Tarkoitus on tietysti olla nopea ja luotettava. Mutta onko viime kauden Toyotan runko aerodynaamisesti niin loistava, ettei mitään muutoksia auton muotoon enää kannata tehdä, niin kuin tuo aiempi linkki antaa ymmärtää, ja jonka myös silmällä voi jokainen nähdä? Kyllä mua ainakin alkaa jo huvittamaan, jos se aeropaketti Melbourneen pitää - jälleen kerran - sisällään vaan jonkun härpättimen.butterfly sanoi:ÄÄÄ, mitäs hittoa sillä on väliä onko vallankumouksellinen vai ei? Kunhan on nopea ja luotettava! Se riittää. Ja siitä ei tiedä onko se nopea ennen kauden alkua kukaan.
jaa-a. Muistan että TF104 ja TF104B malleissa oli jopa rajujakin muutoksia niin suorituskyvyn kuin ulkonäönkin puolesta. TF105 oli taas aika samantyyppinen sääntömuutoksista huolimatta kuin TF104B. TF105B oli taas jonkinlainen radikaalimpi muutos. Ja TF106 muistuttaa sitä melkolailla ainakin aluksi. Minun mielestä ne on julkisesti sanonut että ne kehittää autoa jatkumolla. Eli ne ei joka kausi suunnittele autoa täysin uusiksi. Minun mielestä ihan järkevä tapa. Ehkä hidas mutta varmempi. Varsinkin kun TF105B oli vielä melko suorituskykyinen, ainakin ralffin käsissä. Hyvä jatkaa eteenpäin siitä. Ja jotainhan siellä on ollut pakko tapahtua koska ero suorituskyvyssä TF104 ja TF105 välillä on jopa sanoisinko melkoinen. Toisaalta juurikin se TF104B oli se malli joka suorituskyvyssä paransi enitenformulastara sanoi:Tarkoitus on tietysti olla nopea ja luotettava. Mutta onko viime kauden Toyotan runko aerodynaamisesti niin loistava, ettei mitään muutoksia auton muotoon enää kannata tehdä, niin kuin tuo aiempi linkki antaa ymmärtää, ja jonka myös silmällä voi jokainen nähdä? Kyllä mua ainakin alkaa jo huvittamaan, jos se aeropaketti Melbourneen pitää - jälleen kerran - sisällään vaan jonkun härpättimen.
Eikö lyhyemmän moottorin mahdollistamaa perän kapoisuuttakaan kannata käyttää hyväksi? Ei kai sitten.
Joka tapauksessa tässä nyt vähän mietityttää se, että jos Toyota pystyy suunnittelemaan koko auton parissa viikossa uusiksi, niin kuin ne lesoilee, niin on se kumma että ulkoisesti autossa ei ole tapahtunut härpäkkeitä lukuunottamatta juuri mitään muutoksia. Tämän myöntävät siis myös Filisettit ja kumppanit. Ehkä siellä sisällä sitten tapahtuu sitäkin enemmän.
butterfly sanoi:jaa-a. Muistan että TF104 ja TF104B malleissa oli jopa rajujakin muutoksia niin suorituskyvyn kuin ulkonäönkin puolesta. TF105 oli taas aika samantyyppinen sääntömuutoksista huolimatta kuin TF104B. TF105B oli taas jonkinlainen radikaalimpi muutos. Ja TF106 muistuttaa sitä melkolailla ainakin aluksi. Minun mielestä ne on julkisesti sanonut että ne kehittää autoa jatkumolla. Eli ne ei joka kausi suunnittele autoa täysin uusiksi. Minun mielestä ihan järkevä tapa. Ehkä hidas mutta varmempi. Varsinkin kun TF105B oli vielä melko suorituskykyinen, ainakin ralffin käsissä. Hyvä jatkaa eteenpäin siitä. Ja jotainhan siellä on ollut pakko tapahtua koska ero suorituskyvyssä TF104 ja TF105 välillä on jopa sanoisinko melkoinen. Toisaalta juurikin se TF104B oli se malli joka suorituskyvyssä paransi eniten
Ite asiassa etujousituksessa tais olla näkyvimmät muutokset. Entinen jousitus tais olla V-muotoinen (renkaiden kiinnitykset ylempänä suhteessa runkoon), kun B-versiossa jousitus oli A-muotoinen.formulastara sanoi:Niin, tottahan ne niitä autoja muuttaa, mutta jos nyt ajatellaan sitä ulkomuotoa, niin esim. 105-105B -ei mitään ulkoista muutosta. Korkeintaan joku pikku härpätin millin eri asennossa. Onpas radikaalia...
