2008 Australian GP - Kilpailu

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
Hmm... täällähän on ollut melkoiset keskustelut:D. Tapahtumarikas kisa, täytyy todeta ja sellaisena erinomaisen viihdyttävä vaikka lopputulos ei suomalaisittain ollutkaan ihan sitä mitä piti. Räikkönen ulkoilutti Ferrariaan varsin näyttävästi ja Kovalainen päätti testailla ratin nappeja vikalla kiekalla:rolleyes:. Jollei muuta, niin sen tämä kisa osoitti, että kunnia on katoavaista laatua ja kyllä mestarismiehellekin virheitä sattuu. Vaikka kyllähän se Kimin kisa meni puihin jo siinä vaiheessa, kun SC:ta pukkasi "väärään" aikaan, eikä siinä sitten ollut enää kun huonoja ja vielä huonompia vaihtoehtoja. En nyt kuitenkaan alkaisi ranteita moisen vuoksi auki viiltelemään, selvähän se, että rapatessa roiskuu, toisinaan rajustikin. Mutta sellanen onni on kuitenkin onnettomuudessa, että jos ne "F1:n SM-sarja" ja "Kimi voittaa ylivoimaisesti kauden kaikki kisat" tyylinen lässytys medioissa loppuu ja siirryttäisiin enemmän asiapohjalle.

Talleista sanoisin, että Mäkin (erityisesti Hamin) kannalta näyttää vähän liiankin hyvältä tässä vaiheessa, kun taas Ferrarin osalta luotettavuus ja virheiden kertautuminen huolestuttaa. Kuitenkin Kimin hieno ajelu kisan alkupuolella ja pehmeiden renkaiden kesto kisassa on lupaavaa tulevia kisoja ajatellen, vaikka liiallinen "kiltteys" renkaille saattaakin kostautua aika-ajoissa. Muiden tiimien osalta hankala sanoa mitään tällaisen sekokisan jälkeen, mutta mielenkiintoisia vääntöjä tullaan kyllä jatkossakin näkemään :).

En ehkä uutena foorumilaisena ole oikea henkilö valistamaan täällä muita, mutta teenpä sen sitten kuitenkin ;). Jotta älkää hyvät ihmiset ruokkiko trolleja! Sitähän ne vaan haluaakin. Laittakaa mielummin ignoreen moiset alhaismieliset olennot...
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Räkänokka sanoi:
No lähtökohta oli se kun kuulin autoilua seuraavan kaverini valittavan tämän foorumin keskustelijoista jotka eivät nää muuta totuutta kuin oman mielipiteen. Havaitsin tämän oikeaksi ja päätin astua kehiin. Harrastan maastopyöräilyä,frisbeegolfia ja squashia joita pidän ihan oikeina urheilulajeina. Ja mikä sen kiinnostavampaa kuin kuin ihmetellä jotain mitä ei ymmärrä. Niin ja mitä niihin virheisiin tulee niin Kimi myönsi kummatkin virheet.
Selailepa huviksesi vaikka f1network.netin tai planet-F1:n forumeja niin huomaat, että tämä forumi ei ole yhtään hullumpi.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Räkänokka sanoi:
Niin ja mitä niihin virheisiin tulee niin Kimi myönsi kummatkin virheet.
Niin kuin aina ennenkin, juuri tuon takia arvostan Kimiä, miestä sanoa suoraan omat kämmit, ei selittele eikä kumoa niitä muiden niskaan... :thumbup:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ilahduttavan tapahtumarikas kauden avaus, vaikka suomalaisittain nyt menikin hieman surkeasti. Turva-auto sekoitti pakkaa useampaankin otteeseen, eikä legendaariselta Australian GP:n ensimmäiseltä kierrokselta selvitty tälläkään kerralla ilman ryminää. Ferrarit olivat täydellisesti ulkona. Useita virheitä molemmilta kuskeilta ja päälle päätteeksi viikonlopun kolme teknistä vikaa. Kuka muistaa koska viimeksi molemmat punaiset olisivat jääneet kisassa radan varteen moottoririkkojen takia?

