Launch Control, jota ei enää käytetä, oli erillinen järjestelmä joka toimi oman lastunsa varassa. Kun kuljettaja painoi lähdössä nappia, LC valitsi optimikierrokset joilla lähdettiin liikkeelle ja päätti myös mikä on oikea hetki ja oikeat kierrokset siirryttäessä seuraavalle vaihteelle. Järjestelmä siis myös huolehti lähtösuoralla vaihtamisesta. Järjestelmä oli dedikoitu vain ja ainoastaan lähtöä varten.

Edit: Eli summa summarum. Ei ole mitään "porsaanreikää". TC estää pyörien sutimisen lähdössä edelleen aivan samoin kun se teki aikaisemminkin. Nyt vain puuttuu tuo LC ;)
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Törni sanoi:
Kyllä tässä nyt näyttää menevän sutimisenesto, luistonesto ja lähtökontrolli sekaisin vastaväitteistä huolimatta. Nuo suomenkieliset käännökset ovat hieman huonoja.
Niin ovat, siitä olen samaa mieltä. Mutta koska noita käännöksiä on mediassa yleisesti käytetty, on mielekästä käyttää niitä täälläkin samoissa merkityksissä. Muutoin joutuisi aina kyselemään mitähän kirjoittaja mahtaa tällä kertaa tarkoittaa.

Niin ja mitä lähtöjärjestelmiin tulee, niin FIA kielsi automaattivaihteet ja määräsi, että kaasun ja kytkimen tulee olla lähdössä täysin kuskin kontollissa 100 km/h asti. Luvallista on kuitenkin ohjata moottoria polttoaineensyötöllä ja sytytyksellä. Toisin sanoen kierrosluku voidaan optimoida niin alhaiseksi, että kuski voi huoletta polkaista tallan pohjaan sudittamatta renkaita.

Toisin kuin sutimisenestossa ja luistonestossa, tässä ei kuitenkaan millään tavalla reaaliaikaisesti tutkita ja tunnisteta itse sutimista, vaan moottoriasetus optimoidaan tunnetun pitodatan mukaan (ennakolta).

-Edit- Lisätään vielä, että tämä oli myös FIAn tiedossa. FIA vain halusi kieltää autojen "robottilähdöt".
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Lisätään nyt vielä sen verran, että kyllähän autot sutivat ainakin lähdössä. Koska tehokkain tapa lähteä liikkeelle on muistaakseni se, että takapyörät (vetäpyörät) pyörivät oliko se nyt 1,1 vai 1,2 kertaa sen mitä etupyörät pyörivät... Tai jotain sinne päin... :cool:

Ja eikö olisi melko mielekästä käyttää täälä niitä oikeita ja vain oiketa nimityksiä? Käyttäkää sit vaikka vapaan puolella niitä vähemmän oikeita nimiä.
Eikä tuon TC-sanan käyttö nyt niin hankalaa liene. Ja ensi kauden jälkeenhän sekin poistuu...
 
Ylös