2008 Australian GP - Kilpailu

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
pendellstock sanoi:
Kyllönen:

Onko sillä kääkällä tosiaan jotain henk.kohtaista Kimiä vastaan kun joka Kimi vs Heikki-tilanteessa hehkuttaa Heikin puolesta minkä kerkiää Kimin kustannuksella.
Tuskin, luulisi että Kyllösen puolueellisuus kumpuaa herrojen talleista enemmän kuin herroista. Noista kahesta, kyllä mäkin Heikin valitsisin juurikin tallin perusteella.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Jos nyt vähän vielä jossitellaan, ennen kuin mennään eteenpäin:

Jos Ferrari (tai Kimi, en tiedä kuka teki päätöksen) ei olisi perunut päätöstä tulla varikolle heti kun tuli tieto toisesta SC:sta, Kimi olisi mun näkemykseni mukaan liittynyt letkaan viidentenä ja kärkiryhmästä ainoana, jolla ei olisi ollut tarvetta tulla enää renkaiden vaihtoon ja tankkaukseen. Räikkönen olisi tässä tapauksessa ottanut kärkipaikan viimeisten stoppien jälkeen. Ottaen huomioon ohittamisen vaikeuden Australiassa, GP olisi päättynyt todennäköisesti Räikkösen voittoon sillä edellytyksellä, että auto olisi kestänyt loppuun asti.

Toisin kuitenkin kävi. Ferrari (tai Kimi) teki emämunauksen, kun peruutti viime hetkellä päätöksen kutsua Kimin varikolle heti Massan/Coulthardin aiheuttaman SC:n jälkeen. Ja niin kuin monesti käy, yhtä isoa munausta seuraa toinen ja ehkä kolmaskin, kun menetettyä etua yritetään saada nopeasti takaisin. Tietysti putkeenkin mennyt strategia olisi mennyt hukkaan, kun pelit eivät kestä.
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Kyllä suoraan sanottuna vituttaa kuunnella niitä Kyllösen selostuksia. Onneks ei tarvitse enää kun muut kisat tulevat ihmisten aikoihin. Viddu se Hamilton hehkutus kyllä pistää vihaks.

Saari pieksee selostajana Kyllösen 100 - 0.

Niin ja sitten itse kisaan. Onko tämä taas silmän lumetta, että kisat ovat näin viihdyttäviä? Loistavaa yritystä koko kuskien kirjolta. Ainoastaan Massan ohitus oli täysin epätoivoinen.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Balthazar sanoi:
Jos nyt vähän vielä jossitellaan, ennen kuin mennään eteenpäin:

Jos Ferrari (tai Kimi, en tiedä kuka teki päätöksen) ei olisi perunut päätöstä tulla varikolle heti kun tuli tieto toisesta SC:sta, Kimi olisi mun näkemykseni mukaan liittynyt letkaan viidentenä ja kärkiryhmästä ainoana, jolla ei olisi ollut tarvetta tulla enää renkaiden vaihtoon ja tankkaukseen. Räikkönen olisi tässä tapauksessa ottanut kärkipaikan viimeisten stoppien jälkeen. Ottaen huomioon ohittamisen vaikeuden Australiassa, GP olisi päättynyt todennäköisesti Räikkösen voittoon sillä edellytyksellä, että auto olisi kestänyt loppuun asti.

Toisin kuitenkin kävi. Ferrari (tai Kimi) teki emämunauksen, kun peruutti viime hetkellä päätöksen kutsua Kimin varikolle heti Massan/Coulthardin aiheuttaman SC:n jälkeen. Ja niin kuin monesti käy, yhtä isoa munausta seuraa toinen ja ehkä kolmaskin, kun menetettyä etua yritetään saada nopeasti takaisin. Tietysti putkeenkin mennyt strategia olisi mennyt hukkaan, kun pelit eivät kestä.

