Onhan se kiva kun Mese vinkaisee mutta jopa on taas uutinen. Jotenkin annetaan se kuva että asia on jotenkin Kimin saavutus.. Eikö de la Rosan kone kiertänyt yhtä paljon?Suomen Huippu sanoi:Kimi Räikkönen jäi Ranskan Grand Prix'in aika-ajossa kuudenteen lähtöruutuun, mutta sai McLarenin moottorit rakentavan Mercedeksen johtoportaan hykertämään ylpeydestä.
Räikkösen nopeassa vedossa aika-ajossa Mercedeksen V8-moottori ylitti ensimmäisen kerran maagisen
20 000 kierroksen rajapyykin.
http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:496:1:2006-07-16;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:391893,1:0:0:0:0:0:
Kimi siis missasi vaihteenvaihdon ja ylikierrätti konetta.Suomen Huippu sanoi:Räikkösen nopeassa vedossa aika-ajossa Mercedeksen V8-moottori ylitti ensimmäisen kerran maagisen
20 000 kierroksen rajapyykin.
Mikähän oli se tarkka kierrosluku jota kimi käytti maksimissaan aika-ajoissa?Saksalaisjätin aiempi ennätys oli 19700 kierrosta minuutissa. Vain Williamsin partneri Cosworth on pystynyt ylittämään 20000 kierrosta. Tämä tapahtui jo kevään avauskisoissa.
Se kierroslukutieto tulee moottorin telemetriatiedoista eli se on aikalailla tarkka lukema. Moottorien kierrokset saadaan jokatapauksessa äänianalyysillä selville joten Fia aikanaan keksi pyytää kyseiset telemetriatiedot julkiseen käyttöön.Ghost_Glove sanoi:Ja mitenkähän tämä on todistettu tai kukahan tämän on todistanut?
Valmistajat varmaan kertovatkin näitä asioita ihan tuosta vaan...
Toki hyvähän sitä on mainostaa... ainakin cossun ja mersun...
Mikähän oli se tarkka kierrosluku jota kimi käytti maksimissaan aika-ajoissa?
Nimittäin pistin merkille kyllä, että telkkarissa näkyvissä kierrosluvuissa kimillä tai pedrolla mittari pysähty kokolailla tasan 20 000 kierrokseen. Mietin tässä vaan, että kuinka tarkka tuo telkkarissa näkyvä mittari on...
Siis ko. telemetria tieto on FIA:n saatavissa ja siis ruudussa näkyvä kierroslukumittari voisi siis siten näyttää aivan oikeaakin lukemaa vai?naukkis sanoi:Se kierroslukutieto tulee moottorin telemetriatiedoista eli se on aikalailla tarkka lukema. Moottorien kierrokset saadaan jokatapauksessa äänianalyysillä selville joten Fia aikanaan keksi pyytää kyseiset telemetriatiedot julkiseen käyttöön.
Jep, ei noita kierroksia reaaliajassa pystyttäisi äänestä analysoimaan. Äänianalyysi on täysin tarkka tapa määrittää moottorin kierrokset joten moottorin käytetyt kierrosluvut ovat jokatapauksessa kilpailijoiden saatavilla, ja kun kerran yleisölajista on kyse niin onhan nuo ihan mielenkiintoista tietoa katsojillekin.Ghost_Glove sanoi:Siis ko. telemetria tieto on FIA:n saatavissa ja siis ruudussa näkyvä kierroslukumittari voisi siis siten näyttää aivan oikeaakin lukemaa vai?
Eikös nuo äänianalyysit ole kuitenkin jonkin verran epätarkkoja?
No pätkivän TC:n toiminta on todella helppo päätellä äänistä, ruudussakin näkyvien telemetriatietojen pohjalta tosin vaikuttaa siltä että ainakin Ferrarin TC käyttää myös kaasuläpän ohjausta luistonestoon, selostajathan kuvittelevat näkyvien kaasun asentojen johtuvan kuskien ajotyyleistä mutta nykyisten luistonestojen kanssa kuskin halutessa kiihdyttää kaasu runtataan auki ja annetaan luistoneston hanskata kaasunkäyttö. Kaasuläpän ohjauksella luistonestossa moottoriin syntyy vähemmän haitallisia värinöitä mutta itse moottorinohjaus tulee huomattavasti monimutkaisemmaksi ja Ferrarilla vaikuttaisi asian suhteen olevan pullat varsin hyvin uunissa. No voi tuo kaasunkäytön ero johtua myös siitä että mahdollisesti telemetriasta välitettävä tieto on joko varsinainen kaasuläpän asento tai vaihtoehtoisesti tieto kaasupolkimen asennosta.Suomen Huippu sanoi:No siitä olen ainakin aika varma että Traction Controlin toimintaa voi olla vaikea päätellä äänestä...
En kyllä täysin usko tuohon. Sekä Alonso että Kimi menivät tämänpäiväisessä kisassa ns. kahva edellä, ja vetävien pyörien pito-ongelmia taidettiin nähdä myös Kanadan neulansilmässä, ellen väärin muista.naukkis sanoi:nykyisten luistonestojen kanssa kuskin halutessa kiihdyttää kaasu runtataan auki ja annetaan luistoneston hanskata kaasunkäyttö.
Samaa ilmeisestikkin tarkoitetaan (Luistoa se sutiminenkin on).....Mickey sanoi:Meneeköhän nyt luiston ja sutimisenesto sekasin...................?
Ei. Sutimisenesto on Launch Control (LC). Se on nykyisin kielletty lähtöjärjestelmä. Luistonesto eli Traction Control (TC) on edelleen sallittu, ja vaikuttaa ajon aikana.Mickey sanoi:Meneeköhän nyt luiston ja sutimisenesto sekasin...................?
Niinpä... Onneksi sentään kaikki tallit kiertävät sääntöä sitten samalla tavalla kun startit ovat melko tasaisia. Ilmeisesti FIA:llakaan ei ole asiaan huomauttamista joten joku porsaanreikä on yleisesti löydetty.Leeds sanoi:Kumman vähän ne kuitenkin lähdössäkään sutivat, vaikka hevosia on hirveesti ja kiihtyvyys ihan mieletön.
Ei kai ne niin taitavia ole ilman mitään apuvälineitä...?
:doubtful:
Niin ovat, siitä olen samaa mieltä. Mutta koska noita käännöksiä on mediassa yleisesti käytetty, on mielekästä käyttää niitä täälläkin samoissa merkityksissä. Muutoin joutuisi aina kyselemään mitähän kirjoittaja mahtaa tällä kertaa tarkoittaa.Törni sanoi:Kyllä tässä nyt näyttää menevän sutimisenesto, luistonesto ja lähtökontrolli sekaisin vastaväitteistä huolimatta. Nuo suomenkieliset käännökset ovat hieman huonoja.