Mestareita (saati "varmoja" häviäjiä) ei Australian tuloslistan perustella todellakaan pidä alkaa lyömään lukkoon.

Positiivisia yllätyksiä tai tasonsa pitäneitä: Hamilton, Rosberg, Alonso, Kovalainen, Bourdais, Honda ja BMW.

Suurimmat pettymykset: Ferrari ja Piquet Jr.
 
Viimeksi muokattu:

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Joo todellakin mukavan tapahtumarikas kauden avaus. Luistoneston poistuminen oli selvästikkin positiivinen uudistus, vaikka ohittaminen on toki edelleen vaikeaa. Ferrari sukelsi kyllä ja syvälle. Todella heikko esitys niin tallilta kuin kuskeiltakin. Kimin puolustukseksi voi sanoa sen, että virheitä sattuu yleensä kun kaikkensa yrittää ja vähän pakkohan siinä oli agressiivisesti ajaa.

Heikin puolesta harmittaa enemmän. Ilman Glockin ulosajoa olis palkintopallilla. :) Ennen kauden alkua puhuttiin Ferrarin luotettavuusongelmista ja etenkin auton liiallisesta lämpenemisestä. Jos vika on siellä niin ei näytä hyvältä ajatellen Malesiaa ja Bahrainia.

McLaren heiluttaa tahtipuikkoa tällä hetkellä. 100 miljoonan lovi budjetissa ei paljon tallin kilpailukykyä heilauttanut. Heikki teki kyllä ehdottomasti oikean valinnan tallin suhteen.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Jos nyt puretaan hieman vielä Kimin kisaa, niin kyllähän Kimi ajoi koko kisan läpi varsin aggressiivisesti. Jo Barrichellon kanssa oli pari tiukkaa paikkaa ja itse ohitustilanteessakin olisi kolissut jos Rubens ei olisi jättänyt sisälle tilaa. Eikä tietenkään pidä unohtaa ensimmäisen kierroksen tapahtumia jossa DC sai väistää radan ulkopuolelle kun Kimi ajoi ikäänkuin hänestä välittämättä ajolinjalla.

Heikin kanssa kolahtikin sitten omaan nilkkaan oikein kunnolla, onneksi Heikki ei mennyt mukana, Kimi tuli takapyörää viistäen aivan ylikovaa siihen jarrutukseen. Glockin kanssa sitten Kimi ei ehtinyt edes rinnalle kun auto lähti käsistä todella turhan huolimattomuusvirheen takia.

Erikoinen oli myös Kimi varikkokäynnin ajoitus. Alunperinhän Kimi näytti olevan tulossa sisään heti kun SC tuli radalle, mutta perui sen viime hetkellä ja jatkoi radalla Heikin perässä. Vaan eipä Kimi sitten varikolle enää tullutkaan sinä aikana kun SC oli radalla. Tämä oli mielestäni selkeä virhe, koska ei Kimillä voinut enää kovin monelle kierrokselle bensaa olla. Kun Kimi sitten lopulta tuli varikolle, oli se mielestäni seurausta siitä ulosajosta, ei kannattanut jatkaa enää yhtään enempää niillä likaisilla renkailla. Kaikenkaikkiaan aikamoista sekoilua.
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Charlie sanoi:
Erikoinen oli myös Kimi varikkokäynnin ajoitus. Alunperinhän Kimi näytti olevan tulossa sisään heti kun SC tuli radalle, mutta perui sen viime hetkellä ja jatkoi radalla Heikin perässä. Vaan eipä Kimi sitten varikolle enää tullutkaan sinä aikana kun SC oli radalla. Tämä oli mielestäni selkeä virhe, koska ei Kimillä voinut enää kovin monelle kierrokselle bensaa olla. Kun Kimi sitten lopulta tuli varikolle, oli se mielestäni seurausta siitä ulosajosta, ei kannattanut jatkaa enää yhtään enempää niillä likaisilla renkailla. Kaikenkaikkiaan aikamoista sekoilua.
Varikkokäynti olisi kuitenkin pudottanut Kimin välittömästi letkan perään ja edessä olisi ollut iso kasa hitaampia autoja joiden takana olisi menetetty aikaa joka tapauksessa. Jo varsin pienellä määrällä kierroksia eroa takajoukkoon olisi saatu kurottua sen verran että osaa letkasta ei olisi tarvinnut ohittaa radalla, eikä kahden stopin taktiikalla liikkeellä olleiden toisiin pysähdyksiin ollut kovin kauaa niihinkään jolloin edestä olisi taas siirtynyt porukkaa taakse. Toki näin pitkän ensimmäisen stintin taktiikka kuulostaa varsin uhkarohkealta etenkin kun ottaa huomioon alla olleet pehmeät renkaat, mutta toisaalta se antoi vapauden joustaa taktiikassa suuntaan tai toiseen tilanteen mukaan koska kisasta oli odotettavissa tapahtumarikas.

Joka tapauksessa en usko että Ferrarilla oltaisiin niin luupäitä että Kimiä oltaisiin pidetty radalla ellei bensaa olisi varastossa ollut riittävästi tällaisen taktiikan toteuttamiseen. Ensimmäisen ekskursion jälkeen taktiikkaa sopi sitten muuttaa kun varikkokäynnistä ei enää ollut niinkään haittaa, pikemminkin hyötyä koska sen kautta Kimi pääsi etenemään tyhjällä radalla uusilla renkailla.
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
Charlie sanoi:
Erikoinen oli myös Kimi varikkokäynnin ajoitus. Alunperinhän Kimi näytti olevan tulossa sisään heti kun SC tuli radalle, mutta perui sen viime hetkellä ja jatkoi radalla Heikin perässä. Vaan eipä Kimi sitten varikolle enää tullutkaan sinä aikana kun SC oli radalla. Tämä oli mielestäni selkeä virhe, koska ei Kimillä voinut enää kovin monelle kierrokselle bensaa olla. Kun Kimi sitten lopulta tuli varikolle, oli se mielestäni seurausta siitä ulosajosta, ei kannattanut jatkaa enää yhtään enempää niillä likaisilla renkailla. Kaikenkaikkiaan aikamoista sekoilua.
Totta turiset, ainakin viime kaudella hieman perään huudeltua aggressiivisuutta ajossa piisasi, ja kisa olisi saattanut aivan hyvin päättyä aiemminkin. Monestihan riskipeliä arvioidaan sen mukaan miten se tuottaa tulosta, vaikka sitähän ei etukäteen tietenkään voi tietää... Mutta tuosta varikkosäädöstä kannattaa toki muistaa, että tuskin se Kimi itsekseen siellä päätti, että menenpä sisään... no enpä sitten menekään, vaan eiköhän siellä ollut tiimin ohjeistus taustalla. Bensaahan oli vielä vielä useampaan kierrokseen, joten se olisi ollut ns. suunnittelematon stoppi. Mutta tosiaan melkoista uhkapeliä sen Heikin ohittamisen kanssa, siinä alkoi olla jo enemmän hävittävää kun voitettavaa.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Joo, näytti siltä, että Räikkönen oli liikenteessä kaikki tai ei mitään-asenteella, ainakin toisen SC-episodin jälkeen. Ja sehän on vaan hienoa ja ihan ymmärrettävää, kun ottaa huomioon, miten paska säkä kävi varikolletulon ajoituksen kanssa. Sama asenne välittyi Kovalaisen otteista viimeisillä kierroksilla, samasta syystä. Kovalainen vieläpä melkein onnistui, vaikkei Melbournen radalla onni yleensä suosikaan rohkeaa.