No jos niiden aerouudistukset ovat aina luokkaa "ei suurennuslasillakaan nähtävissä", niin onko se nyt ihme että muut menee ohi?butterfly sanoi:Mihinkahan on toyotan vauhti testeissa nyt havinnyt? En ole kylla katsonut kuin nopeinta kierrosta koska en ole loytanyt stinttien pituuksia ja kierrosaikoja mistaan. Mutta nykyaan aina testien ajoissa puolessavalin joukkoa. Ennen nopeimpien joukossa. Ja jotain moottoriongelmiakin on tallilla ollu. :nope:
Ilmeisesti Toyotan aikaisin julkaiseminen kostaantuu nyt moottorissa. Tehoa kuulemma on, mutta se hyötysuhde kuulemma jää aika pieneksi. Tekisi mieli lyödä jo Buttonin puolesta voittoa, eräällä nimeltä mainitsemattomalta firmalta 10€:n sijoituksen saa 25 kertaisena takaisin.formulastara sanoi:No jos niiden aerouudistukset ovat aina luokkaa "ei suurennuslasillakaan nähtävissä", niin onko se nyt ihme että muut menee ohi?
butterfly sanoi:Toyotalle tulee kylla uusi aeropaketti ennen kauden alkua jos vanhat merkit paikkaansa pitavat. Parantaa varmasti suorituskykya. Ja toisaalta toyota ei koskaaan ole ollut testeissa nopea. Minut yllatti viimekaudella se etta toyota oli nopea heti kauden alussa koska testivauhti ei ollut kovin kummoista. Jonkinlaista strategiaako sekin? Salaillaan vauhtia?
Tuolla "KORKEINTAAN yhdellä lisähärpäkkeellä" saatiin kyllä aikaan suhteellisen dramaattinen parannus viime kauden alussa. Ja Gascoyne kertoi haastattelussaan, etteivät ole pakanneet takapäätä kompaktimmin Bridgestonen vaatiman aikaisempaa takapainoisemman painonjakauman takia, vaihteiston pituutta ei muutettu ja monokokista tehtiin jopa pidempi. Kyse oli nimenomaan moottorien pituuseron tarjoamista mahdollisuuksista, eikä niinkään aerodynamiikasta. Takapään aerodynamiikkaanhan hän on tuon haastattelun jälkeen kertonut olevan luvassa suuriakin muutoksia ennen kauden alkua (oli foorumillakin tuo uutinen jossain toisessa otsikossa muistaakseni), avauskisan aeropaketti on nähtävissä testeissä helmikuun viimeisellä viikolla.formulastara sanoi:No toivotaan ehdottomasti, ettei vanhat merkit pidä paikkaansa, koska silloin radikaali aerouudistus olisi juurikin KORKEINTAAN yksi lisähärpäke. On se nyt jo superkumma, jos ei Toyotallakin tajuta hyödyntää pienemmän koneen, ja vähäisemmän jäähdytystarpeen mukanaan tuomia aerouudistusmahdollisuuksia.
Ja mitä se Casgoyne taas vähän aikaa sitten haastattelussa selitti: "me ei lähdetä sille linjalle, että muokattais autoa kokonaan uusiksi, mitä uusi pienempi moottori jne. mahdollistaisi..."
Siis WHAT??? Ei hyvää päivää.
Juurikin se, suosittelisin siis katsomaan peiliin. Mulla ei nyt tässä ole mitään "omaa näkemystä", muuta kuin suuri ihmetys siihen, miten vähän auto on parin viime vuoden ajan aerodynaamisesti muuttunut. Enkä ole ainoa, joka on asiaa ihmetellyt mm. VM:ssäkin on aika paljon kummastusta asian laita herättänyt. Kuorien sisällä ja ripustuksissa ym. on sitten varmasti paljon tapahtunutkin, koska ei niitä vauhteja sillä yhdellä lisähärpäkkeellä paljon lisää saada.Bobakki sanoi:Tuolla "KORKEINTAAN yhdellä lisähärpäkkeellä" saatiin kyllä aikaan suhteellisen dramaattinen parannus viime kauden alussa. Ja Gascoyne kertoi haastattelussaan, etteivät ole pakanneet takapäätä kompaktimmin Bridgestonen vaatiman aikaisempaa takapainoisemman painonjakauman takia, vaihteiston pituutta ei muutettu ja monokokista tehtiin jopa pidempi. Kyse oli nimenomaan moottorien pituuseron tarjoamista mahdollisuuksista, eikä niinkään aerodynamiikasta. Takapään aerodynamiikkaanhan hän on tuon haastattelun jälkeen kertonut olevan luvassa suuriakin muutoksia ennen kauden alkua (oli foorumillakin tuo uutinen jossain toisessa otsikossa muistaakseni), avauskisan aeropaketti on nähtävissä testeissä helmikuun viimeisellä viikolla.