komppaan.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Balthazar sanoi:
...Jos Ferrari (tai Kimi, en tiedä kuka teki päätöksen) ei olisi perunut päätöstä tulla varikolle heti kun tuli tieto toisesta SC:sta, Kimi olisi mun näkemykseni mukaan liittynyt letkaan viidentenä ja kärkiryhmästä ainoana, jolla ei olisi ollut tarvetta tulla enää renkaiden vaihtoon ja tankkaukseen. Räikkönen olisi tässä tapauksessa ottanut kärkipaikan viimeisten stoppien jälkeen. Ottaen huomioon ohittamisen vaikeuden Australiassa, GP olisi päättynyt todennäköisesti Räikkösen voittoon sillä edellytyksellä, että auto olisi kestänyt loppuun asti...
Jos kimi olisi tuolloin tullut varikolle olisi hänelle annettu stop-and-go rangaistus koska SC:n aikana ei saa tankata. Kimi olisi siis joutunut pitemmälle letkan hännille kuin nyt, varsinkin kun varikolla tunnuttiin polttavan sitä punavaloa hiukka reilummin - ainakin Rubensin kohdalla.

Jossitteluissa Kimi olisi ollut todella korkealla jos hän varikolle olisi ehtinyt ennen SC:tä. Vielä jos Heikillä olisi sattunut toinen SC episodi kohdalleen niin kaksi suomalaista olisi ollut palkintopallilla. Niin jos siis Ferrari olisi maaliin kestänyt ja jos sitä-ja-tätä.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Toni_V sanoi:
Jos kimi olisi tuolloin tullut varikolle olisi hänelle annettu stop-and-go rangaistus koska SC:n aikana ei saa tankata.
Minkäs takia Kimin perässä tuossa vaiheessa olleet ja varikolle saman tien tulleet Alonso ja Kubica eivät saaneet stop & go-rangaistusta?
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
pendellstock sanoi:
Kyllönen:

Onko sillä kääkällä tosiaan jotain henk.kohtaista Kimiä vastaan kun joka Kimi vs Heikki-tilanteessa hehkuttaa Heikin puolesta minkä kerkiää Kimin kustannuksella. Panee pännimään tollanen puolueellisuus:doubtful: :yuck:
Kyllönen ei ole vielä tajunnut että ihku McLada onkin formula-ykkösten korruptoitunein talli. Kyllösen surkeuden takia ei kyllä kaduta yhtään tuo maksupaketin hankkiminen kun ei äijää pysty enää kuuntelemaan.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Balthazar sanoi:
Minkäs takia Kimin perässä tuossa vaiheessa olleet ja varikolle saman tien tulleet Alonso ja Kubica eivät saaneet stop & go-rangaistusta?
Tulivat pari kierrosta myöhemmin kun varikko taas avattiin. Kieltämättä tässä vaiheessa Kimin olisi varmaan kannattanut pysähtyä. Ei sillä kyllä oikein mitään merkitystä olisi ollut, letkan hännille olisi tipahtanut kuitenkin.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Toni_V sanoi:
Tulivat pari kierrosta myöhemmin kun varikko taas avattiin. Kieltämättä tässä vaiheessa Kimin olisi varmaan kannattanut pysähtyä. Ei sillä kyllä oikein mitään merkitystä olisi ollut, letkan hännille olisi tipahtanut kuitenkin.
Näinpä muuten onkin! Ei pitäis näköjään tehdä johtopäätöksiä mtv3:n koostelähetyksien perusteella.

Eilisiltaisessa Kyllösen selostamassa lähetyksessä kuva leikattiin Massan ja Coulthardin kolarin jälkeen melkein välittömästi varikolle, jonne Alonso ja Kubica saapuivat. Koosteesta oli leikattu kolme kierrosta pois: Alonso ja Kubica tulivat siis varikolle kierroksella 29, kaksi-kolme kierrosta SC:n sisääntulon jälkeen. Katsoin kyllä suorankin lähetyksen, mutta en silloin kiinnittänyt tuohon huomiota.

