2006 Toyota TF106

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Toyota saanut kyllä hyvin homman käyntiin. Uusi runko-moottori-rengas paketti on jo radalla ja kauden alkuun on vielä kolme kuukautta. Trulli ajoi jopa ihan ookoo määrän kierroksia. Saas nähä onko kova sana toyota ensi kaudella. :thumbup:

Edit: Kirjoitusvirheitä
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Bobakki sanoi:
Niin, eiköhän Toyotalla mennä taas samaan malliin kuin viime vuonna, eli kauden avauksessa ei autoa välttämättä enää samaksi tunnista. Fiksu veto mielestäni kun tarve päästä radalle mahdollisimman aikaisin on ehkä jopa kovempi kuin viimeksi. Turha tuosta on oikein mitään johtopäätöksiä vääntää, mikäli niitä nyt jonkun muun auton kuin McLaren MP4/10:n suhteen voi ulkonäön perusteella tehdä.
Jep. Varsin konservatiivista kehitystietä Toyota kulkee. Siis sikäli, että eivät pistä koko autoa uusiksi, vaan muutosta tapahtuu koko ajan. Joskus voi olla niin, että autossa on enemmän eroa kauden ensimmäisen ja viimeisen kisan välillä, kuin viimeisen ja ensimmäisen. Tosin nyt tuli eroa pakosta mm. moottoripuolelle :thumbup:

Kaukana on ne ajat, kun joka vuodeksi tehtiin uuden näköinen auto, ja toivottiin parasta :eek: Nykyään ei pärjää arpaa heittämällä, vaan tietämällä mitä tekee.
 

Laareni120

Banned
Liittynyt
11.6.2005
Viestit
766
Sijainti
Karjalohja
Raik'n roll sanoi:
No eipä tuo Toyotan uutuus näytä oikein miltään verrattuna esim. MP4-20, joka on aivan fantastisen näköinen,ja omasta mielestäni Ferrarin f2004:kin näyttää paljon dynaamisemmalta. Mutta ulkonäöstä ei voida kyllä vetää yhtään mitään johtopäätöksiä, siitä onko auto nopea vaiko ei. :ahem:
juu MP4/20 oli todella fantastisen näkönen mutta meikä ihmettelee et miks FIA ei kieltänyt mcmursun "häränsarvia" eli niitä siipiä siinä moottori katteessa "vaarallisina"???? :confused:
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Hyvältähän Toyota näyttää. Varmasti saavuttavat suurta etua aikaisesta valmistumis ajankohdasta. Pata on varmastikin tuon paketin paras osa ja saattaa olla että tuo auto kätkee sisuksiinsa sirkuksen parhaan koneen ensikaudella. Tuon auton kehitysversioilla saatetaan voittaa jopa kisoja.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4978
Sijainti
Vantaa
FO110K sanoi:
noniin, Toyota on aikasessa vaiheessa liikenteessä näköjään uuden autonsa kanssa,
tässä muutamia kuvia ko. kärrystä.... aika samalta näyttää kuin TF105B kuitenkin vielä tässä vaiheessa...






Ihana auto! :thumbup: :ahem: :cool:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Eivät sitten ainakaan tojotalla lyhentäneet perää, nyt kun moottori on lyhempi. Saa nähdä miten muut. Lyhyt perä on hankala virtausten kannalta ...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Observer sanoi:
Ei vakuuta. :nope: Kauhea määrä kaikenlaisia pikku siivekkeitä sojottamassa joka suuntaan. Ferrariinkin ilmestyi näitä viime kauden aikana kun yrittivät jostain löytää lisää suorituskykyä.
Totta, jälleen aivan toisinto edellisestä, eikö ne nyt perkele saa niitä ponttooneita hoitamaan paremmin sitä air-flowta alaosastaan. Mikä siinä mättää??? Ilmeisesti joku päähänpinttymä, "omalla tyylillä huipulle".
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tuo tosiaan ennättää muuttua vielä moneen kertaa. Monokokki saattaa pysyä samanlaisena jopa kauden puoleen väliin... ;)
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Toyota oli tänään testien mukaan nopein v8-auto. :thumbup: Mutta silti oli ihan pirun paljon hitampi kuin bar-honda. Hondalla taitaa kumminkin olla viimekauden auto alla.


Edit: Typeryyksiä pois editoin.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
formulastara sanoi:
Totta, jälleen aivan toisinto edellisestä, eikö ne nyt perkele saa niitä ponttooneita hoitamaan paremmin sitä air-flowta alaosastaan. Mikä siinä mättää??? Ilmeisesti joku päähänpinttymä, "omalla tyylillä huipulle".
:confused:

Mikä pakko se on ponttoonin alta tuulettaa ilmaa? Ei ole vain yhtä ja oikeaa ratkaisua. Toyotalla on matalat ponttooninsa ja painopiste alhaalla. Kyllä se ilma aina jostain ohjautuu, ja olisko sekään niin paha jos jossain pyörin välissä kulkee ilmapatsas mukana? Ihan turha spekuloida kun ei ole datoja.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
J.Heldenview sanoi:
:confused:

Mikä pakko se on ponttoonin alta tuulettaa ilmaa? Ei ole vain yhtä ja oikeaa ratkaisua. Toyotalla on matalat ponttooninsa ja painopiste alhaalla. Kyllä se ilma aina jostain ohjautuu, ja olisko sekään niin paha jos jossain pyörin välissä kulkee ilmapatsas mukana? Ihan turha spekuloida kun ei ole datoja.
Niinpä niin. Jotenkin vain ihmetyttää tuo Gascoynen ja kumppaneiden konservatiivinen linja. Viime kaudella Gascoyne ihasteli Mclarenin aerodynamiikkaa. Larenilla, ja melkein kaikilla muillakin talleilla alkaa jo olla alaosistaan voimakkaasti kavennetut ponttoonit paremman air-flown toivossa.

Joko Toyotalla tiedetään enemmän kuin muilla, tai sitten kaikki muut ovat hakoteillä silminnähtävän ponttonien kaventelujen kanssa.
Larenikin alkoi kummasti liikkumaan kaudella 04, kun Tombazis toi voimakkaat kavennukset ponttooneihin tullessaan Ferkulta. Tietysti autosta muutettiin paljon muutakin, mutta kyllä ne kommentit oli lähinnä siinä, että täysin uusitun peräpään aerodynamiikan ansiosta auton käyttäytyminen muuttui totaalisen toisenlaiseksi(paremmaksi). Ja ennen sitähän peräosan muotoilu oli juurikin tyyliä Toyota.

Monilla radoilla Toyotan ongelmat ovat liittyneet juuri aerodynamiikkaan. Kuitenkaan - tendenssin vastaisesti - he eivät edes yritä tehdä mitään radikaalia peräosan aerodynamiikan suhteen. Tai siis ai niin, sehän on taas täysin uudelleen suunniteltu, revoluutio suorastaan.

Ja vaikka en maallikkona tajuaisikaan näistä asioista mitään, niin sen verran jokainen tajutkoon, että jos se aerodynamiikka kerta on se missä pitäis jotain tehrä, niin yrittäisivät edes jotain muutakin kuin lisätä taas muutama härpäke tyyliin (uusi aeropaketti) :yuck:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
formulastara sanoi:
Joko Toyotalla tiedetään enemmän kuin muilla, tai sitten kaikki muut ovat hakoteillä silminnähtävän ponttonien kaventelujen kanssa.
Larenikin alkoi kummasti liikkumaan kaudella 04, kun Tombazis toi voimakkaat kavennukset ponttooneihin tullessaan Ferkulta. Tietysti autosta muutettiin paljon muutakin, mutta kyllä ne kommentit oli lähinnä siinä, että täysin uusitun peräpään aerodynamiikan ansiosta auton käyttäytyminen muuttui totaalisen toisenlaiseksi(paremmaksi). Ja ennen sitähän peräosan muotoilu oli juurikin tyyliä Toyota.
No ei tasan ollut. On niissä ponttooneissa paljon muitakin muotoja kuin se että onko alaosa kavennettu. Siellä on ihan poikkeavia linjoja, erilaisia ratkaisuja, erilaisia härpäkkeitä, ja useiden senttien, jopa kymmenien heittoja tietyissä kohdissa. On naiivia ajatella että jos Toyota viistäisi ponttoonit niin sitten kulkisi. Muistaakseni viimekauden alkupuolella Toyotaa nimenomaan kehuttiin mahtavasta downforcesta nopeissa mutkissa. Trulli ajoi niitä kuin tuulispää.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
J.Heldenview sanoi:
No ei tasan ollut. On niissä ponttooneissa paljon muitakin muotoja kuin se että onko alaosa kavennettu. Siellä on ihan poikkeavia linjoja, erilaisia ratkaisuja, erilaisia härpäkkeitä, ja useiden senttien, jopa kymmenien heittoja tietyissä kohdissa. On naiivia ajatella että jos Toyota viistäisi ponttoonit niin sitten kulkisi. Muistaakseni viimekauden alkupuolella Toyotaa nimenomaan kehuttiin mahtavasta downforcesta nopeissa mutkissa. Trulli ajoi niitä kuin tuulispää.
No ei "tasan" ollut tietenkään. Ainahan niissä on eroja, varsinkin härpäkkeissä. Tarkoitan lähinnä vain sitä filosofiaa, ettei lähdetä mitään alaosan air-flowta hakemaan. Ehkä kannattaisi, kun kerta kaikki muutkin niin tekee. Se on vähän niin kuin etusiipi. Kun se tuli, niin ei siinä pitkään mennyt kun se löytyi kaikilta. Tietysti jotkut pyki sitäkin vastaan pidempään kuin toiset.

Ja kyllä se ponttoonien alaosan kavennus Toyotaltakin löytyy. Jos ei uudessa ensi kauden "aeropaketissa", joka esitellään ekan kisan alla, niin sitten viimeistään kauden -07 autossa. Tai jos pää on vaan tarpeeksi kova, niin sitten vasta vuoden 08 -kilpurissa.

Sinänsä jännä, että Trulli painoi lujaa joskus nopeissa mutkissa. Toisaalta, sillä härpäkkeiden määrällä luulisikin jopa extradownforcea tuotettavan.. :ahem: Suoranopeuksien kustannuksella, öfcöös.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mua ei nuo hienot värit hämää. Vanhan mallinen kosla. Aivan sama kun näytettäis kuvaa viime vuoden uutukaisesta.
 
Ylös