2008 Malesian Grand Prix - Aika-ajot

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
mh_84 sanoi:
Ei muuta kuin 110%:n sääntö sisäänmenokierrokselle tai mitä lie keksivätkään.
Pääsee Kyllönen ihmettelemään että miksi juuri 110%, miksei vaikka 100%. :)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
JML82 sanoi:
Kyllä Lewis on näin sanonut. Kyllähän hän oli Pe:n harjoituksissakin nopea.
Lewis ilmeisesti viittaa tuossa ajavansa sadekelinsäädöillä. Se selittäisi luistelun kuivalla kelillä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
popolon sanoi:
Oikeutettu rangaistus. Kerrankin oli munaa rangaista myös Hamiltonia :thumbup:
Mcliar pomot luuli ettei ajolinjalta väistäminenkoske heitä koska he itse menivät niin hitaasti.

No huominen onkin sitten eri juttu, mutta hyvältä näyttää toistaiseksi.
Hamiltonhan ei tuossa niin pahasti estellyt ketään. Alonson tullessa oli jo siirtynyt pois, ja Heidfeldin tullessa vaikkakin oli ajolinjalla, hän oli kauempana jarrupaikasta kuin Kovalainen.

Kovalainen sai ihan aiheesta rangaistuksen, Hamilton kärsi siinä sivussa kun ajoi Kovalaisen perässä.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Olihan viihdyttävä aika-ajo. Olen samalla kannalla kuin usea muukin että Kimillä on noin 3 kierrosta painavampi auto kuin Massalla. Siitä pari kymmenystä erosta ja toinen pari kymmenystä siitä että Massalla oli "unelmakierros" ja Kimillä ei. Siinä onkin sitten se puoli sekkaa kasassa.

Oli kiva katsoa kuinka Hamilton puristi rattia rystyset valkoisena kun auto ei ollutkaan ihan optimaali-iskussa ja Kovalainen antoi painetta. Alkoi jo hermoilua tulemaan. Perjantain harjoituksissa paniikinomainen höyryillä ajettu nopein aika harjoituksissa jo kielii siitä. Huomenna Hamiltonilla rytisee ensimmäisessä mutkassa.

Rangaistus McLaren kuskeille oli täysin oikeutettu. Aika-ajon ollessa käynnissä optimaaliajolinjalla ei körötellä viittäkymppiä. Toivottavasti herrat muistaa sen jatkossa.

Aika-ajon, Q3:sen siis, osalta olen sitä mieltä että ajettaisiin vain "tyhjillä tankeilla". Kuitenkin jokaisen tiimin pitäisi toimittaa FIA:lle kirjallisena (ja tietysti suljettuna tietona) ennen Q1:sen alkua se polttoainemäärä millä kisaan startataan kuljettajan osalta, mikäli hän on TOP10:ssä. Tämän informaation mukaan sitten aika-ajojen jälkeen tankattaisiin löpöt tankkiin ja TOP10:nen ulkopuolella olijat saisi päättää polttoainemääränsä vapaasti aika-ajojen jälkeen kuten ennenkin.
Olisi ainakin paalu nopeimmalla miehellä kuten kuuluukin mutta kisaan voisi silti tulla noita eroja taktiikoiden suhteen.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Zaikom sanoi:
Hamiltonhan ei tuossa niin pahasti estellyt ketään. Alonson tullessa oli jo siirtynyt pois, ja Heidfeldin tullessa vaikkakin oli ajolinjalla, hän oli kauempana jarrupaikasta kuin Kovalainen.

Kovalainen sai ihan aiheesta rangaistuksen, Hamilton kärsi siinä sivussa kun ajoi Kovalaisen perässä.
Aika epäreilua olisi ollut sekin jos olisi annettu rangaistus vain Kovalaiselle. Molemmat kuitenkin ajoivat ajolinjalla. Parasta kai olisi jäähdyttelykierroksella ajaa aina sillä radan likaisella puolella, mutta kyllä siinä puolenvaihdossakin on omat riskinsä kun autoilla on noin 200 km/h nopeuseroa.