Täytyy myöntää, että nykyisten SC-sääntöjen sisäistäminen on multa jäänyt tietyiltä osin tapahtumatta.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Balthazar sanoi:
...Täytyy myöntää, että nykyisten SC-sääntöjen sisäistäminen on multa jäänyt tietyiltä osin tapahtumatta.
Onhan noi jotenkin outoja. Varsinkin tuo varikon punaisen polttaminen. Rangaistus räpsähtää jos bensa on lopussa ja vielä rangaistuksen lisäksi pitäisi seisottaa autoa sopivan tuntuinen aika.

Vielä lisäksi ainakin tässä tapauksessa varikko avattiin kierrosta ennen kuin SC poistui joka tuntui aika oudolta.

edit: Noissa koostelähetyksissä on se huono kun eivät mitenkään merkkaa leikkauskohtaa, menee hiukka sekaisin mikä kierros on menossa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Täytyypä sanoa, että kisasta viihdyttävän teki Kimin nousu ja ohitusyritykset. Muiden ajelu oli enemmän tai vähemmän tylsää. Lopun Heikki-Alonso taisto oli kans ihan hyvää viihdettä mutta miten voi tehdä sellaisen tupelluksen kuin Heikki? Suoralla varikkonopeus nappulaa??

Ferrarit on perseestä, Massa on perseestä. Mutta eivätpä nuo olis voinu Ferrarilla ottaa Kimiä sisälle, menettämättä hillittömästi aikaa. Siinä kohtaa oli pakkoa sanoa Kimille, että pysyy radalla. Varmasti olisi aikaisemmin hajonnut kone, jos olis joutunut täyden kierroksen odottamaan punaisten palaessa varikolla. Eli siksi ymmärrettävää, että jatkoi radalla. Ohitus oli taas "pakko" tehdä, jotta olisi saanut edes jonkinlaisen sijoituksen. Joka tapauksessa olisi viimeiseksi tippunut. Nyt vaan tippui vähän kauemmaksi. Se Glockin takan nurmikolle ajo taas oli jotai mitä ei olisi odottanut Kimin tekevän.

Kumpikaan virhe ei kuitenkaan vaikuttanut sellaiselta mikä olisi johtunut uusista säännöistä. Toinen oli ylioptimistinen vauhdin suhteen, jolloin jarrutus tuli liian myöhään. Toinen taas meni selkeästi nurmikolle jo ennenkuin pääsi edes kunnolla mutkan kohdalle, joka johti pyörähtämiseen.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
No Heikin puolustukseksi tätyy todeta viime kauden kärkikolmikosta vaikkapa Alonson törttöilyt, Hamiltonin auton alustut kesken kisan ja MM-tittelin häviö, sekä Kimin pari ulosajoa nähdyssä kisassa ja vieläpä samassa mutkassa. Että kyllähän noita sattuu.

Itse uskon että Kimin olisi kannattanut joka tapauksessa tulla varikolla samaan aikaan kuin Alonson ja Kubican, olisi tippunut Bourdaisin taakse, ja kun kisan lopputuloksia katsotaan olisi todennäköisesti sijoittunut neljänneksi.
(Tai no niin loppuunsa ihan sama mitä teki kun auto kuitenkin hyytyi. Ehkäpä parempi näin kuin että olisi johtanut koko kisan, ja sitten olisi Ferrari levinnyt.)
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Kyllä nuo virheet ymmärsi kun katsoi Kimin ajoa,todella kovaa yrittämistä.Kuitenkin sai pidettyä auton käynnissä siinä pyörähdyksessä,olis ollut nolo loppu kisalle.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Kimin ohitusyritys Heikistä:
-Oli lähes 30 kierrosta ajetut pehmeät loppuunajetut kumit alla. Tuskin SC paransi näiden ominaisuuksia tilanteessa.
-SC takana jarrubalanssi yms saattanee muuttua?
-Erittäin myöhäinen jarrutus

...lopputulos tiedetäänkin, mutta ihan kohtuudella paikattu sillä aika tarkalle meni seinän kanssa.

=AJOVIRHE

Toinen spinni oli kans puhdas arviointi/ajovirhe. Sinällään mopo ei karannut käsistä, vaan pääsi yllättämään kun takapyörä haukkasin nurmikolta. Hyvin hoidettu kuitenkin, pahasti ei aikaa hukkunut.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Ma sanoi:
Itse uskon että Kimin olisi kannattanut joka tapauksessa tulla varikolla samaan aikaan kuin Alonson ja Kubican, olisi tippunut Bourdaisin taakse, ja kun kisan lopputuloksia katsotaan olisi todennäköisesti sijoittunut neljänneksi.
(Tai no niin loppuunsa ihan sama mitä teki kun auto kuitenkin hyytyi. Ehkäpä parempi näin kuin että olisi johtanut koko kisan, ja sitten olisi Ferrari levinnyt.)
Eihän se nyt sen huonompi tilanne olis ollu jos Kimblen Ferkku olsi hyytynyt piikkipaikalta. Olishan se varmaan vituttanut enemmän jos kiinnostais, mut Kimberiähän ei kiinnosta, se suuntaa katseensa heti seuraavaan kisaan. Kyllähän ykköspaikalta keskeyttäminen todistaa ainakin että vauhti on kohillaan.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Kimillä tosiaan sattui ja tapahtui mutta parempi noin kuin viime vuoden mummoiluja. Ainoa mikä risoi kisan aikana oli että Barrichellon perässä Kimi hiihti luvattoman kauan vaikka suuri painoero autoissa olikin. Todellista nopeutta ei pysty sanomaan vielä (suhteessa McLareneihin) mutta kyllähän Kimin ajo muistutti 2005 vuoden parhaimpia hetkiä. Raskaalla autolla nopea ja renkaatkin loistokunnossa. Väitän että kisan voittanut mies ei olisi vastaavaan pystynyt. Nyt on vain se paha homma että jos Ferrari piiputtaa Malesiassakin ja Hamilton voittaa niin rupeaa olemaan vuosi aika epätoivoinen taas. Keskeytyksiin Ferrarilla ei ole varaa enää ennen syksyä.

Taktiikan suhteen siellä lienee samat päsmärit kuin viime syksynä Japanissakin.

Massa oli umpisurkea. Aika-ajoissa totaalinen oma kämmi, kisassa kutakuinkin ainoa joka mokasi TC:n puuttumisen takia.

Ferrari on tehnyt talvella työnsä paskasti. Kimillä on nyt 2 merkityksellistä sessiota. Molemmat jäänyt kesken. Massalla jäi toinen kesken. Luotettavuuden suhteen Ferrari sai näyttämään takavuosien McLareninkin loistokkaalta.

Tekniset viat :
Räikkönen 2
Massa 1
Kovalainen 0
Hamilton 0
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Skenejeesus sanoi:
Eihän se nyt sen huonompi tilanne olis ollu jos Kimblen Ferkku olsi hyytynyt piikkipaikalta. Olishan se varmaan vituttanut enemmän jos kiinnostais, mut Kimberiähän ei kiinnosta, se suuntaa katseensa heti seuraavaan kisaan. Kyllähän ykköspaikalta keskeyttäminen todistaa ainakin että vauhti on kohillaan.
Mutta faneja potuttaa huomattavasti enemmän jos suosikkikuski keskeyttää kärjestä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Misa1 sanoi:
mutta miten voi tehdä sellaisen tupelluksen kuin Heikki? Suoralla varikkonopeus nappulaa??
Olet varmaan jo kuunnellu Heikin haastattelun, mutta varmuuden vuoksi mainitsen asian. Eli Heikki otti muovikalvon visiiristä ja sen jälkeen nyrkki osu nappiin.
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Matxi sanoi:
Kimillä tosiaan sattui ja tapahtui mutta parempi noin kuin viime vuoden mummoiluja. Ainoa mikä risoi kisan aikana oli että Barrichellon perässä Kimi hiihti luvattoman kauan vaikka suuri painoero autoissa olikin.
Nyt sitä yrittämistä ainaskin löytyi,ja onnistuihan se Barrichellon ohitus kuitenkin lopuksi,vaikka aikaa siihen meni,mutta kuitenkin onnistui lopulta.Ei tarvinut rueta taktiikkaa muuttamaan
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös