2008 Malesian Grand Prix - Aika-ajot

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Nyt Heikki todisti, että ei se Lewsi mikään teräsmies ole ja on ihan realistisesti lyötävissä samanlaisella autolla
Jää kuitenkin vielä nähtäväski onnistuiko tuo myös samanlaisella tankkaustaktiikala.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
JML82 sanoi:
Itellä on semmonen käsitys, että ei saisi tehdä, koska viime kaudella just oli jollain tallilla kuivan kelin säädöt ja toisella märän kelin. Kuivissa aika-ajoissa tietty toinen talli oli nopempi, mutta kisassa kostaantui. Jotenkin on tälläinen muistikuva, voin olla väärässä!
Minulla taas on sellainen muistikuva, että säätöjä saa muuttaa, mutta vain niillä elementeillä, jotka siivissä on (siis siipeä ei saa vaihtaa). Tuo säätöjen ero viime vuonna saattoi johtua siitäkin, että tallit varautuivat erityyppisiin keleihin.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Tuolta löytynee vastaus:
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/16A57B4C6E078BC7C12573FB00429D39/$FILE/1-2008%20F1%20SPORTING%20REGULATIONS%2022-02-2008.pdf?Openelement
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Rules sanoi:
if the FIA technical delegate is satisfied that changes in climatic conditions necessitate alterations to the specification of a car, changes may be made to the air ducts around the front and rear brakes and radiator ducts. These changes may be made at any time after the message “CHANGE IN CLIMATIC CONDITIONS” is shown on the timing monitors, from this point the choice of air ducts around the front and rear brakes and radiator ducts is free, subject always to compliance with the relevant Technical Regulations.
Lyhyesti: Jos FIA näkee, että sääoloissa on tapahtunut selkeä muutos, niin ilmanottoaukkoihin jarruissa ja jäähdyttimissä saa tehdä muutoksia.

Rules sanoi:
If a competitor modifies any part on the car or makes changes to the set up of the suspension whilst the car is being held under parc fermé conditions the relevant driver must start the race from the pit lane and follow the procedures laid out in Article 38.3.
Jos kilpailija muokkaa autoaan millään lailla tai tekee iskunvaimennukseen muutoksia sen ollessa park fermessä, kyseisen kuljettajan tulee startata kisaan varikkosuoralta.

Rules sanoi:
In order that the scrutineers may be completely satisfied that no alterations have been made to the suspension systems or aerodynamic configuration of the car (with the exception of the front wing) whilst in post-qualifying parc fermé...
Valvojien tyytyväisyys.. ..ei aerodynaamisia muutoksia (poikkeuksena etusiipi) auton ollessa aika-ajon jälkeisessä park fermessä...

Tuon perusteella etusiipeä saisi säätää ilman erityistä lupaa ja noita ilmanottoaukkoja, jos FIA niin päättää. Muuten autoon ei saa teknisessä mielessä pahemmin koskea.
 

popolon

Well-known member
Liittynyt
6.3.2004
Viestit
143
Oikeutettu rangaistus. Kerrankin oli munaa rangaista myös Hamiltonia :thumbup:
Mcliar pomot luuli ettei ajolinjalta väistäminenkoske heitä koska he itse menivät niin hitaasti.

No huominen onkin sitten eri juttu, mutta hyvältä näyttää toistaiseksi.
 

Polle

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
125
gin sanoi:
Äh,ehdit ekana :D eli Kovalainen lähtee 8.ruudusta ja Hämis 9.
V**tu, Kovalaisen puolesta harmittaa, on tehnyt hyvää työtä koko viikonlopun. Mutta vaikka en Heidfeldistä välitä pätkääkään, niin kyllähän se kärsi tuossa tilanteessa, just kerkes ajolinjalle ja jarruttamaan. Aina se vähän vaikeuttaa ja häiritsee ajoa.
Toivottavasti Heikki ei jää jumiin kenenkään taakse :thumbfh:
 

Enrique

Well-known member
Liittynyt
18.12.2002
Viestit
1913
Oikeus tapahtui. Kovalaisen puolesta toki harmillista.
 

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
sakuraba sanoi:
Todella erikoinen juttu, että MOLEMMAT mäkit oli ajolinjalla kun takaa tuli vielä aika-ajokierroksella olevia kuljettajia. Paikkakin oli aika paha missä jätkät hölmöili, ihan varmaan tulee ainakin heikille penaltia tosta hyvästä. Kaikki muut näyttivät antavan tietä.
No mun mielestä se näytti kyllä siltä, että siitä olis voinut antaa ton penaltin ihan niille kaikille kuudelle autolle jotka siinä tilanteessa oli.