Olikos se se kognitiivinen dissonanssi kun tarkoitti, että haluttiin nähdä asioista vain omaa näkemystä tukevat puolet? :wink:
formulastara sanoi:Juurikin se, suosittelisin siis katsomaan peiliin. Mulla ei nyt tässä ole mitään "omaa näkemystä", muuta kuin suuri ihmetys siihen, miten vähän auto on parin viime vuoden ajan aerodynaamisesti muuttunut. Enkä ole ainoa, joka on asiaa ihmetellyt mm. VM:ssäkin on aika paljon kummastusta asian laita herättänyt. Kuorien sisällä ja ripustuksissa ym. on sitten varmasti paljon tapahtunutkin, koska ei niitä vauhteja sillä yhdellä lisähärpäkkeellä paljon lisää saada.
Mutta odotellaan ja toivotaan. Valitettavasti Mike on sanonut aika usein, että tulossa on radikaaleja uudistuksia nimenomaan aerodynamiikkaan, ja myös juurikin siihen perään ja ponttooneihin, mutta kun ei niitä vaan ole näkynyt...
Sen pitäisi tietenkin olla alhaalta viistetyt ja edestä korkeat sivuponttoonit. Mutta eihän se olisi radikaismia sillä sellaiset on kaikilla. Aeropakettia on ehkä luvattu, mutta yhdellä aeropaketilla ei taatusti muuteta kopan alla olevan jäähdyttäjän rakennetta. Eli sitä toivottua radikalismia ei ole tulossa. Alkaa olla niinpäin, että Tojo on se radikaali linjasta poikeajabutterfly sanoi:Niinno, jos talli kokee etta aerodynamiikka on suht kuosissaan ja muualla autossa esim painojakaumassa, jousituksessa, yms on paljonkin parantamisen varaa. Nythan testataan mekaanisia osia ja uusi aeropaketti tulee ennen kisoja, se tiedetaan. Ehka on sittenkin helpompi kehittaa aerodynamiikkaa kun mekaaniset osat on kondiksessa? Muuten, minkalainen on sitten se "radikaali" aerodynamiikka\uudistus mista taalla isot pojat puhuu? :alppu:
No riippuu mihin sillä radikaaliudella viitataan. Tässähän kyseessä on Toyota, ja että tuleeko siihen jotain radikaalia MUUTOSTA.J.Heldenview sanoi:Sen pitäisi tietenkin olla alhaalta viistetyt ja edestä korkeat sivuponttoonit. Mutta eihän se olisi radikaismia sillä sellaiset on kaikilla. Aeropakettia on ehkä luvattu, mutta yhdellä aeropaketilla ei taatusti muuteta kopan alla olevan jäähdyttäjän rakennetta. Eli sitä toivottua radikalismia ei ole tulossa. Alkaa olla niinpäin, että Tojo on se radikaali linjasta poikeaja
Näinkö? Itse olet kyllä tulkinnut tuota Gascoynen haastattelua varsin tarkoitushakuisesti kun siinä ei varsinaisesti aerodynamiikasta puhuttu, etenkin kun ihan yleinen tieto on, että Toyotalla aerodynamiikkaan ei kiinnitetä uudessa autossa huomiota ensimmäisenä. Toki on mahdollista, että Toyota jatkaa edelleen konservatiivisella linjalla, mutta tuosta haastattelustahan sitä on turha alkaa päättelemään.formulastara sanoi:Juurikin se, suosittelisin siis katsomaan peiliin. Mulla ei nyt tässä ole mitään "omaa näkemystä", muuta kuin suuri ihmetys siihen, miten vähän auto on parin viime vuoden ajan aerodynaamisesti muuttunut.