2008 Monacon GP 22-25.5 - Kilpailu

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
WebSlave sanoi:
Myös siitä, kuinka osataan muokata autoa kuskille sopivaksi. Viime kaudella BMW istui paremmin Nickin käteen, ja se näkyi tuloksissa. Uusi auto taas sopii Robertin ajotyylille paremmin, eikä puolalainen kärsi renkaistakaan niin paljon. Luistoneston poistuminen lienee sopinut puolalaiselle paremmin.

Ferrarillahan tilanne oli viime kaudella samanlainen. Renkaat ja auto eivät millään tuntuneet sopivan Kimille kauden alkupuolella. Loppupuolella autoa sitten saatiin muutettua riittävästi Kimin toivomaan suuntaan. Outoa on se, että nyt ollaan ikään kuin uudestaan lähtötilanteessa.

Kyse ei ole siis pelkästään kuskin säätötaidoista. Autoa kun ei välttämättä saada sellaiseksi kuin kuski haluaisi pelkästään säädöillä.
Kuljettajan rooliksi jää lähinnä kai välittää omia tuntemuksiaan autosta ja ensisijaisesti inssien tehtävänä on päättää mitä säätöjä rukkaamalla parannetaan kuskin luettelemia "vikoja" käytöksessä.

Mitä tulee kuskien ajotapoihin , niin olen ymmärtänyt että ammattilaiskuljettajan erottaa amatööristä juuri se että ammattimies on halukas ja kykenevä rukkaamaan ajotapaansa kierrosaikojen oleellisesti kärsimättä (=jokainen F1-kuski).
Viime vuosina autoja on muutettu monesti ja paljon, silti yksikään noista vakavasti otettavista kuljettajista ei ole ollut mitenkään jäätävän paljon poissa vauhdista.
Misa1 sanoi:
Tuskinpa olisi Schumikaan ajanut ilman etusiipeä kuivuvalla radalla. Hieman eriasia ajaa kaatosateessa noin 1.30 aikoja ja ajella siinä perässä ilman etusiipeä kuin tuossa tilanteessa, jossa porukka ajeli 1.18 aikoja. Jos Kimi ei olisi tullut varikolle, niin olisi melkovarmasti tullut viimeisenä maaliin.
No missään nimessä ei pidä yrittää ajaa ilman etusiipeä maaliin.
Auto ei varmaan täyttäisi sääntöjä mittojensa tai minimipainon suhteen.
EDIT: Tai no, pelkkä siipi (ilman keulapalaa) varmaan painaa vähemmän kuin mitä tiimeillä on turvamarginaalia minimipainon suhteen.

Laudan kommenteista: Miehen mielipiteet kuljettajista tuntuvat vaihtelevan aina viimeisimmän suorituksen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
petrolhead sanoi:
Laudan kommenteista: Miehen mielipiteet kuljettajista tuntuvat vaihtelevan aina viimeisimmän suorituksen mukaan.
Näinhän se on tainnut yleensä mennä. En antaisi paljoakaan arvoa Niki "näitä autoja osaavat ajaa koulutetut apinatkin" Laudan kommenteille.
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
petrolhead sanoi:
Laudan kommenteista: Miehen mielipiteet kuljettajista tuntuvat vaihtelevan aina viimeisimmän suorituksen mukaan.
Mitä muuta nyt voi odottaa seniililtä vanhukselta?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jeeves sanoi:
En antaisi paljoakaan arvoa Niki "näitä autoja osaavat ajaa koulutetut apinatkin" Laudan kommenteille.
Ja tuon se sanoi ennen kuin nolasi itsensä Jaguarin ratissa. ;)
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
petrolhead sanoi:
Laudan kommenteista: Miehen mielipiteet kuljettajista tuntuvat vaihtelevan aina viimeisimmän suorituksen mukaan.
Mies sopisi erinomaisesti F1-forumille.
 

FAKTA

Member
Liittynyt
17.9.2004
Viestit
7
Sijainti
Tietokone
TS sanoi:
Saksan tv:ssä Niki Lauda teki Räikkösestä pahimman luokan rikollisen ja entinen mestari oli antanut ymmärtää, että ajovirhe johtui liiasta lasin kallistelusta. RTL sai kuitenkin maanantaina saksalaisfaneilta siksi kitkerää palautetta, että suurisuisen Laudan kommenteillekin tulee raja vastaan.
Onko tätä uutista vielä tuolla TS:n sivuilla, vai olenko vain sokea enkä löydä sitä enää.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Olenko ainoa joka huomas että sutilillakin oli auto lapasesta ja oli ajamassa shikaania suoraks? Jos sutililla ja räikkösellä kummallakin lähtee samassa kohdassa auto lapasesta niin tuskin voidaan kumpaakaan syyttää kolarista. Sutil veti ajolinjalta ulkona sivuluisissa shikaaniin jo ennen ku räikkönen osu siihen.

http://www.youtube.com/watch?v=U_63fMa6P44

katsokaa tosta 1.38 eteenpäin niin näkyy hidastettuna.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Täällä kun on pohdittu Kimin mahdollisuuksia ajaa Monacossa maaliin viimeiset kierrokset ilman etusiipeä. Autoissahan on minimipaino, jonka takia maalin jälkeen kerätään roskaa renkaisiin jotta auto täyttäisi painorajan. Ilman etusiipeä auto todennäköisesti jäisi alipainoiseksi vaikka kuinka keräisi tavaraa renkaisiin.
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
oldez sanoi:
Olenko ainoa joka huomas että sutilillakin oli auto lapasesta ja oli ajamassa shikaania suoraks? Jos sutililla ja räikkösellä kummallakin lähtee samassa kohdassa auto lapasesta niin tuskin voidaan kumpaakaan syyttää kolarista. Sutil veti ajolinjalta ulkona sivuluisissa shikaaniin jo ennen ku räikkönen osu siihen.

http://www.youtube.com/watch?v=U_63fMa6P44

katsokaa tosta 1.38 eteenpäin niin näkyy hidastettuna.
Sutil varmaan katsoi peileistä, että nyt lähti Räikköseltä auto lapasesta ja yritti viedä jarrutuksen mahdollisimman loppuun..
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Skenejeesus sanoi:
Täällä kun on pohdittu Kimin mahdollisuuksia ajaa Monacossa maaliin viimeiset kierrokset ilman etusiipeä. Autoissahan on minimipaino, jonka takia maalin jälkeen kerätään roskaa renkaisiin jotta auto täyttäisi painorajan. Ilman etusiipeä auto todennäköisesti jäisi alipainoiseksi vaikka kuinka keräisi tavaraa renkaisiin.
Ainakin aikaisemmin säännöt olivat sellaisia että minimipaino ei koskenut kolaroitua autoa. Jos tiimi pystyy todistamaan että pudonneet osat painavat riittävän määrän ja että pudotus ei ole tahallinen, menee kevyempikin auto läpi lopputarkastuksessa.

Sutil varmaan katsoi peileistä, että nyt lähti Räikköseltä auto lapasesta ja yritti viedä jarrutuksen mahdollisimman loppuun..
Sutilin olisi kannattanut ajaa mutka suoraksi, mutta eipä tuossa oikein aikaa ole tuollaisia asioita pohtia.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Lisko sanoi:
Sutil varmaan katsoi peileistä, että nyt lähti Räikköseltä auto lapasesta ja yritti viedä jarrutuksen mahdollisimman loppuun..
Tokko sellaisessa paikassa niin tarkkaan peiliin ehtii katsoa että voi takana tulevan olettaa matkustajana autossaan.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Onhan ne vauhdit sellaiset, ettei siinä välttämättä kerkee polkasemaan kaasua ja painamaan shikaania suoraks, että pääsisi alta pois vaikka takana oleva auto heiluukin peileissä holtittomasti.
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
sooda sanoi:
Tokko sellaisessa paikassa niin tarkkaan peiliin ehtii katsoa että voi takana tulevan olettaa matkustajana autossaan.
Kyllähän siinä refleksien varassa tehdään ratkaisut kun näkee, että auto heittelehtii takana, no eipä sillä nyt ole väliä kun lopputulos oli mikä oli..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
oldez sanoi:
Olenko ainoa joka huomas että sutilillakin oli auto lapasesta ja oli ajamassa shikaania suoraks?
Sutilillakin vispasi hieman perä samassa kohdassa kuin Kimillä, joten hänelläkin saattoi siksi mennä jarrutus hieman pitkäksi. Ja tiesihän kaveri muutenkin, että juuri tuossa kohdassa ei voi ottaa jarrutuksia varmistellen, tai Räikkönen tulee ohi. En usko, että olisi ajanut suoraksi, mutta vähän pitkäksi kyllä olisi saattanut mennä. Shikaanin alkuosa olisi siis mennyt hieman oikaisten.
Jos sutililla ja räikkösellä kummallakin lähtee samassa kohdassa auto lapasesta niin tuskin voidaan kumpaakaan syyttää kolarista.
Heh heh. Kyllä se yksin Kimin vika oli, eikä Sutilin virhe millään tavalla sitä poista. Jos/kun Sutililla vielä meni pitkäksi, niin hänhän periaatteessa jätti Kimille vielä enemmän tilaa, mutta silti tämä ajoi päälle.
 
Viimeksi muokattu:

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Wesselius sanoi:
sitä kutsutaan myös suomalaisuudeksi, ensin kaikiasta virheistä itketään ja mollataan ja sit kun tulee menestystä niin juostaan kadulla munasillaan suomenlippu kädessä.
Heh..se on juuri näin.Kylläpä saa makoisat naurut tästä ketjusta.:)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
sooda sanoi:
Tokko sellaisessa paikassa niin tarkkaan peiliin ehtii katsoa että voi takana tulevan olettaa matkustajana autossaan.
Näin sen olettaisi olevan. Peilit ovat onnettomat, eikä Monacossa muutenkaan ole juuri aikaa peileihin kuikuilla mutkaan käännettäessä.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4978
Sijainti
Vantaa
Monacon GP:ssä vuonna 2002 Ferrari ajoi MäkLärenin perään samassa kohdassa tunnelin jälkeen ja sai stop and go -rangaistuksen. Tämän vuoden kolarista ei rangaistuksia jaettu. Suosiiko FIA siis Ferraria vieläkin räikeämmin kuin ennen?
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Ero on siinä että Kimi menetti autonsa hallinnan, Barrichello ei aikanaan, enemmän silloinen tilanne olisi verrattavissa tämän vuoden Alonso-Heidfeld kolariin
 
Ylös