Varsinaisella nopeimalla ajolinjallahan olivat molemmat Ferrarit Heikki tais olla ainoa auto joka ei ollut linjalla vaan radan toisessa laidassa. Ongelmahan tulikin siitä, että Nick joutui ajamaan keskeltä rataa ja ohittamaan molemminllapuolilla olleet letakat vasemmalla 4 autoa ja oikealla 2 autoa. Tämän jälkeen Nick joutui jarrutus kohdassa kääntämään auton ensin vasempaan saadakseen nopeamman linjan oikealle kääntyvän kurvin apexiin. Jos tarkkoja ollaan niin ne neljä vasemmallapuolella ajolinjalla madellutta autoa ovat syyllistyneet tahalliseen hidastamiseen (mm. molemmat Ferrarit).

Tuomariston päätöksen on täytynyt perustua (en tiedä mutta arvaan.) siihen, että rangaistaan niitä kahta radan oikeallapuolella ajanutta omanpolkunsa tallaajaa. No oletan, että McLaren tekee asiasta proteesin ja pyytää tuomaristoa selvittämään kuinka radalla tulisi jatkossa käyttäytyä, että vastaavilta tilanteilta vältytään. Siinähän tuomaristo sitten pohtii yleispätevän vastauksen tai kumoaa päätöksensä.

Edit: Voi vehe katoin ton tilanteen ihan erilailla aamulla töllöstä, kun se todellisuudessa oli... Kyllä toi oli ihan oikeuden mukanen rangaistus kun katoin sitä äskön YuoTubesta. Minkä tekivät. Nyt taas tarvis potkia vähän McLarenia takalistolle, että heräävät.
 
Viimeksi muokattu:

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262
Racemaster sanoi:
Varsinaisella nopeimalla ajolinjallahan olivat molemmat Ferrarit Heikki tais olla ainoa auto joka ei ollut linjalla vaan radan toisessa laidassa.

Siis heikki ja hamiltonhan olivat ainoat jotka olivat ajolinjalla? Omasta mielestä kaikki muut olivat ns. likaisella osalla noiden ohittaessa.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
En tiedä ilmoitettiinko Hamiltonille ja Kovalaiselle takaa tulevista, mutta videoiden perusteella ainakaan Kovalaisella ei tainnut olla mitään mahdollisuutta havaita Heidfeldiä ajoissa. Jos Kovalainen olisi siirtynyt optimaaliselta ajolinjalta oikealle Heidfeldin havaitessaan, Nick olisi täräyttänyt 107 %:n varmuudella Heikin penaaliin. Alonson tilannetta en nähnyt, mutta veikkaan, että Heikki oli jo menossa keskellä 4-mutkaa ja katsoi ilmeisesti siinäkin kohtaa turvallisemmaksi olla muuttamatta ajolinjaansa.

Minusta oli väärin rangaista McLareneita siitä, että sattuivat olemaan siinä missä olivat väärään aikaan. Päätöksellä McLarenit käytännössä eliminoitiin kisan voittokamppailusta.
 

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
Heikki nimenomaan oli ajolinjalla kuin myös Lewis, jonka takia Nick joutui ajamaan keskellä ja sen jälkeen vetämään aika rajusti vasempaan reunaan.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Racemaster sanoi:
Varsinaisella nopeimalla ajolinjallahan olivat molemmat Ferrarit Heikki tais olla ainoa auto joka ei ollut linjalla vaan radan toisessa laidassa. Ongelmahan tulikin siitä, että Nick joutui ajamaan keskeltä rataa ja ohittamaan molemminllapuolilla olleet letakat vasemmalla 4 autoa ja oikealla 2 autoa. Tämän jälkeen Nick joutui jarrutus kohdassa kääntämään auton ensin vasempaan saadakseen nopeamman linjan oikealle kääntyvän kurvin apexiin. Jos tarkkoja ollaan niin ne neljä vasemmallapuolella ajolinjalla madellutta autoa ovat syyllistyneet tahalliseen hidastamiseen (mm. molemmat Ferrarit).
öö, mitähän aika-ajoa katsoit? Kyllä ne olivat juuri molemmat McLarenit jotka olivat ajolinjalla ennen nelos(kolmos?)mutkaa. Ferrarit olivat sen paikan jo ohittaneet ja olivat yksinään sekä poissa ajolinjalta.
 

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
mh_84 sanoi:
öö, mitähän aika-ajoa katsoit? Kyllä ne olivat juuri molemmat McLarenit jotka olivat ajolinjalla ennen nelos(kolmos?)mutkaa. Ferrarit olivat sen paikan jo ohittaneet ja olivat yksinään sekä poissa ajolinjalta.
Kuten sanoin niin näin aamulla tilanteen vähän hopeisten lasien läpi... Paska homma... Pahoittelen apinointiani taas...:yuck:
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Eikö muka kenellekään FIA:ssa tullut viime kauden aikana tätä uutta aika-ajosysteemiä suunniteltaessa mieleen, että jossain vaiheessa joku on kuitenkin samaan aikaan tulossa sisään bensaa säästäen ja joku on vielä aikakierroksella. Sitten kun sattuvat olemaan samassa mutkassa samaan aikaan ja vielä pari muuta autoa siinä ympärillä häiritsemässä, niin mitenköhän mahtaa käydä.