Oikeastaan kuljettaja ei voi edes turvallisesti vaihtaa puhtaalta puolelta likaiselle (tai siis pikemminkin likaiselta puolelta toiselle likaiselle puolelle) kun mahdolliset nopealla kierroksella olevat autot tulevat kohdalle aikas odottamatta. Tallin tehtävä on pitää kuski ajan tasalla siitä, missä kohdassa voi puolta vaihtaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CamoN sanoi:
Eikö muka kenellekään FIA:ssa tullut viime kauden aikana tätä uutta aika-ajosysteemiä suunniteltaessa mieleen, että jossain vaiheessa joku on kuitenkin samaan aikaan tulossa sisään bensaa säästäen ja joku on vielä aikakierroksella.
Eiköhän tuotakin ole ajateltu, mutta kuskit eivät saaneet häiritä aika-ajokierroksella olevaa ennenkään, joten mikään ei olennaisesti tuon suhteen ole muuttunut. Polttoainesäästön takia vain mennään vähän hiljempaa. Penaltyt kyllä nopeasti opettavat kuskit tavoille.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
JPP sanoi:
Aika epäreilua olisi ollut sekin jos olisi annettu rangaistus vain Kovalaiselle. Molemmat kuitenkin ajoivat ajolinjalla. Parasta kai olisi jäähdyttelykierroksella ajaa aina sillä radan likaisella puolella, mutta kyllä siinä puolenvaihdossakin on omat riskinsä kun autoilla on noin 200 km/h nopeuseroa.

Oikeastaan kuljettaja ei voi edes turvallisesti vaihtaa puhtaalta puolelta likaiselle (tai siis pikemminkin likaiselta puolelta toiselle likaiselle puolelle) kun mahdolliset nopealla kierroksella olevat autot tulevat kohdalle aikas odottamatta. Tallin tehtävä on pitää kuski ajan tasalla siitä, missä kohdassa voi puolta vaihtaa.
No onhan se hyvä että Hamilton saa kerrankin rangaistuksen, kun ei täysin syytön hänkään ole. Kovalainen siinä kyllä siommin munas. Mutta jotenkin olis epäreilua rankaista vain häntä kun australiassakin joutui turva-auton uhriksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Zaikom sanoi:
Mutta jotenkin olis epäreilua rankaista vain häntä kun australiassakin joutui turva-auton uhriksi.
Eihän nuo nyt liity millään tavalla toisiinsa. Epäreilua olisi (muita kohtaan) jättää rankaisematta selvästä rikkeestä.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
J.Hunt sanoi:

Räikkönen ei huolissaan Massan vauhdista (mtv3) :p
:D

minkälaisia kommentteja Kimiltä on tullut? Onko suhtautunut positiivisesti vai vähän epäilevästi? Heräsin just enkä ole katellut mitään haastatteluja aika-ajon jälkeen.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Rusina sanoi:
Maksulliset: toimii
:D :thumbup: Tylyä.

Olipahan aika-ajot. Heikki löi Lewisin, kuten jo eilisen perusteella osasin aavistella. Eihän se tietenkään varmaa koskaan ole ja viimeisissä harjoituksissa alkoi näyttämään vähän huonommalta. Mutta aika-ajoissa Heikki oli koko ajan vähän mutta ratkaisevasti jatkuvasti Lewisia parempi. Erityisen mielenkiintoisesti heidän Q2 ja Q3 kierrokset menivät aivan saman käsikirjoituksen mukaan: Lewis karvan verran nopeampi ekalla sektorilla, mutta Heikki nopeampi 2. ja 3. sektorilla. Turun Sanomissa Anthony Hamilton oli kehunut että Heikki on hyvä sparraaja Lewisille. Onkohan vielä samaa mieltä ja tunnelma tallissa kaikin puolin kiva ja positiivinen?

Kimi oli todella ylivoimainen Q2:ssa, siksi Q3 tulos hieman yllätti. Toisaalta bensaa saattaa olla hyvinkin paljon. Saattoivat Ferkulla jopa laskea, että Kimin vauhti on nyt niin hyvää, että bensaa voidaan surutta laittaa todella paljon ja silti ollaan vähintään eturivissä. Massan eturivin paikka ehkä haluttiin varmistaa hieman kevyemmällä autolla. Toisaalta saatettiin ennakoida sadekisaa sunnuntaille, joka voi vaikuttaa jo aika-ajoissa auton säätöihin vaikka kuivalla ajetaankin, ja joka tapauksessa se saattoi vaikuttaa bensamäärien valintoihin. Kimi oli kuitenkin hyvin tyyni aika-ajojen jälkeen, ja ainakin aikaisemmin se on merkinnyt todella hyvää kisaa varten. Enkä nyt kuitenkaan tarkoita, etteikö renkaiden toimivuus (vrt. Massan ja Kimin kommentit a-ajojen jälkeen) olisi ollut myös merkittävä tekijä.

Rosbergilla vaikeaa tänään. Autoa ei vain saatu toimimaan, näki että vaikeaa oli. Varsinkin renkaiden toimivuus taisi tökkiä, sillä Nicolla oli 1. sektori hyvä, mutta 2. jo huonompi ja 3. aika surkea, eli renkaiden pito ei oikein riittänyt koko kierrokselle. Säätöongelma luultavasti.

Alonso sai kuitenkin pestyä Nelsinhon aika-ajoissa - vielä. Nelsinho on kuitenkin ottanut selvän askeleen eteenpäin ja voi vielä tehdä Lonson elämästä vähemmän mukavaa myöhemmin tällä kaudella. Lauantain harjoituksissa Piquet olikin jo varsin mukavassa vauhdissa suhteessa Kulmikseen.

Aika surkeaa ruikutusta Renaultilta ja BMW:ltä (Heidfeldiltä) Mäkeistä. Onhan noita nähty vaikka kuinka, paljon pahempiakin on jäänyt rangaistuksetta.
 

Eddie Rickenbacker

Yhdeksän kierrosta
Liittynyt
14.12.2007
Viestit
315
Sijainti
Suomi - Finland
Olipahan hyvää mättöä tuo aika-ajo. Ferrarit ja McLarenit sulassa sovussa jälleen neljässä kärkiruudussa, ainoa mikä pisti yllättämään oli Williamsin vaisuus. Rosberg jämähti 16. sijalle, liekö pojan pessimistinen asenne nyt kostautumassa? Sitten Nakajima ulos 2. jaksolta ja vikaan ruutuun. Aika alas on tultu Australian hulinasta...

Toyotalta upea aika-ajo, Jarno viidenteen (sitemmin kolmanteen) ruutuun ja Timo kymppisakkiin. Ainakin aika-ajovauhti on kohdillaan japanilaistallilla, mutta miten on kisavauhdin laita? Ajettiinko nyt Trullin kohdalla upporikasta ja rutiköyhää eli tavoiteltiin mahd. korkeata lähtöpaikkaa? Jokatapauksessa Trullista voi tulla isokin riesa itse kisaa ajatellen McLareneille ja Bemareille, mikäli eivät pääse ohi lähdössä.

Harmi että Kimi jäi toiseksi. Toisaalta pistää v*tuttamaan FIAtin toiminta; antaa nyt viiden ruudun pudotus Mäkeille sen vuoksi että hidastelivat radalla (=säästivät bensaa). Miten laillisesta toiminnasta voi edes antaa näin yksipuolisia tuomioita? Miksi Massaa tai Trullia ei rankaistu, hehän olivat myös siinä samassa jamassa himmailemassa kuin McLarenit? Todella kummallista toimintaa, näinkö FIAt aikoo keinotekoisesti tasoittaa MM-taistelua taas Ferrarin eduksi? Nyt aika-ajoista jäi kitkerä sivumaku kun McLarenit pudotettiin voittokamppailuista.

Toivon että jompikumpi Ferrareista jää ruutuun huomisella lämmittelykierroksella niin McLaren saisi edes vähän hyvitystä.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Mediaprofeetta sanoi:
:D

minkälaisia kommentteja Kimiltä on tullut? Onko suhtautunut positiivisesti vai vähän epäilevästi? Heräsin just enkä ole katellut mitään haastatteluja aika-ajon jälkeen.
Posiitiivisesti. Ei saanut Q3:sessa renkaita toimimaan vaikka auto itse toimikin loistavasti. Huomenna uskoo omiin voittoonmahdollisuuksiin.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Aika-ajojen kolmannessa vaiheessa sisääntulokierroksella on nykysäännöillä järkevintä kuluttaa mahdollisimman vähän polttoainetta. FIA:n olisi puututtava tuohon ilmiöön välittömästi, koska tämänpäiväisiä rangaistuksia väärässä paikassa olemisesta on jatkossakin miltei mahdoton välttää, puhumattakaan vakavasta onnettomuusriskistä. Se ei auta mitään, että sisääntulokierros himmaillaan optimiajolinjasta sivussa, koska silloin sisääntulevat autot poukkoilisivat ajolinjan yli ennen ja jälkeen jokaista apexia. Jos autojen nopeusero radalla on 200 km/h (n. 55 m/s), sisääntulokierroksella olevan auton kuljettajan on apexien kohdalla havaittava aika-ajokierroksella oleva auto vähintään 150 m:n päästä, molempien kuljettajien reaktioaika huomioiden.

FIA:n pitäisi kirjata välittömästi sääntöihinsä tuo täälläkin mainittu ehdotus sisääntulokierroksen ajamisesta vähintään 107/110 %:n nopeudella verrattuna nopeimpaan kierrokseen. Silloin sisääntulevalla kuskilla olisi aikaa reagoida aika-ajokierroksella olevaan ja myös takaa tulevalla edellä menevään.
 
Viimeksi muokattu:

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Balthazar sanoi:
Aika-ajojen kolmannessa vaiheessa sisääntulokierroksella on nykysäännöillä järkevintä kuluttaa mahdollisimman vähän polttoainetta. FIA:n olisi puututtava tuohon ilmiöön välittömästi, koska tämänpäiväisiä rangaistuksia väärässä paikassa olemisesta on jatkossakin miltei mahdoton välttää, puhumattakaan vakavasta onnettomuusriskistä. Se ei auta mitään, että sisääntulokierros himmaillaan optimaaliajolinjan sivussa, koska silloin sisääntulevat autot poukkoilisivat optimiajolinjan yli ennen ja jälkeen jokaista apexia. Jos autojen nopeusero radalla on 200 km/h (n. 55 m/s), sisäänajokierroksella olevan auton kuljettajan on apexien kohdalla havaittava aika-ajokierroksella oleva auto vähintään 150 m:n päästä, molempien kuljettajien reaktioaika huomioiden.
Naulan kantaan. Komppaan täysillä. :ahem:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Zaikom sanoi:
Lewis ilmeisesti viittaa tuossa ajavansa sadekelinsäädöillä. Se selittäisi luistelun kuivalla kelillä.
Jaa, mielestäni sadesäädöissä hävitään lähinnä suoranopeuksissa kun on paljon siipeä. Luistelu nimenomaan ei kuulu asiaan, sitähän sateella tehdään muutenkin, vaan pyritään sellaisiin auton säätöihin että auto istuu rataan kuin liimattu, vaikka maksiminopeus kärsisikin. Eli tuskin on Elwis sadesäädöillä. Vaikka mistä sitä tietää. Heh, jos vasen eturengas on ilmassa sateellakin, kuten nyt kuivalla, niin voi mennä aika köröttelyksi Lewisilla huomenna...
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Olen siinä käsityksessä, että Alonso saavutti tämänpäiväisten aika-ajojen kolmannessa vaiheessa Kovalaisen suunnilleen 4-mutkan kohdalla. Oletetaanpa, että Heikki olisi ajanut ennen 4-mutkaa oikeassa reunassa ja lähtenyt ennen apeksia ylittämään ajolinjan siirtyäkseen mutkan ulkoreunaan. Mitä olisi tapahtunut?
 

Eddie Rickenbacker

Yhdeksän kierrosta
Liittynyt
14.12.2007
Viestit
315
Sijainti
Suomi - Finland
Balthazar sanoi:
FIA:n pitäisi kirjata välittömästi sääntöihinsä tuo täälläkin mainittu ehdotus sisääntulokierroksen ajamisesta vähintään 107/110 %:n nopeudella verrattuna nopeimpaan kierrokseen. Silloin sisääntulevalla kuskilla olisi aikaa reagoida aika-ajokierroksella olevaan ja myös takaa tulevalla edellä menevään.
No just. Että ensin määrätään että Q3:n jälkeen pitää ajaa samat bensat tankissa lähtö ja 1. stintti, ja heti perään kirjataan kuitenkin että niitä bensanrippeitä ei saa säästellä silloin, kun aika-ajo on virallisesti kuljettajan osalta päättynyt? Tietysti ongelmaan tulisi saada pikainen ratkaisu, nykymenolla vielä joku ajaa jonkun kontista sisään.

FIA herännee vasta Monacossa, jonka ahtaassa katurännissä onkin mahdollisuuksia vaikka minkälaisiin kuvioihin. Mutta tuosta olisi hyvinkin voinut lätkäistä vain sakot McLaren-tallille ja muille jotka siinä samassa sumpussa olivat. On mielestäni hieman kummallista että juuri McLarenin autoja rangaistaan tästä episodista, vaikka mukana oli muitakin autoja.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Eddie Rickenbacker sanoi:
No just. Että ensin määrätään että Q3:n jälkeen pitää ajaa samat bensat tankissa lähtö ja 1. stintti, ja heti perään kirjataan kuitenkin että niitä bensanrippeitä ei saa säästellä silloin, kun aika-ajo on virallisesti kuljettajan osalta päättynyt?
No sääntöhän olisi sama kaikille eikä se muuttaisi käytännössä mitään; jokainen aika-ajojen viimeiseen vaiheeseen päässyt joutuisi käyttämään kisabensojaan tasapuolisesti.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
valottakaapa viisammat, että mitenkä tuo aika-ajo muuttui viime vuodesta? Eikös siihen jotain pieniä uudistuksia tullut, ainakin Quu-kolmoseen?
 
Ylös