2006 Toyota TF106

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Mickey sanoi:
Eikö se siiven alaosa ole yhtä suurta venturi(?)tunnelia yhtä kaikki :confused:
Jaa-a. Ei se mikään tunneli ainaska ole, ja siiven alla ilma vieläpä laajenee ja hidastuu. Kunhan naljailin Filisetin esityksiä. Kiva olis kuulla kanssa mikaelin ventura-analyysejä.

:thumbup:
 

niki

positiivari
Liittynyt
30.7.2005
Viestit
155
Sijainti
Rollo
azai sanoi:
Täällä hehkutetaan Cosworthia, joka juontaa juurensa Ford:sta (joka on ruostumisen kemiallinen merkki), jolla myös suomalaiset ajelevat.
Opel valmitettiin vain sen takia ettei Ford olisi maailman huonon auto :D !
Sori oli ihan pakko laitaa..

Mielikuviahan ne autonvalmistajat haluavat, se on eri asia minkälaisia mielikuvia ihmiset luovat. Jotenki se kuulosti oudolta vuosituhannen vaihteessa kun kuulin että toyota tulee Formuloihin, tuli heti corolla mieleen. Mutta nythän toyota on ihan urheillullinen minun mielestä, kyllä ne mielikuvatkin voivat muuttua. Miettikääpä mitä tulee mieleen jos SAAB tulisi f1:siin, joku sämpylä siitä heti tulisi mieleen ainakin mulla :tongue: !
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Mickey sanoi:
Laajenee ja hidastuu, mut eikö sinne synny alipaine, joka vetää autoa tiehen :confused:
Mitäs mä nyt sekoilen ööh :eek:

Mut jos siiven alapinta ja maan väli olis putki, niin siinähän ilmavirta leviäs ja hidastuis, ja paine kasvais ja auto nousis ilmaan.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Siis nyt menee pahasti metsään nuo kuvat ja muut.

Tuo lusikkaetusiipi oli jo 105:ssä. Tuolla 105 julkaisukuvaisella siivellä ei ajettu kisan kisaa.

Siis mallia ei ole otettu mistään BARista, vaan se on ollut koko tommonen se siipi. Se, ja ne härpäkkeet tuli jo niissä "aeropaketeissa" viime kaudella. DAMN.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
formulastara sanoi:
Siis nyt menee pahasti metsään nuo kuvat ja muut.

Tuo lusikkaetusiipi oli jo 105:ssä. Tuolla 105 julkaisukuvaisella siivellä ei ajettu kisan kisaa.

Siis mallia ei ole otettu mistään BARista, vaan se on ollut koko tommonen se siipi. Se, ja ne härpäkkeet tuli jo niissä "aeropaketeissa" viime kaudella. DAMN.
Tiedossa on tämä. Ja korjaus sinulle, lusikkaetusiipi tuli käyttöön 2.kisassa eli Malesiassa, eli sillä ensimmäisellä versiolla kerettiin ajaa yksi kisa. Pahoittelenkin etten tätä muistanut kirjoittaa kuvasarjaviestissäni.

Toyota julkaisi autonsa 9.1.2005, jossa ei ollut lusikkaetusiipeä vielä, BAR julkaisi 16.1.2005, jossa oli lusikkaetusiipi. Kuka sen sitten keksi, siitä ei ole tietoa. Mutta Toyotallahan on kokemusta tuosta tehdasvakoilusta :D

Mutta jos noita härpäkkeitä on ollut jo loppukaudesta yhtäpaljon TF-105A mallissa, niin mitä uutta sitten TF-106 sitten tarjoaa? TF-105B mallin, joka on modifikoitu V8-moottorille, vai uuden Toyotan F1-luomuksen ilman uusia keksintöjä? :doubtful:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
azai sanoi:
Tiedossa on tämä. Ja korjaus sinulle, lusikkaetusiipi tuli käyttöön 2.kisassa eli Malesiassa, eli sillä ensimmäisellä versiolla kerettiin ajaa yksi kisa. Pahoittelenkin etten tätä muistanut kirjoittaa kuvasarjaviestissäni.
Olet kyllä väärässä. Siipi ehti vaihtumaan myös Melbournen ja Malesian välillä, mutta jo Melbourneen siipi ehti vaihtua esittelyversiosta. Sekään ei tosin ollut tuollainen lusikanmuotoinen, vaan tuo pokkaus oli kulmikkaampi muodoiltaan.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Bobakki sanoi:
Olet kyllä väärässä. Siipi ehti vaihtumaan myös Melbournen ja Malesian välillä, mutta jo Melbourneen siipi ehti vaihtua esittelyversiosta. Sekään ei tosin ollut tuollainen lusikanmuotoinen, vaan tuo pokkaus oli kulmikkaampi muodoiltaan.
Kiitos Bobakki kun korjasit viisaampana tämän tiedon, ei pitäisi uskoa FIA:n tietopakettisivuihin :)
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Jos nyt tuo siipi ehti ennen aloituskisaa ja Melbournen-Malesian välisellä ajalla vaihtua, niin miksi Toyota vaihtelee noita aerodynaamisia paketteja kuin sukkia?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
azai sanoi:
Jos nyt tuo siipi ehti ennen aloituskisaa ja Melbournen-Malesian välisellä ajalla vaihtua, niin miksi Toyota vaihtelee noita aerodynaamisia paketteja kuin sukkia?
Gascoynen mukaan talli pyrki käyttämään edukseen sen, että sillä on resurssit pukata uudistuksia liki joka kilpailuun. Alkukaudesta tilanne oli se, että talli tosiaan toi uutta joka kisaan, joskin Melbournen kanssa kävi niin, että osa uusista osista ei koskaan saapunut Australiaan logististen ongelmien takia, mikä selitti osan muutoksista. Toinen syy on se, että heidän valitsemansa toimintatapa uuden auton kanssa on saada peruskonstruktio mahdollisimman nopeasti radalle, minkä jälkeen on mahdollista keskittyä enemmän aerodynamiikkaan ja viat saadaan hiottua samalla pois testiradalla.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
J.Heldenview sanoi:
En sano enää mitään tai teen itsestäni entistä enemmän pellen :frank:
Sanonpa sittenkin. Taitaa tuossa etusiiven toiminnassa olla enempi kyse ilmavirran kääntämisestä eikä mistään venturiputkesta.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
azai sanoi:
Kiitos Bobakki kun korjasit viisaampana tämän tiedon, ei pitäisi uskoa FIA:n tietopakettisivuihin :)
Onhan meillä silmät ja muisti, jotka erottavat meidät kasviksista. Siitä venturitunnelista vielä, sehän ei ole missään etusiiven alla, vaan keulapalan alla. Elikkä KAKSOISKÖLILLÄ saadaan kunnon alipainetunneli(venturi) ajoiksi, tyyliin Mursuwilliams meets Mp4-17-18-19-20-(21?)

Se venturi on siitä hyvä, että vaikka se lisää negatiivista nostetta, ilmanvastus ei lisäänny läheskään samoissa hyvissä määrin, mitä regularsiivellä.

Huippumielenkiintoinen ja uraauurtava ratkaisu oli myös Bob Bellin V-köli, jonka toimintaperiaate ei ihan heti Matti Nykäselle avaudu.
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Mickey sanoi:
Tukee siipeä, ettei se taivu? Tai sit siinä on just säätö, paljonko taipuu. :wink:

Oli muuten aikas hyviä kuvia. :)
Eikös BARilla ollu samantapaiset siivekkeet, "hainevät", toissakaudella. Ja FIAhan ne silloin kielsi, en muista tarkemmin että mistä syystä. Ne ei kyllä olleet tollaset sarana/kaarimalliset, vaan ihan tasapaksut levyt.

Löysinpä kuviaki:
http://images.f1racing.net/large/26424.jpg
http://images.f1racing.net/large/26261.jpg
http://images.f1racing.net/large/26245.jpg

Vaikka painivatkin hieman eri sarjassa, niin nähdäkseni riittävästi yhtäläisyyksiä on...
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
No niin. Eiköhän jo vannoutuneimmatkin Toyo-fanit vois myöntää, että pikkasen polkee paikallaan tämä vallankumouksellinen Toyota-projekti. Oli sitten testiversio tai ei.

Odotamme jännityksellä Melbournen "aeropakettia", joka pitää sisällään yhden lisähärpäkkeen, tuon tuhansien tuulitunnelitestien lopputuloksen.
 
Ylös