Sääli sinänsä, Heikillä olisi ollut todella hyvät asemat huomiseen kolmannesta ruudusta. Spotteri oli ilmoittanut että takaa tulee nopeampia ja kumpikin McLaren oli käsketty pysymään vasemmassa reunassa (HS.fi). Kohta FIA varmaan alkaa jakaa rangaistuksia siitä, että menee radalle kesken harjoitussession (!).

Mutta huomenna nähdään sitten miten Hamilton lähtee jostain muualta kuin kärjestä. Kuinkahan moni jää Trulli-junaan toisessa mutkassa. :rolleyes:
 

amino

Rekisteröitynyt käyttäjä
Liittynyt
22.5.2005
Viestit
252
FIA kyllä mokasi tässä aika-ajo säädössä aika täysillä. Viime vuonna tämä ongelma oli poissa kun kaikki yrittivät parhaansa mukaan vain saadaa tankkia tyhjäksi ja ajoivat minkä pääsivät varikolle asti.

Tänä vuonna tilanne on päinvastoin ja jos nyt FIA ei tee jotain nopeaa päätöstä asian korjaamiseksi niin yhden vanhan ja seniilin maailmanmestarin ennustamat kauhuskenaariot F1 kuolemasta vaan vahvistuvat.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
CamoN sanoi:
Eikö muka kenellekään FIA:ssa tullut viime kauden aikana tätä uutta aika-ajosysteemiä suunniteltaessa mieleen, että jossain vaiheessa joku on kuitenkin samaan aikaan tulossa sisään bensaa säästäen ja joku on vielä aikakierroksella. Sitten kun sattuvat olemaan samassa mutkassa samaan aikaan ja vielä pari muuta autoa siinä ympärillä häiritsemässä, niin mitenköhän mahtaa käydä.

Sääli sinänsä, Heikillä olisi ollut todella hyvät asemat huomiseen kolmannesta ruudusta. Spotteri oli ilmoittanut että takaa tulee nopeampia ja kumpikin McLaren oli käsketty pysymään vasemmassa reunassa (HS.fi). Kohta FIA varmaan alkaa jakaa rangaistuksia siitä, että menee radalle kesken harjoitussession (!).

Mutta huomenna nähdään sitten miten Hamilton lähtee jostain muualta kuin kärjestä. Kuinkahan moni jää Trulli-junaan toisessa mutkassa. :rolleyes:
Olihan tänään kieltämättä hiukan erikoinen tilanne, koska osa halusi ottaa varman päälle ja ajaa kierroksensa mahdollisimman aikaisin sateen varalta. Heidfeld aloitti kierroksen ns. normaaliin aikaan kun taas suurin osa oli jo vetonsa tehnyt.
Samaa mieltä toki, tuon pitää muuttua. Ei muuta kuin 110%:n sääntö sisäänmenokierrokselle tai mitä lie keksivätkään.
 

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
CamoN sanoi:
Eikö muka kenellekään FIA:ssa tullut viime kauden aikana tätä uutta aika-ajosysteemiä suunniteltaessa mieleen, että jossain vaiheessa joku on kuitenkin samaan aikaan tulossa sisään bensaa säästäen ja joku on vielä aikakierroksella. Sitten kun sattuvat olemaan samassa mutkassa samaan aikaan ja vielä pari muuta autoa siinä ympärillä häiritsemässä, niin mitenköhän mahtaa käydä.

Sääli sinänsä, Heikillä olisi ollut todella hyvät asemat huomiseen kolmannesta ruudusta. Spotteri oli ilmoittanut että takaa tulee nopeampia ja kumpikin McLaren oli käsketty pysymään vasemmassa reunassa (HS.fi). Kohta FIA varmaan alkaa jakaa rangaistuksia siitä, että menee radalle kesken harjoitussession (!).

Mutta huomenna nähdään sitten miten Hamilton lähtee jostain muualta kuin kärjestä. Kuinkahan moni jää Trulli-junaan toisessa mutkassa. :rolleyes:
Ei kato kun ne ajatteli, että kaikki ajaa täysiä niinkuin DTM:ssä Q3:ssa kun niillä on tyhjät tankit. Ei ne ääliöt tajua tommosia. Muutenkin toi systeemi on mun mielestä ihan hanurista. 12 hitaampaa autoa saa odottaa sää ennusteita rauhassa siihen saakka kun varikon portti avataan. 10 nopeinta rangaistaan siitä, että ne on nopeempia ja ne joutuu päättään taktiikansa jo ennen kuin ne edes tietää mistä ruudussta ne lähtee. Esim. Toyota joutuu tekeen kompromissin lähteäkkö mahdollisimman edestä ja pilata kisa vai ottaa täydet polttoaineet ja lähteä taaempaa. Paska systeemi.
 
Ylös