Eipä tässä nyt vielä ole mitään ratkaistu. Ehkäpä jo ensi viikonloppuna nähdään kaksi sopivasti ärsytettyä suomalaiskuskia ja jotkut muut saavat ylimääräistä ohjelmaa. Toivottavasti Ferrari saa pian ratkaistua tekniset huolensa ja aika-ajokierrokseen liittyvän ongelman, muuten Hamilton taitaa karata jo idän kiertueella tavoittamattomiin.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Zamppa sanoi:
Varikkokäynti olisi kuitenkin pudottanut Kimin välittömästi letkan perään ja edessä olisi ollut iso kasa hitaampia autoja joiden takana olisi menetetty aikaa joka tapauksessa.
Nyt kun katsoin tuota uusintaa, niin täytyy korjata, että tämähän ei pidä paikkaansa. Varikko oli auki vielä kun Kimin perässä tulleet Alonso ja Kubica tulivat varikolle. Kimi olisi päässyt liittymään letkaan Rosbergin taakse viidenneksi tilanteessa, jossa kaikki edellä menevät olivat tulossa vielä kerran renkaiden vaihtoon ja tankkaukseen.

Kyllä tuo oli Ferrarilta totaalimunaus.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Kyllönen:

Onko sillä kääkällä tosiaan jotain henk.kohtaista Kimiä vastaan kun joka Kimi vs Heikki-tilanteessa hehkuttaa Heikin puolesta minkä kerkiää Kimin kustannuksella. Panee pännimään tollanen puolueellisuus:doubtful: :yuck:

Kyllöstä tosin pelasti hieman "puolalainen lurppasilmä"-toteamus:D

Burdoon Sebu lunasti ne odotukset jotka hänelle olen luovuttanut, eli osoitti olevansa rautainen kuski myös f1-autolla, ehkä kisan paras esitys olosuhteisiin nähden juuri tältä kaverilta,harmi että pelit ei kestäneet loppuun asti.

Kimi on sarjan nopein kaveri,mutta eittämättä tänään nähtiin, että edes hän ei ole virheetön: meni mestarilta vähän yliyrittämisen puolelle.

Ferrarin tekniikka kisavkonlopun suurin pettymys..Missä se suummaherin 5 vuoden pituinen putki ilman teknisiä vikoja onkaan. Toinen iso pettymys oli se kun Heikki päästi Lonson takaisin eteensä vikoilla kierroksilla suoralla ohitettuaan tämän ensin makeasti, mitä siinä oikein tapahtui?! Ilmeisesti joku vaihteenvaihtoräpellys koska auto toimi muuten täysin tilannetta ennen ja sen jälkeen..Ei tollasia,vaikka muuten hyvä kisa Heikiltä: Eikai kukaan tosissaan odottanut kaverin alkukaudesta lyövän Hamiltonia, ero ei onneksi ollut murskaavakaan näiden kahden välillä:thumbup: Kyllä se Heikki vielä elviksen pesee.

No, jos Ferrari saa paketit pysymään kasassa, niin Kimi vie Malesiassa muita kuin märkää rättiä! Positiivista huomata myös, että TC:n poistuminen todella pakottaa kuskeilta esiin peukulla ajamisen taitoja renkaiden kuluessa. Niinikään hyvä juttu, että palkintopallisjoituksista taistelee nähtävästi ferkkua ja mäkkiä useampi talli jatkossakin:thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

kasper

Well-known member
Liittynyt
16.2.2007
Viestit
493
Että toi JJ osaa olla ärsyttävä. Kritisoi jatkuvasti porukkaa, vaikka itse ajoi aikoinaan F1-autoa kuin känninen apina. Miksei Keke voi olla enää kommentoimassa ja Salokin lähti SPEED TV:lle.
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
pendellstock sanoi:
Toinen iso pettymys oli se kun Heikki päästi Lonson takaisin eteensä vikoilla kierroksilla suoralla ohitettuaan tämän ensin makeasti, mitä siinä oikein tapahtui?! Ilmeisesti joku vaihteenvaihtoräpellys koska auto toimi muuten täysin tilannetta ennen ja sen jälkeen.
Sai Bourdais'n moottorin öljyt visiirille ja kun poisti likaantuneen visiirikalvon, sohaisi samalla vahingossa nopeusrajoitinta.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
kasper sanoi:
Että toi JJ osaa olla ärsyttävä. Kritisoi jatkuvasti porukkaa, vaikka itse ajoi aikoinaan F1-autoa kuin känninen apina. Miksei Keke voi olla enää kommentoimassa ja Salokin lähti SPEED TV:lle.
Keijo kommentoi Saksassa kisoja
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
kasper sanoi:
Että toi JJ osaa olla ärsyttävä. Kritisoi jatkuvasti porukkaa, vaikka itse ajoi aikoinaan F1-autoa kuin känninen apina. Miksei Keke voi olla enää kommentoimassa ja Salokin lähti SPEED TV:lle.
Täh, onko tämä tieto joku varma että Salo lähti Speedille?

Itselle jäi tapahtumarikkaasta kisasta mieleen ylivoimaisesti eniten tuo SC-varikollakäyntikielto. koska missasin viime vuoden Montrealin GP:n en ollut aikaisemmin ennakkotapauksia juuri nähnyt.

Mutta nyt tämän kisan nähtyäni täytyy sanoa että tuo sääntöhän on täysin perseestä! Siis eihän tuossa ole mitään järkeä. Kuvitelkaapa että kuski johtaa kilpailua yli minuutilla ja on juuri ohittamassa kakkosena ajavaa kierroksella. Jäljellä on 15 kierrosta ja kärkinimi on tulossa parin kierroksen päästä varikolle. Tällöin vaikkapa Nakajima päättää ruveta kiertämään rataa vääräänsuuntaan, radalle tulee turva-auto ja johtaja tippuukin kauas kärjestä.
Minkähänlaista keskustelua tämän jälkeen syntyisi.
Minkä helvetin takia koko sääntö yksinkertaisesti tehtiin?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Ma sanoi:
Minkä helvetin takia koko sääntö yksinkertaisesti tehtiin?
Tarkoitus tuolla säännöllä oli, että kaikki kuljettajat oikeasti hidastavat vauhtiaan heti kun turva-autosta tulee tieto. Vanhalla säännöllä kaikkien oli periaatteessa pakko jatkaa täysillä menoaan aina varikkosuoralle saakka, myös sen onnettomuuspaikan ohi. Glockin tapauksessakin oli aika paljon romua tiellä, auto tosin meni aika hyvin radan sivuun.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Rusina sanoi:
Keijo kommentoi Saksassa kisoja
Keke kommentoi Lapista jostani mökistä läheltä Kittilän testirataansa Nikon podiumia. Ei ollut Sampusta kuulemma vaan Espressoa...

Hyvin osaa nuolla Saksalaisyleisöä...:rolleyes: Fantastinen päivä, Mersu voitti, BMW toinen, Nico kolmas....:dunno:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
kasper sanoi:
Että toi JJ osaa olla ärsyttävä. Kritisoi jatkuvasti porukkaa, vaikka itse ajoi aikoinaan F1-autoa kuin känninen apina. Miksei Keke voi olla enää kommentoimassa ja Salokin lähti SPEED TV:lle.
Samalla logiikalla sinulla tuskin on meriittejä kritisoida JJ:tä. Jos käy hermoille niin ikävää, mutta aika harvalla on varaa sanoa mitään, mikäli nuo ovat todella kriteerisi.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Räkänokka sanoi:
Olet ymmärtänyt hieman väärin. Mua ei vois vähääkään kiinnostaa kuka voittaa ja kuka on viimenen.
Seurailen näitä keskusteluja ymmärtääkseni kuinka joku jaksaa herätä keskellä yötä seuraamaan ku reilu 2kyt autoo kiertää ympyrää,harvoin näkee ees ohitusta
ja ennen ensimmäistäkään ajettua metriä voi sanoa ketkä valtaavat kärkisijat kauden lopussa. Boooooring. Surkeinta viihdettä heti Risto Kaskilahden jälkeen.
No on sulla harrastukset,HEH..ei helewetti.:D Meinasitko ihan esseen tästä aiheesta kirjoittaa?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
talakem sanoi:
Keke kommentoi Lapista jostani mökistä läheltä Kittilän testirataansa Nikon podiumia. Ei ollut Sampusta kuulemma vaan Espressoa...

Hyvin osaa nuolla Saksalaisyleisöä...:rolleyes: Fantastinen päivä, Mersu voitti, BMW toinen, Nico kolmas....:dunno:
No eikö eilinen sitten ollut saksalaisille hyvä päivä?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös